Akoestiek na gevelsteen afbreken en gevel isoleren met eps

Pagina: 1
Acties:

• eliaslecomte
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-12 23:12
Binnenkort ga ik mijn gevel steen afbreken om erna met 22 cm EPS te isoleren en af te werken met een spuitkurk. De binnenmuur is een typische snelbouwsteen (beton).
Ik vroeg me af wat ik mag verwachten qua akoestiek. Gaat die muur opbouw minder goed geluid tegenhouden? Zal dat ongeveer hetzelfde zijn?
Iemand heir ervaring mee?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:40

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Over het algemeen is meer massa meer geluidsdemping. In de nieuwe situatie zul je minder massa hebben en zal de muur dientengevolge minder goed geluid tegenhouden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37
Je moet het dan vooral van het muurtje hebben, want EPS is geen goede geluidsisolator. De dakplaten zijn hier van EPS met houtvezel, daar gaat alles doorheen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• eliaslecomte
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-12 23:12
Maw het eindresultaat zal meer geluid doorlaten dan ervoor? Iemand die hetzelfde met zijn muur gedaan heeft?

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-12 21:37
als je zo verschrikkelijk dik kan isoleren kun je ook kijken naar houtvezel platen.
Ik heb dit niet geverifieerd maar had het idee dat houtvezel veel beter geluid isoleert dan EPS, zeker als er een harde plaat hout aan weerszijde zit (gutex multitherm, zie de isolatiesystemen). Voordeel is dan ook dat je dampopen kunt isoleren.
Voir jezelf moet je dan de afweging maken of je een super hoge R waarde wilt of nog steeds R>5 maar met betere geluidsdemping.

@eliaslecomte
Update:
Hier een onderzoek gevonden met geluidabsorbtie waarden: https://www.studeersnel.n...-building-physics/6880856

Op pagina 10 staan polystreen en houtcellulose toevallig onder elkaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Piemol op 28-01-2024 08:21 ]