Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
Mijn privé telefoon is aan vervanging toe. Ik krijg binnenkort ook een nieuwe werktelefoon. Het wordt een Samsung S23 of S24 Enterprise Edition. De telefoon dient om zakelijk te bellen maar ook voor Slack en Teams.

Ik mag de zakelijke telefoon ook privé gebruiken. Er geld een fair-use policy. Ik vind het stom om met 2 smartphones te slepen. Ik kan mijn privé-sim in de zakelijke dual-sim smartphone stoppen. Dan ben ik bereikbaar op mijn prive 06.

Doe ik goed aan zakelijk en privé op 1 smartphone of is dat problemen vragen?
Hoe goed werkt dual-sim op Android?
Kan ik zakelijk en privé contacten gescheiden houden?
Kan ik prive email app en de bank app van de zakelijke apps scheiden?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-05 12:01
Ik doe dit met een S21 met dual sim. Of het vragen om problemen is uiteindelijk een persoonlijke kwestie. Ik word zelden buiten kantoortijden gebeld en in de vakanties zet ik mijn werk-sim uit, al zijn er meen ik ook wel apps waarmee je dit op tijdbasis automatisch kan doen. Ik heb andere collega's die met twee telefoons lopen, en het is mijn eigen keuze om dat in mijn eigen telefoon te doen.

Dual-sim werkt voor mij prima in Android. Bij het bellen kan ik kiezen of ik sim1 of sim2 wil gebruiken en je kan ook separate ringtones zodat je meteen weet of het prive of zakelijk is.

De contacten staan helaas wel in één grote lijst door elkaar. Sowieso zijn de contacten in Android wat een rommeltje omdat er niet één bron is. Contacten kunnen immers op de sim zelf staan (x2 in dit geval dus), in je gmail account staan maar ook op de telefoon zelf. Wellicht dat hier nog een betere oplossing voor is, maar standaard is er geen onderscheid.

Voor het scheiden van prive en zakkelijke apps heb ik niet echt ervaring helaas. Op mijn telefoon heb ik direct mij prive mail en niet mijn zakelijke mail, ik zit namelijk toch de hele dag achter mijn pc op werk waar ik outlook heb. Mocht ik onderweg toch bij mijn email kunnen, doe ik dat via de Office 365 omgeving via de webbrowser.

Al met al is voor mij het zakelijke deel vrij oppervlakkig waardoor het geen probleem is om dat op mijn prive telefoon er bij te pakken. Ik denk dat als je er veel intensiever zakkelijk gebruik van maakt met bijvoorbeeld ook je email en andere apps, dat al snel een separate telefoon handiger gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
Invisible_man schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:13:
De contacten staan helaas wel in één grote lijst door elkaar. Sowieso zijn de contacten in Android wat een rommeltje omdat er niet één bron is. Contacten kunnen immers op de sim zelf staan (x2 in dit geval dus), in je gmail account staan maar ook op de telefoon zelf. Wellicht dat hier nog een betere oplossing voor is, maar standaard is er geen onderscheid.
Kan je met 2 google accounts tegelijk ingelogt zijn op Android? Heb je dan de contactenlijst van beide accounts actief of moet je de contactenlijst van het ene account naar de andere account kopieeren?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-05 12:01
Geen idee of dat met twee accounts mogelijk is, ik heb de contacten van mijn werk met een bestandje ingeladen (enige nadeel is dus dat dat niet automatisch bijgewerkt wordt). Maar even snel googlen vertelt mij dat dat wel mogelijk moet zijn:
https://www.theverge.com/...let-multiple-users-guests
Je moet dan alleen wel steeds handmatig switchen zo te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:24
Apollyon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Kan je met 2 google accounts tegelijk ingelogt zijn op Android? Heb je dan de contactenlijst van beide accounts actief of moet je de contactenlijst van het ene account naar de andere account kopieeren?
Het kan heel erg prima!

Google op "Android Work Profile", daarmee creeer je als het ware een 2e "gebruiker" binnen de android omgeving die in z'n eigen, afgescheiden wereld leeft.

Ze werken gewoon naast elkaar tegelijkertijd, maar je kan bijv. 2x Outlook hebben, een keer werk een keer prive.

Je kan ze onderscheiden doordat er bij alle Work Profile dingen een blauw koffertje bij het logo staat.

Werkt heel goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Apollyon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:31:
[...]

ja hoor geen probleem. Ik heb er zelfs 3 op mijn Samsung. Je kan in de contacten-app aangeven welke je zichtbaar wil hebben en bij instellingen - accounts kiezen wat je wil synchroniseren (agenda, contacten, mail)

@XelaRetak bij Samsung heet dit "Veilige map". Het nadeel daarvan vind ik dat je alle apps in dat profiel in één map hebt die je steeds eerst moet openen. Ik heb zelf "Island" geïnstalleerd, waarmee je eigenlijk het Android werkprofiel activeert en je het icoontje bij elk pictogram krijgt. In de applicatielade heb je dan wel twee tabbladen (Persoonlijk en Werk), maar daarbinnen kan je wel mappen maken en je kan de losse iconen gewoon naar het bureaublad slepen voor snellere toegang.

[ Voor 35% gewijzigd door gwystyl op 24-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:24
gwystyl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:50:
[...]

ja hoor geen probleem. Ik heb er zelfs 3 op mijn Samsung. Je kan in de contacten-app aangeven welke je zichtbaar wil hebben en bij instellingen - accounts kiezen wat je wil synchroniseren (agenda, contacten, mail)

@XelaRetak bij Samsung heet dit "Veilige map". Het nadeel daarvan vind ik dat je alle apps in dat profiel in één map hebt die je steeds eerst moet openen. Ik heb zelf "Island" geïnstalleerd, waarmee je eigenlijk het Android werkprofiel activeert en je het icoontje bij elk pictogram krijgt. In de applicatielade heb je dan wel twee tabbladen (Persoonlijk en Werk), maar daarbinnen kan je wel mappen maken en je kan de losse iconen gewoon naar het bureaublad slepen voor snellere toegang.
Nee, bij samsung heet dat ook gewoon Android Work Profile :) De "veilige map" is weer een andere omgeving. Hoewel erg vergelijkbaar, is de Work Profile specifiek gemaakt voor het scheiden van Prive en Werk.

Hier naar alle tevredenheid in gebruik op S23U

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

XelaRetak schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Nee, bij samsung heet dat ook gewoon Android Work Profile :) De "veilige map" is weer een andere omgeving. Hoewel erg vergelijkbaar, is de Work Profile specifiek gemaakt voor het scheiden van Prive en Werk.

Hier naar alle tevredenheid in gebruik op S23U
Oh dan ga ik daar eens wat beter naar kijken; misschien heb ik die hele Island dan niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06-2024
Hi, een beetje hetzelfde, maar dan toch anders. Ik kom er niet uit.

Ik had een S20 en heb nu een S24. Mijn werkgever werkt met Google en in mijn S20 had ik een aparte werkmap.
Ik heb maar 1 simkaart (mijn eigen). Ik bel niet met mijn telefoon voor mijn werk. Het gaat puur om de Google mail en de Google Spreadsheets enz.
De S24 heeft geen aparte werkmap. Dus heb ik nu in mijn persoonlijk Google accounts nog 2 werkaccounts toegevoegd, maar dat vind ik helemaal niet handig.

Als ik mail krijg, wil ik dat in een apart icoontje zien en de Spreadsheets en Google documenten wil ik allemaal in aparte apps hebben en niet dat ik op mijn eigen icoontje klik en daar dan 3 accounts kan selecteren.
Ik heb Edison mail geïnstalleerd en daar mijn 2 werkmail accounts in gezet, maar ik kan ze niet weggooien uit mijn Google mail, want dan zijn de accounts helemaal weg van mijn telefoon.

Snappen jullie het nog? :)

Ik wil gewoon mijn aparte werkmap terug. Mijn app icoontjes met het koffertje...

Wie kan mij helpen? Mijn dank is groot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Patjeto schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:59:

Ik had een S20 en heb nu een S24. Mijn werkgever werkt met Google en in mijn S20 had ik een aparte werkmap.
Ik heb maar 1 simkaart (mijn eigen). Ik bel niet met mijn telefoon voor mijn werk. Het gaat puur om de Google mail en de Google Spreadsheets enz.
De S24 heeft geen aparte werkmap. Dus heb ik nu in mijn persoonlijk Google accounts nog 2 werkaccounts toegevoegd, maar dat vind ik helemaal niet handig.

Als ik mail krijg, wil ik dat in een apart icoontje zien en de Spreadsheets en Google documenten wil ik allemaal in aparte apps hebben en niet dat ik op mijn eigen icoontje klik en daar dan 3 accounts kan selecteren.
Ik heb Edison mail geïnstalleerd en daar mijn 2 werkmail accounts in gezet, maar ik kan ze niet weggooien uit mijn Google mail, want dan zijn de accounts helemaal weg van mijn telefoon.

Ik wil gewoon mijn aparte werkmap terug. Mijn app icoontjes met het koffertje...

Misschien een vraag naar de bekende weg, maar heb je de veilige map wel geactiveerd? Die kan je eventueel vinden bij Instellingen - Beveiliging en privacy - Veilige map. Bij de veilige map krijg je echter geen icoontjes met een mapje, maar moet je eerst de veilige map openen, en kan je daarin kiezen voor de apps die je in de veilige map hebt staan (die hebben wel een mapje op het icoontje, maar volgens mij kan je niet los buiten de veilige map een snelkoppeling naar die apps maken)

wat @XelaRetak zegt klopt wel. Als je naar Instellingen - Google - Alle Services - Instellen en herstellen - Werkprofiel instellen gaat, kan je inderdaad het android werk profiel instellen, maar dan moet je een code van je IT persoon hebben. Die heb ik niet, dus ik blijf Island nog gewoon gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 13-04-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:30

13art

Moderator Mobile
Patjeto schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:59:

Zoals je zelf al aangeeft is dit echt wat anders. Enige overeenkomst is het betrekking heeft op werk. Je vraag hoort dan ook thuis in een eigen topic. Ik doe dit topic dan ook op slot.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.