Advies: warmtepomp -zone thermos -vloerverwarming en Hassio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T!mmy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Dag allen,

Wij hebben onze woning gestript en volledig gerenoveerd. Daarbij hebben wij een Hitachi Yutaki S 11KW warmte pomp geïnstalleerd met 120 liter buffervat. En Zowel beneden als boven vloer verwarming. Met 7 en 9 groepen (uit mijn hoofd).

Alright, we vernemen deze eerste winter dat we niet echt grip krijgen op wenselijke temperaturen. De ene ruimte koelt sneller af dan de andere. Waardoor het comfort wat wisselend is. Vanuit dat punt overwegen wij zone verwarming zodat elke ruimte zijn eigen thermostaat krijgt.

De sterke wens leeft wel om het te integreren met Home Assistant. Het systeem moet wel autonoom kunnen draaien als HA niet functioneert. Daarbij heb ik al gekeken naar Tado en EvoHome. Beide systemen krijg ik niet zo'n goed en compleet beeld van welke componenten ik moet aanschaffen en hoe ze samen werken. Met name omdat de voorbeelden die ik vind zijn gebaseerd op een HR ketel, waar wij dus een WP hebben.

Wensen / voorkeuren:
  • Thermostaat / sensoren per kamer op 240V en passend in een (Gira) System 55 raamwerk
  • Als het kan dat het systeem een open local API heeft.
Hoe gaat zo iets eigenlijk in zijn werk? Trekt de individuele kamer thermostaat warmte uit het buffervat en vult de WP de warmte aan wanneer deze te koud wordt. Of zit er ook communicatie tussen de zone verwarming systeem en de WP. Of werkt dat enkel met een "domme" aan/uit systeem.
Gaat de hele WP draaien voor één kamer bij vraag, is dat efficiënt? Of spaart hij vragen op tot het wel efficiënt is.

Nou ja, je verneemt het wel. Ik ken wat losse namen, maar zie het verband en de logica nog niet. Mocht je een goeie infobron hebben voor WP - Buffervat - vloerverwarming - zone verwarming - domotica hebben dan ben ik daar ook blij mee. Zou me er graag wat meer in willen verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56
Zoek in de diverse topics op zoneregeling en naregeling icm een warmtepomp. Ik zie overwegend negatieve ervaringen ermee. Vooral qua verbruik. Bij mensen die lovend zijn over de combinatie van bijna volledige naregeling, vloerverwarming en warmtepomp speelt het placebo effect denk ik een grote rol.

Maar als je het toch wilt, de minst slechte implementatie is denk ik dat je maximaal de helft van de groepen naregeld of dicht zet. De grote helft die altijd open staat wordt gewoon geregeld door de kamerthermostaat (als je die hebt). De andere kleine helft gaat al dan niet dichtgestuurd worden. Als het te koud is gaat die groep gewoon open (zoals het nu wellicht ook is), als het te warm is gaat het dicht.
Maar omdat vloerverwarming zo traag is zul je een heel traag jojo effect gaan zien.

Ik raad naregeling af. Zou gewoon handmatig de flow van iedere groep naar behoefte afstellen. Eenmalig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T!mmy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Dank Rick, met de term naregeling was ik nog niet bekend. Ja, dat gevoel had ik al een beetje. Als een pomp doorgaans, laten we zeggen, twee keer aangaat op een dag met een kamerthermostaat. Dan lijkt het me aannemelijk dat het per kamer geregeld, minstens, tien keer op een dag zal aanschieten.

En wat als je zelf met domotica zou spelen? Zonder voorgaande gedachten, maar iets als: Hoofd/kamer thermostaat slaat aan wanneer de vraag is. Daarnaast per kamer een temperatuur sensor. Dan pas wanneer er 4 kamers vraag hebben gaat het circuit/de pomp lopen.

Ach, ik typ dat wel. Maar ik kan me voorstellen dat dat alsnog een hoger verbruik levert. Ik zal eerst handmatig beter gaan afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:37
Om maar op een van je vragen te antwoorden: nee het is niet efficiënt om 1 (kleine) kamer te verwarmen met een wp.
Wat je in deze situatie zou kunnen doen (en waar al zeer goede ervaringen mee zijn) is altijd 1 grote kamer open te laten staan en deze de master te maken. Dit is meestal de begane grond. Deze thermostaat bepaalt of de wp wel of niet aangaat.
Daarnaast geef je elke kamer een eigen thermostaat, maar die krijgen alleen warmte als de grootste ruimte ook vragend is. Hiermee beperk je het pendelen van een wp.

Mbt eventuele naregeling, ik heb zelf goede ervaringen met robot easy flex thermostaten en danfoss icon. Maar ik heb geen idee of deze ook aan ha te koppelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 22:06
Een late reactie. Maar het kan natuurlijk dat je dit topic tegen komt als je aan het googlen bent. Ik heb mijn zones geregeld met een mohlenhoff alpha 2 systeem. Let op dat je de versie met netwerk neemt. Deze kun je via een embedded website aansturen en met de thermostaten en met een HA integratie.