Nieuwe laptop via winkel besteld, blijkt mogelijk refurbish

Pagina: 1
Acties:
  • 1.430 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik bij *knip* Webwinkel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
laptop aangeschaft.
De laptop blijkt volgens de specificaties op de productpagina nieuw te zijn. Vandaag kreeg ik de laptop binnen, en viel het mij op dat er twee stickers op de laptop aanwezig waren, die er volgens mij bij een nieuw model niet op horen te zitten.
Tevens wilde Windows gelijk een schijfcontrole bij het opstarten uitvoeren, wat volgens mij ook niet klopt.
Zie onderstaande foto's:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het lijkt er dus nu op dat dit gewoon een refurbished model is, i.p.v. een nieuw laptop.
Mag dit zomaar?

Alvast bedankt.

- Luuk

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 17:16 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid en verwijzingen naar winkel in mo-tags gezet ]

Beste antwoord (via Luuk2015 op 24-01-2024 15:48)

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Of eerst contact opnemen, als je ervoor open staat kun je er vast een prima korting uithalen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:18
Nee, dat mag niet zomaar. Terugsturen die handel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Of eerst contact opnemen, als je ervoor open staat kun je er vast een prima korting uithalen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
DaWizza schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:12:
Daar zat ik ook aan te denken. Alleen waar ik bang voor ben is dat ik totaal geen idee heb over hoe de laptop is gebruikt. Zie die laatste foto, het veld: "refurbished eindcontrole" is ook niet ingevuld. Wat nu als ik problemen krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 19:33

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik zou even contact opnemen met de klantenservice. Kan zelfs via de chat.
Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met hun klantenservice.

Kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat, indien dat acceptabel is voor je, bijvoorbeeld €1oo of meer tegoed krijgt in waardebonnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Luuk2015 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Alleen waar ik bang voor ben is dat ik totaal geen idee heb over hoe de laptop is gebruikt. Zie die laatste foto, het veld: "refurbished eindcontrole" is ook niet ingevuld. Wat nu als ik problemen krijg?
dat kun je dan meteen navragen bij de klantenservice. Hoe is de garantieregeling als het officieel een refurbrished laptop wordt (als je de korting dus accepteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
@greatgonzo Ik denk dat dat inderdaad het beste is.
Het liefst heb ik gewoon een nieuw model, maar wellicht dat ze wat te bieden hebben.
Ik zit liever niet te wachten op webwinkel cadeaubonnen....

Bedankt in ieder geval allemaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Luuk2015 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:21:
@greatgonzo Ik denk dat dat inderdaad het beste is.
Het liefst heb ik gewoon een nieuw model, maar wellicht dat ze wat te bieden hebben.
Ik zit liever niet te wachten op webwinkel cadeaubonnen....

Bedankt in ieder geval allemaal.
cash moet ook wel mogelijk zijn, maar dikke kans dat ze met een webwinkel bon meer korting willen geven.
Zo verliezen ze er zelf wat minder op.

En je hoeft er niet eens een artikel op webwinkel mee aan te schaffen, je kunt die ook weer inwisselen voor een kluskaart, rituals, dinerbon enz.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

WouterL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:11:
Op basis waarvan mag dat niet?

Het ligt ook aan de definitie van "refurbished". Als dat betekent dat het product na 2 minuten uitproberen terug is gestuurd dan is het voor zover ik weet niet verboden om het product als nieuw te verkopen - zolang die niet is beschadigd of iets dergelijks, natuurlijk.

Daar ben je als klant natuurlijk niet blij mee, maar dat is een winkel met een geretourneerd product ook niet.

Al is het in dit geval natuurlijk wel dubieus omdat je er als klant allereerst heel wat van merkt (stickers erop, de laptop die eerst allerlei checks gaat draaien) en ten tweede omdat je tekenen hebt om aan te nemen dat de eindcontrole is overgeslagen. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn maar echt vertrouwen geeft het natuurlijk niet.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 24-01-2024 15:14 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Weet je zeker dat je het als nieuw gekocht hebt en niet toevallig als refurb of tweedekans product?

Neem contact op met de webshop en leg het voor

Edit voor typfout

[ Voor 8% gewijzigd door NicoHF op 24-01-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Het ligt ook aan de definitie van "refurbished". Als dat betekent dat het product na 2 minuten uitproberen terug is gestuurd dan is het voor zover ik weet niet verboden om het product als nieuw te verkopen - zolang die niet is beschadigd of iets dergelijks, natuurlijk.

Daar ben je als klant natuurlijk niet blij mee, maar dat is een winkel met een geretourneerd product ook niet.

Al is het in dit geval natuurlijk wel dubieus omdat je er als klant allereerst heel wat van merkt (stickers erop, de laptop die eerst allerlei checks gaat draaien) en ten tweede omdat je tekenen hebt om aan te nemen dat de eindcontrole is overgeslagen. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn maar echt vertrouwen geeft het natuurlijk niet.
Dit is nou niet echt bepaald een WKOA artikel, dit artikel is een refurbished/gereviseerd artikel.
Dat houdt in dat het artikel grondig is nagekeken en er zelf onderdelen vervangen zou kunnen worden om het weer 'als nieuw' en goed werkend te krijgen.
De vraag is dan ook of de verwachte levensduur hetzelfde zou zijn als een nieuw goed.

Er was een uitspraak bij Apple over een vervangend artikel ten behoefde van non conformiteit waarbij de rechter de consument in het gelijk stelde dat een refurbished artikel niet hetzelfde is als een nieuw product.
Hieruit kan ik concluderen dat het niet gelijk staat en ook niet als nieuw verkocht zou mogen worden, maar corrigeer mij als ik ongelijk zou hebben

Wat is refurbished volgens Google
Refurbished betekent in het Engels 'Gereviseerd'. In de IT- en computerwereld een bekende term die al langer wordt gebruikt voor producten die ná gebruik worden gecontroleerd, zo nodig gerepareerd en opnieuw worden aangeboden voor hergebruik.
Refurbished telefoons gaan even lang mee als nieuwe. Een refurbished telefoon gaat bijna net zo lang mee als een nieuwe telefoon. Telefoons zijn van zichzelf namelijk zeer duurzaam. De voornaamste reden dat mensen hun telefoons weg doen, is omdat er een nieuwer model is uitgekomen.
Refurbishment is de distributie van producten die eerder om welke reden dan ook zijn teruggestuurd naar een fabrikant of verkoper, niet op de markt zijn verkocht of een nieuwe lancering van een product hebben ondergaan.
https://www.maakadvocaten...cten-ter-vervanging-zaak/

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2017:2519

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
bwerg schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Omdat iets als nieuw verkopen, terwijl je weet dat het niet nieuw is (bijvoorbeeld refurbished) valt onder opzettelijke dwaling. En dat noemt men bedrog (artikel 3:44 BW). Nu is dat allemaal niet zo spannend, omdat je voor aankopen op afstand hoe dan ook de koop zonder opgaaf van reden kan ontbinden.

Nu gebruik ik liever niet de term 'niet mogen' omdat dit impliceert dat er iets strafbaars aan de hand is. Dat is natuurlijk niet zo, maar het heeft wel rechtsgevolgen. Namelijk dat de koop ovk vernietbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 24-01-2024 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Zojuist contact gehad met de webwinkel klantenservice. Werd gelijk aangeboden dat er een nieuwe opgestuurd zal worden, en dat ik dit model kan retourneren. Ik heb besloten om niet over een korting o.i.d. te beginnen, wil namelijk gewoon een nieuw product. Binnen enkele dagen ontvang ik een nieuwe, hopelijk is daar niets mee.

Nogmaals bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
NicoHF schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:20:
Weet je zeker dat je het als nieuw gekocht hebt en niet toevallig als refurb of tweedekans product?
Zeker, op de productpagina staat er redelijk duidelijk "nieuw", tevens staat er bij de specificaties dat het niet om een refurbished gaat. Zie voor de laatste update mijn laatste reactie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:09
Luuk2015 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:48:
Zojuist contact gehad met de webwinkel klantenservice. Werd gelijk aangeboden dat er een nieuwe opgestuurd zal worden, en dat ik dit model kan retourneren. Ik heb besloten om niet over een korting o.i.d. te beginnen, wil namelijk gewoon een nieuw product. Binnen enkele dagen ontvang ik een nieuwe, hopelijk is daar niets mee.

Nogmaals bedankt voor het meedenken :)
De vraag is natuurlijk of je dat ook zonder hulp van Tweakers voor elkaar had kunnen krijgen. O-)

Geen persoonlijke aanval, maar de afgelopen tijd lijkt het makkelijker een topic op Tweakers te openen dan zelf na te denken voor velen. Wel fijn dat het is opgelost!

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 17:18 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WouterL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:11:
Kijkend naar de betreffende pagina is het wel wat kort door de bocht. De laptop wordt aangeboden met een 'hoge korting', maar vervolgens staat er niet bij waarom dat is. Als er bij staat dat de korting is omdat het een refurbished item is, dan klopt het gewoon wat er gekocht is. Anders zou webwinkel wat moeten doen aan valse advertering. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52

BCC

Waarschijnlijk heeft de magazijn medewerker gewoon een verkeerde uit het schap gehaald / in het schap gezet? Ik begrijp niet zo goed waarom mensen dan gelijk denken dat ze opgelicht zijn, zelfs nog zonder even contact op te nemen met de helpdesk?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luuk2015 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:50:
Zeker, op de productpagina staat er redelijk duidelijk "nieuw", tevens staat er bij de specificaties dat het niet om een refurbished gaat. Zie voor de laatste update mijn laatste reactie.
Als je erop klikt, wordt er een verdere uitleg gegeven: Nieuw, als in: nieuw aan het assortiment toegevoegd. ;) Dus niet dat het een product in nieuwstaat is.

[ Voor 11% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
caspervc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:51:
[...]

De vraag is natuurlijk of je dat ook zonder hulp van Tweakers voor elkaar had kunnen krijgen. O-)

Geen persoonlijke aanval, maar de afgelopen tijd lijkt het makkelijker een topic op Tweakers te openen dan zelf na te denken voor velen. Wel fijn dat het is opgelost!
Daar heb je wel gelijk in ja, excuus.
Moet wel zeggen dat ik ook benieuwd was naar de meningen van anderen, bijvoorbeeld over het idee dat ik mogelijk ook naar een korting kon vragen indien ik deze wilde houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Luuk2015 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:00:
Daar heb je wel gelijk in ja, excuus.
Moet wel zeggen dat ik ook benieuwd was naar de meningen van anderen, bijvoorbeeld over het idee dat ik mogelijk ook naar een korting kon vragen indien ik deze wilde houden.
Ik zie op de pagina zo gauw niet dat het om een refurbished product gaat, dus dan mag je inderdaad wel ervan uitgaan dat je een nieuwe krijgt en dus niet een gerepareerde of refurbished. Wel is 33% korting (waarmee de winkel het aanbiedt) voor een nieuw product (als in: nieuw aan het assortiment toegevoegd) dan wel weer een beetje gek.

Maar fijn dat het snel opgelost is. :)

EDIT:
I stand corrected, op de pagina is expliciet te vinden dat het niet een refurbished product is en het dus nieuw is. Dan mag je inderdaad ook verwachten dat je geen refurbished product krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
CH4OS schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Kijkend naar de betreffende pagina is het wel wat kort door de bocht. De laptop wordt aangeboden met een 'hoge korting', maar vervolgens staat er niet bij waarom dat is. Als er bij staat dat de korting is omdat het een refurbished item is, dan klopt het gewoon wat er gekocht is. Anders zou webwinkel wat moeten doen aan valse advertering. ;)
Ik denk niet dat er opzet in het spel is, maar dat maakt in wezen ook niet zo veel uit. Ik zou hier ook niet direct de ACM inschakelen.
Ik heb ooit wel iets vergelijkbaars meegemaakt met wehkamp en een iPad. Ding kwam in een plastic zak mijn kant op

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

WouterL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:05:
Ik denk niet dat er opzet in het spel is, maar dat maakt in wezen ook niet zo veel uit. Ik zou hier ook niet direct de ACM inschakelen.
Ik heb ooit wel iets vergelijkbaars meegemaakt met wehkamp en een iPad. Ding kwam in een plastic zak mijn kant op
Direct de ACM inschakelen voor zoiets als je nog geen contact hebt gehad met de winkel om het op te lossen is ook wel een heel draconische oplossing als je het mij vraagt. Eerst gewoon tezamen met de winkel er proberen uit te komen, anders een van die thuiswinkel stichtingen inschakelen om te bemiddelen. Kom je er dan nog niet uit, kun je altijd nog de ACM inschakelen. De ACM doet overigens ook niet zo heel veel met dergelijke meldingen, tenzij er echt heel veel binnenkomen, maar op producten als dit, verwacht ik dat niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:29

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

CH4OS schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:04:
[...]
Ik zie op de pagina zo gauw niet dat het om een refurbished product gaat, dus dan mag je inderdaad wel ervan uitgaan dat je een nieuwe krijgt en dus niet een gerepareerde of refurbished. Wel is 33% korting (waarmee de winkel het aanbiedt) voor een nieuw product (als in: nieuw aan het assortiment toegevoegd) dan wel weer een beetje gek.

Maar fijn dat het snel opgelost is. :)
Er staat expliciet onder artikelinformatie: "Refurbished: Nee".

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
CH4OS schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:07:
[...]
Direct de ACM inschakelen voor zoiets als je nog geen contact hebt gehad met de winkel om het op te lossen is ook wel een heel draconische oplossing als je het mij vraagt. Eerst gewoon tezamen met de winkel er proberen uit te komen, anders een van die thuiswinkel stichtingen inschakelen om te bemiddelen. Kom je er dan nog niet uit, kun je altijd nog de ACM inschakelen. De ACM doet overigens ook niet zo heel veel met dergelijke meldingen, tenzij er echt heel veel binnenkomen, maar op producten als dit, verwacht ik dat niet. :)
Het was dan ook een grap :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:04:
[...]
Wel is 33% korting (waarmee de winkel het aanbiedt) voor een nieuw product (als in: nieuw aan het assortiment toegevoegd) dan wel weer een beetje gek.
Hoe ze met die prijs zijn gekomen is inderdaad een beetje vreemd. Toen ik de laptop op een avond bestelde, werd kort daarna de prijs verlaagd. De eerste bestelling toen snel geannuleerd, en gelijk een nieuwe bestelling geplaatst voor de huidige prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mentalmadnizz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:09:
Er staat expliciet onder artikelinformatie: "Refurbished: Nee".
Ah, dan heb ik daar overheen gelezen. Excuus. :) Ik heb mijn bericht even aangepast. Bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit probleem had ook direct met de winkel opgelost kunnen worden ipv een discussie op het forum. Ik doe dit topic dan ook op slot.

Tevens heb ik conform het beleid de naam van de winkel uit TS, titel en meerdere reacties verwijderd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.