Trage draadloze verbinding door grote aantal netwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb geprobeerd een topic over deze vraag te vinden, maar is me niet gelukt. Hopelijk heb ik er niet overheen gekeken.

Ik werk met een laptop met draadloze verbinding. Soms duurt het seconden voor een pagina geladen wordt, of wordt hij zelfs afgebroken vanwege te lange wachttijd. Iets vergelijkbaars heb ik met mijn telefoon.

Bij 'Beschikbare netwerken weergeven' zie ik soms twee, soms zes beschikbare netwerken. Bij het aanklikken staat standaard 'Automatisch verbinding maken' aangevinkt. Wegvinken helpt niet, omdat het volgende moment er weer vinkje staat.

(Ik weet dat ik zou een draad kunnen leggen, maar dat is wat lastig. Bovendien heb ik met mijn stomme hoofd een laptop zonder zo'n internet in-/uitgang gekocht. Dan weet je een beetje met wat voor figuur je te maken hebt.)

Speedtest uitgevoerd: bijna 500 Mbps download en 51 Mbps upload. De snelheid vind ik op zich voldoende voor wat ik doe.

Daarom heb ik een paar vragen.
Kan het kloppen dat die netwerken voor vertraging zorgen?
Wat zou ik kunnen doen om de snelheid te verbeteren?
Maak ik ergens een denkfout?

Bedankt, Cor

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Gebruik je VPN?

Zijn die andere netwerken van jou, of heb je de credentials hiervan?

Heb je aangepaste DNS?

Hoe is de dekking van je "juiste" wifi signaal?

Meerdere apparaten in je netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Cornutus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:59:

Daarom heb ik een paar vragen.
Kan het kloppen dat die netwerken voor vertraging zorgen?
Ja. de werkelijke bandbreedte "in de lucht" wordt gedeeld door iedereen die op die frequenties zend en ontvangt. En flats is dit beduidend problematischer dan bijvoorbeeld in een hutje op de hei.
Wat zou ik kunnen doen om de snelheid te verbeteren?
Kabel gebruiken
Maak ik ergens een denkfout?
Nee

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je een kabel wilt gebruiken kun je ook een USB Ethernet adapter gebruiken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Misschien kun je even toelichten wat voor hardware je hebt staan i.v.m. advies krijgen.
Dus wat voor internet abbonement je hebt, merk/type wifi router etc.

Zou me niks verbazen dat je wifi router op automatisch kanaal staat, en dat bijvoorbeeld de buren je signaal wegdrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:00
Je snelheid op zich is prima gezien je metingen van speedtest. Belangrijk is om ook de latency (uitgedrukt in ms in speedtest) met ons te delen - dat kan nog wat uitmaken.

2-6 netwerken is amper een probleem. In appartementencomplexen en gedeelde bedrijfsgebouwen kan je wel 20 netwerken zien en werkt het nog steeds prima.

Het is ook nog afhankelijk van de rest van je hardware, welke browser gebruik je, etc. Wellicht is je laptop gewoon hartstikke sloom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
SuPaToLL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:22:
Gebruik je VPN?
Nee

Zijn die andere netwerken van jou, of heb je de credentials hiervan?
Niet van mij, geen credentials.

Heb je aangepaste DNS?
Hoe kan ik dat precies zien? Heb een Ziggo connectbox.

Hoe is de dekking van je "juiste" wifi signaal?
-60 tot -45 dBm (kan dat?)

Meerdere apparaten in je netwerk?
Totaal twee laptops en twee telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26
Heb je hier altijd last van? Ook als je die 500mbit meet?

Verstoring heb je naar mijn ervaring vooral op 2.4ghz netwerken en dan niet zozeer van andere wifi apparaten maar vooral van niet wifi apparatuur als babyfoons.
5ghz is dat minder. Vooral omdat er weinig niet_wifi apparatuur is wat op die band zit maar ook omdat 5ghz slechter door muren heenkomt waardoor je minder last hebt van netwerken van je buren

Echter als je 500mbit haalt over de wifi dan klinkt dat als een goede 5ghz verbinding die je hebt.
- Heb je die 500mbit bij een speedtest op hetzelfde moment als je moeite hebt bij het browsen?
- Als je moeite hebt bij browsen, kun je eens een ping laten lopen en een "netsh wlan show interfaces" kunnen uitvoeren?

Meestal zie je dit gedrag als je device op de 2.4ghz band terecht komt waar je vaak brak internet hebt. Dan heb je het ene moment top (5ghz) verbinding en andere moment trage soep (2.4ghz). Echte dan zou je nooit 500mbit mogen halen

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2024 11:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
sapphire schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:27:
Als je een kabel wilt gebruiken kun je ook een USB Ethernet adapter gebruiken :)
Da's ook een goeie. Kan ik altijd nog proberen. Maar dan moet ik de kabel nog weg zien te werken. Is vast een ander forum. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
EverLast2002 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:55:
Misschien kun je even toelichten wat voor hardware je hebt staan i.v.m. advies krijgen.
Dus wat voor internet abbonement je hebt, merk/type wifi router etc.

Zou me niks verbazen dat je wifi router op automatisch kanaal staat, en dat bijvoorbeeld de buren je signaal wegdrukken.
De tweede laptop kent de problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
6 netwerken hoeft echt nog geen enkel probleem te zijn, als het laden lang op zich laat wachten maar er dan wel ineens snel staat duid dat mijn inziens meer op een DNS probleem dan een wifi probleem. Kijk eens in de instellingen van je router naar de DNS settings? Als je hier zelf niet uit komt bel eens met Ziggo zei kunnen ook wat op afstand.

Op de slechte laptop even bij instellingen wifi beheer bekende netwerken deze weggooien en opnieuw connecten met je credentials.

[ Voor 16% gewijzigd door Frogmen op 24-01-2024 11:17 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
Specifieke websites waar het probleem zich voordoen?
Tijdens issues, andere websites/ applicaties die wel goed laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornutus
Ik ben een beetje overdonderd door de enorme behulpzaamheid! Ik ben niet zo heel handig met al die instellingen en vrees dat ik meer overhoop haal dan me lief is.
Eerst ga ik maar eens goed bijhouden onder welke omstandigheden de computer traag is. Misschien laat ik dan wel een Ziggomonteur komen.

In elk geval heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 01:00
Cornutus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:36:
Ik ben een beetje overdonderd door de enorme behulpzaamheid! Ik ben niet zo heel handig met al die instellingen en vrees dat ik meer overhoop haal dan me lief is.
Eerst ga ik maar eens goed bijhouden onder welke omstandigheden de computer traag is. Misschien laat ik dan wel een Ziggomonteur komen.

Heb je speedtest op beide laptops uitgevoerd? Je kan ook redelijk goed zien hoe stabiel je snelheid is, schommelt die erg of haalt deze bijna continu dezelfde snelheid?

[ Voor 10% gewijzigd door NotSoSteady op 24-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
NotSoSteady schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Heb je speedtest op beide laptops uitgevoerd?
Beide zelfde resultaten.

Heb een netwerkdiagnose laten uitvoeren op mijn modem:
Je Connect Box werkt goed.
Controle modem en internetverbinding. OK
Controle telefonie dienst. OK
Controle bekabelde aangesloten apparaten. OK
Controle wifi status en via wifi aangesloten apparaten. OK

Hieronder staan de test resultaten met mogelijke tips:

1 De temperatuur van de Connect Box is normaal.
2 Het modem heeft een verbinding met het netwerk.
3 Je hebt een IPv4-adres voor internet.
4 De Connect Box kan verbinding maken met het publieke internet. (b.v. Google)
5 Je maakt geen gebruik van de Telefonie dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Cornutus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:36:

Dat is een beetje het /Tweakers effect :P

Instellingen wijzigen moet je sowieso niet doen,eerst probleem helder hebben.
Ik begrijp vanuit je verhaal dat je er niet altijd last van hebt?

Voer het volgende commando uit op je computer wanneer je een goede verbinding hebt en wanneer je een slechte verbinding hebt:

code:
1
2
3
4
Start
Uitvoeren
CMD
netsh wlan show interfaces

voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/C4fHp.png

En laat de resultaten in dit topic zien. Waarschijnlijk zien we dan al snel genoeg waar het mis gaat

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
Cornutus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Beide zelfde resultaten.

Heb een netwerkdiagnose laten uitvoeren op mijn modem:
Je Connect Box werkt goed.
Controle modem en internetverbinding. OK
Controle telefonie dienst. OK
Controle bekabelde aangesloten apparaten. OK
Controle wifi status en via wifi aangesloten apparaten. OK

Hieronder staan de test resultaten met mogelijke tips:

1 De temperatuur van de Connect Box is normaal.
2 Het modem heeft een verbinding met het netwerk.
3 Je hebt een IPv4-adres voor internet.
4 De Connect Box kan verbinding maken met het publieke internet. (b.v. Google)
5 Je maakt geen gebruik van de Telefonie dienst.
Hardware versnelling van je browser uitschakelen.

En je PC heeft wel een SSD en geen HDD neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:57
Hé, dit klinkt mij bekend! Heb je dat sinds ~zondag?

Want dat klinkt heel erg vergelijkbaar met wat ik ook merkte op zondag en maandag. Het pingen naar de Connectbox gaf mij alles tussen 2 en 1000+ ms aan, zowel bekabeld als via wifi. De webinterface van de Connectbox was niet vooruit te branden en Ziggo via de chat gaf ook aan dat zij geen signaalwaarden e.d. kon opvragen van mijn Connectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
Groentjuh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:10:

Want dat klinkt heel erg vergelijkbaar met wat ik ook merkte op zondag en maandag. Het pingen naar de Connectbox gaf mij alles tussen 2 en 1000+ ms aan, zowel bekabeld als via wifi. De webinterface van de Connectbox was niet vooruit te branden en Ziggo via de chat gaf ook aan dat zij geen signaalwaarden e.d. kon opvragen van mijn Connectbox.
Het speelt al langer. Maar inmiddels kan ik niet meer inloggen bij Mijn Ziggo. Mijn vrouw met haar draadloze laptop aan de andere kant van de tafel lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
laurens0619 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Dat is een beetje het /Tweakers effect :P

Instellingen wijzigen moet je sowieso niet doen,eerst probleem helder hebben.
Ik begrijp vanuit je verhaal dat je er niet altijd last van hebt?

Voer het volgende commando uit op je computer wanneer je een goede verbinding hebt en wanneer je een slechte verbinding hebt:

code:
1
2
3
4
Start
Uitvoeren
CMD
netsh wlan show interfaces

voorbeeldje:
[Afbeelding]

En laat de resultaten in dit topic zien. Waarschijnlijk zien we dan al snel genoeg waar het mis gaat
Ga ik proberen! Hier de huidige stand van zaken:

[ Voor 18% gewijzigd door Cornutus op 25-01-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
Groentjuh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:10:

Is het nu opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Ja, in mijn geval heeft Ziggo de Connectbox ingeruild en met de nieuwe Connectbox (nu zwart i.p.v. wit) werkt het weer snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Cornutus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Ga ik proberen! Hier de huidige stand van zaken:
[Afbeelding]
Ziet er prima uit. Was je intenret op dat moment stabiel of haperif?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:09
als de ene laptop wel normaal werkt en de andere niet, dan zou ik niet in eerste instantie naar ziggo / wifi kijken maar naar de laptop in kwestie. Ook je wifi signaal is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:55
Mocht dit probleem zich al altijd hebben voorgedaan:

Bij 5GHz kan je ook nog hebben dat je op een DFS kanaal zit, dan doet de WiFi accespoint automatisch naar 'storingen' scannen, en veranderd het de kanaal. Het beste kan je dan naar een niet-DFS kanaal veranderen. Mocht er veel congestie zijn (gebruik bijvoorbeeld Wifianalyzer op Android om te checken) - wanneer er veel netwerken elkaar overlappen (zelfde of naburige kanalen) - probeer dan de bandbreedtte te beperken, ipv 80MHz dan 40MHz doen enzv.

Maar dit zou meer incidenteel 'traag' zijn dan 'continu' traag (meer als wegvallen netwerk ipv traag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cornutus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Het speelt al langer. Maar inmiddels kan ik niet meer inloggen bij Mijn Ziggo. Mijn vrouw met haar draadloze laptop aan de andere kant van de tafel lukt het wel.
Dan heeft het weinig zin een Ziggo-monteur te laten komen. Als de laptop van je vrouw geen problemen heeft, ligt het duidelijk niet aan je verbinding.
Groentjuh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Ja, in mijn geval heeft Ziggo de Connectbox ingeruild en met de nieuwe Connectbox (nu zwart i.p.v. wit) werkt het weer snel.
Speelde het probleem bij jou ook alleen op een laptop en werkte het op andere apparaten prima? En haalde jij terwijl het brak was wel 500Mbps op speedtest?

Zo nee had jij een andere situatie en ligt het ook niet voor de hand dat wat bij jou de oplossing was ook bij TS gaat werken. Als er iets mis zou zijn met de modem zou laptop van vrouw van TS ook problemen hebben en zou je zeker geen 500Mbps halen op de speedtest :o

TS: Iets om te doen om de WiFi uit te sluiten: open op beide laptops een command prompt en draai daarin:
code:
1
netsh wlan show interface

Post de uitdraai die je krijgt op beide laptops hier. Dan weten we alles over de WiFi-verbindingen van de laptops. Gezien je 500Mbps vermoed ik dat daar niks geks staat.

Anderen hebben het al gezegd, maar dit klinkt veel meer als een DNS en/of VPN ding op je laptop.

Draai ook eens op beide laptops:
code:
1
ipconfig /all

Vooral de DNS Servers zijn interessant, maar je zult hier ook terug zien als er bijv een VPN draait.

Let overigens op dat hier een sloot aan IP-adressen in staan. Dat klinkt privacy-gevoeling, maar nagenoeg alles dat je ziet zijn private IP-adressen (die niet uniek zijn voor jou dus waar niets aan te herleiden valt), alleen de DNS servers zouden uitgerekend publiek zijn, maar die zijn gelijk voor iedereen die ze gebruiken.

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 25-01-2024 11:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
dion_b schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Speelde het probleem bij jou ook alleen op een laptop en werkte het op andere apparaten prima? En haalde jij terwijl het brak was wel 500Mbps op speedtest?

Zo nee had jij een andere situatie en ligt het ook niet voor de hand dat wat bij jou de oplossing was ook bij TS gaat werken. Als er iets mis zou zijn met de modem zou laptop van vrouw van TS ook problemen hebben en zou je zeker geen 500Mbps halen op de speedtest :o
Bij mij speelde het op alles (linux machines, desktop, laptop, opnsense router, Wifi voip toestel) dat over het router-gedeelte van de Connectbox ging. Nieuwe verbinding maken ging moeizaam, maar zodra de verbinding er eenmaal was kon die prima naar 500 mbit. Binnen het lan pingen was allemaal rond de 1ms. Zodra je naar de gateway of iets achter de gateway ging pingen dan was het resultaat "random(1, 1999)". De latency was dus ook niet bepaald goed tijdens de speedtest.

Als het bij TS slechts één apparaat is, dan is het wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 23:14
GarBaGe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Ja. de werkelijke bandbreedte "in de lucht" wordt gedeeld door iedereen die op die frequenties zend en ontvangt. En flats is dit beduidend problematischer dan bijvoorbeeld in een hutje op de hei.

[...]

Kabel gebruiken

[...]

Nee
Dit antwoord is onjuist. Ten eerste is het niet mogelijk een kabel in een telefoon te doen, dus qua gebruiksgemak is een kabel niet de oplossing. Daarnaast is 6 netwerken niet heel erg veel. En zelfs in drukke omgevingen heb ik nog nooit meegemaakt dat webverzoeken seconden lang duren of zelfs afgebroken worden. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van een 5GHz waar er veel minder kans op interferentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Groentjuh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Als het bij TS slechts één apparaat is, dan is het wat anders.
Zie hierboven:
Mijn vrouw met haar draadloze laptop aan de andere kant van de tafel lukt het wel.
En trouwens:
Speedtest uitgevoerd: bijna 500 Mbps download en 51 Mbps upload.
Verbinding is prima, ook op z'n eigen laptop.
MarcoC schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Dit antwoord is onjuist. Ten eerste is het niet mogelijk een kabel in een telefoon te doen,
USB OTG. Een moderne telefoon is gewoon een wat dichtgetimmerde Linux computer en je kunt er vrijwel alles in prikken wat ook in een computer kan. Of het practisch is voor dagelijks gebruik is een tweede.
dus qua gebruiksgemak is een kabel niet de oplossing.
Voor een telefoon niet nee, maar dit zijn laptops die blijkbaar op een vaste plek gebruikt worden. Daar kan prima een kabel in.

Principe is eenvoudig en klopt: alle data dat door een kabel gaat hoeft niet door de lucht, waardoor prestaties voor alle apparaten beter worden.
Daarnaast is 6 netwerken niet heel erg veel. En zelfs in drukke omgevingen heb ik nog nooit meegemaakt dat webverzoeken seconden lang duren of zelfs afgebroken worden.
6 is weinig (heb ooit met >69 netwerken detecteerbaar wel een goede verbinding gehad), maar zelfs met een enkel netwerk en één ander device kan er al zodanig veel drukte zijn dat je verbinding onbruikbaar wordt. Het gaat met name mis bij near-far problemen, dus waar twee clients wel verbinding hebben met de AP, maar ver genoeg bij elkaar vandaan staan dat ze elkaar niet detecteren. Gevolg is dat ze vrolijk door elkaar heen gaan zenden en de AP er niets van snapt. Iedere keer dat dat gebeurt krijg je retransmits en als retransmits ook in de knoop raken kunnen latencies snel tot meerdere seconden oplopen totdat je timeouts krijgt op dingen als DNS en HTTP.

Kan dus prima komen door gedoe in de lucht. Alleen zou hij dan geen 500Mbps meten met speedtest. Zodra je te maken hebt met collisions en retransmits ga je nooit meer dan 5Mbps halen.
Ook is het mogelijk om gebruik te maken van een 5GHz waar er veel minder kans op interferentie is.
Klopt, maar wederom: TS haalt 500Mbps in Speedtest op moment dat hij problemen heeft. Om die bandbreedtes te halen moet hij al met 5GHz verbonden zijn. En is interferentie alvast niet het probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 25-01-2024 12:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
dion_b schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:57:
[...]

USB OTG. Een moderne telefoon is gewoon een wat dichtgetimmerde Linux computer en je kunt er vrijwel alles in prikken wat ook in een computer kan. Of het practisch is voor dagelijks gebruik is een tweede.

[...]

Voor een telefoon niet nee, maar dit zijn laptops die blijkbaar op een vaste plek gebruikt worden. Daar kan prima een kabel in.

Principe is eenvoudig en klopt: alle data dat door een kabel gaat hoeft niet door de lucht, waardoor prestaties voor alle apparaten beter worden.

[...]

6 is weinig (heb ooit met >69 netwerken detecteerbaar wel een goede verbinding gehad), maar zelfs met een enkel netwerk en één ander device kan er al zodanig veel drukte zijn dat je verbinding onbruikbaar wordt. Het gaat met name mis bij near-far problemen, dus waar twee clients wel verbinding hebben met de AP, maar ver genoeg bij elkaar vandaan staan dat ze elkaar niet detecteren. Gevolg is dat ze vrolijk door elkaar heen gaan zenden en de AP er niets van snapt. Iedere keer dat dat gebeurt krijg je retransmits en als retransmits ook in de knoop raken kunnen latencies snel tot meerdere seconden oplopen totdat je timeouts krijgt op dingen als DNS en HTTP.

Kan dus prima komen door gedoe in de lucht. Alleen zou hij dan geen 500Mbps meten met speedtest. Zodra je te maken hebt met collisions en retransmits ga je nooit meer dan 5Mbps halen.

[...]

Klopt, maar wederom: TS haalt 500Mbps in Speedtest op moment dat hij problemen heeft. Om die bandbreedtes te halen moet hij al met 5GHz verbonden zijn. En is interferentie alvast niet het probleem.
De verbinding van TS is gewoon prima getuige zijn screenshot, en daarnaast werkt de laptop van zijn vrouw wel probleemloos. Bij het minste of geringste netwerkprobleem een kabel aanraden is geen goed advies, het is nuttig om problemen uit te sluiten, maar het is geen oplossing. Over de hele wereld gebruiken honderden miljoenen mensen probleemloos wifi op hun telefoon en het advies op Tweakers is serieus om met een USB-adapter een kabel in een telefoon te doen 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
MarcoC schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Ten eerste is het niet mogelijk een kabel in een telefoon te doen, dus qua gebruiksgemak is een kabel niet de oplossing.
Telefoon :?
TS had het toch over een laptop?
Die zet je meestal ergens neer als je gaat werken.
Dit soort werkplekken zijn redelijk vast en kan je redelijk makkelijk van een kabel voorzien.
Daarnaast is 6 netwerken niet heel erg veel. En zelfs in drukke omgevingen heb ik nog nooit meegemaakt dat webverzoeken seconden lang duren of zelfs afgebroken worden. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van een 5GHz waar er veel minder kans op interferentie is.
Dit is erg afhankelijk van de omstandigheden.
Op 2.4 GHz heb je effectief maar 3 bruikbare kanalen.
Als je die moet delen met 6 netwerken... daar ga je best wat van merken.
Op 5GHz wordt het niet heel veel beter, omdat DFS ervoor zorgt dat veel kanalen standaard niet gebruikt worden door consumenten hardware.
Voordeel van 5GHz is dat het signaal minder ver draagt en eerder wordt geblokt door een muur of een plafond.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
GarBaGe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Telefoon :?
TS had het toch over een laptop?
Die zet je meestal ergens neer als je gaat werken.
Dit soort werkplekken zijn redelijk vast en kan je redelijk makkelijk van een kabel voorzien.

[...]

Dit is erg afhankelijk van de omstandigheden.
Op 2.4 GHz heb je effectief maar 3 bruikbare kanalen.
Als je die moet delen met 6 netwerken... daar ga je best wat van merken.
Op 5GHz wordt het niet heel veel beter, omdat DFS ervoor zorgt dat veel kanalen standaard niet gebruikt worden door consumenten hardware.
Voordeel van 5GHz is dat het signaal minder ver draagt en eerder wordt geblokt door een muur of een plafond.
TS had het over een telefoon én laptop.
Cornutus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:59:
Ik werk met een laptop met draadloze verbinding. Soms duurt het seconden voor een pagina geladen wordt, of wordt hij zelfs afgebroken vanwege te lange wachttijd. Iets vergelijkbaars heb ik met mijn telefoon.
Wifi moet gewoon prima kunnen werken, 6 netwerken is niet veel en het delen van kanalen wordt pas echt problematisch als alle netwerken volledig belast worden (wat zelden zo is). Natuurlijk moet je je wifi-punten bedraad aansluiten, maar client devices bedraad aansluiten is meetal geen oplossing, maar een workaround voor een onderliggend probleem. Kabels trekken is fysiek vaak lastig, esthetisch niet prettig, het beperkt je in mobiliteit, en het is geen oplossing voor verbindingsproblemen op een telefoon.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 25-01-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Daar ben ik benieuwd naar of dat zo is
Ik heb het de TS meerdere malen gevraagd maar geen antwoord. Zou zomaar kunnen zijn dat die speedtest op moment is gedaan toen er geen problemen waren?
We weten uberhaupt niet hoevaak en wanneer dit is. Mrja zonder TS input blijft het speculeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornutus
laurens0619 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Daar ben ik benieuwd naar of dat zo is
Ik heb het de TS meerdere malen gevraagd maar geen antwoord. Zou zomaar kunnen zijn dat die speedtest op moment is gedaan toen er geen problemen waren?
We weten uberhaupt niet hoevaak en wanneer dit is. Mrja zonder TS input blijft het speculeren…
Ik ga eerst maar eens goed inventariseren wanneer het zich voordoet. Zal inderdaad eerder aan mijn laptopinstellingen liggen dan aan de verbinding zelf.
In elk geval bedankt voor de vele reacties en tips!
Pagina: 1