CV leidingen leggen - boren door balken mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• lyr113
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-01-2024
Goedendag,

Wij willen graag meerlagenbuizen voor CV onder de vloer leggen op de 1e verdieping.

Nu stuiten wij op onderstaande balken (5 bij 5 cm doorsnee) met een soort cement hieronder onder de vloerplanken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6r5zpDyNdzO5EzTZNZMf--jUvU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FqzLCnKBQRWADspG1TwNy65b.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-wSstfV-Aa0e4_v6wuht55Kvjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSM6uddMflUFrdveagWQozcB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouvwpbv46cBcgkMlO6utOyXMIu4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xuOJ4lG7E4zIk4pof6WC5jJI.png?f=fotoalbum_tile

Wij vragen ons af of wij wel door deze balken mogen boren, of dat deze een dragende functie hebben?

Onderstaande bouwtekeningen zijn opgevraagd. Hier worden we niet veel wijzer van. Van de 1e naar de 2e verdieping zijn duidelijke draagbalken zichtbaar (ook onder de vloer), maar voor van de begane grond naar de 1e verdieping niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZrWNt4wh8-apKqPIUrr04PhCJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l3nG24iUHQ4Hv9DKayy1u8ZT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45PWPb7lkwWy2FB5DRDYTXWH3y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6SIJyifD2y6VgtpW7W2c7o73.png?f=user_large

Is er iemand die weet waar hier sprake van is? De woning is gebouwd in de jaren 30.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Zonder super veel verstand ervan te hebben:

Is die vloer dan niet simpelweg beton? Wij hebben hetzelfde in ons huis van 1936; eerste verdiepingsvloer is beton, daarna alle vloeren hout. Balkjes van 5cm hoog lijken mij onmogelijk een dragende functie te kunnen hebben.

Bij je vorige post dacht ik al: die leidingen kun je beter door die balken doen dan door de laag eronder.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Is dit deel vloer toevallig aangrenzend aan een balkon? Bij houten verdiepingsvloeren met een betonnen balkon buiten, wordt er eigenlijk altijd een balansplaat binnen meegestort om zo het krachtmoment van het balkon op te vangen.

• lyr113
inquestos schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:28:
Zonder super veel verstand ervan te hebben:

Is die vloer dan niet simpelweg beton? Wij hebben hetzelfde in ons huis van 1936; eerste verdiepingsvloer is beton, daarna alle vloeren hout. Balkjes van 5cm hoog lijken mij onmogelijk een dragende functie te kunnen hebben.

Bij je vorige post dacht ik al: die leidingen kun je beter door die balken doen dan door de laag eronder.
Ik wist niet dat het überhaupt bestond dat jaren 30 woningen een betonvloer hebben, ik meende dat alles destijds hout was?

Dat zou inderdaad ook mijn voorkeur hebben, de leidingen door die balkjes van 5cm. Alleen ben ik erg huiverig dat er toch niet iets van dragende waarde aan hangt, omdat er vrij veel leidingen doorheen moeten blijft er dan erg weinig over van de balken op veel plekken.
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:29:
Is dit deel vloer toevallig aangrenzend aan een balkon? Bij houten verdiepingsvloeren met een betonnen balkon buiten, wordt er eigenlijk altijd een balansplaat binnen meegestort om zo het krachtmoment van het balkon op te vangen.
Ja, hier is inderdaad sprake van een balkon die aangrenzend is.
Waar zou deze balansplaat dan op rusten? Moeten hier niet balken aan ten grondslag liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqt_aCsKk3xwSvv5ur2L_ZTTrnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7jlRWvtq19CdEkUcZHwe0gfD.png?f=user_large

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
De balansplaat rust om een draagconstructie onder de balansplaat. Dit kan een muur zijn, of een stalen bint welke muur tot muur loopt.

De houten balkjes die je ziet hebben slechts een 'uitvul' functie van de balansplaat tot de houten vloer, zodat de vloerafwerking gelijk is over de gehele verdiepingsvloer. De balansplaat draagt de verdiepingsvloer dus op dit punt. Omdat de vloerbalken hier over de gehele lengte ondersteund zijn, is het maken van een doorboring naar mijn mening hier niet spannend en kan je dus rustig uitvoeren.

De bouwtekening is nogal vreemd en zou suggereren dat de gehele vloer voorzien is van een betonnen vloer. Zo'n balansplaat is niet veel groter dan het balkon zelf. Loopt de betonnen vloer binnen verder door dan het balkon diep is?

• lyr113
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:23:
De balansplaat rust om een draagconstructie onder de balansplaat. Dit kan een muur zijn, of een stalen bint welke muur tot muur loopt.

De houten balkjes die je ziet hebben slechts een 'uitvul' functie van de balansplaat tot de houten vloer, zodat de vloerafwerking gelijk is over de gehele verdiepingsvloer. De balansplaat draagt de verdiepingsvloer dus op dit punt. Omdat de vloerbalken hier over de gehele lengte ondersteund zijn, is het maken van een doorboring naar mijn mening hier niet spannend en kan je dus rustig uitvoeren.

De bouwtekening is nogal vreemd en zou suggereren dat de gehele vloer voorzien is van een betonnen vloer. Zo'n balansplaat is niet veel groter dan het balkon zelf. Loopt de betonnen vloer binnen verder door dan het balkon diep is?
Dat klinkt goed, dan zou ik in principe met een gerust hart de leidingen door de balkjes kunnen leggen d.m.v. gaten en het beton met rust laten.

Het beton loopt zeker verder door dan de diepte van het balkon voor zover ik kan zien. Ik zal morgen aan de andere kant van de woning een vloerplank verwijderen zodat ik dit zeker weet.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
In de regel mag je houten balken in het midden doorboren, de krachten worden in boven-en onderkant opgevangen. Vandaar dat je bij metalen draagprofielen vaak een (90° gedraaide) H-vorm ziet, het middenstuk doet nauwelijks iets dus mag zo klein mogelijk zijn.

Hier lijkt het eerder een vroege betonvloer, waar de bouwvakkers niet goed wisten hoe een houten vloer op te maken, dus gebruikten ze de 5x5 balkjes als ondersteuning; ook weer geen probleem om in midden te doorboren.

Ik zou durven overwegen de houtvloer weg te nemen, leidingen leggen, evt vloerverwarming, en dan zandcement of anhydriet er op.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 25-01-2024 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die vloer hebben we hier ook (was voor mij ook nieuw). Woning stamt ook uit de jaren 30.

Een hele dunnen gewapende betonvloer. Denk z'n centimer of 5-7. Hierop lagen wat dikkere balken waar vervolgens een houten plankenvloer op lag. Precies zoals jij laat zien.

Aan de tekening te zien heb je geen dragende balkenvloer tussen BG en 1ste. Dus de balken die je tegenkomt zijn puur ter opvulling. Dan maakt het niet zoveel uit of je in een balk boort of direct in de constructievloer. Je komt de vloer namelijk sowieso tegen en je zult toch echt even de boorhamer van stal moeten halen.

Even wat snippets uit het verbouwdossier hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igQ7kDUIY5TmVef9Gk4ukXfEPso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwIcy18POiSi25yflZ0S2W2X.png?f=fotoalbum_large
Waar die plank mist is de ruimte tussen vloer en betonvloer, ook voorzien van balken (4x4 in dit geval).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb6h7dcTualTbQ685UtlYWcU7xw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x0irJDAOHZSTIt0i966wmqr9.png?f=user_large

En dit is het resultaat toen de vloer inclusief balken weg waren.

Uiteindelijk heb ik de vloer uitgevuld met PIR, vloerverwarming doorgelegd en een cement gietvloer eroverheen.
Pagina: 1