Mijn vraag
Met enkel mijn frontspeakers vond ik het stemgeluid vaak wat zacht als ik films/series keek met een Dolby/DTS geluidsspoor. Daarom heb ik onlangs een center speaker aangeschaft, want daarmee zou je dergelijke problemen kunnen oplossen, zo las ik.
Maar tot nu toe heeft het me niets gebracht, want bij het afspelen van bronnen met Dolby/DTS komt er nul komma nul geluid uit de center speaker. Ik ben niet onhandig met techniek en heb vanalles geprobeerd (zie onder), maar ik krijg het niet voor elkaar en ik begrijp niet waarom.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Receiver: Denon AVR-X3300W
Speakers: Frontzuilen JBL Northridge E90, center speaker JBL Northridge EC35
Televisie: Samsung QE75Q80C
Mediaspeler: Chromecast Ultra
Dit is als volgt aangesloten:
Met enkel mijn frontspeakers vond ik het stemgeluid vaak wat zacht als ik films/series keek met een Dolby/DTS geluidsspoor. Daarom heb ik onlangs een center speaker aangeschaft, want daarmee zou je dergelijke problemen kunnen oplossen, zo las ik.
Maar tot nu toe heeft het me niets gebracht, want bij het afspelen van bronnen met Dolby/DTS komt er nul komma nul geluid uit de center speaker. Ik ben niet onhandig met techniek en heb vanalles geprobeerd (zie onder), maar ik krijg het niet voor elkaar en ik begrijp niet waarom.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Receiver: Denon AVR-X3300W
Speakers: Frontzuilen JBL Northridge E90, center speaker JBL Northridge EC35
Televisie: Samsung QE75Q80C
Mediaspeler: Chromecast Ultra
Dit is als volgt aangesloten:
- Speakers uiteraard aan de juiste terminals van de receiver.
- Op de receiver zijn alle mediabronnen aangesloten (Chromecast Ultra en KPN tv-decoder en gameconsole).
- De televisie hangt middels HDMI aan de receiver. Aan receiver-zijde aan de HDMI ARC-output en aan televisiezijde op HDMI IN 3 (eARC).
- Volledige reset van receiver en vervolgens de Audyssey-setup doorlopen. De testgeluiden worden gewoon keurig afgespeeld op de center speaker. De receiver 'ziet' dus ook dat er een center speaker aanwezig is en stelt dat ook zo in.
- Volledige reset van televisie. Ook gespeeld met de audio-instellingen. Output staat default op 'Auto', maar heb de andere instellingen ook geprobeerd. Televisie herkent wel de ARC-handdruk van de receiver. Het geluid wordt ook keurig naar de receiver gestuurd. Of ik nou de ingebouwde streaming apps op de televisie gebruik, of afspeel van de Chromecast (die aan de receiver hangt en niet aan de televisie), ik heb altijd geluid op de frontzuilen. Maar niet op de center.
- Als ik zo'n bron afspeel (bijvoorbeeld Prime, Disney+, HBO Max, Netflix) dan zie ik op het display van de receiver dat er naar DD+ wordt geschakeld. Dat lijkt me goed.
- Speel ik materiaal af dat mij wordt voorgeschoteld door de televisie, dan hoor ik wél geluid door de center speaker. In het display van de receiver zie ik dan DD Surround TV
- Google-zoekopdracht gedaan. Dergelijke verhalen lees ik veel meer, maar vooral van mensen die bij het afspelen van bronnen die geen 'echt' surroundspoor hebben. Ik kan me haast niet voorstellen dat alle apps en alle films en series die ik geprobeerd heb geen 'echt' surroundspoor hebben.