Slimme radiatorknop doorvoer temperatuur regelen

Pagina: 1
Acties:

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-11 22:34
Hallo,

Is het mogelijk om bij een slimme radiatorknop de doorvoertemperatuur te monitoren en te regelen (dichtzetten als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt).

Ik heb thuis een Remeha Elga Ace 6 i.c.m. een Nefit CV. In de woonkamer heb ik vloerverwarming in de rest van het huis radiatoren.

Nu wil ik op de radiatoren slimme knoppen plaatsen en deze via HA monitoren. Hiervoor wil ik een OTGW tussen mijn eTwist en de Elga Ace plaatsen en vervolgens dus radiatorknoppen plaatsen.

Voor mijn vloerverwarming wil ik dit ook doen, en dan heb ik 2 mogelijkheden (volgens mij):
- op iedere lus van mijn vloerverwarming een radiator knop zetten (Plugwise heeft hier de Koen voor
- of 1 slimme radiatorknop voor de verdeler plaatsen.

De laatste is een stuk goedkoper en makkelijker dan de Plugwise Koen. Ik heb hier al een radiatorknop zitten en ik hoef niet alle lussen apart aan te sturen, alles gaat naar de woonkamer.

Echter, deze radiatorknop zit er om de doorvoer temperatuur te limiteren tot 45grC als de CV bijspringt, deze zou ik er voor de veiligheid wel in willen houden.

Is het dus mogelijk om bij een slimme radiatorknop de doorvoertemperatuur te monitoren en daarmee te regelen:
- warmtevraag van 1 van de radiatoren, maar niet van de woonkamer: vloerverwarming dicht
- warmtevraag van de woonkamer: vloerverwarming open, maar gaat dicht bij temp > 45grC

Is dit mogelijk, of maak ik het mij dan nodeloos lastig? Zijn er nog andere (makkelijkere) oplossingen?

Alvast bedankt.

gr. Jurjen

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-11 14:51
Meeste CV ketels hebben een bepaalde minimum capaciteit.
In het scenario: " warmtevraag van 1 van de radiatoren, maar niet van de woonkamer: vloerverwarming dicht"
heb je kans dat je warmtevraag ZO laag is tov de minimum capaciteit van de CV, dat de CV enorm moet gaan pendelen of mogelijk zelfs in storing schiet, omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Je kan prima je radiatoren "slim" maken, maar ik zou de vloerverwarming ALTIJD laten meedoen als de CV ketel draait.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-11 22:34
Hoi GarBage,

Goed punt. Om die reden heb ik de radiator in de gang altijd open staan, ik hoop dat dat voldoende is om pendelen te voorkomen, maar dat is zeker iets om in de gaten te houden.