Oplossing om 1 website op monitor te showen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
We willen hier op het werk op een aantal schermen een dashboard van een software pakket laten zien.
Dit is dus gewoon een moderne webpagina welke getoond moet worden.

Schermen hebben gewoon een hdmi ingang. Helaas zitten in de schermen geen ingebouwde browser. anders was dat al de oplossing.

Ik zoek dus iets om op die schermen een webpagina te tonen. gezien de fysieke locaties van die schermen moet elk van de 8 schermen een eigen "iets" krijgen. er een internet kabel heentrekken is geen probleem.

Maar een hele nuc optuigen met een windows installatie lijkt me hiervoor niet handig, veel te duur en ik zit ook niet te wachten op windows licenties en updates etc.

Rasberry pi met linux is misschien een oplossing maar geklooi met sd kaartjes en voedingen en zelf linux instaleren klinkt iets te hobby-achtig/arbeids intensiefs

Chromecast leek ideaal, maar lijkt dat je daar alleen iets naar kan casten, en ik zoek iets wat gewoon zelfstandig kan inloggen.

Dus ik dacht iets van een android usb stick . Maar ik kan niet echt in de pricewatch vinden wat ik dan moet hebben. In feite moet het niet meer doen dan naar een pagina kunnen browsen, en daar moet ik of met inlognaam en wachtwoord (en dus toetstenbord) op kunnen inloggen, of nog mooier als dat ook remote kan.

Budget is er eigenlijk niet, dus hoe goedkoper hoe beter. Ik hoopte voor 100E per scherm toch wel iets te kunnen vinden ?

Iemand enig suggestie

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 15:42
de nieuwe chromecast met google TV zou een mogelijkheid moeten hebben:

https://www.googlenestcom...with-Google-TV/m-p/201763

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 10:37

killercow

eth0

Een raspi met een sd-kaartje (doe je 1 keer installeert en dan 10 keer kopieerd) is nou net echt ingewikkeld. We zitten op tweakers toch?
Daarnaast ik gok dat de helft van de "professionele" multicast oplossingen ook gewoon op raspi's draait.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
killercow schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:14:
Een raspi met een sd-kaartje (doe je 1 keer installeert en dan 10 keer kopieerd) is nou net echt ingewikkeld. We zitten op tweakers toch?
Daarnaast ik gok dat de helft van de "professionele" multicast oplossingen ook gewoon op raspi's draait.
Wel een goed sd kaartje en logging en read/writes zo veel mogelijk voorkomen zodat je niet elk half jaar met een paar corrupte SD's zit

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
sjtienuh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:08:
de nieuwe chromecast met google TV zou een mogelijkheid moeten hebben:

https://www.googlenestcom...with-Google-TV/m-p/201763
Hmm interresant, die had ik even gemist. zet ik die even terug als optie :)
killercow schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:14:
ImNotnoa schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Wel een goed sd kaartje en logging en read/writes zo veel mogelijk voorkomen zodat je niet elk half jaar met een paar corrupte SD's zit
Tweakeren doe ik wel thuis :P En aangezien ik 0 ervaring heb met raspi en wel dit soort verhalen hoor, ben ik wat huiveriger om dat voor te stellen. als ik niet weet hoeveel uur me dat gaat kosten

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dus een HDMI stick met wifi en android en met daarop een browser geinstalleerd toch? Via AliExpress heb je die al voor een 15 euro per stuk. Voor 10 krijg je korting en heb je ook nog 2 achter de hand als er 1 stuk gaat.

Houdt eventueel rekening met een 90graden HDMI adaptertje, omdat je de TV plat tegen de muur wil aan plaatsen ofzo. Maar die kosten ook geen drol.

Magister toevallig ivm mobiele telefoonbeleid op scholen in het VO? ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Falcon op 24-01-2024 14:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:37
Voor de zekerheid; Met schermen bedoel je monitoren en geen tv's?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:54
Ik heb met een professioneel multicast systeem gewerkt ooit, maar ik zie dat die tegenwoordig qua hardware ook gewoon een Chromecast met Google TV leveren, dus ik zou niet heel veel verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Spiff schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:39:
Voor de zekerheid; Met schermen bedoel je monitoren en geen tv's?
Combinatie van tv's en "wall displays", maar ik mis even waarom dat relevant is ?
Falcon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:27:
Dus een HDMI stick met wifi en android en met daarop een browser geinstalleerd toch? Via AliExpress heb je die al voor een 15 euro per stuk. Voor 10 krijg je korting en heb je ook nog 2 achter de hand als er 1 stuk gaat.

Houdt eventueel rekening met een 90graden HDMI adaptertje, omdat je de TV plat tegen de muur wil aan plaatsen ofzo. Maar die kosten ook geen drol.

Magister toevallig ivm mobiele telefoonbeleid op scholen in het VO? ;)
Dat was de laatste oplossing, maar ik ben een beetje terughoudend om een "vaag chinees ding " op ons netwerk te introduceren , heb in mijn achterhood nog https://www.wired.com/sto...ing-boxes-china-backdoor/ dit zitten.

geen school trouwens, kwestie van een nieuw cloud software pakket, en de oude hardware was vendor locked in.
Archer_VC10 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:15:
Ik heb met een professioneel multicast systeem gewerkt ooit, maar ik zie dat die tegenwoordig qua hardware ook gewoon een Chromecast met Google TV leveren, dus ik zou niet heel veel verder zoeken.
heb er 1 besteld, we gaan eens kijken of dat inderdaad werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

heuveltje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Dat was de laatste oplossing, maar ik ben een beetje terughoudend om een "vaag chinees ding " op ons netwerk te introduceren , heb in mijn achterhood nog https://www.wired.com/sto...ing-boxes-china-backdoor/ dit zitten.

geen school trouwens, kwestie van een nieuw cloud software pakket, en de oude hardware was vendor locked in.
Dan is er budget nodig. Dat nieuwe cloud pakket heeft waarschijnlijk ook een flinke duit gekost en doet dat per maand nog steeds ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
heuveltje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Combinatie van tv's en "wall displays", maar ik mis even waarom dat relevant is ?
[...]
Omdat domme tv's bijna niet te vinden zijn, en je bij smart-tv's wel een browser verwacht.
En dan is de oplossing niet ver weg...

Ik heb echter geen ervaring met wall-displays, is dit echt qua software wat anders dan een smart-tv?

Heb je merk & typenummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 08:38

Metro2002

Memento mori

Ik denk dat voor dit soort oplossingen een raspberry pi toch echt de meest simpele oplossing is. Zelfs als je geen ervaring met de pi of linux hebt is een dergelijk systeem echt zo opgezet en heel simpel te repliceren naar tig machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Spiff schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Omdat domme tv's bijna niet te vinden zijn.
Ik zou zeggen kom eens langs, ik weet er 5 te hangen :)
Trust me, we checked, geen browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
heuveltje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Ik zou zeggen kom eens langs, ik weet er 5 te hangen :)
Trust me, we checked, geen browser
Oké, oké! Ik zei ook bijna niet hè!

Tja, dan moet je dus een ander apparaat hebben om beeld te genereren op deze tv's, óf ze vervangen door smart-tv's. Weet niet wat de afmeting is, maar misschien ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
Voor raspberry pi's zijn er ook een digital signage image. Ik had daar ooit eens naar gekeken en dan kun je via ze de cloud instellen. Weet niet meer precies welke, maar je betaalt dan een klein abboment voor x schermen per maand die je dan kan beheren op afstand.
Nu zie ik in de rpi imager de volgende: info-beamer, xogo, screenly, yodeck, 1play

Je wilt waarschijnlijk niet aan de abonnementen maar aangezien het over "een aantal" schermen gaat is de feature creep waarschijnlijk erg hoog en komt de vraag "kan je dit ook laten zien op scherm x?" volgende week al....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Spiff schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Oké, oké! Ik zei ook bijna niet hè!

Tja, dan moet je dus een ander apparaat hebben om beeld te genereren op deze tv's,
Dat ik dat zelf niet bedacht had 8)7... maar wat dan, mmmm misschien moet ik daar maar een topic over openen.

Ow wacht, use the search luke ! Daar is al een topic over

[ Voor 39% gewijzigd door heuveltje op 25-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
De term die je zoekt is 'narrowcasting' / 'digital signage' trouwens. Helpt wellicht wat in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Spiff schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Omdat domme tv's bijna niet te vinden zijn, en je bij smart-tv's wel een browser verwacht.
En dan is de oplossing niet ver weg...

Ik heb echter geen ervaring met wall-displays, is dit echt qua software wat anders dan een smart-tv?

Heb je merk & typenummers?
Onze zakelijke LG tv's hebben allemaal geen smart-spul aan boord (gelukkig). We hebben er een simpel NUCje (6th gen instapper) achter hangen met software die 'Airserver' heet.
Daar kun je naar Chrome/Miracasten, Airplay(2), ect.

Pas het standaardscherm aan en je bent er ook en je kan er eventueel nog meer mee :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-05 21:44
Wat Thinkpad hier ook al noemt, je zoekt dus iets van narrowcasting. Via een centraal webportaal kun je dan per scherm of meerdere schermen wijzigen wat er weergegeven moet worden. Mooie oplossing.

Moet het simpel/goedkoop dan een computertje dat automatisch start, automatisch inlogt, en een browser met pagina opent. En dan teamviewer erop dat als er wat mee is of er moet wat gewijzigd worden dat je mee kunt kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 25-01-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb goeie ervaring met een Raspberry Pi met FullPageOS, die zit in de Raspberry Pi Imager en kun je gewoon met één klik installeren, daarna even met SSH verbinden, juiste URL in /boot/fullpageos.txt zetten, rebooten en klaar.

HDMI duplicator ertussen als de schermen binnen afstand van elkaar zijn, en anders afhankelijk van hoe zwaar en geanimeerd de pagina is kan bijv. een Pi 2 B al snel voldoende zijn. Evt. nog een lokaal gehoste pagina van maken met een scriptje dat iedere 5 minuten een keer een refresh triggert en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FastFred schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:18:
Moet het simpel/goedkoop dan een computertje dat automatisch start, automatisch inlogt, en een browser met pagina opent. En dan teamviewer erop dat als er wat mee is of er moet wat gewijzigd worden dat je mee kunt kijken.
Inderdaad.
Er staan zat geschikte (mini) PC'tjes in V/A van bijvoorbeeld HP/Dell enz.
Daar zit dan ook meteen een licentie bij.
Kan natuurlijk ook wat anders op gezet worden dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 10:37

killercow

eth0

The_Doman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Inderdaad.
Er staan zat geschikte (mini) PC'tjes in V/A van bijvoorbeeld HP/Dell enz.
Daar zit dan ook meteen een licentie bij.
Kan natuurlijk ook wat anders op gezet worden dan Windows.
Vergeet niet dat iets dat 24/7 draait ook gewoon het hele jaar door stroom verbruikt. Ongeveer alles in de V/A verbruikt een veelvoud aan stroom van wat een raspi verbruikt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51

sapphire

Die-hard pruts0r

killercow schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Vergeet niet dat iets dat 24/7 draait ook gewoon het hele jaar door stroom verbruikt. Ongeveer alles in de V/A verbruikt een veelvoud aan stroom van wat een raspi verbruikt.
Een idle NUCje gebruikt ook niet bepaald veel en is verwaarloosbaar op een compleet gebouw.
Ja het is meer dan een PI maar geen gekloot met SD kaartjes :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
sapphire schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:53:
Een idle NUCje gebruikt ook niet bepaald veel en is verwaarloosbaar op een compleet gebouw.
Ja het is meer dan een PI maar geen gekloot met SD kaartjes :)
Precies dat dus.
Geen moeilijk gedoe met een Mini PC/NUC oplossing.
Mijn HP ProDesk 400 G3 Mini gebruikt ver onder 10W idle
Pagina: 1