Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op dit moment moet mijn bankspaarhypotheek nog zo'n 16 jaar met een rente van 2.04% tot September 2027. Ik betaal aan rente + inleg ongeveer 500 per maand het spaardeel. Nu heb ik wat zitten pielen in een sheet en als ik 5 jaar eerder van mijn hypotheek af zou willen zijn dan zou ik iedere maand 180 euro extra in moeten leggen.
Het verschil in inleg is dan 16*12*500=96000 vs 11*12*680=89760. Dus minder dan 7K minder kosten Dit is nog zonder HRA dat maakt het verschil nog maar een kleine 2500 euro. Dit terwijl ik wel 11*12*180=23760 euro extra heb gestort.
Nu zal mijn berekening nog wel een afwijking hebben maar ben ik gewoon te laat om met looptijdverkorting te beginnen?
Zie ik voordelen over het hoofd of kan ik beter die 180 euro in wat anders stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 14:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

Geld lenen kost geld. Maar niet alle leningen kosten evenveel. Aflossen op je hypotheek is zinnig als je geen andere schulden hebt om eerst af te lossen, en je zekerheid zoekt. Persoonlijk stop ik mijn extra geld niet in extra aflossen op mijn hypotheek, maar in indexbeleggen. Iets meer onzekerheid, maar dit levert waarschijnlijk meer geld op.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:12
Bij een rente betalen van 2%, moet je als je geld overhoud gewoon een deposito openen desnoods bij centraal beheer of zo, alles wat je meer dan 2% rente krijgt is winst en je hoeft het toch pas over 16 of op zijn snelst over 3 jaar af te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

5 jaar eerder klaar met de huidige rente zou dus 5*6000=30000 euro moeten zijn.

Als in 2027 je rente hoger wordt spaar je sneller dus zal je spaarinleg lager worden als je geen verkorting wil.

Extra inleggen nu is niet zo interessant als je ergens relatief makkelijk 3,5% op je spaargeld kan krijgen.

Dus spaar het nu lekker op een rente dragende rekening. En kijk in 2027 wat de rente doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Alleen niet heel veel goedkoper en je kan makkelijk ergens een rente krijgen van boven de 2%. Wat dan dus verstandiger is.

Ik zou alleen aflossen boven de VRH grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:34:
[...]

Nee, hier zit een denkfout. Je hebt dat bedrag niet extra gestort. Je hebt het eerder gestort. Want anders zou je dit bedrag + die ~2500 euro in die laatste 5 jaar moeten betalen.

Je bent dus echt goedkoper uit wanneer je de looptijd van deze hypotheek verkort.
Dat bedrag hoef ik niet volledig te storten want een groot deel van dat bedrag is namelijk rente die ik de laatste 5 jaar opbouw. Als ik het goed uitreken is dat 12000 euro aan rente. Die gemiste rente van de laatste 5 jaar moet ik dus de komende 11 jaar extra inleggen. Uiteraard betaal ik 5 jaar langer rente over de totale som maar dat lijkt dus niks uit te maken.

ik denk dat ik de berekening nog een keer moet doen over 3 jaar met de dan geldende rente.

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 25-01-2024 09:24 ]

Pagina: 1