Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMario
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 23:40
Mijn vraag:
Ik heb laatst mijn processor vernieuwd van een 7700k naar een nu mooie AMD 5800x3D. Nu ben ik van plan deze oude CPU door te verkopen maar er zit nogal wat aangekoekte koelpasta op.

Normaal haal ik koelpasta er altijd af met een stukje wc papier maar dit is er niet af te krijgen. Ik kreeg van iemand de tip om pure alcohol te gebruiken. Echter bij de etos kan ik alleen maar maximaal 96% vinden.

Heb ik echt 100% nodig? Ik zag wel dat online isopropanol 99,9% wordt aangeboden. Zie: https://www.dutchchems.nl/product/isopropyl-alcohol/ maar ik weet niet of ik dit veilig kan gebruiken of dat het de CPU zal aantasten.

Ik weet wel dat ik water zeer schadelijk is en daarom weet ik ook niet of lagere concentraties geschikt zijn.

Foto van de CPU in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuGe6WqMyD_Ki2OYFrpQhA3gcVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oRo2bsOL6V81wormHLuw0t6.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SirMario op 24-01-2024 20:14)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het puur gaat om dat spul van de IHS te halen dan kun je pirma met 96% uit de voeten. Ik gebruikte er vroeger ook vaak zat spul als aceton voor, werkt ook goed.

Ik zou hier niet per se een fles IPA voor gaan halen als het alleen hier voor is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het puur gaat om dat spul van de IHS te halen dan kun je pirma met 96% uit de voeten. Ik gebruikte er vroeger ook vaak zat spul als aceton voor, werkt ook goed.

Ik zou hier niet per se een fles IPA voor gaan halen als het alleen hier voor is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:09
100% pure alcohol alhoewel scheikundig niet onmogelijk kan je in het dagelijks leven niet eens gebruiken omdat het zodra het in contact komt met de buitenlucht geen 100% alcohol meer is... dus 'pure alcohol' is onzin.

96% wordt gezien als 'zuivere alcohol' en kan je hiervoor prima veilig gebruiken. (spuit)busje isopropyl alcohol ergens halen.

https://www.bitsandparts....ol-spuitbus-60ml-p1921280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
96% is meer dan prima. Paar wattenstaafjes er bij, die in de alcohol dopen en wrijven maar

https://www.kruidvat.nl/k...cohol-ketonatus/p/2640051

[ Voor 27% gewijzigd door ImNotnoa op 24-01-2024 14:57 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMario
Duidelijke en snelle antwoorden! Is de overige 4% dan water of een andere stof? En is de hoog geconcentreerde alcohol niet bijtend voor andere onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SirMario schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:59:
Duidelijke en snelle antwoorden! Is de overige 4% dan water of een andere stof? En is de hoog geconcentreerde alcohol niet bijtend voor andere onderdelen?
Die alcohol is verdampt voordat het schade aan zou kunnen richten. Dus daar zou ik me niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24
SirMario schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:49:
Ik zag wel dat online isopropanol 99,9% wordt aangeboden [...] maar ik weet niet of ik dit veilig kan gebruiken of dat het de CPU zal aantasten.
Isopropanol kun je zowiezo veilig en zonder problemen gebruiken om de CPU schoon te maken.
Werkt ook heel goed om die koelpasta eraf te krijgen.

Over het algemeen is Isopropanol veilig voor de meeste materialen en kunststoffen, en het wordt dan ook heel vaak industrieel gebruikt om allerlei diverse elektronica en printplaten veilig schoon te maken en te ontvetten. Gebruiken wij op het werk in de elektronica ontwikkeling ook veelvuldig.
(en een CPU is ook gewoon een klein printplaatje).
Verder is het voor de rest ook een super veelzijdig ontvettings en schoonmaakmiddel, dus is voor veel zaken te gebruiken. Streeploos schoonpoetsen van je ramen bijvoorbeeld.

Met 'gewone' alcohol (ethanol) zou ik iets voorzichtiger zijn, die schijnt wat aggressiever te zijn tegenover kunststoffen, en dus kan het zijn dat bepaalde materialen er minder goed tegenkunnen.
(maar als je niet verder gaat dan de metalen heatspreader van de CPU is het natuurlijk geen enkel probleem om gewone alcohol te gebruiken).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24
Dat spuitbusje met 60ml is bijna even duur als een sprayflacon van 500ml...

https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980

En die sprayflacon kun je vervolgens nog hergebruiken als ie leeg is :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMario
IPA in een sprayflacon zie ik niet zitten. Ik koop wel gewoon zo'n literfles, dan doe ik het op een wattenstaafje zoals ImNotnoa al aangaf.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

[ Voor 12% gewijzigd door SirMario op 24-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Spiritus en een papieren keuken tissue. Pure alcohol speciaal ervoor halen is totaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

(jarig!)
pennywiser schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:21:
Spiritus en een papieren keuken tissue. Pure alcohol speciaal ervoor halen is totaal niet nodig.
Sowieso met alleen een keukenpapiertje lukt het ook al :Z

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
sapphire schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Sowieso met alleen een keukenpapiertje lukt het ook al :Z
Mja is wel lastig met sommige koelpasta, hardnekkig spul. Een alcohol, zoals spiritus, maakt het dan wat sneller schoon. Het lost de pasta mooi op. Schoonmaak-spiritus hebben de meeste wel thuis staan en is ook lang niet zo duur als pure alcohol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

(jarig!)
pennywiser schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Mja is wel lastig met sommige koelpasta, hardnekkig spul. Een alcohol, zoals spiritus, maakt het dan wat sneller schoon. Het lost de pasta mooi op. Schoonmaak-spiritus hebben de meeste wel thuis staan en is ook lang niet zo duur als pure alcohol.
Zeker, het maakt het absoluut makkelijker :)

Maaaaar als je geen spullen bij de hand hebt of het speciaal moet aanschaffen voor 1 CPU dan werkt een keukenpapier ook gewoon, het is soms even poetsen of als het aangekoekt is even je nagel er achter maar het kan wel :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
sapphire schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Zeker, het maakt het absoluut makkelijker :)

Maaaaar als je geen spullen bij de hand hebt of het speciaal moet aanschaffen voor 1 CPU dan werkt een keukenpapier ook gewoon, het is soms even poetsen of als het aangekoekt is even je nagel er achter maar het kan wel :)
Ja precies klopt, ik heb ooit een dun schraaphoutje gekregen bij een tube, daarmee schraap je het in 1x schoon. Een oude bankpas werkt ook. Gewoon schrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
Wasbenzine, aceton, IPA, spiritus heb ik allemaal ooit gebruikt. IPA is het handigste, daarna zou ik zelf voor wasbenzine gaan maar daar vulde ik vroeger mijn Zippo mee dus dat is meer 'jeugdsentiment' :)

Edit: oh en een setje van Arctic met twee kleine flesjes, dat rook altijd wel lekker!

[ Voor 17% gewijzigd door Dagion op 24-01-2024 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:22

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Gewoon een baby wet wipe nemen, werkt ook prima, om je vinger draaien en met je nagel kras je het er zo vanaf...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
SAiN ONeZ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:44:
Gewoon een baby wet wipe nemen, werkt ook prima, om je vinger draaien en met je nagel kras je het er zo vanaf...
Nice, dat ik daar zelf nog nooit op gekomen ben, die dingen liggen hier door het halve huis verspreid.
Pagina: 1