Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 11:22
Na de verbouwing van mijn huis en wat extra isolatie-maatregelen wil ik deze zomer een warmtepomp installeren.
Daarvoor wordt ook het afgiftesysteem aangepakt: op de bgg alle radiatoren weg en nieuwe vvw, op 1e- en zolderverdieping traditionele radiatoren vervangen door ltv convectoren, bij voorkeur Jaga Strada.

Huidige stituatie en situatie na alle maatregelen heb ik eerder meer in detail beschreven: bartve in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Nu zit ik wat te worstelen met de berekening van het vermogen van de nieuwe Jaga convectoren.

De koninklijke route zou zijn het vermogen van de huidige radiatoren te berekenen bij het regime 70/55/20 en dan op de website van Jaga een Strada te zoeken met hetzelfde vermogen bij een regime 45/40/20 (of liever nog 35/30/20?). Wanneer ik dat doe zou ik werkelijk gigantisch grote Strada's moeten installeren.

Voorbeeld: de huidige radiator van mijn man cave op zolder (...) is een type 21, 96 x 60 x 10 cm (l x b x d, d vanaf de muur is 16cm). Die heeft bij 70/55/20 een vermogen van 1350W. Zoek ik daar een een Strada bij voor 45/40/20 met hoogte max. 65 cm dan kom ik uit op een Strada van 160 breed en 21,5 cm diep (vanaf muur). Dat wordt mij wat te gortig ...

Nu wil het geval dat ik al 3 jaar de cv aanvoertemperatuur op 50 gr. heb staan, en daarmee krijg ik m'n man cave over het algemeen warm genoeg (=ca. 19 à 20 gr.). Daarmee zou het doelvermogen naar beneden bijgesteld kunnen worden, maar hoeveel? Wanneer ik uitga van een doelvermogen van (krap?) 1000W kom ik bij 45/40/20 uit op een Strada van 140x65x16 (vermogen 939W) of 120x65x16 (805W). Dat zijn afmetingen waar ik mee kan leven, vooral de geringere diepte is belangrijk, maar is het vermogen voldoende bij 45/40/20 of zelfs bij 35/30/20?

Een advies dat ik al heb gekregen is: kies de grootst mogelijke Strada die esthetisch nog acceptabel is (waf, etc.) en dan komt het wel goed ...

Heeft iemand ervaring / tips voor het omrekenen?

PS: de diverse online tools die het doelvermogen berekenen op basis van oppervlakte / inhoud van de ruimte en staat van de isolatie komen uit op min. 1900W tot max. wel bijna 3000W: dat lijkt mij niet realistisch gezien het vermogen van de huidige radiator en de resultaten bij aanvoertemp. van 50 gr.?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 23:35
Allereerst: ik heb een 12kw t-cap met alleen Jaga's.
Als ik het weer zou doen, zou mijn advies zijn: neem T33 radiatoren.
Een warmtepomp houd van water. hoe meer hoe stabieler de WP loopt.

Verder kun je op de jaga website gewoon het vermogen zien op warmtepomp temperaturen.
zie bijvoorbeeld: https://www.jaga.nl/producten/strada/
(en dan kijken op de desktop/laptop). Je kunt daar het 35/30/20 vermogen selecteren.
Neem je Jaga's: installeer dan een heatbooster met fans. dit verhoogt de afgifte, maar vooral het comfort.
Voor een indicatie kun je de gewone strada met de hybrid versie vergelijken

[ Voor 14% gewijzigd door Motorfret op 24-01-2024 11:33 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
@Motorfret : dank!
Ik heb nog een beetje hoop dat ik in de zomer ook wat kan koelen met een warmtepomp, daar zijn voor zover ik weet traditionele t33 radiatoren niet voor geschikt?
Ik heb gebruik gemaakt van de selectietool van Jaga voor Strada convectoren, maar de kern van mijn bericht is dat ik de formeel ge-adviseerde vermogens niet kan rijmen met mijn ervaring met de resultaten op mijn huidige radiatoren bij een aanvoer temp. van 50 gr. ...

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Jaga's doen niet veel moet koelen als je boven het dauwpunt blijft.
ik heb het geprobeerd, maar het deed bar weinig (en ik heb overal de "dubbele" jaga's met heatboosters)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:38
Bij mij werkt het koelen met Jaga's juist wel goed, maar verwacht niet van je huis een koelkast te maken - ik gebruik dit op de slaapkamers om het comfortabel te houden. Het kan schelen dat ik op de begane grond ook nog een kleine airco heb hangen - die ontvochtigt namelijk wel, waar de Jaga's dat niet doen. Ook ik heb dubbele convectoren genomen (dat zou ik sowieso aanraden icm een warmtepomp) - en vervolgens zelf volgelegd met fans). Qua dimensionering, zo groot mogelijk wat past, maar wel zo veel mogelijk de verhouding tussen de huidige radiatoren qua vermogen behouden (dus het afgiftevermogen per kamer vergelijkbaar verhogen) - hoogte is niet belangrijk als je met vertilatoren gaat werken (30cm is voldoende, de fans moeten er liefst wel aan de bovenkant bijpassen met wat ruimte t.o.v. de warmtewisselaar), diepte en breedte wel. Ik heb voor de berekening de afgifte van de Strada Hybrid genomen. Het huidige vermogen bij 45/40/20 (minimale stand ventilatoren) is ongeveer gelijk aan het oude vermogen bij 75/65/20. Ik ben erg tevreden hoe dit werkt, verbruik (voor alleen verwarmen, inclusief airco) per jaar is ongeveer 1800kWh waar dit eerst 1000m3 gas was.

[ Voor 22% gewijzigd door JBtL op 25-01-2024 13:28 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:23

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik ben ook aan het voorbereiden op de WP en heb afgelopen najaar alles volgehangen met Strada's. Rond de kerst zijn daar de ventilatoren bovenop gekomen (70% méér capaciteit uit de radiator).

De bestaande radiatoren heb ik niet naar gekeken. Geheel ander type voor een heel ander warmteregime. Destijds wilde je lekker op 70°c stoken want dan kunnen die paneeltjes lekker smal. Gas kostte toch geen f***.

Voor mij was het rekensommetje erg makkelijk: een huis met de isolatie van ca. 1995 gebruikt ca. 60W / m² aan warmte. Rondom geïsoleerd op Rc 2.5 en -toen nog- standaard dubbelglas.

Stel, de woonkamer is 50m², dan is er 50x60W=3000W warmtevraag. De vloerverwarming pakt 50W/m² (hoh 20cm buizen, bijverwarming "van toen") heb je al 40x50W= 2000W van de vloerverwarming, dan moet er nog 1000W aan radiator bij.

Stel slaapkamer X van 10m² heeft minder raam, dus 50W/m² nodig. 10x50=500W warmtevraag. Dan heb je dat nodig aan radiator als er geen vvw is.

Ik ga door op een slaapkamer.

Website van Jaga er bij gepakt (hierboven al benoemd), en ingesteld op 35/30/20 regime.
Type 21, 65x140x21.5 levert 524W dus die volstaat voor de slaapkamer.
Type 16, 65x180x16.5 levert 502W dus die volstaat voor de slaapkamer.

Jaga Strada Hybrid er bij gepakt. Zelfde 35/30/20 regime. Ik kijk naar het standaard ventilatorregime, dan stookt-ie nog steeds nagenoeg onhoorbaar. De turbo-stand laat ik dus links liggen.
Type 21, 65x70x21.5 levert 490W dus die volstaat voor de slaapkamer. Eigenlijk net niet, maar dan stookt-ie maar 2°c warmer als het echt vriest.
Type 16, 65x90x16.5 levert 539W dus die volstaat voor de slaapkamer.

Scheelt al behoorlijk. Veel kleinere radiatoren.
Ik heb ook bewust naar het 35/30/20 temperatuurregime gekeken: de warmtepomp wordt daar blij van. Lagere aanvoertemperatuur = hogere COP.
In praktijk staat mijn CV ketel op 40°c te pruttelen. Met de -3°c vorst van afgelopen week kwam-ie eventjes op 43°c. Jaga's nog steeds op standje standaard aan het blazen, dus er zat nog rek op. Mijn ervaring hiermee is dus prima :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-10 16:22
Waterbeesje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:13:
Ik ben ook aan het voorbereiden op de WP en heb afgelopen najaar alles volgehangen met Strada's. Rond de kerst zijn daar de ventilatoren bovenop gekomen (70% méér capaciteit uit de radiator).

De bestaande radiatoren heb ik niet naar gekeken. Geheel ander type voor een heel ander warmteregime. Destijds wilde je lekker op 70°c stoken want dan kunnen die paneeltjes lekker smal. Gas kostte toch geen f***.

Voor mij was het rekensommetje erg makkelijk: een huis met de isolatie van ca. 1995 gebruikt ca. 60W / m² aan warmte. Rondom geïsoleerd op Rc 2.5 en -toen nog- standaard dubbelglas.

Stel, de woonkamer is 50m², dan is er 50x60W=3000W warmtevraag. De vloerverwarming pakt 50W/m² (hoh 20cm buizen, bijverwarming "van toen") heb je al 40x50W= 2000W van de vloerverwarming, dan moet er nog 1000W aan radiator bij.

Stel slaapkamer X van 10m² heeft minder raam, dus 50W/m² nodig. 10x50=500W warmtevraag. Dan heb je dat nodig aan radiator als er geen vvw is.

Ik ga door op een slaapkamer.

Website van Jaga er bij gepakt (hierboven al benoemd), en ingesteld op 35/30/20 regime.
Type 21, 65x140x21.5 levert 524W dus die volstaat voor de slaapkamer.
Type 16, 65x180x16.5 levert 502W dus die volstaat voor de slaapkamer.

Jaga Strada Hybrid er bij gepakt. Zelfde 35/30/20 regime. Ik kijk naar het standaard ventilatorregime, dan stookt-ie nog steeds nagenoeg onhoorbaar. De turbo-stand laat ik dus links liggen.
Type 21, 65x70x21.5 levert 490W dus die volstaat voor de slaapkamer. Eigenlijk net niet, maar dan stookt-ie maar 2°c warmer als het echt vriest.
Type 16, 65x90x16.5 levert 539W dus die volstaat voor de slaapkamer.

Scheelt al behoorlijk. Veel kleinere radiatoren.
Ik heb ook bewust naar het 35/30/20 temperatuurregime gekeken: de warmtepomp wordt daar blij van. Lagere aanvoertemperatuur = hogere COP.
In praktijk staat mijn CV ketel op 40°c te pruttelen. Met de -3°c vorst van afgelopen week kwam-ie eventjes op 43°c. Jaga's nog steeds op standje standaard aan het blazen, dus er zat nog rek op. Mijn ervaring hiermee is dus prima :)
volgens mij haal je m2 en m3 door elkaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:23

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Tombuurman88 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:36:
[...]

volgens mij haal je m2 en m3 door elkaar....
Volgens mij niet, ik ken weinig huizen uit de jaren '90 die 60W/m³ vragen.

Een woonoppervlak van 100m² zou mijn 60W/m² een vraag hebben van 6000W, 6kW. Klinkt mij niet heel gek.

Met een 60W/m³ en gemiddelde verdiepingshoogte van 2,5m zou dat 15kW zijn. Als je op een goede winterdag in een woning van 100m² daadwerkelijk 15kW warmtevraag hebt, mag je echt eens na gaan denken over je isolatie... of om de ramen te sluiten.
Een beetje gasgestookte CV ketel zou dan continu op 70-75% van zijn vermogen staan te stoken, iets dat mijn ketel enkel doet bij het douchen of bad vullen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
Waterbeesje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:21:daadwerkelijk 15kW warmtevraag hebt, mag je echt eens na gaan denken over je isolatie... of om de ramen te sluiten.
Bij 40 kuub per dag gaat iemand wel nadenken :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartve
@Waterbeesje Dank, voorlopig hou ik je denkwijze aan, maar met een getrapte strategie:
1. Ik selecteer volgens jouw berekeningen een gewone Strada per ruimte.
2. Breng zonodig de afmetingen zover terug dat het esthetisch / praktisch nog net behapbaar is.
3. Kijk het dan 1 of 2 winters ff aan.
4. Wanneer het het bij wat langere echt koude periodes niet te harden is breng ik achteraf in de twee slaapkamers die als werkkamers worden gebruikt alsnog fans aan (van Jaga of DIY).
Ik denk dat ik zo altijd wel goed uitkom, wanneer ik zorg dat de Strada mét fans ruim boven het doelvermogen uitkomt bij 35/30/20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bartve schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:19:
Nu wil het geval dat ik al 3 jaar de cv aanvoertemperatuur op 50 gr. heb staan, en daarmee krijg ik m'n man cave over het algemeen warm genoeg (=ca. 19 à 20 gr.). Daarmee zou het doelvermogen naar beneden bijgesteld kunnen worden, maar hoeveel?
Uitgaande van 75/55/20 naar 50/40/20 in 'standaard' radiatoren, levert het tweede ongeveer 50% van het vermogen van de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
bartve schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:19:
PS: de diverse online tools die het doelvermogen berekenen op basis van oppervlakte / inhoud van de ruimte en staat van de isolatie komen uit op min. 1900W tot max. wel bijna 3000W: dat lijkt mij niet realistisch gezien het vermogen van de huidige radiator en de resultaten bij aanvoertemp. van 50 gr.?
Dat soort tools moeten begraven worden (ook voor bijv koeling en bevochtiging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Motorfret schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:58:
Jaga's doen niet veel moet koelen als je boven het dauwpunt blijft.
ik heb het geprobeerd, maar het deed bar weinig (en ik heb overal de "dubbele" jaga's met heatboosters)
Het kan wel, maar je moet even goed rekenen. Jaga Hybrid geeft koelvermogen bij 16/18/27 weer. Nu is 27 °C ruimtetemperatuur al best warm. Daarbij zal 16 °C geregeld onder het dauwpunt liggen in het hoogzomer.

Pak je 18/20/25, dan moet je rekening mee houden dat je koelvermogen bijna halveert.

De kleinere units (pagina 1) https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/ halen hooguit 300 W koeling. Dat is in de praktijk dus de helft (150W). De allerkleinsten komen zelfs op 75W uit

Bedenk nu eens je interne warmtelast.
- 1 persoon is al 90W.
- Zelfs al komt er geen zon binnen en heb je een Rc=2,5, dan komt er hoogzomer al gauw 6 - 10 W/m2 gevel/dakoppervlak aan warmte binnen. Een een rolluik voor een raam is geen Rc=2.5. Een slaapkamer van 4x3 met 1 gevel en plat dak zit dan al gauw op 200 watt aan warmteontwikkeling.
- Een beetje forse woning gebruikt 3300 kWh elektriciteit per jaar dat in warmte wordt omgezet, oftwel 9 kWh per dag. Dat is een warmteontwikkeling van gemiddeld 375 watt.

Als je echt wilt koelen, moet je dus ook warmtewinstberekeningen in de zomer (per ruimte) maken. Let op dat als er andere ruimten niet gekoeld zijn, hier ook warmte vandaan komt. Je moet niet gek opkijken dat je in een slaapkamer onder het dak een koelvermogen van 500 watt nodig hebt. Dan heb je best een forse jaga hybrid nodig. Maar als je vanaf het begin daarop dimensioneert, kun je prima koelen met die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Motorfret schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:29:
Als ik het weer zou doen, zou mijn advies zijn: neem T33 radiatoren.
Een warmtepomp houd van water. hoe meer hoe stabieler de WP loopt.
Daarom plaats je een 50 of 80 liter boilervat in het verwarmingscircuit. Dat moet je niet met radiatoren gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
Als je radiatoren moet gaan aanschaffen dan moet je de vraag aan jezelf stellen hoe heilig de bestaande vloer is. Als die aan vervanging toe is dan kan je ook vloerverwarming overwegen. En dan heb ik het over de vloer als in laminaat, tegels etc niet de bouwkundig vloer ;)
Niet direct de eerste cowboy offerte accepteren maar ik schat dat je tegenwoordig voor ongeveer 1800 euro wel een verdeler + in gefreesde vw kan hebben bij een oppervlakte van ongeveer 45M2
Is je buffer probleem gelijk opgelost en zeker voldoende capaciteit om te verwarmen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Skyaero schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Daarom plaats je een 50 of 80 liter boilervat in het verwarmingscircuit. Dat moet je niet met radiatoren gaan oplossen.
Dat doet nul komma niks.
Ik heb 300L extra aan buffer bij mijn Jaga's. Nog steeds zou ik voor T33's kiezen.

Pagina: 1