Cambi vs Zigbee + smart home integration + gateway

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
*** Sorry, mijn titel is om zeep geraakt. Met Cambi bedoel ik Casambi natuurlijk :-)

Hallo,

Enkele vraagjes rond Casambi en Zigbee:
1) Wat is in praktijk de best werkende oplossing (stabiliteit/betrouwbaarheid). Ik snap technisch de verschillen wel, maar hoe zit het met de real life experience?
2) Casambi kent ook wel smart home integratie, maar ik heb de indruk dat Casambi wat lastiger doet hierrond. Zo lees ik over API keys die niet meer uitgereikt worden? Heeft Zigbee niet meer mogelijkheden en zekerheden hierrond (HA, Homey,...)?
3) Hoe krijg ik externe toegang voor Casambi? Er is een gateway nodig, maar ik raak er niet direct uit dewelke effectief benodigd is. Sommige zijn ook zeer prijzig. Vbn.: https://casambi.com/ecosystem/casambi-gateway/ , https://casambi.com/ecosystem/csb-gateway-5-0-outdoor/ , https://casambi.com/ecosystem/holders-ble-gateway/ en https://casambi.com/ecosystem/casambi-cloud-gateway/ De laatste lijkt me de meest "logische"? Maar echt wel prijzig, toch in vergelijking met bvb. een Philips Hue hub.
4) Hoe krijg je Casambi richting een Home Assistant op Synology (in Docker) of Raspberry Pi? Bestaan er dongles voor, zoals de Conbee stick voor Zigbee?

Bedankt!

Groetjes,
Pedro

[ Voor 5% gewijzigd door PadrePedro op 24-01-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf geen ervaring met Casambi, maar als ik hun blog lees dan zijn de meeste redenen waarom Casambi superieur is aan Zigbee in mijn ogen drogredeneringen. Je hebt voor Zigbee een aparte gateway nodig en voor Casambi niet. Behalve als je het permanent in je huis wil aansturen dan, want dan verkopen ze je het liefst wel een peperdure gateway. Ook zou het stabieler moeten zijn vanwege de gebruikte radiotechniek. Komende van een huis waar ik 100+ Zigbee devices in een mesh netwerk heb draaien kan ik niet zeggen dat Zigbee op dat vlak veel problemen geeft. Een oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat dus. En als je met Zigbee problemen hebt, dan is de kans groot dat je met BLE ook problemen hebt. Want die twee werken op dezelfde frequenties.

Het ecosysteem van Zigbee is vele vele malen groter dan Casambi en met de opkomst van Matter / Thread is het voor mij een no-brainer om voor een Zigbee / Matter combi te gaan. Ik heb de Skyconnect stick van Home Assistant die beiden kan. Doordat Zigbee massaal geadopteerd is, kun je overal relatief goedkope lampen en sensoren kopen. Alle "slimme" lampen van Ikea, Hue, Lidl, Action, Hornbach, Praxis en AliExpress werken prima en zijn (uitzonderingen daargelaten) zeer goedkoop. Ook het aanbod sensoren is enorm. Lichtsensoren, contactsensoren, buttons, temperatuur-, vochtigheid-, luchtdruk-, fijnstof-, water- en CO2 sensors. Het houdt niet op. Zigbee rookmelders, tuinsproeiers, sirenes, slimme stekkers, thermostaatkranen. Te veel om op te noemen.

Als laatste is Zigbee compleet geïntegreerd en ondersteund in alle smart home platformen. Als je het al fatsoenlijk in Home Assistant aan de praat krijgt, dan ga je binnen de kortste keren tegen tekortkomingen aanlopen. En dan ga je heel waarschijnlijk toch Zigbee of Matter toevoegen om de missende functionaliteit aan te vullen. Waarom dan niet bij één standaard blijven.

Wat heeft je op het spoor gezet van Casambi als ik vragen mag?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Bedankt voor de insteek! Het is de verlichtingszaak die "zweert" bij Casambi. De hoofdreden is dat er bij de "betere" verlichting (veel) meer keuzes bestaan met ingebouwde Casambi drivers; zeker bij integrated LED oplossingen is dat niet onbelangrijk, althans wanneer ook de wens (of nood) bestaat om per lichtpunt of groep lichtpunten te werken.

Vb.: ik heb 1 elektrische lichtkring met inbouwspots in de eethoek van de woonkamer. We zouden boven de eettafel een armatuur plaatsen (die is er nu niet), zodat er extra licht boven die tafel is en soms zelfs de spots in de eethoek niet hoeven te branden (maar enkel die ene armatuur boven de tafel). Een aparte extra leiding leggen hiervoor zou bij mij complete waanzin zijn: ik zit met valse plafonds tussen eiken balken en alles is extreem maatwerk. Dit openbreken (en zo de platen tussen de balken vervangen en zo eigenlijk over de hele woonkamer en keuken om eenzelfde look te behouden) kost me onnoemelijk veel geld... Voor 1 armatuur...
In zo'n geval zou je inbouwspots en eettafelarmatuur met Casambi driver kunnen hebben en er 2 logische Casambikringen van maken.
Met Zigbee kan dat ook, maar dan moet ik kwalitatieve inbouwspotarmaturen vinden met verwisselbare GU10 én een mooie "betere" eettafelarmatuur met spots/lampen die ik kan vervangen. De ervaring leert me dat dit niet evident is. Vergeet ook niet dat de lampen zelf (bvb. Philips Hue) al een beetje "lomper" zijn (in vergelijking met fijne integrated LED), dus ja... Ook is er toch nog een kwaliteitsverschil: Hue LED is bvb. CRI 80, waar betere opties meer dan 90 zijn. Of de kans op flikkering of wat traagheid: heel af en toe al es ondervonden bij Hue lampen die ik nu heb. Ook een hele kring met Hue lampen bedienen, kan een uitdaging zijn: ze gaan best allemaal mooi samen aan of uit (al geldt dat ook voor Casambi).
Enfin, met zowel Casambi en Zigbee kan dezelfde oplossing uitgewerkt worden, maar in praktijk lijkt Casambi hier meer opties op te leveren.

Vb. 2: met inbouwspots van Casambi over 3 elektrische kringen kan ik zoveel logische kringen maken als ik wil. Ik kan bvb. beslissen om slechts de spots aan het meubel te doen branden, ook al bevat de elektrische kring daar in feite meer spots. Again, kan ook met Zigbee, maar het wordt moeilijk dit te doen met inbouwspots in het beoogde kwaliteitssegment.

Ik moet toegeven dat ik stiekem wat jaloers ben op DALI. Ja, het is heel duur en alles is bedraad, maar je kan er alles mee doen op een zeer robuuste manier.

Als je ideeën hebt voor bovenstaande 2 voorbeelden, zowel met Zigbee als Casambi, laat maar weten :-) Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Met Zigbee heb je allerlei scenario's om bovenstaande voorbeelden mee te realiseren. Zo is het bijvoorbeeld een optie om de armaturen van de "slimme" lichten permanent van stroom te voorzien door deze in de schakelaar door te verbinden en deze te voorzien van een Zigbee switch (of dimmer) module. Je bestaande schakelmateriaal blijft dan intact, maar is aan deze Zigbee module gekoppeld. Bij het omzetten van de schakelaar (aan/uit) of het drukken van de pulsschakelaar zal de stroomkring niet onderbroken of gemaakt worden, maar zal er slechts een Zigbee signaal naar (bijvoorbeeld) Home Assistant gaan. In Home Assistant maak je vervolgens een scenario waarbij je één of meerdere slimme lampen aan of uit zet. Of dimt, of van kleur verandert. De mogelijkheden zijn eindeloos. Door gebruik te maken van "Zigbee Groups" kun je een aantal slimme lampen precies tegelijkertijd aan of uit zetten.

Als een lamp alleen aan of uit hoeft, dus geen dimmen / kleur / kleurtemperatuur dan is het nog simpeler. Je kunt dan elk "dom" armatuur gebruiken. Wederom plaats je een Zigbee switch module achter je bestaande schakelmateriaal en het ingebouwde relais schakelt de lamp aan of uit. Dat kan met de fysieke schakelaar, maar ook vanuit je Domotica oplossing.

In feite kun je letterlijk elke lamp afzonderlijk of in een eigen gekozen groep aansturen en elke kring maken die je maar wil. Als je gek wil doen kun je 6 inbouwspots elk met 0,2s vertraging aanzetten als een lichtslang. Lampen kunnen in meerdere groepen tegelijk zitten, de combinaties zijn eindeloos en alleen begrensd op je eigen verbeelding.

Er zijn meer dan genoeg LED lampen die CRI >= 90 bieden. Ook Philips heeft een uitgebreide selectie. Het idee is dan dat je je dimmer / schakelaar slim maakt en niet je lamp zelf. Op die manier heb je natuurlijk keuze uit een gigantische hoeveelheid lampen. Van supergoedkoop tot designer spul van duizenden euro's.

Er zijn heel veel armaturen voor inbouwspots en het armatuur zelf hoeft niet slim te zijn. In combinatie met reguliere GU10 lampen of versies die wel slim zijn heb je volgens mij ook heel veel keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door DexterDee op 24-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Bij slimme lampen (bvb. van Philips Hue) zie ik qua muurschakelaars maar 1 optie, nl. de Philips Hue wandschakelaarmodule (enkel aan/uit, geen dimming), die dan in het Hue network zit als een soort bediening voor de echte slimme lampen op die lichtkring (er is dus een koppeling mee). Andere Zigbee-inbouwmodules (aan/uit als dimmers) komen als lamp in het Hue network terecht (ze vertegenwoordigen als het ware de hele lichtkring als een logische lamp): als je deze module via app of drukknop in feite "uitzet" is de stroom onderbroken voor die andere lampen in Hue (de "echte lampen" op de lichtkring). Technisch werkt dit voor aan/uit wel, als je steeds rekening houdt met de 2 niveau's (lichtkringniveau en lampniveau); voor dimming ga je miserie krijgen: je dimt eerst op lichtkringniveau, terwijl de slimme lampen de full power moeten hebben.
Die Zigbee-modules werken natuurlijk wel met "domme lampen/armaturen".

Wanneer je de Zigbee-modules waarvan je spreekt direct koppelt met HA, kan het misschien beter werken: je krijgt daar dan een andere logica dan de ingebakken Hue logica en dat kan je meer opties geven. Maar ik zie nog niet in hoe je er alles mee oplost: zoals ik al zei, als aan die module verbinding is en je drukt op de drukknop (of je simuleert dat via een app, dus smart), dan zal de module effectief de verbinding doen breken: de lampen erachter krijgen geen stroom. Ik heb die modules in testopstellingen staan en effectief: de (domme of slimme) lamp gaat uit via de drukknop of de app. Idem voor dimming: de module doet effectief aan dimming (fase-afsnijding = trailing edge).

Het lijkt alsof je weet hebt van een module die fysisch niets doet, maar enkel en alleen een Zigbeesignaal stuurt. Als dat zo is, kan je dan voorbeeld geven?
(Nu, zelfs als die bestaan, ga ik wel 1 iets missen: het feit dat een fysische drukknop nog steeds de kring kan besturen (mét dimming), zelfs al schort er iets aan het hele slimme gebeuren. Ik heb dit eveneens getest: zet ik het Zigbee network plat, dan doet de drukknop op die Zigbee module nog steeds mooi zijn ding = lekker robuust dus :-))

Ik heb wél weet van draadloze Zigbee schakelaars (Zigbee Green Switch, bvb. van Niko). Die missen natuurlijk eveneens de robuuste fysische drukknop backupoplossing (om het zo te noemen), maar daarachter is de stroomkring wel steeds AAN (nadat je dit zo hebt doorgeschakeld natuurlijk).

Ooooooof bedoel jij het volgende met die Zigbee modules? Drukknop hierop aansluiten, maar de module zelf NIET verbinden met de lichtkring, terwijl "achter" de module gewoon domweg doorschakelt. Dus in feite doen wat de slimme lichtschakelaar van Niko voor Hue doet?
Zo ja, wederom ontbreekt de robuuste fysische backupoplossing, maar goed, dat geeft inderdaad een pak mogelijkheden, in feite hetzelfde als de Niko Hue schakelaar, maar dan met de bestaande (wel enkelvoudige) drukknoppen.

Als ik je dan zo toch goed begrepen heb, dan volg ik je wel. Maar dat steunt op enkele voorwaarden:
1) Hoe mooi gaan alle lichtpunten samen aan of uit? Bvb. 10 inbouwspots samen. Op een zolder niets ergs, maar in een woonkamer mag dat wel altijd stabiel gaan, vind ik.
2) Hue hub of HA instance werkt feilloos; er is geen (tijdelijke) backup via een drukknop die wél fysisch inwerkt op de kring.
3) De gewenste armaturen en lampen vinden. Ik weet dat je genoeg dingen kan vinden, maar stap de betere verlichtingszaak binnen en men bekijkt je alsof je van Mars komt, als je vraagt naar armaturen met GU10. T.t.z. ze hebben dat wel, maar da's daar nog geen 5% van het aanbod. Integrated LED lijkt bijna alles ingepalmd te hebben daar.

Wat ik wel niet helemaal begrijp, is "En als het een domme lamp met armatuur mag zijn die je slim maakt". Hoe doe je dit, als je dit niet op lichtkringniveau doet met zo'n (geconnecteerde!) Zigbee module, maar wel op "per lamp"-niveau? Ik heb wel weet van DALI-Zigbee converters voor armaturen met een DALI driver. Bedoel je zoiets? Of nog iets anders?

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Je hebt een aantal scenario's:

(1) Lichtschakelaar permanent doorverbinden
- één, twee of meer armaturen hebben altijd stroom, ongeacht de stand van de muurschakelaar
- elk armatuur heeft een slimme lamp nodig
- lichtschakelaar is verbonden met een Zigbee switch module. Aan/uit stuurt alleen een signaal naar HA
- met een pulsschakelaar kun je ook nog push/hold of dubbelklik signalen sturen voor bijv. dimming
- in HA kies je hoe je het aan/uit signaal wil uitvoeren. Op één lamp, een hele groep of je zet de TV ook aan :P
- HA en het Zigbee netwerk moet werken, anders kun je de slimme lampen geen signaal meer sturen

(2) Lichtschakelaar schakelt met Zigbee switch module
- één, twee of meer armaturen krijgen stroom of geen stroom afhankelijk van de schakelstand
- elk armatuur heeft een domme lamp nodig die alleen aan of uit kan
- bij het omschakelen van de schakelaar schakelt de stroom naar de lamp aan of uit
- in HA kun je óók omschakelen door een signaal te geven aan de Zigbee switch module
- Schakelaar werkt óók als HA of het Zigbee netwerk plat ligt

(3) Dimmer of pulsschakelaar schakelen met Zigbee dimmer module
- één, twee of meer armaturen krijgen variabele stroom afhankelijk van de dimstand
- elk armatuur heeft een DIMBARE domme lamp nodig
- bij het pulsen of draaien aan de dimmer dimmen alle lampen die verbonden zijn
- in HA kun je óók dimmen door een signaal te geven aan de Zigbee dimmer module
- Dimmer werkt óók als HA of het Zigbee netwerk plat ligt

In scenario 1 heb je nog een backup plan. Je kunt een losse Zigbee afstandsbediening op batterijen rechtstreeks koppelen aan je lampen. Als HA of je Zigbee coordinator eruit ligt, dan kun je die lampen nog steeds bedienen. Als HA en Zigbee werkt kun je de lampen centraal bedienen

In scenario 2 en 3 zou je in theorie ook slimme lampen kunnen plaatsen. Maar als je daar de stroom afhaalt dan kun je ze dus niet meer bedienen en zie je ze na verloop van tijd in HA ook "offline". Vaak is het wel zo dat als je een slimme lamp van stroom voorziet dat deze automatisch aan gaat. De slimmerik uithangen en eerst fysiek de schakelaar omzetten met HA en dan de slimme lamp bedienen is niet robuust. Het duurt een seconde tot misschien wel 20 seconden voordat het Zigbee netwerk de lamp weer herkent en opneemt in het netwerk. Dat goed timen in HA is niet te doen.

Als antwoord op je vraag hoe mooi de lichtpunten synchroon aan- en uitgaan:
- Een los scenario in HA waarmee je meerdere lampen schakelt kan fracties van seconden verschil opleveren
- Een Zigbee groep maken en de groep schakelen gaat altijd perfect synchroon. Dat is een hardware feature van Zigbee. HA ziet de groep als het ware als "één" device.

Op je opmerking wat betreft gewenste armaturen heb ik ook nog wel wat te zeggen. Integrated LED is (de naam zegt het eigenlijk al) mooi geïntegreerd, kleiner en compacter. Maar wat ik het grote nadeel vind is dat als er LEDs kapot gaan, dat je in feite de hele lamp de prullenbak in kan gooien. Repareren is er heel vaak niet bij. En als je dan honderden euro's voor zo'n lamp betaald hebt dan is dat wel zuur. En kun je op zoek naar een vervangende lamp en vaak een ander model. Want jaren na de aankoop hebben ze natuurlijk net dat model niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Hoi @DexterDee ,

Wow, héél erg bedankt voor zo'n mooi overzicht! Ik was blijkbaar mee met je verhaal, maar met je nieuwe uitleg ben ik daar zeker van :-)

Wat resterende vraagjes:
1) Bij scenario (1) is dus de Zigbee switch of dim module wel op stroom aangesloten, maar niet op de lichtkring?
2) "Een Zigbee groep maken en de groep schakelen gaat altijd perfect synchroon. Dat is een hardware feature van Zigbee. HA ziet de groep als het ware als "één" device."
Is dat met de Hue app ook zo of enkel vanuit HA? Zéér interessante info!
3) Integrated LED: ja, daar heb je wel een punt. Pas op, het is wel zo dat er soms zeer lange garanties zijn + men kan soms ook de LED vervangen (maar je kan het idd niet zelf).
4) Losse Zigbee afstandsbediening: bedoel je een remote die member is van het Zigbee network, maar toch via TouchLink geconnecteerd is met die lampen? Zo ja, gaat dit dan voor tientallen lampen (zie de vele spots....)?
Ik heb zo'n remote waarmee ik mijn Zigbee module kan bedienen: da's natuurlijk geen connectie met de lamp, maar het principe is hetzelfde, nl. member van hetzelfde Zigbee network en dan via TouchLink linken met de module. En ja, dat klopt, ze kan ook dienen om de module mee aan te zetten. Dat betekent dat het koppelen van zo'n remote aan de Zigbee module op de net beschreven manier ook al als backup kan dienen, dus zonder de remote aan elke lamp apart te moeten koppelen.
5) Wat zijn dé absolute topmerken voor high end smart bulbs op Zigbee? Zijn er bepaalde merken echt voor gekend?
6) "In scenario 2 en 3 zou je in theorie ook slimme lampen kunnen plaatsen." => in scenario 3 dan toch enkel wanneer men op het max. dimming level blijft, want deze dubbele dimming (aangezien ook nog op "per lamp"-niveau) gaat toch ferm conflicteren, niet?
7) Tot slot: is het volgende mogelijk (ik vrees er wel voor...)? Een lichtkring heeft bvb. 5 lampen/spots/... in serie- of parallelschakeling. Bestaat er een Zigbee device die 1 van die lampen apart smart kan bedienen, terwijl de serie niet onderbroken is resp. de parallelle lampen niet beïnvloed worden? Bestaat er een Zigbee device die zoiets doet? Een normale module niet lijkt me.
Maar stel dat je bij 1 van de spots een Zigbee-DALI converter zou hebben (zoals bvb. https://www.robbshop.nl/r...bee-to-dali-convertor-eol en https://lichtpartner.nl/z...i-of-0-1-10v-sr-2421-zg): kan deze de lamp de facto uitschakelen, zonder de andere 4 spots te beïnvloeden (dus alsof je 1 slimme spot in serie uitschakelt en de andere laat branden)? Ik spreek nu enkel over een lamp in- of uitschakelen, niet over een extra laag dimming, wat alleen maar miserie geeft. Ook zal dit verhaal enkel werken om 1 spot uit te schakelen en de andere 4 te laten branden en niet andersom; maar goed, het zou toch al iets kunnen helpen in sommige cases, niet? Als we de andere 4 spots ook van zo'n converter voorzien, krijgen we al iets anders, maar dan gaat het prijskaartje al flink naar omhoog.
Geef maar aan of je me begrijpt en of ik ergens een foute redenering maak.

Nogmaals bedankt voor al je hulp!!!

Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

1) correct, in dat scenario is de Zigbee module niet onderdeel van de lichtkring

2) gezien het een hardware feature is, zal deze functie op alle (fatsoenlijke) domotica platformen werken.

4) ik had het inderdaad over TouchLink. Je moet het wel zien als noodsituatie. Het koppelen van tientallen lampen vereist hoogstwaarschijnlijk meerdere remotes. En het is eigenlijk alleen nodig terwijl je je kapotte HA repareert. Ik stop zelf liever meer energie in het hebben van een "recovery" optie als HA het niet doet, zodat ik altijd snel weer up en running ben. Zo draai ik HA in een virtual machine waar ik regelmatig een backup van maak. Ik maak een snapshot van HA bij elke grote upgrade, zodat als de nieuwe versie het niet doet ik altijd weer heel makkelijk kan downgraden. En ik heb een extra Zigbee antenne in de kast liggen. Wil je echt een volwaardige functionele fallback die gebruiksvriendelijk is en altijd werkt, dan is deze oplossingsrichting misschien toch niet iets voor je

5) Hue, Trädfri, Ledvance, Sengled. Maar alle "B-merken" zijn eigenlijk ook best prima. Je hoeft niet letterlijk je hele huis op CRI >90 te hebben. Als de belangrijkste lichtpunten dat wel zijn, dan is het (wat mij betreft) niet zo erg dat indirect sfeerlicht dat niet is. Verder is het ook heel erg afhankelijk van kleur en kleurtemperatuur. Bulbs die gradaties tussen warm en koud licht kunnen schakelen hebben vaak een mindere CRI, net als RGB bulbs. Ik vind persoonlijk het kunnen kiezen van de kleurtemperatuur meerwaarde hebben over een hele hoge CRI op één kleurtemperatuur. 's Avonds bijvoorbeeld geel gedimd sfeerlicht en als je wil koken of aan de tafel wil werken een wat kouder licht. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.

6) klopt helemaal, dat was te kort door de bocht van mij. Dimmers en slimme lampen gaan niet samen.

7) Als je één lamp op een parallelle kring individueel wil kunnen schakelen, dan is de voorwaarde in ieder geval dat alle lampen stroom hebben en houden. Een seriële kring in de elektrische zin van het woord is voor slimme lampen niet haalbaar. Je zit dan op scenario 1 zoals ik eerder beschreef. Wat je dus wel kan doen in dat scenario (omdat je toch de lichtkring niet hebt aangesloten) is een Zigbee module pakken met meer schakelaars (gangen). Je kunt de fysieke "1-knops" schakelaar in de muur vervangen door een 2 of 4 weg schakelaar. Op deze manier kun je 4 individuele schakelaars in HA koppelen en per schakelaar bepalen welke lamp- of lampen aan en uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Wederom bedankt!! :-)

Enkele reacties:
* rond puntje 4: ik doe de TouchLink in mijn testopstelling niet t.o.v. de lampen, maar t.o.v. de Zigbee-inbouwdimmers, maar ik test dan ook met domme lampen. In dit geval is de remote en een nuttig bedieningsapparaat én een backupoplossing voor als Zigbee uitvalt (al heb ik nog steeds de drukknop(pen)).
Bij slimme lampen moet je inderdaad per lamp linken en dan zijn die remotes niet praktisch meer en dienen ze vooral als noodoplossing.
* rond puntje 7: hier ben ik niet helemaal mee. Praat jij over slimme lampen in zo'n serie- of parallelschakeling? Ik had het niet duidelijk verwoord, maar ik bedoelde een serie- of parallelschakeling met domme lampen en een Zigbee-inbouwdimmer met drukknoppen aan de basis van de lichtkring. Hoe kan je in dat scenario toch 1 bepaalde lamp anders behandelen? Bvb. je zet de lichtkring aan met de dimmer en alle spots gaan aan; dan wil je 1 spot uitschakelen. Is er een Zigbee switchachtig (aan/uit) device die je ergens rond die ene spot kan "hangen" die dit doet? Ik heb er geen weet van. Het enige dat ik kan bedenken, is een DALI-Zigbee converter, al moet de spot dan wel een DALI driver bevatten, naast trailing edge ondersteuning. Maakt die converter de lamp eig. niet "Zigbee smart", net zoals een Philips Hue lamp?
(OK, het scenario waarbij je de dimmer uitzet en dan die ene spot AAN wil hebben, is er niet mee gedekt, maar ik wil stap voor stap bijleren, dus ik wil eerst leren hoe je het scenario van "lichtkring aan, die ene spot toch uit" zou kunnen doen. Teveel ineens geeft een grotere kans op verkeerd aanleren :-)).

Greetz,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ah, ik denk dat ik je snap wat betreft punt 7.

Je kunt inderdaad in één lichtkring (die permanent van stroom voorzien is) aparte Zigbee switch modules (of zelfs dimmer modules) opnemen en op die manier domme lampen individueel schakelen of dimmen in de kring. Je verbindt dan de Zigbee switch of dimmer aan de kring en de lamp aan de module in plaats van direct aan de kring. De module kan dan bijvoorbeeld in het verlaagd plafond of in een plafonddoos geplaatst worden. Je kunt zo veel modules in dezelfde lichtkring opnemen als nodig. En als er een paar synchroon moeten schakelen kun je die (net als slimme lampen) ook in een Zigbee groep configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Als je kijkt naar de handleiding van zo'n dimmer module van Sunricher (https://www.sunricher.com...mmer-sr-zg9101sac-hp.html - handleiding daar te downloaden) snap ik wel niet goed hoe ik moet doen wat je zegt: "Je verbindt dan de Zigbee switch of dimmer aan de kring en de lamp aan de module in plaats van direct aan de kring.". Idem voor de Eco-Dim.10 dimmer module (die uit mijn testen iets betere resultaten gaf trouwens).
In mijn testopstelling heb ik deze modules geplaatst zoals in de handleiding, dus de lamp zit op de kring. (T.t.z. ik heb de lichtkring nagebootst met een stekker die in het stopcontact moet: L en N gaan dus in feite naar een stekker die in het stopcontact zit.)

Als jouw idee effectief schakelbaar is, dan zou dit fan-tas-tisch zijn: het geeft me direct een pak meer mogelijkheden. Of toch voor 1 bepaalde scenario waar ik mee worstel (het echt overal doorvoeren, is direct ook een serieuze kost).

Wel is het zo dat met jouw idee de "steeds aanwezige drukknop als backupoplossing" verdwijnt, al kan ik dit dan wel vervangen door een aantal backup remotes :-) Mja, kan interessant zijn!

Als je de precieze schakeling kan duiden (ev. via een tekening met bvb. 2 spots en elk een Sunricher dimmer module), kan ik dat eens uittesten. Ik ben op dit vlak echter net iets te veel leek om het ontwerp zelf te vinden, vrees ik (meer dan 20 jaar niets rond elektrische schakelingen doen, heeft zijn sporen nagelaten... :-o )

Update: als je het schema van de module bekijkt, zie je een parallelschakeling voor de lampen. De module hangt daarvoor en stuurt zo de hele schakeling (aan/uit + dimming). De lampen kunnen volgens mij ook in een serieschakeling staan: als de module er weer voor staat, zal ze ook die schakeling volledig aansturen. De schakelaar staat in feite in serie met de lampenschakeling erachter.
Volgens mij kan je bij een parallelschakeling gerust een Zigbee module in serie zetten met 1 van de lampen om zo enkel en alleen die ene lamp te bedienen. Of een Zigbee module in serie met een subset van de lampen (bvb. lampen 2 en 3). De mogelijkheden stoppen bij hoe makkelijk je alle draden kan connecteren zoals nodig (je moet bvb. overal aan kunnen). Je kan alle mogelijke combinaties doen, maar het kan natuurlijk ook complex worden. Vb.: 1 Zigbee module met drukknop voor de hele schakeling en dan 1 aan/uit module zonder drukknop voor 1 lamp hiermee kan je de laatst vernoemde lamp uitschakelen, wanneer je de hele keten hebt aangezet, maar omgekeerd niet. Of misschien wel met het volgende? Als je de "per lamp" module "voedt" met de bron, dus nog voor de algemene Zigbee module, en dan verbindt met net voor de gewenste lamp (in een tak van de parallelschakeling), dan krijgt die lamp 2 L inputs: 1 eig. komende van de algemene Zigbee module en 1 komende van de Zigbee module voor de lamp in kwestie. Als min. 1 van de Zigbee modules ingeschakeld is, krijg je een brandende lamp. Maar als je dan de algemene uitschakelt, terwijl de module voor de lamp in kestie ook aanstaat, krijg je nog steeds die ene lamp die brandt.
Je zou zelfs een parallel van 2 Zigbee-paden kunnen hebben met in het tweede een serie van een "algemene" met daaronder parallele "per lamp" modules. Zo kan je steeds de optie hebben met drukknop om alle lampen te doen branden, alle lampen uit te zetten of om de "per lamp" settings te volgen. Het spreekt voor zich dat dit een zeer complexe manier van bediening bevat: super voor de slimmere nerds onder ons, een ramp om dit aan je vrouw uit te leggen (ik spreek dan nog niet eens over je schoonmoeder!).
In praktijk zie ik enkel heil in een "per lamp" Zigbee module, zodat je in feite domme lampen slim maakt en verder het typische advies volgt voor slimme lampen, nl. geen algemene Zigbee modules/dimmers en bediening via een draadloze Zigbeemuurschakelaar.
Dus:
* met parallelschakeling domme lampen lampen kan je met "per lamp" Zigbee modules een parallelschakeling van slimme lampen bekomen.
* je kan extra fysische logica toevoegen met knoppen voor extra scenario's, zowel met echte slimme lampen als met Zigbee modules per lamp, maar met het laatste kan er meer, wegens meer flexibiliteit. Echter, al deze oplossingen zijn in praktijk bijna steeds crazy...

Geen idee of dit verhaal ook kan voor dimming: kan je elke lamp een eigen dimmer geven? Vermoedelijk wel, zolang er voor een lamp geen "serie van dimmers" is (een serie van "dimmer en 1 of meerdere aan/uit switches" moet wel zeker kunnen m.i.).

Bij een serieschakeling lukt het allemaal niet: waar je de Zigbee module ook plaatst (voor lamp 1, tussen lamp 1 en 2,...), je onderbreekt steeds de hele keten. Tenzij je ook daar voor de laatste lamp een 2de parallel geschakelde Zigbee module plaatst: dan kan je die laatste lamp ook apart bedienen, t.t.z. in een bepaalde combinatie met de algemene Zigbee module. Maar dat wordt weer lastig, dus ja, in praktijk is het echt nada hier... Enkel echte slimme lampen zijn hier een optie vrees ik...
Tenzij....... De domme lampen niet via een Zigbee module slim gemaakt kunnen worden, maar bvb. via een Zigbee-DALI converter (als de lamp een DALI driverbevat)?

In het geval van Casambi dacht ik dat een lamp met ingebouwde Casambi driver ook als een apart aanstuurbare slimme lamp zou aanzien worden in eender welk geval, maar volgens mijn verlichtingszaak is dat niet zo (of toch niet bij een serieschakeling), omdat het zich hetzelfde zou gedragen als een "domme lamp met Casambi module errond" (ik moet zeggen dat ik dit niet verwacht had eigenlijk...). Volgens die zaak is het probleem verholpen via DALI: dan zou elke lamp als een echte aparte slimme lamp moeten aanzien worden. Bij Zigbee twijfel ik dan weer: met Philips Hue is er ook geen probleem met hun ingebouwde Hue driver (ZLL 3.0 en wat extra's, dus op basis van Zigbee), maar geldt dit dan voor elke Zigbee smart bulb? Of zijn er 2 soorten: de "apart aanstuurbaar in elk scenario, zoals bij Hue" enerzijds en de "in serieschakeling lampen niet apart aanstuurbaar, omdat het = domme lamp + losse Zigbee module" anderzijds? En wie weet, zijn er dan bij Casambi eigenlijk ook 2 soorten lampen?

Het hele verhaal kan duidelijk zeer complex worden en het geeft allemaal aan hoeveel onduidelijkheden er eigenlijk nog zijn, zeker voor een leek zoals ik. Maar goed, beetje bij beetje zullen we de meeste zaken wel leren kennen :-)

Thx!
Pedro

[ Voor 83% gewijzigd door PadrePedro op 25-01-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Help! Heb net i.p.v. een parallelschakeling van lampen eens een serieschakeling van lampen geprobeerd op m'n test Zigbee dimmer module SR-ZG9101SAC-HP (zie handleiding op https://www.sunricher.com...mmer-sr-zg9101sac-hp.html), maar dat geeft vreemde gedragingen in de lampen (flikkerende lampen, lampen die niet branden, lampen die heel zacht of kortstondig branden,…). Ondersteunt de module ook een serieschakeling? Of net niet en is dat de reden van mijn probleem?

Opstelling: verbinding module met lamp 1 is volgens de handleiding. Dan gaat lamp 2 naar lamp 3 en lamp 3 gaat vandaar naar N.
Hopelijk maak ik geen fout in die opstelling?

Pedro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PadrePedro
Enkele updates:
1) Serieschakeling van slimme lampen type Philips Hue faalt: ze branden permanent snel afwisselend. Ook deze lampen lijken dus zuiver spanningsgestuurd en vereisen een prallelschakeling.
2) 2 Zigbee-inbouwdimmers in serie falen. T.t.z. dat ze niet beide kunnen dimmen en een goed resultaat afleveren, wist ik al, maar ik wist niet of de eerste dimmer op max kon staan en de 2de kan dimmen. Lukt dus niet. Een dimmer gevolgd door een switch (aan/uit) Zigbee module gaat dan weer logischerwijs wél.
3) Zigbee dimmer of switch (aan/uit) modules kunnen perfect per lamp in een parallelschakeling (niet serieschakeling) van lampen: per parallelle tak heb je dan een serie van zo'n module en het lichtpunt. Zelfs voor de parallelle schakeling kan nog een "algemene" "Zigbee lichtkringmodule" (zelfs dimmer) geplaatst worden, dus een serie van die laatste met dan de parallelschakeling van lichtpunten.
Het is dus m.a.w. mogelijk om met externe Zigbee modules elke domme lamp slim te maken. Ik vermoed dat hetzelfde beoogd kan worden met een Zigbee-DALI converter per lamp, maar dat heb ik (nog) niet kunnen uittesten (vereist natuurlijk lichtpunten met DALI driver).

Ik wou de community wat wijzer maken met deze updates :-)

Grtjs,
Pedro
Pagina: 1