Nieuwbouw deuren en kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-07-2024
EDIT!!!

Zie pagina 2 voor vervolg en openstaande vragen!
Onderstaand is over het algemeen zo goed als beantwoord. Dank daarvoor.

Dag allemaal,

Al een tijdje ben ik bezig met het uitzoeken van houten deuren (stomp) en kozijnen.

Inleiding:
De deuren en kozijnen wereld is nog vager en geheimzinniger dan de keuken en badkamer wereld. Er zijn zo verschrikkelijk veel merken die allemaal bij dezelfde leverancier vandaan komen en sommige vragen echt een godsvermogen voor een paar stukken vurenhout.

Informatie vergaren is vrij lastig, veel partijen laten niet veel los en moet je het vaak maar doen met een antwoord: "Ja, deze kozijnen, deuren, hang en sluitwerk passen gewoon het beste bij elkaar."

Waar
Goed... Het gaat dus om een nieuwbouwwoning waar we het huis op laten leveren zonder deuren en kozijnen.

De sparing loopt van vloer tot aan plafond (2630mm) en de breedte zal ±975mm zijn. De blokken waarmee de scheidingswanden gebouwd zijn, zijn 100mm dik.

Wat willen we?
De deur zelf is duidelijk, een stompe binnendeur, de Weekamp WK6511 A1. Dit facet vinden wij het mooiste ten opzichte van de broertjes en zusjes van andere merken.

Afmetingen: 2315x930

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NiMJvpCFDe-Ml4ZFbyLSUOCnpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2LNHouJO5kNbqXI469spCeG1.jpg?f=user_large

Kozijnen cq. probleem:
Dan nu eigenlijk het echte knelpunt... De kozijnen... Wat moet ik nou kiezen? Ik merk dat ze mij graag een houten renovatiekozijn verkopen a ±€300,-. De reden, volgens meerdere partijen is dat dit makkelijk te plaatsen zou zijn in een nieuwbouwwoning en dat het mooier is. Ook zit er een tochtstriprubber in een freeslijntje etc (hartstikke mooi.)

Maar waarom geen mooi Meranti hardhouten binnendeur kozijn van ±€75,-???

Is dit dan zoveel lastiger te plaatsen? (€225,- lastiger)

Je zit natuurlijk wel met je kloostersponning welke je om de al gebouwde muren moet zetten maar wij hebben bovenaan natuurlijk gewoon ruimte tot aan het plafond om bij te kunnen dus hoezo zou een standaard binnendeur kozijn niet makkelijk te plaatsen zijn?

Als het kozijn staat dan pas word het bovenlicht weggewerkt door blokken en zal er worden gestuukt.

Ik kan wel begrijpen dat als alles al gestuukt is en je moet hem in een bepaalde opening zien te krijgen dat een renovatiekozijn handig is. Maar hebben wij dat ook nodig? Daarnaast vind ik een renovatiekozijn juist goedkoper ogen doordat het uit meerdere delen bestaat en je dus overal kieren ziet zitten zodra de deur open is.

Hang en sluitwerk:
We willen graag alles met verdekte scharnieren, tevens willen we overal met magneetsloten gaan werken en een geveerde deurklink.

WC deur:
De WC deur is de enige waar er geen ruimte is van bovenaf (of in ieder geval minimale ruimte) doordat daar het bovenlicht al is weg gemetseld vanwege de trap die gedeeltelijk in de WC loopt. Wellicht speelt dit een andere wc- rol mbt keuzes.

Deze maten worden 2115x930

Extra vraag:
Is het handiger om deuren/kozijnen met inkrozingen te bestellen tegen meerprijs of handiger door met een freesmal op locatie door de timmerman te laten doen? En hoe lang zou hij er dan over doen om de inkrozingen te maken?

Slot:
Ik hoor heel graag ervaringen van mensen die bekend zijn hiermee, mensen die hiermee werken en mij kunnen adviseren wat handig is om te doen.

Bepaalde merken, welk hout, wel of geen reno kozijn, hang en sluitwerk... En waarom bepaalde adviezen worden gegeven, ik wil hier graag wat meer te weten over komen zodat ik het wellicht een beetje kan proberen te begrijpen.

Alvast heel erg bedankt en ik hoor het graag,

[ Voor 4% gewijzigd door Huisje op 12-02-2024 15:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:30
Neem een goede timmerman in de hand die helpt je zo verder: overigens heb ik recent nog Weekamp deuren geplaatst en tegen alle adviezen in een echte Weekamp gepakt ipv een ‘eigen merk’ uit de fabriek van Weekamp, want als je ze de vraag stelt hoe zit het met maatvastheid en toleranties dan begint de gemiddelde verkoper te draaien met zijn ogen terwijl Weekamp dit allemaal goed voor mekaar heeft. Als je eenmaal weet welke deur je nodig bent kun je op zoek gaan naar de goedkoopste leverancier/dropshipper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe de dikte van de muur uit gaat komen inclusief stucwerk. Vaak smeert een stucadoor af op het kozijn en werk je het af met een koplat. Met een renovatiekozijn is dit misschien niet nodig.

Hier alles uitgevoerd met standaard meranti kozijnen. De timmerman heeft vervolgens alle scharnieren en sloten terplekke uitgefreesd, afgehangen en afgesteld voordat de deuren naar de spuiterij gingen (vergeet niet je deuren goed te labelen en laat de scharnieren zitten of markeer ze goed). Was voor een timmerman ongeveer een dag werk voor alle 6 binnendeuren. Als de inkrozingen erin zitten is het alsnog een hoop werk hoor, want stellen moet je toch. Met de inkrozingen er terplekke infrezen heb je misschien iets meer vrijheid met het afstellen, want geen huis is perfect recht natuurlijk.

En rubbers voor alle binnendeuren vind ik zelf niet zo fraai. Het is toch maar een lelijk zwart ding. Doe dit alleen als je extra wens hebt voor geluidswering, maar met de noodzakelijke kier onder de deur voor slaapkamerdeuren heeft het toch al bijna geen effect. Gewone witte deurstoprubbertjes zijn dan mooier (vind ik persoonlijk). Ik heb slechts 1 deur met rubber laten uitvoeren, die van de woonkamer naar de bijkeuken. Hier staat wasmachine etc. en die ruimte heeft een eigen afzuiging, dus deur is ook voorzien van een valdorpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toevallig hebben wij precies dezelfde Weekamp duren laten plaatsen door een timmerman. De Weekamp deuren kun je op internet wel vinden , de kozijnen had de timmerman elders vandaan maar het ziet eruit als vrij standaard bouwmarkt kozijnen en die zijn prima.
De deuren zijn ter plaatse gefreesd, de timmerman had hier een speciale mal voor.
Het bovenlicht is weggewerkt met MDF en daar is naderhand overheen gestuct. Al zijn de deuren bijna kamerhoog.

Let ook op de ruimte onder de deur, dat is noodzakelijk voor de afzuiging. En een schilder moet nog even aflakken.

Wij waren trouwens 1.000 euro per deur kwijt, incl kozijn en montage. (Obv 12 deuren).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2024 09:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-09 13:46
Huisje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:11:

Maar waarom geen mooi Meranti hardhouten binnendeur kozijn van ±€75,-???
Waar haal je meranti binnendeurkozijnen voor dat geld?

Weekamp Deuren in combinatie met de verborgen Argenta scharnieren is een mooie combi!
(heb ooit het huis mogen bouwen van dhr. Weekamp, daar heb ik ze voor het eerst toegepast)

Als je het mooi wil doen dus gewoon hardhouten binnenkozijnen laten maken en laten stellen voordat de ruwbouw opgetrokken wordt. Dan kun je ze mooi inmetselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-09 14:08
Huisje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:11:
Is het handiger om deuren/kozijnen met inkrozingen te bestellen tegen meerprijs of handiger door met een freesmal op locatie door de timmerman te laten doen?
Alleen de slotkast zou ik laten frezen bij het bestellen. De scharnieren, voorplaat en het krukgat de deurenhanger laten doen. Want een stompe deur moet sowieso geschaafd worden en 1 x goed is beter dan 1 keer iets aanpassen.

Hou er wel rekenig mee dat er hout achter een renovatie kozijn moet zitten want een verdekt scharnier gaat al bijna door het kozijn heen en heb je bijna geen hout meer om de scharnieren vastschroeven te schroeven.

Edit: Ik heb even een foto van renovatiekozijn gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJaReM0Edp78oPkFVkFaudlJM4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgtIpdSYFwPUdmVgpO4k74cR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faqeS9kWlf1Put05sbDLtek6cGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0q6xuwz6lk4426OpmeWBDTm6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door mekonghigh op 24-01-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:53
We zijn voor een nieuwbouwhuis vorige week bij kombi bouwmaterialen geweest. Goed geholpen, duidelijke uitleg gehad en verkoper had verstand van zaken. Al wil die natuurlijk ook graag verkopen wat hem het beste uitkomt, was hij wel gewoon eerlijk over de opties. Met hang en sluitwerk was die ook eerlijk dat je bepaalde spullen best van ander merk kunt doen want veel spul is een rebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
Wij hebben zelf een paar maanden terug de deuren actie van skantrae gedaan (25 euro cashback per deur). Betreffen stompe paneeldeuren goede kwaliteit. Wellicht ook een optie (volgens mij technisch veelal gelijk aan Weekamp, maar mogelijk al besteld).

Zou zelf ook voor de meranti kozijnen gaan, want harder materiaal en kan beter tegen een stootje. Op werkspot genoeg bedrijven (wel even peilen) die ze erin willen zetten voor rond de EUR 100-200 per stuk afhankelijk van scope en of de deur gelijk afgehangen dient te worden e.d.. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje
Sammy_tukker schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:20:
Neem een goede timmerman in de hand die helpt je zo verder: overigens heb ik recent nog Weekamp deuren geplaatst en tegen alle adviezen in een echte Weekamp gepakt ipv een ‘eigen merk’ uit de fabriek van Weekamp, want als je ze de vraag stelt hoe zit het met maatvastheid en toleranties dan begint de gemiddelde verkoper te draaien met zijn ogen terwijl Weekamp dit allemaal goed voor mekaar heeft. Als je eenmaal weet welke deur je nodig bent kun je op zoek gaan naar de goedkoopste leverancier/dropshipper
Bedankt voor je reactie! De zoektocht naar een goede timmerman is begonnen.
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:19:
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe de dikte van de muur uit gaat komen inclusief stucwerk. Vaak smeert een stucadoor af op het kozijn en werk je het af met een koplat. Met een renovatiekozijn is dit misschien niet nodig.

Hier alles uitgevoerd met standaard meranti kozijnen. De timmerman heeft vervolgens alle scharnieren en sloten terplekke uitgefreesd, afgehangen en afgesteld voordat de deuren naar de spuiterij gingen (vergeet niet je deuren goed te labelen en laat de scharnieren zitten of markeer ze goed). Was voor een timmerman ongeveer een dag werk voor alle 6 binnendeuren. Als de inkrozingen erin zitten is het alsnog een hoop werk hoor, want stellen moet je toch. Met de inkrozingen er terplekke infrezen heb je misschien iets meer vrijheid met het afstellen, want geen huis is perfect recht natuurlijk.

En rubbers voor alle binnendeuren vind ik zelf niet zo fraai. Het is toch maar een lelijk zwart ding. Doe dit alleen als je extra wens hebt voor geluidswering, maar met de noodzakelijke kier onder de deur voor slaapkamerdeuren heeft het toch al bijna geen effect. Gewone witte deurstoprubbertjes zijn dan mooier (vind ik persoonlijk). Ik heb slechts 1 deur met rubber laten uitvoeren, die van de woonkamer naar de bijkeuken. Hier staat wasmachine etc. en die ruimte heeft een eigen afzuiging, dus deur is ook voorzien van een valdorpel.
Bedankt voor het delen! Mee eens mbt het rubber. Ik zie daar zelf ook niet de meerwaarde van in, wellicht was mijn sarcastische ondertoon niet helemaal duidelijk. :P

Waarom heb je de keuze gemaakt de deuren naar de spuiterij te sturen en niet laten aflakken door een schilder?
Sport_Life schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:07:
Toevallig hebben wij precies dezelfde Weekamp duren laten plaatsen door een timmerman. De Weekamp deuren kun je op internet wel vinden , de kozijnen had de timmerman elders vandaan maar het ziet eruit als vrij standaard bouwmarkt kozijnen en die zijn prima.
De deuren zijn ter plaatse gefreesd, de timmerman had hier een speciale mal voor.
Het bovenlicht is weggewerkt met MDF en daar is naderhand overheen gestuct. Al zijn de deuren bijna kamerhoog.

Let ook op de ruimte onder de deur, dat is noodzakelijk voor de afzuiging. En een schilder moet nog even aflakken.

Wij waren trouwens 1.000 euro per deur kwijt, incl kozijn en montage. (Obv 12 deuren).
Oh super! Heb je toevallig een foto dat de deuren hangen in je huis? Ik ben namelijk benieuwd hoe deze er in de praktijk uit zien ipv op een display.

Bovenlicht, is deze wel geïsoleerd of alleen een MDF er tegenaan? Met andere woorden, is dit wel voldoende mbt geluid etc.
Analamoebe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Waar haal je meranti binnendeurkozijnen voor dat geld?

Weekamp Deuren in combinatie met de verborgen Argenta scharnieren is een mooie combi!
(heb ooit het huis mogen bouwen van dhr. Weekamp, daar heb ik ze voor het eerst toegepast)

Als je het mooi wil doen dus gewoon hardhouten binnenkozijnen laten maken en laten stellen voordat de ruwbouw opgetrokken wordt. Dan kun je ze mooi inmetselen.
Lokale houthandel voor €56,- ex BTW. Dus onder de €70,- klaar.

Die argenta (NEO?) had ik inderdaad gezien, dat zag er mooi en stevig uit. Thanks voor de tip!

De muren staan al, dus dat inmetselen word een uitdaging.
mekonghigh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Alleen de slotkast zou ik laten frezen bij het bestellen. De scharnieren, voorplaat en het krukgat de deurenhanger laten doen. Want een stompe deur moet sowieso geschaafd worden en 1 x goed is beter dan 1 keer iets aanpassen.

Hou er wel rekenig mee dat er hout achter een renovatie kozijn moet zitten want een verdekt scharnier gaat al bijna door het kozijn heen en heb je bijna geen hout meer om de scharnieren vastschroeven te schroeven.

Edit: Ik heb even een foto van renovatiekozijn gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel goed punt en bedankt voor de foto's!
barbarbar schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:14:
We zijn voor een nieuwbouwhuis vorige week bij kombi bouwmaterialen geweest. Goed geholpen, duidelijke uitleg gehad en verkoper had verstand van zaken. Al wil die natuurlijk ook graag verkopen wat hem het beste uitkomt, was hij wel gewoon eerlijk over de opties. Met hang en sluitwerk was die ook eerlijk dat je bepaalde spullen best van ander merk kunt doen want veel spul is een rebrand.
Dankje!
WBNL20 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:50:
Wij hebben zelf een paar maanden terug de deuren actie van skantrae gedaan (25 euro cashback per deur). Betreffen stompe paneeldeuren goede kwaliteit. Wellicht ook een optie (volgens mij technisch veelal gelijk aan Weekamp, maar mogelijk al besteld).

Zou zelf ook voor de meranti kozijnen gaan, want harder materiaal en kan beter tegen een stootje. Op werkspot genoeg bedrijven (wel even peilen) die ze erin willen zetten voor rond de EUR 100-200 per stuk afhankelijk van scope en of de deur gelijk afgehangen dient te worden e.d.. :) :)
Skantrae was ook onze eerste keuze maar na het zien van de Weekamp heeft dit onze voorkeur gekregen aangezien het facet daar net even wat vloeiender loopt.

Ik hoor iedereen over meranti kozijnen dus dat zal vast een goede reden hebben. Ik las inderdaad dat deze houtsoort mooi hard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Huisje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:18:
Bedankt voor het delen! Mee eens mbt het rubber. Ik zie daar zelf ook niet de meerwaarde van in, wellicht was mijn sarcastische ondertoon niet helemaal duidelijk. :P

Waarom heb je de keuze gemaakt de deuren naar de spuiterij te sturen en niet laten aflakken door een schilder?
In mijn geval was het praktisch en goedkoop. Had via via een spuiter die het voor 75 euro per deur wilde doen naast zijn vaste werkzaamheden, inclusief het ophalen van de deuren in de opslag en brengen bij mijn woning. Wij wilden een matte strakke afwerking (onze deuren zijn volledig effen) en dat is met dat spuiten heel mooi gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

De renovatie kozijnen hebben wel als voordeel dat deze al in de grondverf staan, aflakken en klaar. Meranti kozijnen zijn meestal nog niet in de voorstrijk. Ook is meranti vrij hard, dus bewerken is best.... bewerkelijk.
Dat gezegd hebbende, ik heb (na 20 jaar) de stalen kozijnen vervangen voor de renovatie kozijnen, en moet zeggen dat het plaatsen wel heel makkelijk was, en het resultaat er prima uitziet.
Als ik over 20 jaar nogmaals mag kijken naar deuren, ga ik waarschijnlijk toch voor volhout, vooral omdat dan inderdaad de scharnieren onzichtbaar zijn.
Het rubber heeft overigens 2 voordelen, het dempt gegooide deuren, en zorgt voor een vrij luchtdicht geheel. samen met een tochtvaldorpel (2x woordwaarde) dreunen de deuren niet, en hebben we geen tocht, en ook geen drempels.

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Huisje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:18:
[...]

Bedankt voor je reactie! De zoektocht naar een goede timmerman is begonnen.

[...]

[...]

Oh super! Heb je toevallig een foto dat de deuren hangen in je huis? Ik ben namelijk benieuwd hoe deze er in de praktijk uit zien ipv op een display.

Bovenlicht, is deze wel geïsoleerd of alleen een MDF er tegenaan? Met andere woorden, is dit wel voldoende mbt geluid etc.

[...]

Lokale houthandel voor €56,- ex BTW. Dus onder de €70,- klaar.

Die argenta (NEO?) had ik inderdaad gezien, dat zag er mooi en stevig uit. Thanks voor de tip!

De muren staan al, dus dat inmetselen word een uitdaging.

[...]

Heel goed punt en bedankt voor de foto's!

[...]

Dankje!

[...]

Skantrae was ook onze eerste keuze maar na het zien van de Weekamp heeft dit onze voorkeur gekregen aangezien het facet daar net even wat vloeiender loopt.

Ik hoor iedereen over meranti kozijnen dus dat zal vast een goede reden hebben. Ik las inderdaad dat deze houtsoort mooi hard is.
Yep hierbij, dit is de overloop naar de slaapkamers.
Het is om precies te zijn de Weekamp WK 6511 B2
Hoogte deur 231,5cm
Breedte deur 88cm
[Mo]

Geluid komt voornamelijk onder de deur door noodzakelijk voor ventilatie.

Voorheen zaten hier dus stalen kozijnen met bovenlichten :).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn timmerman kwam aanzetten met deuren die al waren afgehangen en al. Dus elke deur zal bij aflevering al in het kozijn. Daar door hoefde er niet meer gefreesd te worden. Alleen nog inkorten indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor een Ytong steller is het wel handig te weten welke kozijnen er geplaatst worden, dit ivm stroken plakken en de lengte van de muur. Straks bouw je een kozijn in en past de deur niet, of moet er extra werk worden verricht om de uiteinden aan te passen aan het latere kozijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:30
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:51:
[...]

In mijn geval was het praktisch en goedkoop. Had via via een spuiter die het voor 75 euro per deur wilde doen naast zijn vaste werkzaamheden, inclusief het ophalen van de deuren in de opslag en brengen bij mijn woning. Wij wilden een matte strakke afwerking (onze deuren zijn volledig effen) en dat is met dat spuiten heel mooi gelukt.
Zit die via via spuiter toevallig in de buurt van Ede ik zoek nog een mannetje voor 4 deuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
Ik snap niet waarom iemand die de finesses niet kent, de kozijnen niet bij de bouw laat plaatsen. De kans dat je loopt te prutsen om het goed te krijgen is alleen maar groter zo.

Ik kan uit ervaring bevestigen dat vuren kozijnen na 35 jaar niet meer als nieuw zijn, maar een normale schilderbeurt met hier en daar een likje plamuur maakt ze best wel weer strak. Schade komt van stozuigen, kinderen met speelgoed, en rolstoel enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Dat maakt het inderdaad erg interessant!
uniquorn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:01:
De renovatie kozijnen hebben wel als voordeel dat deze al in de grondverf staan, aflakken en klaar. Meranti kozijnen zijn meestal nog niet in de voorstrijk. Ook is meranti vrij hard, dus bewerken is best.... bewerkelijk.
Dat gezegd hebbende, ik heb (na 20 jaar) de stalen kozijnen vervangen voor de renovatie kozijnen, en moet zeggen dat het plaatsen wel heel makkelijk was, en het resultaat er prima uitziet.
Als ik over 20 jaar nogmaals mag kijken naar deuren, ga ik waarschijnlijk toch voor volhout, vooral omdat dan inderdaad de scharnieren onzichtbaar zijn.
Het rubber heeft overigens 2 voordelen, het dempt gegooide deuren, en zorgt voor een vrij luchtdicht geheel. samen met een tochtvaldorpel (2x woordwaarde) dreunen de deuren niet, en hebben we geen tocht, en ook geen drempels.
Onze houthandel levert gegronde meranti kozijnen voor dat geld, dus dat is wel interessant natuurlijk.

Duidelijk verhaal, dankjewel.
Sport_Life schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Yep hierbij, dit is de overloop naar de slaapkamers.
Het is om precies te zijn de Weekamp WK 6511 B2
Hoogte deur 231,5cm
Breedte deur 88cm

***members only***

Geluid komt voornamelijk onder de deur door noodzakelijk voor ventilatie.

Voorheen zaten hier dus stalen kozijnen met bovenlichten :).
Bedankt voor het delen! Zie inderdaad dat het de B2 (kraalprofiel) is, wij gaan voor de A1 (facetprofiel.) maar sowieso erg mooie deuren!
nokiaan958GB schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:26:
Mijn timmerman kwam aanzetten met deuren die al waren afgehangen en al. Dus elke deur zal bij aflevering al in het kozijn. Daar door hoefde er niet meer gefreesd te worden. Alleen nog inkorten indien nodig.
Ja dat is inderdaad een optie. Heb je problemen ondervonden mbt monteren? Heb je alsnog aanpassingen moeten maken om het 100% te maken?
Hackus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:56:
Voor een Ytong steller is het wel handig te weten welke kozijnen er geplaatst worden, dit ivm stroken plakken en de lengte van de muur. Straks bouw je een kozijn in en past de deur niet, of moet er extra werk worden verricht om de uiteinden aan te passen aan het latere kozijn.
Muren staan sowieso al. Die lui werken allemaal volgens het boekje wat de aannemer voor hun houd en in de basis moet er een stalen kozijn +opdekdeur in kunnen. Dus daar is alles op gemaakt.
pauldaytona schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:30:
Ik snap niet waarom iemand die de finesses niet kent, de kozijnen niet bij de bouw laat plaatsen. De kans dat je loopt te prutsen om het goed te krijgen is alleen maar groter zo.

Ik kan uit ervaring bevestigen dat vuren kozijnen na 35 jaar niet meer als nieuw zijn, maar een normale schilderbeurt met hier en daar een likje plamuur maakt ze best wel weer strak. Schade komt van stozuigen, kinderen met speelgoed, en rolstoel enzovoort.
Ik snap mijzelf wel en kan het je ook vertellen. Ik wil geen stalen kozijn met een opdekdeur in mijn twee-kapper wat al godsgruwelijk veel geld heeft gekost.

Er is geen meerwerk optie voor "luxere deuren" en sorry, maar de standaard deuren, welke je ook in huur appartementen vind, hoef ik niet in mijn huis. :X

Dus ik hoop dat een professional dit strakjes helemaal netjes kan maken! :*) Voor een timmerman lijkt me dit toch wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Helemaal eens dat je die standaard stalen kozijnen met opdekdeur en bovenlicht verandert, echt geen gezicht. En nieuwbouw is vaak zo ontzettend stug in dergelijke aanpassingen.... Heb je wel voor elkaar kunnen krijgen dat ze de stalen kozijnen in ieder geval niet plaatsen? Kan mij herinneren dat het verplicht was om het appartement met deuren op te leveren, zodat ze die er vervolgens weer uit konden slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Sammy_tukker schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:10:
[...]

Zit die via via spuiter toevallig in de buurt van Ede ik zoek nog een mannetje voor 4 deuren
Helaas, ik zit absoluut niet in de buurt. Het is trouwens normaal een autospuiterij, maar je kan natuurlijjk alles in die cabine gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat om de maatvoering voor het kozijn. Staal is vaak Berkvens, en heeft andere eisen qua voorbereiding dan ander merk kozijn. Dat de muren staan zegt niets over wat een leek weet van maatvoering voor kozijnen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
Huisje schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 02:40:
[...]

Dus ik hoop dat een professional dit strakjes helemaal netjes kan maken! :*) Voor een timmerman lijkt me dit toch wel te doen.
Zo te lezen ben je opzoek naar een "traditioneel" deurenhanger, want de meeste timmerlui kunnen niet fatsoenlijk een deur afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mekonghigh schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Zo te lezen ben je opzoek naar een "traditioneel" deurenhanger, want de meeste timmerlui kunnen niet fatsoenlijk een deur afhangen.
zo moeilijk is dat niet, als de paumelles maar goed uitgemeten en geplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 05:58
Hackus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:31:
[...]

zo moeilijk is dat niet, als de paumelles maar goed uitgemeten en geplaatst worden
Een stompe deur met paumelles? Dat wordt een moeilijk verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mekonghigh schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Nou heb ik behoorlijk wat gezeur gehad met onze timmerman (ZZPer), maar deuren ophangen kon ie wel hoor. Ze hangen na 2 jaar nog prima.

Ik kan het zelf niet, maar met wat ervaring lijkt het mij niet heel erg moeilijk voor iemand die handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kromme_plank schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Een stompe deur met paumelles? Dat wordt een moeilijk verhaal.
Er bestaan meer paumelles dan de inboor paumelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Huisje schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 02:40:
....

Ja dat is inderdaad een optie. Heb je problemen ondervonden mbt monteren? Heb je alsnog aanpassingen moeten maken om het 100% te maken?

....
Nee, een kozijn monteren is helemaal niet ingewikkeld. Als er rondom 5-10mm ruimte is dan pas het altijd.
Heb wel gemerkt dat deuren best wel zwaar en onhandig groot zijn. Het is dan handig dat je een handje komt helpen O-)

Hou er ook rekening mee dat de meeste deuren in de grondverf worden geleverd en dus nog een kleurtje moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
Hackus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Dat klopt, maar hier gaat het om verdekte scharnieren en magneetsloten. Als de hangnaad te groot is, komt de dagschoot er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mekonghigh schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Dat klopt, maar hier gaat het om verdekte scharnieren en magneetsloten. Als de hangnaad te groot is, komt de dagschoot er niet uit.
Mijn reactie was op iemand die klakkeloos roept dat een Timmerman geen deur af kan hangen. En diegene was jijzelf. Dat er timmerlui zijn die geen ervaring hebben met het systeem in deze kwestie, is wat anders dan zomaar te roepen wat ik eerder schreef. Denk dat je dit zelf ook wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
Hackus schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Mijn reactie was op iemand die klakkeloos roept dat een Timmerman geen deur af kan hangen. En diegene was jijzelf. Dat er timmerlui zijn die geen ervaring hebben met het systeem in deze kwestie, is wat anders dan zomaar te roepen wat ik eerder schreef. Denk dat je dit zelf ook wel weet.
Ik bedoelde alleen dat er met dit systeem meer bij komt kijken dan bij gewone scharnieren en dat je dat beter iemand kan laten doen die daar meer ervaring en de juiste gereedschappen er voor heeft dan een gewone timmerman. Iedere timmerman zal vast wel een deur af kunnen hangen, maar het verschil tussen afhangen en "fatsoenlijk" afhangen vind ik aardig groot. Iemand die voor dit systeem kiest zal dit ook zo netjes mogelijk willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje
Goed, we zijn weer even verder en na wat adviezen van jullie ben ik verder informatie gaan vragen bij een partij dat meranti kozijnen maakt uit 70x120.

Deze partij kan hem als "bouwpakket" maken dus inclusief alle inkrozingen voor verdekte scharnieren etc.

Dat word dan plug en play straks mits de juiste maten door worden gegeven.

Aangezien de muren natuurlijk al staan zijn die wangen denk ik niet heel handig? (zie foto, let even NIET op de maten!!) er omheen vouwen word lastig denk ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ezf5uIZwcAq-i2TRXfCV4GsgSEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO52T2U5BaImx1AsxkHtDLQG.jpg?f=fotoalbum_large

Over het algemeen zijn de muren 100 dik, waarvan een enkele muur 120 dik is met een neusje van 100 erop (bedoelt voor een staal opdek kozijn).. Dat neusje willen ze er nog vanaf tikken vanuit de bouw indien gewenst.

Nr. 1 is 120 dik met een neusje van 100.
Nr. 2 is een vlakke wand met een neusje van 100

Deze "neusjes" kunnen er dus af indien ik opdracht geef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM3lOfIfZcavZR4NbaW5njGpynw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yPvwBdsGknEoa1TAuY6woJH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnBAtCSbX68TgnviY73jr6ZVzQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkJvfvIQAQXMuRDQJY8wmfc9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik had het volgende idee.
Aangezien de kozijnen gemaakt worden uit 70x120 heb ik gelijk die 120 muur "getackeld" door kozijnen zonder wangen op te laten leveren.

Tekening is even voor een 100 muur gemaakt maar 120 is eigenlijk hetzelfde alleen word het kozijn iets dikker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDZziFzRguIVrTUz-NFqnV7TUc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsfwFEfTCaOeYMYijeSPzpLe.jpg?f=fotoalbum_large

Dus gewoon een kozijn in de exacte dikte van de muur. Deze bevestigen aan muur en daarop een stuclat plaatsen en daarna een koplat.

Denk ik nou te simpel of is dit gewoon mogelijk?

Daarnaast zit er in veel kozijnen een extra hoekje. Deze is volgens mij normaal bedoeld voor je slotplaat? Klopt dat? Met andere woorden, wij nemen alles met magneetsloten, hier zijn slotplaten dus niet van toepassing... Althans in de zin dat dit niet zichtbaar is en het kozijn ook niet kan beschadigen met het dichtdoen van de deur.

Dus kan ik in de praktijk dan niet dat extra hoekje weglaten zodat er straks minder hoekjes in mijn kozijn zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5CWJbnZitqX-_6FKcoGeUuB170=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcTlD7jCfwQxaLeoL0X8tfOI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, dit is zoals jullie waarschijnlijk kunnen merken niet mijn vakgebied. Hulp word dus zeer gewaardeerd! :)
Pagina: 1