Occasion zoektocht, 3 kinderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Op dit moment rij ik lease maar ik ben bezig met een ronde solliciteren. Bij veel nieuwe mogelijke werkgevers is een leaseauto geen optie meer dus ben ik alvast aan het oriënteren naar een occasion auto.

Samen met mijn vrouw hebben we 3 kids (8 jaar, 6 jaar en 6maand). We rijden ongeveer 15 tot 20k per jaar, maar dat kan een stuk minder worden (5 tot 10k) als ik met OV makkelijk naar het werk zou kunnen.

Op dit moment rij ik een Niro EV en daar passen de kids op de achterbank. De jongste zit nog in de Maxi Cosi maar als die naar een i-Size stoeltje moet (in Isofix) dan word het wat schuiven hier en daar op de achterbank.

Waar zoek ik naar:
  • Auto waar ik nog 5 tot 8 jaar mee kan rijden (dus rond de 100-125k km)
  • Automaat (mijn vrouw en ik kunnen wel schakelen, maar ik ben lui geworden de afgelopen 10jaar en mijn vrouw vind schakelen echt een ramp)
  • Climate Control
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Trekhaak zou handig zijn, maar kan ik ook zelf achteraf laten monteren
  • Goed onderhouden (boekjes etc) zou echt de voorkeur hebben (ook NAP km etc).
  • Een ruime kofferbak is handig, maar geen extreme must
  • Bezine (rij niet genoeg voor diesel en het zijn lastigere tijden voor diesels)
  • Een zuinigere auto heeft de voorkeur (1:15 of beter)
  • Qua Bouwjaar van de auto richt ik een beetje op 2014 of nieuwer
Het budget voor dit alles is ongeveer 14k

Wat ben ik al tegen gekomen:
Je hebt auto's met 3 'volledige (smallere)' stoelen, ideaal om de kids goed neer te zetten. Echter dan beperk je jezelf tot een VW Touran, Citroen C4 Picasso, Renault Scenic/Espace, Opel Zafira, Ford C-Max / S-Max, Peugeot 5008.

Huidige bevindingen van bovenstaande:
  • 5008 is te duur want je moet het laatste model hebben voor 3 zit plekken
  • De Espace is erg mooi, maar groot, te duur en zwaar waardoor wegenbelasting een stuk hoger zit (ook bij S-Max en Zafira (ook zie ik mijn vrouw nog niet met z'n auto rond rijden)
  • De VW Touran is een goede optie, maar ik lees een hoop dat de motoren best slecht kunnen zijn dus je moet bouwjaar 2015 of hoger pakken, en dan zijn ze erg schaars op de markt (en hierdoor ook wat duurder)
  • De Picasso hoor ik wisselende geluiden over, THP is slecht vs dat ze niet slecht zijn alleen wat olie lusten
  • De Scenic is een goede optie, maar de automaat in het 2013-2015 model is een 2.0 CVT met hoog verbruik, dus dan ga je naar een 2017 model maar die zijn weer wat prijziger
  • De grand C-max heeft een rare middel stoel
  • De C-Max zou nog een optie kunnen zijn, maar de midden stoel is ook redelijk smal
Ik werd niet echt vrolijk van bovenstaande, dus ik dacht wat is er nog meer met een brede achterbank. Een Octavia zijn erg ruim (heb een 2018 model met 1.0 DSG7 gereden en dit reed goed) en redelijk te vinden op de markt.

Maar nu de vraag... wat hebben jullie nog aan ideeën / tips? Welke modellen zie ik over het hoofd? Waar moet ik echt weg blijven?

Side note:
  • Proefrijden heb ik op dit moment nog niet gedaan, eerst die handtekening onder een contract
  • Het budget kan wel iets opgerekt worden als het echt moet, maar natuurlijk liever niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toyota? Verso, Prius+ (die heeft zelfs 3 zitrijen), misschien iets ouder om binnen het budget te blijven.

En anders een grote station:
Volvo V70
Geen Skoda Oktavia maar een Superb
Peugeot 308 SW, 508 SW
Renault Megane
Seat Leon
Citroen C5

Ik denk dat je bij veel auto's echt moet kijken of over 8 jaar de kids er nog in passen. Dan zijn ze 16, 14 en 8, en dat is wat anders dan nu. En belangrijk om te kijken of ze een middentunnel hebben. Een Audi A6 bijvoorbeeld zal voor 3 grotere kinderen ook niet prettig zijn terwijl een Toyota Prius best kan werken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:58:
Toyota? Verso, Prius+ (die heeft zelfs 3 zitrijen), misschien iets ouder om binnen het budget te blijven.

En anders een grote station:
Volvo V70
Geen Skoda Oktavia maar een Superb
Peugeot 308 SW, 508 SW
Renault Megane
Seat Leon
Citroen C5

Ik denk dat je bij veel auto's echt moet kijken of over 8 jaar de kids er nog in passen. Dan zijn ze 16, 14 en 8, en dat is wat anders dan nu. En belangrijk om te kijken of ze een middentunnel hebben. Een Audi A6 bijvoorbeeld zal voor 3 grotere kinderen ook niet prettig zijn terwijl een Toyota Prius best kan werken.
Thnx voor de input _/-\o_ .
De Prius zelf zie ik niet echt als optie, de Prius+ wel maar die zijn best aan de prijs en zitten allemaal dik op de 2 ton qua km (ik weet dat ze dat kunnen hebben maar of ik er dan nog lang mee kan rijden is de vraag).

De Corolla Verso is ook zeker een optie, die had ik niet op mijn netvlies staan. Die staan er ook met veel KM op (net zoals de Prius+) maar goede opties.

De 'normale achterbank' auto's die je deelt zie ik alleen een optie in de V70 of de superb. De andere zijn niet echt ruimer op de achterbank. Maar die middentunnel is een goeie om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Griffin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:30:

Waar zoek ik naar:
  • Auto waar ik nog 5 tot 8 jaar mee kan rijden (dus rond de 100-125k km)
  • Automaat (mijn vrouw en ik kunnen wel schakelen, maar ik ben lui geworden de afgelopen 10jaar en mijn vrouw vind schakelen echt een ramp)
  • Climate Control
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Trekhaak zou handig zijn, maar kan ik ook zelf achteraf laten monteren
  • Goed onderhouden (boekjes etc) zou echt de voorkeur hebben (ook NAP km etc).
  • Een ruime kofferbak is handig, maar geen extreme must
  • Bezine (rij niet genoeg voor diesel en het zijn lastigere tijden voor diesels)
  • Een zuinigere auto heeft de voorkeur (1:15 of beter)
  • Qua Bouwjaar van de auto richt ik een beetje op 2014 of nieuwer
Het budget voor dit alles is ongeveer 14k
Onze kinderen zijn ongeveer even oud (iets ouder) en we rijden momenteel een octavia combi (lease). Dat gaat (nog) wel maar op langere ritten is het op de achterbank toch gauw wat krap, komen er snel irritaties (bij alle passagiers O-) ) en daalt de feestvreugde snel. Zeker met het oog op snel groter wordende kinderen ben ik zelf ook aan het rondkijken voor een andere 'tweede auto', maar in dat wat ik zie als 'huidige auto's' is de ruimte gauw beperkt tenzij je een busje koopt. (Wat mij super lijkt, maar m'n vrouw niet zo blij mee zou zijn.)

Het ligt helemaal buiten je wensen/zoektermen maar ik ben zelf heel voorzichtig aan het kijken naar auto's in de richting van een grand voyager. Zevenzitter met op de tweede zitrij twee volwaardige aparte stoelen en dan nog een achterbank. Volgens mij kun je soms zelfs nog de bank en stoelen eruit halen voor een joekel van een laadruimte. Ik kijk vanwege 'tweede auto' naar brikken van 0 tot 5k, maar misschien zijn ze er ook nieuwer en meer richting jouw wensen?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:51

-tom-562

Oliesjeik

Ford Grand C-Max? Een Corolla Verso zou mijn eerste keuze zijn overigens (nouja, eigenlijk de Prius+, de hogere km-stand durf ik wel aan :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@Ugchel Een grand voyager is wel erg grand en ik weet niet hoe vrouwlief erover denkt... maar even de revue laten passeren kan altijd.

@-tom-562 De Grand C-Max heeft echt een rare achterbank met hele iele middelste stoel. De normale C-Max heeft iets meer normale stoel (volgens mij zit er een verschil in).

Die Prius+ (of Corolla Verso) zijn goede opties, maar die km schrikken mij een beetje af. (nu is het vergeken met andere auto's uit mijn lijstje een iets minder mooie, maar als het een goede optie is dan moet ik dat maar een beetje voor lief nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik vind zelf de Mercedes ML wel een fijn ding. Wij hebben zelf de R (6-zitter) maar dat is eigenlijk gewoon een M met nog een extra zitrij. Het voordeel is dat je een shitload aan ruimte hebt. Daarnaast zou die ML ook wel de prijs en zuinigheid moeten kunnen halen denk ik. Onze R rijdt ongeveer 1:9 maar dat is een 3.5LV6 Die ML komt ook met wat zuinigere motoren

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 15:20
Griffin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Thnx voor de input _/-\o_ .
De Prius zelf zie ik niet echt als optie, de Prius+ wel maar die zijn best aan de prijs en zitten allemaal dik op de 2 ton qua km (ik weet dat ze dat kunnen hebben maar of ik er dan nog lang mee kan rijden is de vraag).

De Corolla Verso is ook zeker een optie, die had ik niet op mijn netvlies staan. Die staan er ook met veel KM op (net zoals de Prius+) maar goede opties.

De 'normale achterbank' auto's die je deelt zie ik alleen een optie in de V70 of de superb. De andere zijn niet echt ruimer op de achterbank. Maar die middentunnel is een goeie om rekening mee te houden.
Ik rijd sinds 2018 in een Prius+ met toen 175k op de teller, nu een ton verder en nog geen enkel probleem gehad. Echt jammer dat ze gestopt zijn met deze auto, want hij is ideaal voor gezinnen. Heel veel ruimte achterin, zuinig, 7-zitter als je het nodig hebt en anders heel veel kofferbakruimte. Aleen geen parkeersensoren standaard, maar wel een camera achter. De prijzen zijn een stuk hoger dan toen, maar dat zal aan de inflatie liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Nog even een vergelijkende vraag. De prius+ is de grootste en zuinigste als je deze met de Verso vergelijkt. Echter voor het ong 14-15k budget zijn ze alleen te vinden vanaf 190k km. De Verso heeft voor dat budget een kilometerstand van ongeveer 120k.

Stel ik ga mijn budget verhogen naar 17.5/20k dan zakt de km van de prius naar ongeveer 160k. Echter voor dat geld heb je ook een scenic 1.3 automaat. Deze zijn ook gewoon zuinig maar wat lager in de wegenbelasting.

Wat is wijsheid:
  • De verso kopen, deze is paar euro lager in wegenbelasting (in vergelijking met de Prius) maar wat hoger in verbruik
  • Een prius kopen met 190k op de teller
  • Budget verhogen en een prius zoeken met minder km
  • Budget verhogen en een renault zoeken
Persoonlijk ben ik niet echt van het budget verhogen, want dan moet ik geld gaan lenen bij familie/vrienden. Maarja, als we daar echt de vele betere auto voor terug krijgen....

Side note: Het ziet er naar uit dat mijn jaar kilometers wat lager gaan worden, ik verwacht een goed aanbod van een bedrijf waar ik met de trein op en neer kan. De prive kilometers zullen tussen de 5 tot 10k km per jaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:43
Je moet je ook serieus afvragen hoe belangrijk die kids zijn: ja natuurlijk moeten ze passen, maar ik denk dan altijd terug aan wat mijn pa zegt over auto’s: kijk ff welke stoel altijd bezet is, die moet zowiezo lekker zitten: dat de kids dan af en toe wat krapper zitten (hoe lang gaan ze nog altijd allemaal mee en wellicht gaan ze op vakantie van de 18 met eigen auto) (ik zie net dat je kids nog wat te jong daarvoor zijn) valt dan in de praktijk mee. Wij gingen vroeger met zijn 4-en op de achterbank naar het Gardameer met een ford Mondeo 👮‍♀️ nu zijn tijden wel veranderd, maar een gewone gezinsbak (vanaf golf/octavia/… segment) past altijd. Ik zeg gewoon uitzoeken naar je primaire gebruik, en zoveel mensen zoveel voorkeuren voor auto’s (ik heb ene v60 vorig model en kids van 6 4 en 0, het is niet de ruimste auto die ik heb gehad maar wel de fijnste want: automaat en nooit gedonder mee met 180k op de teller, hiervoor reed ik een spiksplinternieuwe megane om de maand bij de dealer, voor mij nooit meer Renault…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
De kogel is door de kerk en de keuze is gevallen op een Prius+ (Wagon), alleen nu nog even een goeie zoeken de aankomende weken. Heb ook nog in de Verso gereden maar vond deze toch minder fijn rijden en de automaat was minder fijn (ookal zijn ze beide een CVT). Het Hybride deel van de prius helpt mee aan het soepel(er) rijden en natuurlijk gunstig voor het verbruik.

De reden dat het toch geen Citroen C4 Picasso, Renault Scenic of VW Touran is geworden heeft te maken met slechte dingen die ik op internet lees (van motoren) of dat je vanaf een bepaald bouwjaar moet gaan zoeken. Dit samen met de automaat eis kom je dan snel op auto's boven budget.

Nu alleen goed kijken naar welke prius, de ene heeft een camera en geen sensoren en de andere alleen weer sensoren. Een optie is altijd om sensoren te laten inbouwen.

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:14

Cheezus

Luiaard

Mosterd na de maaltijd: Renault Talisman ook bekeken? Mijn kinderen van 8, 6 en 2 passen prima op de achterbank (1x zitverhoger, 1x kinderstoel, oudste zonder zitje). Met dikke opties wat over je budget maar de standaard eisen (automaat / climate control / km-stand) moet met 14k wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 19:03
Griffin schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:27:
De kogel is door de kerk en de keuze is gevallen op een Prius+ (Wagon), alleen nu nog even een goeie zoeken de aankomende weken. Heb ook nog in de Verso gereden maar vond deze toch minder fijn rijden en de automaat was minder fijn (ookal zijn ze beide een CVT). Het Hybride deel van de prius helpt mee aan het soepel(er) rijden en natuurlijk gunstig voor het verbruik.

De reden dat het toch geen Citroen C4 Picasso, Renault Scenic of VW Touran is geworden heeft te maken met slechte dingen die ik op internet lees (van motoren) of dat je vanaf een bepaald bouwjaar moet gaan zoeken. Dit samen met de automaat eis kom je dan snel op auto's boven budget.

Nu alleen goed kijken naar welke prius, de ene heeft een camera en geen sensoren en de andere alleen weer sensoren. Een optie is altijd om sensoren te laten inbouwen.

Bedankt voor alle hulp!
Prima keus, ga je veel plezier aan beleven.
Je bent op de hoogte dat de prius+ 0 kg mag trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 15:05
Het is iets wat vaak terugkomen en dus moet ik ook de "tweakers geheime antwoord" benoemen:
www.multimac.com

Je heb eentje van 6 maanden, hoe zeker ben je dat er niet een 4e komt? :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:46
SirLct schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:35:
Het is iets wat vaak terugkomen en dus moet ik ook de "tweakers geheime antwoord" benoemen:
www.multimac.com

Je heb eentje van 6 maanden, hoe zeker ben je dat er niet een 4e komt? :D
Het ziet er handig maar vrij spartaans uit, maar € 2.600,- voor een 3 zits kinderstoeltje, dan blijft er weinig budget over voor de auto. Daarnaast voldoet hij niet aan de ECE-R129, maar aan de ECE-R44 die na augustus 2024 verboden zijn om te verkopen. (je mag ze wel blijven gebruiken, maar voor zoveel geld mag het toch wel aan de huidige norm voldoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook 3 kids van die leeftijd (2, 5 en 6) en onlangs een nieuwe leaseauto moeten bestellen. Zat me eerst ook helemaal te focussen op MPV's en zevenzitters, maar die heb je nieuw nauwelijks meer te koop. Toen ook nog overwogen om dan niet meer te leasen en een tweedehands te kopen, maar ook dan is het erg lastig om een auto te vinden waar 3 kinderzitjes naast elkaar in passen (los van het geklooi met de gordel vastmaken). Dan ga je kijken naar zevenzitters waarbij je er 1 achterin zet, maar als je een achterste stoel in gebruik neemt hou je nauwelijks bagageruimte meer over (jij hebt een kind van 6 maanden, dus ws. ook nog zo'n grote kinderwagen mee). In de praktijk gebruik je dat dan denk ik toch niet zo snel. En al helemaal niet met vakanties e.d. als je de bagageruimte echt nodig hebt.

Dus toch maar de bijzondere eis qua zitplaatsen losgelaten en gewoon gekeken naar alle auto's met 5 zitplaatsen. En dan voldoet bijna alles wel vanaf het C-segment. Kleine kinderen zijn smal en hebben niet veel hoofd- en beenruimte nodig. Drie volwaardige kinderstoeltjes passen niet naast elkaar, maar 2 aan beide kanten wel. Dan kan de oudste in het midden zitten met evt. een opblaasbare zitverhoger (Bubblebum). Sowieso verandert het aldoor weer als ze ouder worden, want op een gegeven moment hoeven ze niet meer in stoeltjes (of alleen zitverhoger) en dan wordt het alweer makkelijker.
Als de kinderen 5-10 jaar ouder zijn wordt het wel proppen op de achterbank, maar dan is dat een mooi moment om een grotere auto te nemen.

Prius wagon had ik overigens ook naar gekeken, maar viel toch af omdat ie behoorlijk duur is en volgens mij ook dat ie niks mag trekken. En daarmee het verhaal van weinig bagageruimte bij gebruik van de derde zitrij.

Succes ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 31-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Goof2000 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Het ziet er handig maar vrij spartaans uit, maar € 2.600,- voor een 3 zits kinderstoeltje, dan blijft er weinig budget over voor de auto. Daarnaast voldoet hij niet aan de ECE-R129, maar aan de ECE-R44 die na augustus 2024 verboden zijn om te verkopen. (je mag ze wel blijven gebruiken, maar voor zoveel geld mag het toch wel aan de huidige norm voldoen)
Dat ding heb ik ook bekeken, maar soms moet je ook wel eens volwassenen achterin meenemen. Vind het nu al een gedoe om de stoeltjes er dan uit te halen. Laat staan dit gevaarte (en waar laat je die dan? ;)).
En als je puur naar de situatie nu kijkt. TS heeft een baby van 6 maanden. Die kan voorlopig niet in die multimac.
[edit] ik zie op die site nu wel een maxi cosi achtig ding, dus mss kan het toch wel. Maar dan nog is het vrij omslachtig allemaal....

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 31-01-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@Cheezus: Die had ik nog niet bekeken, maar als ik nu snel zoek kom ik niet echt veel auto's tegen (Gaspedaal) die aan de wensen voldoen.

@Goof2000 Die Multimac heb ik idd een keer gezien, maar ben er nooit echt van gecharmeerd. Verder zit er soms ook een volwassenen achterin, dus dat word dan lastig. En ik weet zeker dat er geen 4e komt

@mathelicious Thnx, ik weet dat ie niets mag trekken maar dat doe ik nu ook niet. De trekhaak is puur voor de fietsendrager. En als ik een keer iets groots moet vervoeren met de aanhanger oid, dan kan ik de auto van een vriend lenen (of hij rijd gewoon).

@Palomar 3 kids achterin op een 'normale achterbank' blijft behelpen als er 2 in een isofix stoel zitten. In de huidige Niro had ik al bedacht dat als de jongste in een iSize stoel moet zitten (rear facing) dan moet de mn dochter van 6 maar niet meer in een isofix stoel zitten maar op alleen een verhoging met een gordel. Maar allemaal minder makkelijk dan de 3 'volledige' stoelen van de Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@Griffin heb je wel daadwerkelijk gecheckt of er 3 kinderstoelen naast elkaar passen in die Prius? Drie volledige stoelen wil nog niet zeggen dat ze alle drie ook breed genoeg zijn voor een kinderstoeltje (los van het feit dat je bij stoeltjes met autogordels dan nauwelijks meer bij de gespjes kunt).

Niet om de criticus uit te gaan hangen hoor, denk dat die prius wagon los van bvenstaande vraag nog steeds een erg praktische, zuinige, betrouwbare en nog best mooie wagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Palomar schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:27:
@Griffin heb je wel daadwerkelijk gecheckt of er 3 kinderstoelen naast elkaar passen in die Prius? Drie volledige stoelen wil nog niet zeggen dat ze alle drie ook breed genoeg zijn voor een kinderstoeltje (los van het feit dat je bij stoeltjes met autogordels dan nauwelijks meer bij de gespjes kunt).
Ik heb ook geen 3 kinderstoelen naast elkaar. De oudste zit al zonder verhoger in de auto en die zit nu in het midden. De jongste mag in een paar maanden naar een iSize stoel in isoFix en de middelste zit in een isofix stoel (rodifix oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Griffin schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Ik heb ook geen 3 kinderstoelen naast elkaar. De oudste zit al zonder verhoger in de auto en die zit nu in het midden. De jongste mag in een paar maanden naar een iSize stoel in isoFix en de middelste zit in een isofix stoel (rodifix oid).
Korte follow-up als ik mag; hoe bevalt de Prius+? Zit in zelfde situatie met drie kids (zitverhoger, maxi cosi en booster - liefst allemaal in Isofix).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@JDillinger; hij bevalt echt gewoon goed. Hij is comfortabel op de snelweg en over de drempels (ivm mijn zakelijke kia Niro EV die ik hiervoor reed is de Prius beter over de drempels). Verder vind ik het een sport om zuinig te rijden, dus rustig het gaspedaal te gebruiken (waar het kan) om lekker lang in de EV modus te blijven. Mijn verbruik sinds ik m heb (bijna 3k km) is 5.1L/100km.

Ook al 2x de 3e zitrij met vriendjes van mijn kids gebruikt, gaat prima zolang ze maar niet te groot zijn. Ik heb nog niet de 3e zitrij gebruikt terwijl er volwassenen op de 2e zitrij zitten. Maar dat gaat in de zomervakantie gebeuren.

Paar kleine nadelen:
- De hoedeplank is er gelijk uit gegaan, je houd echt geen ruimte over eronder
- Het glazen dak wat ik heb is fijn, maar je kan niet alleen het voorste deel (bestaat uit 2 delen) open doen. De achterkant gaat altijd mee en dat is niet altijd even fijn voor de kids
- Geen automatische verlichting, dat heb ik wel altijd gehad

Wat betreft jouw isofix punt, de prius heeft niet op alle 3 de stoelen achterin isofix, alleen op de buitenste 2. Mijn advies is om die van de zitverhoger dan in het midden te doen.

Als je meer vragen hebt, let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Voor de toekomstige zoekers... ik heb vorige week 1 probleem met de Prius Wagon gehad... de start accu (12volt) was niet echt goed meer waardoor de auto niet in 'Ready State' kwam en hierdoor niet wilde starten. Toyota Prius maakt geen gebruik van een normale startmotor maar het werkt op een andere manier. De auto gebruikt de 12volt accu om alle elektra goed te zetten en dan de auto in Ready mode te zetten. Als de accu niet goed meer is (of dus beetje te leeg) dan kan je niet starten.

In mijn geval was de accu wat ouder en toch niet helemaal top meer. Tijdens de aankoop keuring is dit niet opgevallen (een accu is altijd een moment opname). Dit samen met wat korte ritjes heeft de accu de nek omgedaan. De accu is onder aankoop garantie (via Toyota Dealer) vervangen.

Maw, laat de accu goed checken bij/voor je aankoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Nog een toevoeging voor de toekomstige zoekers. Ik ben de afgelopen 2.5week ermee op vakantie (Frankrijk) geweest en hier even mijn bevindingen.

- De rit was 1100km enkele reis (verdeeld over 2 dagen)
- De auto zat goed vol met 3 fietsen achterop
- De banden waren iets harder (0.2bar) opgepompt vanwege het gewicht
- In Frankrijk reed ik max 120. Hier komt het eerste nadeel, de CVT heeft met volle belading en de Franse heuvels het toch wel wat moeilijker. Hij komt er echt wel maar gaat dan wel erg loeien (iets waar ik in NL geen last van heb).
- Verbruik (over ongeveer 2800km) was ongeveer 1:18 (soms wat beter en soms wat slechter, maar alles boven de 110 betekend een hoop (negatief) voor je verbruik
- Het was goed vertoeven in de auto qua ruimte en comfort, Airco moest voorin wel wat harder (de fans) om het achterin goed koel te krijgen
- op locatie hadden we de 3e zitrij ook nog in gebruik (mijn schoonvader reed op locatie mee in de auto, dus hij op 2e zitrij en 1 van de kids achterin), en dat ging ook erg goed.

Al met al een goede reisauto, ok niet super luxe maar comfort genoeg, lekker ruim en (vind ik) erg zuinig.
Pagina: 1