Mazoutpompje monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:24
Hallo,

We verwarmen hier thuis met mazout. Een klein mazoutpompje pompt mazout op in een tijdelijk reservoir (10 liter) die naast de mazoutbrander staat. Wanneer er een bepaalde hoeveelheid mazout opgebruikt werd uit het reservoir start het pompje terug tot dat het reservoir weer gevuld is.

Ik zou graag meer inzicht krijgen hoeveel keer dit pompje start en wat ons mazoutverbruik is. Ik moet enkel nog meten hoeveel deciliter/centileter dit pompje oppompt per minuut.

Ik zoek nu dus een manier om via Home Assistant te kunnen monitoren wanneer het pompje start en wanneer het net stopt. Aan de hand van deze tijden kan ik dan uitrekenen hoeveel mazout er ongeveer verbruikt werd.

Ik heb 2 opties in gedachten:
- Werken met een vibratiesensor, maar ik heb geen idee hoe gevoelig zo'n sensor is. Het mazoutpompje is echt een klein toestelletje die continue een klein zuigertje op en neer laat bewegen.

- een WIFI smartplug die een melding kan geven wanneer het pompje start en wanneer het weer stopt. Ik weet niet hoeveel Watt het pompje net verbruikt, maar veel zal het niet zijn. De smartplug zal dus relatief gevoelig moeten zijn om te zien wanneer het pompje start en wanneer het pompje stopt. Het verbruik in Watt interesseert mij op zich niet echt, ik moet wel een accuraat en realtime melding krijgen in HA wanneer het verbruik hoger is dan 0Watte en wanneer het terug 0Watt is.

Iemand nog andere suggesties of tips welke smartplug hiervoor in aanmerking zou komen? Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk... Ik heb er geen probleem mee om zelf nog andere firmware te flashen indien nodig.

Thanks!

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
flowmetertje in de leiding :?

404 Signature not found

• argon007
Het is zo'n fijn (1cm diameter ofzo) doorzichtig kunstof buisje. Geen idee hoe of welke flowmeter ik daar zou kunnen. Ik zeg niet dat het niet kan natuurlijk, maar ik heb nog niet onmiddellijk iets gevonden die ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

De Smartplug lijkt mij gewoon wat makkelijker te implementeren dan dat ik de leiding moet doorknippen en dingen tussenplaatsen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 14:14
Wat dacht je van een Shelly Plug Plug S? Dat is plug-and-play met HomeAssistant. Behalve dat je ze aan/uit kunt zetten, kun je ook het stroomverbruik uitlezen.

Ik gebruik er zelf 2 voor de wasmachine en wasdroger, omdat die helemaal op zolder staan en je beneden in de woonkamer slecht hoort of ze klaar zijn. Als het stroomverbruik onder de 2 Watt zakt, ga ik er van uit dat ze klaar zijn en stuur ik een berichtje naar m'n telefoon.

[ Voor 9% gewijzigd door jurri@n op 24-01-2024 10:26 . Reden: Link naar product toegevoegd ]

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
jurri@n schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:23:
Wat dacht je van een Shelly Plug Plug S? Dat is plug-and-play met HomeAssistant. Behalve dat je ze aan/uit kunt zetten, kun je ook het stroomverbruik uitlezen.

Ik gebruik er zelf 2 voor de wasmachine en wasdroger, omdat die helemaal op zolder staan en je beneden in de woonkamer slecht hoort of ze klaar zijn. Als het stroomverbruik onder de 2 Watt zakt, ga ik er van uit dat ze klaar zijn en stuur ik een berichtje naar m'n telefoon.
Dat helpt toch niet om het aantal liters per minuut te monitoren?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 14:14
Haribo112 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Dat helpt toch niet om het aantal liters per minuut te monitoren?
Nee, maar TS vroeg om iets als een smartplug om te monitoren hoe vaak de pomp aanslaat.

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-11 17:47
Een Xiaomi Smart Scale 2 oid?
Een weegschaal die je kan koppelen aan HA?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:10
@argon007 Op welk voltage wordt het pompje geschakeld?

- knip -

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Alternatief voor een tussenstekker: hoogte van de vloeistof meten in je tank met een ultrasone sensor die je aan een ESP hangt. Daarmee hou je veel preciezer in de gaten wat er nog in je tank zit. Kost je een tientje aan een ESP + sensor.

Optie van een vibratiesensor zou ik vergeten, die dingen zijn vaak erg ongevoelig en onvoorspelbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 24-01-2024 10:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• argon007
jurri@n schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:23:

Lijkt mij inderdaad een kanshebber.
SjigEd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:29:
Een Xiaomi Smart Scale 2 oid?
Een weegschaal die je kan koppelen aan HA?
Een weegschaal? Ik volg niet... :-)
Raymond P schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:36:
@argon007 Op welk voltage wordt het pompje geschakeld?
Gewoon 220V

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-11 17:47
argon007 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Een weegschaal? Ik volg niet... :-)
[...]
Mazout weegt ongeveer 850 gram per liter. Door het gewicht van je reservoir te monitoren kun je je verbruik en het weer vullen zien.
Pagina: 1