Home Assistant integraties met Philips Hue e.a.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Ik ben nieuw in het vakgebeid, dus hier een beginnersvraagje. Stel dat ik Philips Hue wil integreren in Home Assistant, dan gebeurt dat bvb. via https://www.home-assistant.io/integrations/hue/ In dat geval moet ik een API key aanvragen? Zo ja, dat is via een gratis cloud API bij Hue, als ik dat goed begrepen heb?

Indien eveneens waar, hoe verloopt dan de data van de Philips Hue hub naar mijn lokale HA? Eveneens via de cloud API? Dan is dus steeds Internetconnectie nodig?
Of kan de Philips Hue hub rechtstreeks met de HA praten over de LAN? Hoe dan?

In feite zijn deze vragen ook van toepassing op diverse andere integraties natuurlijk.

Alvast bedankt!

Pedro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Er staat bij: "Its IoT class is Local Push"
Dat betekent: "Offers direct communication with device. Home Assistant will be notified as soon as a new state is available."

Geen cloud nodig dus ;)

Wellicht voor de nieuwere security features wel, maar ik weet niet of ha die al ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Thx!!

Maar hoe zit het dan met bvb. Casambi? Ik lees over een aantal HA-oplossingen, soms met cloud API key die vereist is, soms niet. En het is me ook niet duidelijk of na setup data dan nog via de cloud loopt, maar ik vermoed van wel (aangezien er geen centrale hub is en ik geen weet heb van een Bluetooth/Casambi dongle, vermoed ik dat een Casambi gateway nodig is en dat die enkel data naar buiten toe stuurt?).
Sorry voor deze vragen, maar ik ben iets te nieuw in HA en Casambi om hier even de juiste antwoorden te vinden :-/

Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor alle HA integraties is aangegeven of het cloud of local is dmv de IoT class. Dit heeft alleen betrekking op de sturing. Ofwel, of de boel nog werkt zonder internet of niet. Dit heeft geen betrekking of het apparaat daarnaast nog dingen het internet op slingert.

Overigens is er dus wel een verschil tussen de Hue bridge koppelen en gewoon een Hue lamp. Laatste is namelijk gewoon Zigbee en daar zijn ook ander opties voor die veeeeeeel meer kunnen. Maar dan alleen niet de Hua app.

Voor Casambi, daarvoor graag gewoon in het andere topic blijven of ik ga ze samenvoegen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 24-01-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
OK, dus voor Philips Hue is het local en "werkt alles nog zonder Internet". Maar wat is "alles werkt dan nog"? Dat er nog nieuwe data van de Hue bridge richting HA kunnen (via lokaal netwerk)? Moet ik het effectief zo interpreteren?

Wat Casambi betreft: de andere topic was/is iets minder gericht op de specifieke vraag of ev. bestaande HA-integraties zelf lokaal kunnen, maar er is natuurlijk wel een sterke link. Geen probleem om het in de andere topic te bespreken.

Thx!