Advies bij oplichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:07
Beste Tweakers,

Een paar maanden terug ben ik opgelicht via V&A. De gebruiker is geband, ik heb aangifte gedaan en melding bij mijn bank om een terugbetaling te vragen. Deze is niet voldaan. Nu heb ik de adresgegevens van de persoon ontvangen om een civiele rechtsvertegenwoordiger te vragen om de ontvanger te manen tot terugbetaling. Echter zie ik hier dat dat gaat om bedragen van meer dan 25k. https://www.rechtspraak.n...chtsgebieden/Civiel-recht

Dat is het gelukkig niet, het is slechts 110 euro, toch veel geld natuurlijk. Ik wil dus graag nog een poging doen maar loop een beetje vast.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Ben een keer opgelicht op Marktplaats. Politie heeft geen capaciteit. Alles wat je verder wil doen is al snel duurder dan de som waar het over gaat.

Conclusie: tenzij het om een principekwestie gaat loont het niet de moeite om er achteraan te gaan. Het is triest maar waar, je kunt vrij gemakkelijk mensen oplichten zonder consequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54
Rechtzaak aanspannen bij de kantonrechter voor terugbetaling (en juridische kosten)? Want dat zie ik ook staan op die website die je linkt, dat een kantonrechter gaat over zaken van minder dan 25k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PascalvE schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:15:
Beste Tweakers,

Een paar maanden terug ben ik opgelicht via V&A. De gebruiker is geband, ik heb aangifte gedaan en melding bij mijn bank om een terugbetaling te vragen. Deze is niet voldaan. Nu heb ik de adresgegevens van de persoon ontvangen om een civiele rechtsvertegenwoordiger te vragen om de ontvanger te manen tot terugbetaling. Echter zie ik hier dat dat gaat om bedragen van meer dan 25k. https://www.rechtspraak.n...chtsgebieden/Civiel-recht

Dat is het gelukkig niet, het is slechts 110 euro, toch veel geld natuurlijk. Ik wil dus graag nog een poging doen maar loop een beetje vast.

Iemand tips?
elke dag 1ct overmaken met de vermelding dat hij de boel oplicht. kan zijn dat de bank ingrijpt of hij zelf denkt "dit moet ik niet aan me fiets hebben"

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Hackus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:03:
[...]

elke dag 1ct overmaken met de vermelding dat hij de boel oplicht. kan zijn dat de bank ingrijpt of hij zelf denkt "dit moet ik niet aan me fiets hebben"
Uhh... wat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:56

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

[...]

Heb je hier uit eigen ervaring positief resultaat mee? Interessante werkwijze en opzich wel de moeite dit een keer te proberen.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

PascalvE schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:15:
Nu heb ik de adresgegevens van de persoon ontvangen om een civiele rechtsvertegenwoordiger te vragen om de ontvanger te manen tot terugbetaling. Echter zie ik hier dat dat gaat om bedragen van meer dan 25k. https://www.rechtspraak.n...chtsgebieden/Civiel-recht
Als je iets verder leest, staat er:
Een kantonrechter oordeelt net als een civiele rechter over civiele conflicten. Het verschil zit in de hoogte van het bedrag waar de zaak over gaat en het onderwerp. Een kantonrechter gaat over conflicten:
- met een waarde van € 25.000 of minder
- over specifieke onderwerpen op het gebied van familie en relatie, onder meer bewind, curatele, mentorschap, erfenis aanvaarden of verwerpen.
Ik zou een aangetekende brief sturen met de volgende onderdelen:
- dat je op [datum] via V&A een ... hebt gekocht en op [datum] €... hebt overgemaakt op rekening ....
- dat de zaak nog niet is geleverd en dat is gebleken dat er sprake is van oplichting
- dat je de koopovereenkomst ontbindt
- dat je het aankoopbedrag uiterlijk op 24 februari 2024 wilt ontvangen op rekeningnummer ... ten name van ...
Als het geld er dan nog niet is, kun je een procedure beginnen. Het kan lonen om voor de procedure even af te wachten tot het Tijdelijk besluit experiment nabijheidsrechter in werking treedt. Dat is een laagdrempelige procedure bij de rechtbank. Het experiment is niet landelijk; jij of de wederpartij moet onder het werkingsgebied van de rechtbank Den Haag, Overijssel, Rotterdam of Zeeland-West Brabant vallen.

Als je weet welke procedure je wilt beginnen, kunnen we je daar wel verder bij helpen. Je moet er wel rekening mee houden dat je zelf met kosten blijft zitten totdat je in het gelijk wordt gesteld en de wederpartij over de brug komt. Bij een kale kip kan dat laatste lang duren.

[ Voor 4% gewijzigd door fopjurist op 24-01-2024 16:34 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JZX81_Drift schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Heb je hier uit eigen ervaring positief resultaat mee? Interessante werkwijze en opzich wel de moeite dit een keer te proberen.
@Duke of Savage Gewoon proberen en niet met de hamer slaan. oa de bank ziet al je betalingen en de oplichter kan ook denken wat ik al schreef. Een hardcore oplichter die de bank van een ander gebruikt heeft er schijt aan, maar de kans is groot dat er bij de bank ook een belletje gaat rinkelen. Hetzelfde gebeurt als je het bedrag overmaakt naar betaalserver. dat is ook verdacht en zal je bank contact met je opnemen, en de betaling niet uitvoeren. oa MP is amper te bereiken en als een verkoper niets verzend, moet je wat. zelfde geldt voor V&A hier. Dus voor je weer 8)7 probeer het eerst zelf als je bent opgelicht !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
[...]

Heeft helemaal geen zin joh. Die rekening is waarschijnlijk van een geldezel en over het algemeen wordt het meteen weggesluisd zodra er weer iemand geld afhandig is gemaakt. Er zit echt niet iemand de hele dag naar te kijken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

De bank gaat niets doen zonder externe aanwijzing van politie of justitie. Aangezien de TS de adresgegevens al heeft ontvangen is de bank van de (vermeende) oplichter al op de hoogte van de aangifte. De schuldvraag is een andere, daar gaat de bank niet over. Een cent overmaken, elke dag, gaat hoegenaamd niets veranderen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Hetzelfde gebeurt als je het bedrag overmaakt naar betaalserver. dat is ook verdacht en zal je bank contact met je opnemen, en de betaling niet uitvoeren.
Wat bedoel je met betaalserver?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

@Duke of Savage Gewoon proberen en niet met de hamer slaan. oa de bank ziet al je betalingen en de oplichter kan ook denken wat ik al schreef. Een hardcore oplichter die de bank van een ander gebruikt heeft er schijt aan, maar de kans is groot dat er bij de bank ook een belletje gaat rinkelen. Hetzelfde gebeurt als je het bedrag overmaakt naar betaalserver. dat is ook verdacht en zal je bank contact met je opnemen, en de betaling niet uitvoeren. oa MP is amper te bereiken en als een verkoper niets verzend, moet je wat. zelfde geldt voor V&A hier. Dus voor je weer 8)7 probeer het eerst zelf als je bent opgelicht !
Heb je hier zelf ervaring mee, of bewijs dat dit ooit gewerkt heeft, of vond je het wel leuk bedacht en denk je alleen maar dat dit wie weet mogelijk misschien wel eens een beetje zou kunnen werken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:07
fopjurist schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Als je iets verder leest, staat er:

[...]

Ik zou een aangetekende brief sturen met de volgende onderdelen:
- dat je op [datum] via V&A een ... hebt gekocht en op [datum] €... hebt overgemaakt op rekening ....
- dat de zaak nog niet is geleverd en dat is gebleken dat er sprake is van oplichting
- dat je de koopovereenkomst ontbindt
- dat je het aankoopbedrag uiterlijk op 24 februari 2024 wilt ontvangen op rekeningnummer ... ten name van ...
Als het geld er dan nog niet is, kun je een procedure beginnen. Het kan lonen om voor de procedure even af te wachten tot het Tijdelijk besluit experiment nabijheidsrechter in werking treedt. Dat is een laagdrempelige procedure bij de rechtbank. Het experiment is niet landelijk; jij of de wederpartij moet onder het werkingsgebied van de rechtbank Den Haag, Overijssel, Rotterdam of Zeeland-West Brabant vallen.

Als je weet welke procedure je wilt beginnen, kunnen we je daar wel verder bij helpen. Je moet er wel rekening mee houden dat je zelf met kosten blijft zitten totdat je in het gelijk wordt gesteld en de wederpartij over de brug komt. Bij een kale kip kan dat laatste lang duren.
Dank voor je info. De tijd en moeite is het denk ik niet waard voor die 110 euro.
Bizar dat het zo loopt terwijl je exact weet waar degene woont die dit heeft geflikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hahn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Heb je hier zelf ervaring mee, of bewijs dat dit ooit gewerkt heeft, of vond je het wel leuk bedacht en denk je alleen maar dat dit wie weet mogelijk misschien wel eens een beetje zou kunnen werken?
Mijn zoontje deed dit bij aankoop oplichting via Marktplaats. Na 4 dagen (4x 1 cent overmaken met vermelding) heeft de oplichter het aankoopbedrag teruggestort.
@KaiseRRuby lees mijn andere bericht, daar zeg ik ook dat een hardcore oplichter er schijt aan heeft !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zo klein bedrag heeft het juridische traject meestal geen zin, maar je hebt het adres nu toch dan kan je even langsgaan. Jaren geleden ben ik ook eens voor een kleine bedrag opgelicht op markplaats en die persoon woonde natuurlijk 1,5 uur verderop, maar gelukkig moest ik voor werk in de buurt zijn en ben ik in de avond gewoon langs de deur geweest. Bleek een 15 jarig jong te zijn geweest die mensen aan het oplichten was via Marktplaats en die vader was er echt niet blij mee dat ik opeens voor de deur stond, gelijk mijn geld terug gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 11:11
[...]

Alsof een bank hier iets mee gaat doen. 8)7 Alsof een bank uberhaupt zo op jou rekening kijkt, en ook naar de omschrijvingen van de betalingen. Natuurlijk niet.

Dit is gewoon nog wat extra geld overmaken naar een oplichter. (al is het dan maar een paar cent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Een bank kijkt wel degelijk naar transacties als onderdeel van hun taak om witwaspraktijken tegen te gaan.

https://radar.avrotros.nl...ntroles-door-banken-55067

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1