Nieuwe SONY Bravia TV aansluiten op oude Receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Ik ben van plan om deze tv te gaan kopen: de Sony Bravia XR-65A95L.
De huidige oude tv heb ik als volgt aangesloten:

HDMI tussen TV en Ziggo Next kastje
HDMI tussen AV receiver en Ziggo kastje
HDMI tussen TV en AV receiver

Daarmee gebruik ik altijd de speakers van mijn home cinema opstelling (aangesloten op AVR), zowel bij tv kijken (ziggo kastje) als bij DVD's kijken.

Nu heeft de SONY Bravia van zichzelf ook behoorlijke speakers ingebouwd. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om bij TV kijken en DVD's kijken, zowel het geluid van de TV als de AVR / externe speakers te gebruiken.

Kan dat, of moet je altijd kiezen voor 1 van beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:26
Nee, dit is niet mogelijk.

Wat eventueel een optie is, afhankelijk van welke receiver je hebt, is de A95L als center speaker gebruiken d.m.v. speakerdraad. Hierbij is de vraag of het qua klankkleur zal matchen met jouw huidige speakers.

Edit: Via Toslink kun je inderdaad beide speakers tegelijk aansturen, dit is echter erg onlogisch en een slecht idee. Geluidskwaliteit/ soundstage zal er niet op voorruit gaan, dan hebben we het nog niet gehad over echo's/ sync issues.

[ Voor 37% gewijzigd door Freshouttheoven op 24-01-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58
Dat wil prima, maar dan kun je beter de TV niet via HDMI aansluiten op je receiver, maar digitaal (coax of spdif).
Toevallig vorige week nog bij m'n moeder gedaan die ook net een nieuwe Sony TV heeft.
Dan werkt beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
BernardV schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:07:
Dat wil prima, maar dan kun je beter de TV niet via HDMI aansluiten op je receiver, maar digitaal (coax of spdif).
Toevallig vorige week nog bij m'n moeder gedaan die ook net een nieuwe Sony TV heeft.
Dan werkt beiden.
Waarom dan niet via HDMI?
En hoe klinkt het als je het geluid zowel hoort via home cinema speakers en de TV speaker? Geen problemen met sync?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Freshouttheoven schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:00:
Nee, dit is niet mogelijk.

Wat eventueel een optie is, afhankelijk van welke receiver je hebt, is de A95L als center speaker gebruiken d.m.v. speakerdraad. Hierbij is de vraag of het qua klankkleur zal matchen met jouw huidige speakers.

Edit: Via Toslink kun je inderdaad beide speakers tegelijk aansturen, dit is echter erg onlogisch en een slecht idee. Geluidskwaliteit/ soundstage zal er niet op voorruit gaan, dan hebben we het nog niet gehad over echo's/ sync issues.
Ah een andere forumgenoot gaf dezelfde "tip" zag ik net. Dus beter maar alleen de externe speakers gebruiken. Vind het zo zonde als er in de TV goede speakers zitten die je dan niet gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58
Ik weet niet of de TV zowel via HDMI als tv-speakers geluid uitvoert, de digitale uitgang doet dat sowieso.
De sync is prima via de digitale uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:52
@Jackflash27
Als het goed is heeft je Sony TV op de achterkant een normale speaker aansluiting (zo'n rode/zwarte). Die kan je rechtstreeks op je receiver aansluiten als Center speaker.
Dan gebruik je dus wel de speakers van je TV, maar enkel voor 1 kanaal.

PS: Heeft je AVR een e-arc hdmi kanaal? Want dan kan je met 1 HMDI kabel alles aansluiten. Dus 1 HDMI kabel tussen AVR en TV en DVD/Ziggo kastje via AVR aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 24-01-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:26
Jackflash27 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Ah een andere forumgenoot gaf dezelfde "tip" zag ik net. Dus beter maar alleen de externe speakers gebruiken. Vind het zo zonde als er in de TV goede speakers zitten die je dan niet gaat gebruiken.
Geen idee welke externe speakers BernardV gebruikt i.c.m. een vleugje magic...

Zoals gezegd is het, in de regel, een slecht idee om beide speakers tegelijk te gebruiken. Ik heb het zojuist geprobeerd en het klinkt nergens naar.

De A95L heeft inderdaad, voor TV begrippen, goede speakers. Echter valt het al snel door de mand wanneer je dit vergelijkt met de gemiddelde externe audio oplossing, zij het boekenplank speakers of een fatsoenlijke soundbar.

Mocht je een surround receiver hebben, probeer gewoon de A95L als center speaker uit en kijk of dit je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
chrisborst schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:17:
@Jackflash27
Als het goed is heeft je Sony TV op de achterkant een normale speaker aansluiting (zo'n rode/zwarte). Die kan je rechtstreeks op je receiver aansluiten als Center speaker.
Dan gebruik je dus wel de speakers van je TV, maar enkel voor 1 kanaal.

PS: Heeft je AVR een e-arc hdmi kanaal? Want dan kan je met 1 HMDI kabel alles aansluiten. Dus 1 HDMI kabel tussen AVR en TV en DVD/Ziggo kastje via AVR aansluiten.
De Sony als center speaker als 1 kanaal, maar dan daarnaast alsnog de surround set (waar dan ook nog een center bij zit) via HDMI. Is dat wat je bedoelt?

Ik heb een oudere AVR helaas, nieuwe zit in de planning, maar dat duurt nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Jackflash27 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:36:
[...]

De Sony als center speaker als 1 kanaal, maar dan daarnaast alsnog de surround set (waar dan ook nog een center bij zit) via HDMI. Is dat wat je bedoelt?

Ik heb een oudere AVR helaas, nieuwe zit in de planning, maar dat duurt nog even.
Nee, de center van je huidige set koppel je af en de kabels sluit je aan op je TV. Maar ik vermoed dat je huidige center dan beter geluid zal geven.
Het zelf een top-model OLED TV van Sony en de speakers van mijn surround set zijn echt 10x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
chrisborst schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Nee, de center van je huidige set koppel je af en de kabels sluit je aan op je TV. Maar ik vermoed dat je huidige center dan beter geluid zal geven.
Het zelf een top-model OLED TV van Sony en de speakers van mijn surround set zijn echt 10x beter.
OK, helder. Dan gaan we dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Jackflash27
Persoonlijk zou ik lekker voor het model van vorig jaar gaan en de rest stoppen in een mooie nieuwe AVR kopen en eventueel speakers upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:44

FeaR

In GoT we trust

Jackflash27 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:26:
Nu heeft de SONY Bravia van zichzelf ook behoorlijke speakers ingebouwd. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om bij TV kijken en DVD's kijken, zowel het geluid van de TV als de AVR / externe speakers te gebruiken.
Waarom zou je het willen. Als een TV goede speakers heeft dan is dat goed voor een TV, oftewel slagje beter dan het beroerde geluid wat uit een platte TV komt. Als de speakers van de TV een beter geluid geven dan een home cinema is er iets aan de hand met de home cinema :P
BernardV schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:16:
Ik weet niet of de TV zowel via HDMI als tv-speakers geluid uitvoert, de digitale uitgang doet dat sowieso.
De sync is prima via de digitale uitgang.
True, mijn LG doet dit ook echter klapt S/PDIF dan wel terug naar 2.0 en verliest 5.1. Indien Sony dat ook doet is het mijns inziens wel een punt om mee te nemen. Zonde als je 5.1 verliest.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1