Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 19:07
Heb net de jaarafrekening vandebron binnen over het afgelopen jaar.

wut wut de energiebelasting?

Ongeveer gas en stroom verbruik hetzelfde als vorig jaar. Echter.....

Energiebelasting van 650 naar 1100
en de vermindering energiebelasting van -775 naar -600

samen dus van -125€ naar 500€. Dat scheelt €52 per maand.

waar komt dit verschil in godsnaam vandaan? iemand die ongeveer hetzelfde ziet op zijn/haar afrekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
ik zou even de tarieven van beide jaren naast elkaar leggen, die kun je gewoon vergelijken en 'zoek de verschillen' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
emielbf schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:59:
ik zou even de tarieven van beide jaren naast elkaar leggen, die kun je gewoon vergelijken en 'zoek de verschillen' doen.
tarieven stroom en gas zijn hetzelfde, want mijn vaste contract loopt nog tot september 2024....het ging ook over de energiebelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
die staan toch ook in de tarievenbladen? en kun je dan toch ook vergelijken? Of was dit alleen maar een constatering van een hogere energiebelasting? Want meer is het dan niet, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-05 20:41
Ik snap best dat OP verrast is. Het is niet per se iets dat heel duidelijk gecommuniceerd is en eea is discrepant met alle maatregelen om het leven voor iedereen wat goedkoper te maken.

Deze link heeft wel goede uitleg. Moet zeggen dat ik bij elkaar opgeteld ook wel schrik van alle verhogingen.

Kort samengevat
- De btw op alle energiekosten stijgt in 2023 van 9 procent naar 21 procent.
- De energiebelasting voor stroom verdubbelt komend jaar en voor gas betaal je straks 10 cent extra per verbruikte kuub.
- De vermindering energiebelasting, ook wel heffingskorting genoemd, gaat per 1 januari 2023 aanzienlijk omlaag.
- De netbeheerkosten van een gemiddeld huishouden stijgen volgend jaar tot wel 10 euro per maand.
- vrijwel alle energiebedrijven hun vaste leveringskosten (vastrecht) verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
emielbf schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 06:56:
die staan toch ook in de tarievenbladen? en kun je dan toch ook vergelijken? Of was dit alleen maar een constatering van een hogere energiebelasting? Want meer is het dan niet, lijkt me.
de tarieven en verbruik zijn hetzelfde gaf ik toch aan?

Mijn post en verbazing was het verschil in energiebelasting en de afname van de verlaging daarvan over de afrekening over 2023 tov die van 2022..snap niet waarom je weer blijft hebben over de tarieven.

alleen al de energiebelasting scheelt 50eur/maand op een totaal maandbedrag van 200eur.

[ Voor 11% gewijzigd door HE1 op 26-01-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:00
Journaal afgelopen 2 jaar niet gevolgd? Iets meg een oorlog en een pijpleiding, daarna iegs met energiecrisis en een overheid die allerlei verlagingen invoerde. En die waren tijdelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HE1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:32:
[...]
Dat is alleen het tarief van de energeleverancier, die prijs is voor de gehele looptijd van je contract vast. De BTW, belasting, leveringskosten en heffingskorting worden los daarvan bepaald. Deze zijn van 2022 naar 2023 een heel stuk gestegen en nu naar 2024 nog weer een stukje hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 26-01-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
bedankt voor de reacties, het zal idd zijn dat er over het jaar 2022 zoveel verlaagd werd door de overheid, wat al in 2023 weer wegviel.

heb ook vorige jaren er nog eens op nageslagen en energiebelasting over het jaar 2020 scheelt niet veel van de laatste jaarafrekening over 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Mijn post en verbazing was het verschil in energiebelasting en de afname van de verlaging daarvan over de afrekening over 2023 tov die van 2022..snap niet waarom je weer blijft hebben over de tarieven.

alleen al de energiebelasting scheelt 50eur/maand op een totaal maandbedrag van 200eur.
Bereid je maar vast voor op de jaarafrekening over 2024, dan neemt de energiebelasting in totaal over gas en stroom nog verder toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
[...]

dat snap ik, maar ook de belasting component wordt in je tarievenblad genoemd, als het goed is. En verder communiceert mijn leverancier ook als de belastingen veranderen, ik begrijp je verassing maar die is nou niet helemaal 'stilgehouden'.
Pagina: 1