Op dit moment rij ik lease maar ik ben bezig met een ronde solliciteren. Bij veel nieuwe mogelijke werkgevers is een leaseauto geen optie meer dus ben ik alvast aan het oriënteren naar een occasion auto.
Samen met mijn vrouw hebben we 3 kids (8 jaar, 6 jaar en 6maand). We rijden ongeveer 15 tot 20k per jaar, maar dat kan een stuk minder worden (5 tot 10k) als ik met OV makkelijk naar het werk zou kunnen.
Op dit moment rij ik een Niro EV en daar passen de kids op de achterbank. De jongste zit nog in de Maxi Cosi maar als die naar een i-Size stoeltje moet (in Isofix) dan word het wat schuiven hier en daar op de achterbank.
Waar zoek ik naar:
Wat ben ik al tegen gekomen:
Je hebt auto's met 3 'volledige (smallere)' stoelen, ideaal om de kids goed neer te zetten. Echter dan beperk je jezelf tot een VW Touran, Citroen C4 Picasso, Renault Scenic/Espace, Opel Zafira, Ford C-Max / S-Max, Peugeot 5008.
Huidige bevindingen van bovenstaande:
Maar nu de vraag... wat hebben jullie nog aan ideeën / tips? Welke modellen zie ik over het hoofd? Waar moet ik echt weg blijven?
Side note:
Samen met mijn vrouw hebben we 3 kids (8 jaar, 6 jaar en 6maand). We rijden ongeveer 15 tot 20k per jaar, maar dat kan een stuk minder worden (5 tot 10k) als ik met OV makkelijk naar het werk zou kunnen.
Op dit moment rij ik een Niro EV en daar passen de kids op de achterbank. De jongste zit nog in de Maxi Cosi maar als die naar een i-Size stoeltje moet (in Isofix) dan word het wat schuiven hier en daar op de achterbank.
Waar zoek ik naar:
- Auto waar ik nog 5 tot 8 jaar mee kan rijden (dus rond de 100-125k km)
- Automaat (mijn vrouw en ik kunnen wel schakelen, maar ik ben lui geworden de afgelopen 10jaar en mijn vrouw vind schakelen echt een ramp)
- Climate Control
- Parkeersensoren voor en achter
- Trekhaak zou handig zijn, maar kan ik ook zelf achteraf laten monteren
- Goed onderhouden (boekjes etc) zou echt de voorkeur hebben (ook NAP km etc).
- Een ruime kofferbak is handig, maar geen extreme must
- Bezine (rij niet genoeg voor diesel en het zijn lastigere tijden voor diesels)
- Een zuinigere auto heeft de voorkeur (1:15 of beter)
- Qua Bouwjaar van de auto richt ik een beetje op 2014 of nieuwer
Wat ben ik al tegen gekomen:
Je hebt auto's met 3 'volledige (smallere)' stoelen, ideaal om de kids goed neer te zetten. Echter dan beperk je jezelf tot een VW Touran, Citroen C4 Picasso, Renault Scenic/Espace, Opel Zafira, Ford C-Max / S-Max, Peugeot 5008.
Huidige bevindingen van bovenstaande:
- 5008 is te duur want je moet het laatste model hebben voor 3 zit plekken
- De Espace is erg mooi, maar groot, te duur en zwaar waardoor wegenbelasting een stuk hoger zit (ook bij S-Max en Zafira (ook zie ik mijn vrouw nog niet met z'n auto rond rijden)
- De VW Touran is een goede optie, maar ik lees een hoop dat de motoren best slecht kunnen zijn dus je moet bouwjaar 2015 of hoger pakken, en dan zijn ze erg schaars op de markt (en hierdoor ook wat duurder)
- De Picasso hoor ik wisselende geluiden over, THP is slecht vs dat ze niet slecht zijn alleen wat olie lusten
- De Scenic is een goede optie, maar de automaat in het 2013-2015 model is een 2.0 CVT met hoog verbruik, dus dan ga je naar een 2017 model maar die zijn weer wat prijziger
- De grand C-max heeft een rare middel stoel
- De C-Max zou nog een optie kunnen zijn, maar de midden stoel is ook redelijk smal
Maar nu de vraag... wat hebben jullie nog aan ideeën / tips? Welke modellen zie ik over het hoofd? Waar moet ik echt weg blijven?
Side note:
- Proefrijden heb ik op dit moment nog niet gedaan, eerst die handtekening onder een contract
- Het budget kan wel iets opgerekt worden als het echt moet, maar natuurlijk liever niet.