Auto piept tijdens het remmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-05 09:15
Mijn Octavia (2021) piept bij zacht (af)remmen (ook als Adaptive Cruise Control rustig ingrijpt).
Als ik de rem dieper intrap is het geluid weg.

De garage (Skoda dealer) kan het geluid niet her produceren (maar willen ook niet samen even in de auto stappen zodat ik het kan laten horen) en zeggen dat de remblokken en dergelijke achter nog goed zijn (beurt in december). Voor is toen zelfs alles vervangen (noodstopje, schijnbaar) maar het geluid blijft.

Mijn vermoeden is dus dat het van achteren komt maar wat kan het zijn als alles nog goed is?

Iemand enig idee?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:11
Trillende remblokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-05 16:21

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Andere garage zoeken.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
Heb je iets meer informatie? Hoe komt het, kan het kwaad, moet het verholpen worden?
Dank voor je antwoord... Maar mag toch hopen dat de Skoda Dealer weet hoe zij hun eigen autos moeten onderhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 10:11
Scheeringa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Heb je iets meer informatie? Hoe komt het,
Als je twee stroeve materialen hard tegen elkaar aan duwt terwijl je ze over elkaar heen schuurt gaat het spul trillen.
kan het kwaad, moet het verholpen worden?
Weinig mis mee, behalve dat irritante geluid. Sommige remblokken hebben een extra metalen plaatje tussen blok en remzuiger, bij anderen kan er een likseltje vet tussen(nee, niet tussen blok en schijf). Als je hele goede remmen hebt krijg je het waarschijnlijk nooit weg.
[...]

Dank voor je antwoord... Maar mag toch hopen dat de Skoda Dealer weet hoe zij hun eigen autos moeten onderhouden?
Ik zou er niet van uit gaan dat iemand die je betaalt om iets te doen ook weet wat er gedaan moet worden, scheelt een hoop teleurstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
jadjong schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:58:
Weinig mis mee, behalve dat irritante geluid.
Ik begrijp je dus goed, dat ik hier niks aan hoef te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 17:43
Scheeringa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Ik begrijp je dus goed, dat ik hier niks aan hoef te doen?
Ik zou persoonlijk niet in een recente (of oude) auto willen rijden die iedere keer piept tijdens het remmen. Het advies voor een andere deal/garage lijkt me niet verkeerd, aangezien jouw dealer er weinig trek in lijkt te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Paar keer hard remmen (noodstop, 2 of 3 keer). Waarschijnlijk is het dan weg.

Anders nieuwe piepplaatjes achter de remblokken of de achterkant remblokken schoonmaken en insmeren met remmenvet aka keramische montagepasta.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
@Scheeringa
Je rempad schuift in de remklauw heen en weer en wordt door de zuiger tegen de remschijf aan geduwd.
De uitsparing waar de rempad in beweegt (en vaak de achterkant van de pad) wordt vaak met speciaal vet ingevet tegen piepen.
Qua veiligheid kan het zeker geen kwaad, het is alleen irritant. Dus doorrijden kan prima.

De oplossing is redelijk simpel, een beetje vet smeren op de juiste plekken. Aangezien de arbeid het duurste is, is het verstandigste om direct de rempads te vervangen als ze toch alles in hun handen hebben.

Een tweede mogelijke oplossing is een paar keer heel hard te remmen zodat alles goed schoon wordt geremd mocht daar het geluid vandaan komen. Sowieso goed om dat af en toe te doen.
Dus zoek een leuke N-weg op met veel rotondes. Met 90 aan komen rijden en elke keer maximaal afremmen om de rotonde te nemen. Doe dat 10x en je remmen zijn weer goed gebruikt.
Blijft het piepen, dan oplossing hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 23-01-2024 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 09:12
Scheeringa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Heb je iets meer informatie? Hoe komt het, kan het kwaad, moet het verholpen worden?

[...]

Het is tegenwoordig treurig gesteld met de welwillendheid en het meedenken van dealers dus ga er niet vanuit dat dealers je hierin willen helpen. Ook niet als het iest simpels is.

Mijn advies: ga naar een kleinere garage en leg het probleem voor.
Laat ze de glijpennen en de plekken waar de blokken in de klauw rusten smeren. Montage van anti-piep plaatjes dient ook gecontroleerd te worden. Eventueel kan er een schuine kant aan de blokken geslepen worden als lapmiddel als alles niet helpt of een aftermarker set blokken gemonteerd worden.
Pagina: 1