PC upgraden, waarschijnlijk GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evelien1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 14:09
Hoi!
Ik wil graag mijn PC upgraden maar ik kom er zelf niet helemaal uit. Ik denk eraan om de GPU te upgraden, maar ik weet niet of het nut heeft om alleen de GPU te upgraden of dat ik dan ook beter andere onderdelen kan upgraden.

Ik zoek een?
Ik wil sommige games beter kunnen runnen / hogere fps, bijvoorbeeld Baldur's gate 3.

Wat is je budget?
Ik denk rond de 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Momenteel heb ik deze componenten:
- Asrock B450 STEEL LEGEND moederbord
- AMD Ryzen 5 2600X processor
- Asrock Phantom Gaming D Radeon RX570 8G OC Videokaart
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15 Geheugenmodule
- Kingston A2000 500GB M.2 SSD
- Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM008 Barracuda
- Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular PSU / PC voeding

Beste antwoord (via evelien1 op 25-01-2024 21:09)

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:18
Een videokaart van 500 euro is wat te veel voor je CPU, maar wat sterkers dan een RX 570 kan hij nog wel aan. Denk bijvoorbeeld aan een van de volgende kaarten waarvan de prijs nieuw nog redelijk te doen is:
uitvoering: ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB
uitvoering: XFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 6650 XT Core
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4060 Windforce OC 8G
uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 8G

Al is het ook leuk om 2e hans hier op V&A eens een kijkje te nemen:
v&a aangeboden: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G
v&a aangeboden: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Dan kun je wat goedkoper uit zijn voor vergelijkbare prestaties.

Hoger dan die kaarten is niet handig met een 2600x, omdat deze het anders lastig kan bijbenen.

Als je qua videokaart toch een stapje hoger wilt is het aan te raden om je CPU ook te upgraden. Denk dan bijvoorbeeld aan:
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray (wordt zonder koeler in een tray-verpakking geleverd, je kunt dan wellicht je huidige CPU-koeler blijven gebruiken)

uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed (komt met koeler, maar afhankelijk van je huidige koeler wel of niet interessant).

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:18
Een videokaart van 500 euro is wat te veel voor je CPU, maar wat sterkers dan een RX 570 kan hij nog wel aan. Denk bijvoorbeeld aan een van de volgende kaarten waarvan de prijs nieuw nog redelijk te doen is:
uitvoering: ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB
uitvoering: XFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 6650 XT Core
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4060 Windforce OC 8G
uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 8G

Al is het ook leuk om 2e hans hier op V&A eens een kijkje te nemen:
v&a aangeboden: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G
v&a aangeboden: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Dan kun je wat goedkoper uit zijn voor vergelijkbare prestaties.

Hoger dan die kaarten is niet handig met een 2600x, omdat deze het anders lastig kan bijbenen.

Als je qua videokaart toch een stapje hoger wilt is het aan te raden om je CPU ook te upgraden. Denk dan bijvoorbeeld aan:
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray (wordt zonder koeler in een tray-verpakking geleverd, je kunt dan wellicht je huidige CPU-koeler blijven gebruiken)

uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed (komt met koeler, maar afhankelijk van je huidige koeler wel of niet interessant).

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

BG3 is precies een spel waar een CPU upgrade veel belangrijker is dan een GPU upgrade, dus een 5600 of 5800X3D is haast verplicht voor je ook maar iets anders mag upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evelien1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 14:09
Goed om te weten! Dan ga ik eerst naar een CPU kijken voordat ik een GPU aanschaf. Bedankt allebei!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:05
Voor dat budget kun je op dit moment ook prima zowel CPU als GPU upgraden. Als je voor de hierboven gelinkte Ryzen 5 5600 gaat kun je deze bijvoorbeeld combineren met een RX 6700 XT, zoals bijvoorbeeld deze: uitvoering: ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger Pro 12GB.

In totaal blijf je dan netjes binnen je budget en heb je toch qua CPU een zeer behoorlijke upgrade en qua GPU een gigantische upgrade te pakken. Daarmee haal je denk ik ook nog het meeste nut uit je AM4 platform.

[ Voor 5% gewijzigd door [MAUS] op 23-01-2024 22:27 ]