Advies afhandeling lekkage schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Hi allen,

1,5 jaar geleden hebben wij de dakbedekking van ons vrijstaande schuurtje laten vervangen, maar tot mijn spijt ontdekten we deze week een flinke lekkage in het schuurtje.

Een paar feiten:
- De lekkage zou er in theorie al enkele maanden kunnen zitten, sinds de donkere dagen pakken we alleen de fiets in het donker (aan de kant van de schuur die droog is), en was het ons in het donker niet eerder opgevallen.
- Het is zeiknat binnen. De balken en de platen die daar op liggen zijn vooral in de hoek van de afvoer erg nat en droger hoe verder je het schuurtje in komt. Ook de muren en het stenen vloertje lijken erg nat. Zie de foto's.
- Er lag een hoopje esdoornzaadjes voor de afvoer, maar niet in een mate dat het water helemaal niet weg kon via de afvoer. Dit lijkt mij niet de reden van de lekkage, tenzij ik dat verkeerd zie?
- Er blijft altijd wat water staan op ons dak, wat volgens de dakdekker niet echt kwaad kon en alleen op te lossen was door het schuurtje aan 1 kant op te krikken. Dat leek mij wat overdreven.
- De dakbedekking en aansluitingen zien er over t algemeen goed uit (geen zichtbare scheuren/schade) maar is wat oneffen, je ziet wat hobbels, maar deze zijn wel keihard (dus geen lucht).
- Aan de buitenkant van de aftimmering zie je langs de afvoer sporen van 'smerigheid'.
- Waar de dakbedekking op de afvoer zit, kun je deze in de linkerhoek (rood op de foto) een beetje bewegen, in de rechterhoek kan dit niet. Ik kan echter niet zien dat water op deze plek weglekt.
- Ik heb de dakdekker benaderd en deze zou vandaag komen kijken/overleggen/fixen, maar is nu helaas ziek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp5ZjLfeLDStY9AKOuKbYFxmGLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UfaE8yeYjfxn5JnPmt5GheB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n46mxs1Gx-G0j8K_e9qyn29p16s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKfa2INn1J7NeHibZ0w2gNBF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdUEM3ZhQS24BIBNv0COIJtj6HE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2URDggf4AxwthjP8Wev7tB6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLMKTCBJtsmIjKcNk9F8g0Q1YE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oZCBgTHfPZZAO7YZnYh8Y4Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cRYomtKnLhx8ekFz8cIW1PodN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgT9rsUPOyviaVy6ki6wd00L.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn conclusie:
- De dakbedekking zit in het hoekje niet goed genoeg aangesloten op de afvoer.

Ik kan wel wat advies in deze situatie gebruiken en heb een paar vragen:
- Is dit de meest waarschijnlijke reden van zoveel water binnen in de schuur?
- Als dit zo blijkt te zijn, is de dakdekker dan verantwoordelijk? In hoeverre mag ik verwachten dat hij dit kosteloos zou moeten herstellen?
- Of, kan ik dit gewoon zelf drogen en 'kitten'? Of is dat wat te bewerkelijk?
- Wat is handig om nu te doen tot het gefixt is? Ik probeer zoveel mogelijk te deur open te zetten, maar met dit weer gaat het niet snel met drogen. Een zeil spannen gaat me denk ik niet heel veel opleveren, behalve veel werk om het zeil te legen, gezien ik het zeil ook over de afvoer zal moeten spannen.
- Heeft het nut om een bouwdroger neer te zetten zodra de lekkage is gefixt? Of is dat zonde? Anders heb ik het idee dat de schuur pas medio maart/april een keer zal drogen.

Dank alvast voor jullie advies en ervaringen.

[ Voor 13% gewijzigd door CarpeVentum op 24-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het verbaast mij echt dat dit niet eerder opgevallen is.
Die witte schimmel op je platen ontstaat echt niet binnen een paar maanden, dat duurt wel ff wat langer.
Ook is de plaat door en door nat, er moet dus af en toe gewoon water op de vloer gedruppeld hebben.
Bij een lekkage moet je meteen actie ondernemen, om vervolgschade te voorkomen.
Doe je (zoals in dit geval) maandenlang helemaal niks dan is die vervolgschade ook niet verzekerd en kun je er ook niemand (behalve jezelf) voor aansprakelijk stellen.
En zeggen: "Het is mij/ons niet opgevallen" is in dit geval zeer onwaarschijnlijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:36
Als het dak pas 1,5 jaar geleden gemaakt is, neem ik aan dat je nog garantie hebt van de dakdekker, die het lekker laten oplossen. Vervolgschade zal wel (deels) voor jezelf zijn, aangezien het zo te zien al een tijdje aan de gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Zet in ieder geval de deur naar de schuur open en richt een ventilator op je dak, eventueel een bouwkachel erop richten om zo warme lucht ertegen te blazen. Een (bouw)droger heeft niet zoveel zin bij deze lage temperaturen, die doen het dan niet meer zo goed.

Deze lekkage is al een hele tijd aan de gang, dus nu acuut verhelpen heeft niet zoveel zin. Ik zou dus wachten tot de dakdekker tijd heeft om te komen en het te verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
@Yaksa
Ik laat een lekkage er natuurlijk niet voor de lol zitten. Ik ben simpelweg sinds november maar amper in de schuur geweest en de hoek waar de lekkage zit kom je niet, daar staan spullen en bijv. niet de fietsen. Ik heb eind november wat klein zaagwerk in die hoek gedaan, maar het is me toen niet opgevallen dat het nat was op de vloer en bij de stelling, dus ga ik er vanuit dat het toen nog droog was. Ook kijk ik eigenlijk nooit omhoog in zo'n schuurtje. De wit uitgeslagen plaat is de achterste. Daar is al helemaal geen licht en het zit boven de stelling. Op de voorlaatste foto zie je hoe donker het daar is. Misschien naïef, maar met nieuwe dakbedekking ga je er juist vanuit dat het goed zit...

Met de hoeveelheid regen van de afgelopen tijd weet ik simpelweg niet hoe lang dit aan de gang is. Als jij zegt dat het wel even duurt voor je zulke schimmel hebt dan geloof ik dat gelijk. Dat het niet opgevallen is is dan misschien wel 'zeer onwaarschijnlijk' maar helaas wel de realiteit. Ik heb een mental note gemaakt om zaken beter in de gaten te houden en zal de schuur ook van betere verlichting gaan voorzien.

@daniel14 Dank, het lijkt me ook de verantwoordelijkheid van de dakdekker, maar ik wist niet hoe gebruikelijk dat is. Ik ga het dus hopelijk zsm met hem bespreken.

@frennek De ventilator is een goede tip, dank!

[ Voor 6% gewijzigd door CarpeVentum op 24-01-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat de aansluiting van de uitloop niet gekit is op de stads uitloop en loopt het water terug.
Hwa loshalen en dan kan je waarschijnlijk de stadsuitloop er zo af schuiven.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1