Betrouwbaar internet tijdens evenement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:50
Voor een eendaags evenement wat ik jaarlijks organiseer hebben we op 3 plekken een betrouwbare internettoegang nodig. Deze moet stabiel zijn, ook als het wat drukker is en er meerdere mensen op werken. Een beetje dummyproof is ook wel lekker.

De afgelopen jaren maakten we gebruik van 4g-routers van Vodafone die wij huurden (met 24/7 ondersteuning). Dat is best prijzig (€ 200 per router). 10 jaar geleden was deze techniek (voor ons) nieuw en telde vooral het argument dat het gegarandeerd werkte (en we service hadden als dat niet zo was).

Inmiddels denk ik dat het fors goedkoper kan. Volgens mij koop je die routers al voor een paar tientjes en gooi je er een simkaart met een grote databundel in.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Beetje afhankelijk van de locatie waar je zit en hoeveel personen er op moeten kunnen, zou ik gewoon gaan voor een stel 4g routertjes met prepaid simkaartjes met zo'n unlimited bundel van een tientje of 2.

Anderzijds zou je een straalverbinding op kunnen zetten met schotels (afstanden waarin dit mogelijk is zal je je over verbazen.)

Als 3e optie zou je er voor kunnen kiezen om in de omgeving een kabel te trekken vanaf een bestaande situatie, router in AP modus er tussen en klaar.

optie 4 is starlink, duur, laat het staan voor 1 dagje plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Natuurlijk kan het goedkoper zeker als je ook meeneemt dat je er dus twee extra als backup bij neemt. lastige is vooral dat je dus voor 3 dagen wel een abbo moet hebben of met pre paid maar dan heb je het risico dat je bundel op is. Kortom je zal eerst alle risico's helder moeten hebben voordat je een goede afweging kan maken. Als het voor je pin automaten is bijvoorbeeld kan het een behoorlijke ramp zijn als die eruit liggen wegens geen verbinding (maar die heb je ook met eigen 4G). Kortom beetje weinig info voor een gedegen advies.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
Frogmen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:25:
Natuurlijk kan het goedkoper zeker als je ook meeneemt dat je er dus twee extra als backup bij neemt. lastige is vooral dat je dus voor 3 dagen wel een abbo moet hebben of met pre paid maar dan heb je het risico dat je bundel op is. Kortom je zal eerst alle risico's helder moeten hebben voordat je een goede afweging kan maken. Als het voor je pin automaten is bijvoorbeeld kan het een behoorlijke ramp zijn als die eruit liggen wegens geen verbinding (maar die heb je ook met eigen 4G). Kortom beetje weinig info voor een gedegen advies.
Het gaat om een hardloopevenement in een stad. We hebben op drie punten internet nodig.
In de commandopost (waar de coördinatoren van traffic, security, EHBO etc. zitten)
Bij de finish (voor de speaker die real live moet kunnen zien welke deelnemers er aan komen)
Bij het inschrijfburo waar o.a. wijzigingen in namen en afstanden en de uitslagen verwerkt worden.

Ik probeer nu inderdaad een goede afweging te maken, want bij twijfel zullen we toch weer voor het betrouwbare systeem kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als je even gaat omdenken, het betreft dus eigenlijk alleen life data verwerking met een laptop. Data staat op internet of wordt daarmee gesynchronisserd. Je hebt vrijwilligers, waar komen de computers/ laptops vandaan? Is het niet veel simpeler om te vragen of de vrijwilligers niet gewoon hun eigen smartphone willen gebruiken als hotspot!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
Frogmen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:12:
Als je even gaat omdenken, het betreft dus eigenlijk alleen life data verwerking met een laptop. Data staat op internet of wordt daarmee gesynchronisserd. Je hebt vrijwilligers, waar komen de computers/ laptops vandaan? Is het niet veel simpeler om te vragen of de vrijwilligers niet gewoon hun eigen smartphone willen gebruiken als hotspot!
Het gaat inderdaad alleen om dataverwerking op laptops. Denk aan meteorologische site, een site waar voor- en achterfietsers worden gevolgd etc.

Het betreft hier geen vrijwilligers, maar professionele diensten die verwachten (en terecht) dat er een goede stabiele datavoorziening voor ze is. Smartphones als hotspots vind ik dan wat te onbetrouwbaar. Niet in de laatste plaats omdat niet alle netwerken even goede dekking hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ja het kan goedkoper. Wel een klein beetje knutselen.

Oa
uitvoering: TP-Link M7350 V1, V2 of V3 4G Mi-Fi Hotspot met display

Prepaid VF sim erin met onbeperkt data bundel activeren.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Redfloor Vreemd dat die professionele diensten dan ook niet de verbinding voor hun rekening nemen.
Nog een optie is, data bij een bedrijf of particulier vandaan halen. Zeker in het weekend is er veel mogelijk.
In het verleden wel eens met Scouting gedaan voor joti.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:51

skate master

Autodesk Educator Expert

Het is een hardloop evenement in een stad?
Ik heb ook een aantal jaren een hardloop evenement georganiseerd in een plaats, hier hadden we ook op een aantal locaties internet nodig voor deelnemers en uitslag en de speaker info.
Wij hebben dit simpelweg opgelost door aan te kloppen bij de dichtstbijzijnde woning met de vraag of we daar een eigen router met kabel op hun modem mochten aansluiten. Van hieruit hadden wij WiFi op de locatie. Na afloop een kleine attentie voor de bewoner en je kunt een volgende keer zo weer aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
Ik werk bij een internetprovider , en wij voorzien wel eens speciale kabelmodem voor live video broadcasts of LAN parties ofzo

Soms zelfs meer dan 1 modem als er bv op festivals extra bandbreedte nodig is (1 voor de VIP tenten, 1 voor de video broadcasts, 1 voor private 5G masten/pin automaten ... etc etc )

ik weet niet of je dit in NL ook kan aanvragen ... maar 4G en betrouwbaar gaat in mijn ogen niet samen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
Frogmen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:33:
@Redfloor Vreemd dat die professionele diensten dan ook niet de verbinding voor hun rekening nemen.
Nog een optie is, data bij een bedrijf of particulier vandaan halen. Zeker in het weekend is er veel mogelijk.
In het verleden wel eens met Scouting gedaan voor joti.
Zo vreemd is dat niet. Als producent faciliteer ik het evenement en zorg ik ervoor dat het veilig kan plaatsvinden. Het is dan mijn taak om bijvoorbeeld een EHBO-tent, Centrale Post, koffie, lunch en internet te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:04

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat is nou de vraag? Kan het goedkoper? Ja! tuurlijk het antwoord is al gegeven.
Die 200 euro per router betaal je niet voor de functionaliteit maar voor de verantwoordelijkheid en support maar dit lijkt mij toch wel duidelijk. Wil jij een Vodafone (prepaid) kaartje in een willekeurige router stoppen en het werkt niet > jouw probleem. Neem je een commerciele dienst af die dit faciliteert en het werkt niet > hun probleem. Uiteraard gaat een commerciele partij dit mogelijke (financiële) risico disconteren in de prijs.
Als jij bereid bent om het risico te dragen absoluut niet voor een commerciele (Vodafone) oplossing kiezen, wil jij jouw handen hier niet aan branden? Dan lekker een commerciele oplossing kiezen waarbij als het fout is je met een vingertje kan wijzen. Dit is een bestuurlijke vraag en heeft verder niks met netwerken en/of techniek te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26
Kan aan mij liggen maar ik vind 600 euro totaal absoluut niet veel geld voor een (professioneel) evenement.
Besparen kan maar denk niet met dezelfde zekerheid. Prepaid sim allemaal leuk maar hebben die dezefde prio op een maat bij een druk evenement bijvoorbeeld?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
laurens0619 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:50:
Kan aan mij liggen maar ik vind 600 euro totaal absoluut niet veel geld voor een (professioneel) evenement.
Besparen kan maar denk niet met dezelfde zekerheid. Prepaid sim allemaal leuk maar hebben die dezefde prio op een maat bij een druk evenement bijvoorbeeld?
Nou ja, dit bedrijf komt met 3 routers met een simkaart met een dikke databundel. Werkt al jaren perfect! En ik vraag me af 'zou ik dat niet zelf kunnen fixen'. Volgens mij heb ik deze routers al 3 keer afbetaald door alle huur de afgelopen jaren.

En natuurlijk zijn er nóg stabielere oplossingen die, zeker als je ze 'in the middle of nowhere' nodig hebt (terecht) duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:04

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Redfloor schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Nou ja, dit bedrijf komt met 3 routers met een simkaart met een dikke databundel. Werkt al jaren perfect! En ik vraag me af 'zou ik dat niet zelf kunnen fixen'. Volgens mij heb ik deze routers al 3 keer afbetaald door alle huur de afgelopen jaren.

En natuurlijk zijn er nóg stabielere oplossingen die, zeker als je ze 'in the middle of nowhere' nodig hebt (terecht) duurder zijn.
Nogmaals dit is geen technische vraag. Kun jij hetzelfde "fixen" ja! Vodafone/KPN gaat echt geen extra zendmasten (bij) plaatsen voor een evenement. Dus...Jij hebt dezelfde mogelijkheden als de commerciele partijen. En je betaald niet voor de apparatuur maar voor de dienst en ondersteuning. Waarom zou iemand een huis huren voor 30 jaar als je een hypotheek kan aflossen in 30 jaar?
Pagina: 1