Center speaker doet niet mee bij Dolby-bronnen in 3.0 setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:21
Mijn vraag

Met enkel mijn frontspeakers vond ik het stemgeluid vaak wat zacht als ik films/series keek met een Dolby/DTS geluidsspoor. Daarom heb ik onlangs een center speaker aangeschaft, want daarmee zou je dergelijke problemen kunnen oplossen, zo las ik.

Maar tot nu toe heeft het me niets gebracht, want bij het afspelen van bronnen met Dolby/DTS komt er nul komma nul geluid uit de center speaker. Ik ben niet onhandig met techniek en heb vanalles geprobeerd (zie onder), maar ik krijg het niet voor elkaar en ik begrijp niet waarom.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Receiver: Denon AVR-X3300W
Speakers: Frontzuilen JBL Northridge E90, center speaker JBL Northridge EC35
Televisie: Samsung QE75Q80C
Mediaspeler: Chromecast Ultra

Dit is als volgt aangesloten:
  • Speakers uiteraard aan de juiste terminals van de receiver.
  • Op de receiver zijn alle mediabronnen aangesloten (Chromecast Ultra en KPN tv-decoder en gameconsole).
  • De televisie hangt middels HDMI aan de receiver. Aan receiver-zijde aan de HDMI ARC-output en aan televisiezijde op HDMI IN 3 (eARC).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Volledige reset van receiver en vervolgens de Audyssey-setup doorlopen. De testgeluiden worden gewoon keurig afgespeeld op de center speaker. De receiver 'ziet' dus ook dat er een center speaker aanwezig is en stelt dat ook zo in.
  • Volledige reset van televisie. Ook gespeeld met de audio-instellingen. Output staat default op 'Auto', maar heb de andere instellingen ook geprobeerd. Televisie herkent wel de ARC-handdruk van de receiver. Het geluid wordt ook keurig naar de receiver gestuurd. Of ik nou de ingebouwde streaming apps op de televisie gebruik, of afspeel van de Chromecast (die aan de receiver hangt en niet aan de televisie), ik heb altijd geluid op de frontzuilen. Maar niet op de center.
  • Als ik zo'n bron afspeel (bijvoorbeeld Prime, Disney+, HBO Max, Netflix) dan zie ik op het display van de receiver dat er naar DD+ wordt geschakeld. Dat lijkt me goed.
  • Speel ik materiaal af dat mij wordt voorgeschoteld door de televisie, dan hoor ik wél geluid door de center speaker. In het display van de receiver zie ik dan DD Surround TV
  • Google-zoekopdracht gedaan. Dergelijke verhalen lees ik veel meer, maar vooral van mensen die bij het afspelen van bronnen die geen 'echt' surroundspoor hebben. Ik kan me haast niet voorstellen dat alle apps en alle films en series die ik geprobeerd heb geen 'echt' surroundspoor hebben.
De televisie is dus kennelijk prima in staat om een audio-output naar mijn receiver te sturen waar ook een center-kanaal in zit. Maar zodra ik iets ga afspelen waar ik werkelijk in geïnteresseerd ben, dan is het doodstil vanaf de center speaker. Waar o waar gaat dit mis? Wie heeft de gouden tip, wat kan ik nog proberen?

Beste antwoord (via FreddyFish op 24-01-2024 21:44)

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-05 13:02
Je zou bij Youtube even een 5.1 demo filmpje kunnen opzoeken met DD: "this is left... this is right....this is the center...".

Verder ga ik ook wel mee met @BrainCrash dat je de Denon instellingen toch weer moet nakijken. Bij een bewezen bron (youtube bijv.) zou je in het app of menu op je tv vd Denon (settings Denon) de center moeten zien staan in de opstelling.
Ook kan je nog de sound modi even checken ( https://manuals.denon.com/AVRX3300W/EU/en/GFNFSYvhhpesdv.php ) zodat je zeker weet dat de goede geselecteerd is.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
@FreddyFish
Vreemd verhaal.
Het enigste wat mij nu zo te binnen schiet is dat ik bij mijn opstelling (sony 55a90j en Marantz60) het geluid op de apps forceer naar DD (alleen dolby digital 5.1 spoor) en niet DD+ (7.1 support). Bij mij gaat dat soms wel eens mis en ik heb het niet nodig, jij ook niet met 3.0 opstelling.
Forceer eens bij een film / app naar DD audio uitvoer?

Edit: mijn tv heeft als audio uitvoer ook Dolby Digital en géén Dolby Digital + ( dat is een keuze in het audio menu), verder pass through auto.
Verder hebben “normale” zenders soms een kunstmatige brakke 3.0 uitvoer (upmix naar center) wat zou kunnen verklaren dat je daar wèl de center ineens hoort.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Shocked schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:36:
@FreddyFish
Forceer eens bij een film / app naar DD audio uitvoer?
Dank voor je reactie. Hoe doe je dit? In de apps zie ik zo'n mogelijkheid niet. Bij Prime kan ik alleen kiezen om Dolby juist uit te schakelen en dan krijg je gewoon stereo. Netflix biedt meer keuze in de audiosporen, maar bij een willekeurige film die ik pak is het allemaal Dolby Digital Plus, of stereo. In verschillende talen. De andere apps die ik gebruik (HBO en Disney+) lijken helemaal geen keuze te bieden.
Verder hebben “normale” zenders soms een kunstmatige brakke 3.0 uitvoer (upmix naar center) wat zou kunnen verklaren dat je daar wèl de center ineens hoort.
Goeie, dat zal de verklaring zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24
Bij Netflix zou de DD(+) output inderdaad gewoon zeker een center kanaal moeten hebben.
Als je DD+ op je receiver ziet staan, dan komt er dus ook een DD+ encoded signaal door, ik zou niet verwachten dat de TV daar dan nog iets aan gemodificeerd heeft.. dus dat punt zou goed moeten zijn.

Wat zegt de receiver over zowel de input- als de output channel configuratie bij dergelijke bronnen als je via de Denon afstandsbediening de Status-overlay op TV laat zien?
Of anders, als je dit bekijkt in de Denon mobile app?

Afhankelijk van het type Denon kun je volgens mij ook ergens instellen of ie via de overlay de input-channels of de output-speaker setup in het plaatje laat weergeven.. ik weet niet hoe dat bij jou model is, zou je moeten opzoeken in de settings.. dan kun je beide settings eens uitproberen, kijken of daar iets duidelijk mee wordt.

Long shot: Als je handmatig de Audyssy speaker setup opzoekt in de AVR settings... staat dan nog steeds de center als "aanwezig"? (niet dat ie die alleen bij de test-tonen heeft laten horen en door een bug alsnog heeft uitgezet... ik noem maar iets geks).

Over bugs gesproken: AVR is geupdate naar de laatste firmware? (wie weet)

Heb je ook een apparaat met een Toslink optical output wat je zou kunnen proberen als input bron? (DVD/Bluray speler bijvoorbeeld)? Dan kun je wellicht allerlei mogelijke HDMI compatibiliteits-issues uitsluiten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
Je zou bij Youtube even een 5.1 demo filmpje kunnen opzoeken met DD: "this is left... this is right....this is the center...".

Verder ga ik ook wel mee met @BrainCrash dat je de Denon instellingen toch weer moet nakijken. Bij een bewezen bron (youtube bijv.) zou je in het app of menu op je tv vd Denon (settings Denon) de center moeten zien staan in de opstelling.
Ook kan je nog de sound modi even checken ( https://manuals.denon.com/AVRX3300W/EU/en/GFNFSYvhhpesdv.php ) zodat je zeker weet dat de goede geselecteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 13:21
staat in de reciever wel de center speaker geselecteerd.
dat hij bij test geluiden geluid geeft betekend niet dat hij aan staat in de lijst met welke speakers aangesloten zijn volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33JStcDhp3urX-oc48YO5tx1rbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JY6xZVogNKHIAkVc8pg5kr9v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
Bedankt voor jullie hulp, het is gelukt! Blijkt dat Denon receivers bij Dolby Digital+ inputs standaard de geluidsmodus 'DD+ DDS' gebruiken. DDS (Dolby Digital Surround) gooide roet in het eten, want die modus werkt alleen goed voor 5.1 en 7.1 setups en dus niet voor 3.0 setup.

Het was uiteindelijk zo simpel als een paar keer op de groene knop op de afstandsbediening drukken om door de geluidsmodi te gaan en DD+ te kiezen, zonder DDS dus.

Ik zit zelf nooit aan die knoppen, want ik zou verwachten dat de receiver op basis van je setup automatisch de juiste stand kiest. Maar kennelijk is dat verkeerd gedacht. Nogmaals dank, heb veel aan jullie tips gehad :)
Pagina: 1