Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• nDust
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-10 09:00
Hoi, welke offerte zouden jullie kiezen en waarom? Ik heb er weinig verstand van. Heel erg bedankt!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONkPWjAiexC2s39YqC13oVCHrAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZ5XbWiUkTg2Wud1wN3DuPcP.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Er is ruimte voor 4 panelen op de westzijde en 6 op de oostzijde
Schaduw
weinig schaduw; geen hoge bomen. enkel aan de oostzijde staan er twee appartementencomplexen van 4-hoog.
Jaarverbruik
Rond de 2200 kwh, geen plannen voor elektrisch koken, warmtepomp of laadpaal, wel eventueel een kleine wtw op zolder en in de toekomst 1-2 kinderen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting, bevriende elektricien kan wel een 3-fase meterkast plaatsen indien nodig. Geen vrije automaten meer. De groep voor de droger is wel ongebruikt momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az1c6oAsYtggrnTgeCbFchylRjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wi5G3ZZEXyFzXdSXqqvUX4OM.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
max €4.5k, doel is om stroom zo veel mogelijk voor eigen gebruik op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden.
Bijhouden van data
Lijkt me leuk en handig als hier open mogelijkheden toe zijn.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAsKyEadtw4RkFWQjw0WT4O7MLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dinxkRI8uEGywjaOhlZMXmDP.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• nDust
Dakhelling is 45 graden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 15:25
Ik zou hiervan alleen solar fusion 1 en the switch 2 serieus overwegen. De andere rekenen veel te veel.

Meer panelen is beter, en als het past is het met het oog op salderingsafbouw slim om zowel wat op Oost als West te hebben liggen. Dit verhoogt de prijs/Wp een beetje omdat ze op 2 dakvlakken aan de gang moeten.

• nDust
Bedankt voor je reactie. Je hebt dus duidelijk een voorkeur voor de Jinko panelen? Als ik de prijzen van webshops bekijk maak ik ook op dat die een stuk goedkoper zijn. Zijn die qua kwaliteit en productie wel oké?

En is 10 panelen niet een beetje overkill, of juist handig ivm eventuele toekomstige vraag aan stroom? The switch2 zit voor mij met 10 panelen ook net boven budget. Met the switch 4 heb ik 8 Jinko panelen in oost west opstelling.

Heeft iemand ook het idee dat ik mijn meterkast moet aanpassen of kunnen de panelen ook gewoon op één van de al gebruikte groepen?

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 22:23
nDust schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:22:

Heeft iemand ook het idee dat ik mijn meterkast moet aanpassen of kunnen de panelen ook gewoon op één van de al gebruikte groepen?
Volgens mij komt er altijd een aparte groep voor zonnepanelen. Dit omdat de groep tot max 3,6 KW aankan.

• Wilke
Aparte groep moet sowieso, ik heb geen voorkeur voor Jinko maar gewoon voor zoveel mogelijk panelen als er redelijk op je dak passen tegen een redelijke prijs/Wp. Alles boven de €1,20/Wp bij een doorsnee dak zoals dit is dat momenteel sowieso niet (en dat is volgens sommigen al hoog).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Solar Fusion aan laten passen naar beide daken vol.

Dat west dak leeg laten krijg je gegarandeerd spijt van.

De Growatt omvormer uit de -XH serie nemen. Die is accu voorbereid en kost amper anders dan de oudere series.

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 24-01-2024 18:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nDust
Dankje Ronald bedankt voor je reactie. Waarom helemaal vol gooien terwijl salderen wordt afgebouwd?

Kan die Growatt omvormer om met twee series? Of heb ik er dan twee nodig?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Wilke schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:52:
Ik zou hiervan alleen solar fusion 1 en the switch 2 serieus overwegen. De andere rekenen veel te veel.

Meer panelen is beter, en als het past is het met het oog op salderingsafbouw slim om zowel wat op Oost als West te hebben liggen. Dit verhoogt de prijs/Wp een beetje omdat ze op 2 dakvlakken aan de gang moeten.
Je weet een beetje wat een Meyer Burger paneel kost? Dat iedereen maar Jinko koopt, is prima, maar dat Meyer Burger paneel is serieus een ander paneel, met een Europese prijs. Ze rekenen niet te veel, ook niet voor de Sunpower, die panelen zijn gewoon van een hele andere kwaliteit en hebben daarom een andere prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertV70 op 25-01-2024 18:56 ]

• RobertV70
nDust schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:22:
Bedankt voor je reactie. Je hebt dus duidelijk een voorkeur voor de Jinko panelen? Als ik de prijzen van webshops bekijk maak ik ook op dat die een stuk goedkoper zijn. Zijn die qua kwaliteit en productie wel oké?

En is 10 panelen niet een beetje overkill, of juist handig ivm eventuele toekomstige vraag aan stroom? The switch2 zit voor mij met 10 panelen ook net boven budget. Met the switch 4 heb ik 8 Jinko panelen in oost west opstelling.

Jinko is een standaard Chinees paneel, maar goedkoop en niets mis mee. Dak vol is the way to go, en check of je een modelcontract hebt of kan krijgen bij je energiemaatschappij, hoef je niet te betalen voor terugleveren, tip! Je meterkast ziet er aardig uit, hoofdschakelaar onderin, twee aardlekjes en 6 groepen plus een kookgroep vermoed ik (rode). De installateur zal een aardlekautomaat plaatsen voor de omvormer(s), that's it.

• RobertV70
Saldering vindt op dit moment plaats bij kleinverbruikers die ‘achter de meter’ zelf elektriciteit opwekken als een gedeelte van de opgewekte elektriciteit niet direct wordt gebruikt maar op het elektriciteitsnet wordt ingevoed. Deze opwekking achter de meter vindt in verreweg de meeste gevallen plaats met behulp van zonnepanelen. De elektriciteit die op het net wordt ingevoed, wordt in mindering gebracht op de elektriciteit die van het net wordt afgenomen. Als een klein­verbruiker meer elektriciteit invoedt dan hij afneemt, dan ontvangt hij van zijn leverancier voor dit overschot een redelijke vergoeding.

Door dit wetsvoorstel wordt de salderingsregeling van 1 januari 2025 tot 1 januari 2031 geleidelijk afgebouwd tot nul. De afbouw betekent dat de invoeding van kleinverbruikers vanaf 1 januari 2025 niet langer tegen hun afname van elektriciteit van een net wordt gesaldeerd. In plaats daarvan mag bij de kleinverbruiker slechts een percentage van de elektriciteit die op een net wordt ingevoed nog worden gesaldeerd met de afname van dat net via dezelfde aansluiting. Dit percentage wordt geleidelijk afgebouwd naar nul, per 1 januari 2031.

Het wetsvoorstel (EK, A) is op 7 februari 2023 aangenomen door de Tweede Kamer.

Voor: VVD, D66, CDA, FVD, ChristenUnie, SGP, Volt, Lid Gündogan en Fractie Den Haan.

Tegen: PVV, PvdA, SP, GroenLinks, PvdD, DENK, Groep Van Haga, JA21, Lid Omtzigt, BBB en BIJ1.

De Eerste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft op 12 december 2023 eindverslag uitgebracht. De plenaire behandeling vindt plaats op 6 februari 2024.

BRON: https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling

Dus is een WETSVOORSTEL, geen wet. Na 6 februari weten we hopelijk meer.

Bijna iedere omvormer heeft 2 ingangen voor een set panelen, 2 strings maken is dus vrijwel altijd mogelijk

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:15

Zenix

BOE!

nDust schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:
Dankje Ronald bedankt voor je reactie. Waarom helemaal vol gooien terwijl salderen wordt afgebouwd?

Kan die Growatt omvormer om met twee series? Of heb ik er dan twee nodig?
Omdat als het salderen weg is je meer eigen verbruikt hebt met zoveel mogelijk zonnepanelen. En dat salderen gaat worden afgebouwd is nog niet zeker, stemming daarover is 6 februari in de eerste kamer. Maar in elk geval is meer panelen altijd beter, want de installatiekosten voor uitbreiding zijn altijd een veelvoud dan je nu moet betalen als je het gelijk goed gaat doen.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:46
Waarom worden er zo vaak micro-omvormers aangeboden? Is twee kleine omvormers, voor oost en west, niet handiger? En is het wijsheid om omvormers te nemen die makkelijk af kunnen schalen? Met invoedingsboetes en afbouw saldering zou het ooit wel eens kunnen lonen om de opwekking af te knijpen.

• Wilke
Sendak239 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:09:
Waarom worden er zo vaak micro-omvormers aangeboden? Is twee kleine omvormers, voor oost en west, niet handiger? En is het wijsheid om omvormers te nemen die makkelijk af kunnen schalen? Met invoedingsboetes en afbouw saldering zou het ooit wel eens kunnen lonen om de opwekking af te knijpen.
Dat hoeft niet eens met twee omvormers, je hebt er alleen een nodig met 2 MPTT's (trackers, aparte strings dus), en aan beide kanten genoeg panelen om de opstart spanning te halen voor die zijde.
Pagina: 1