Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:22
Mijn situatie bestaat uit een huiskamer en een keuken. In de huiskamer wil ik een 5.1.4 Atmos systeem, en in de keuken heb ik 4 speakers voor stereo geluid. Nu denk ik zelf dat er 2 opties zijn: 1 AVR met genoeg kanalen en 2 zones, of 1 AVR voor de 5.1.4 Atmos en een externe versterker voor de keuken op zone 2.

Optie 1: Denon AVC-X6800H (11.4)
Main: Front L/R, Center, Surround L/R, Height 1 L/R, Height 2 L/R
Zone 2: Surround Back L/R
Zone 3: Height 3 L/R
Dit is een 11.4 systeem, echter gebruik ik alle 13 kanalen. Zijn alle 13 kanalen wel versterkt?

Optie 2: Marantz Cinema 40 (9.2) met externe versterker
Main: Front L/R, Center, Surround L/R, Height 1 L/R, Height 2 L/R
Zone 2: pre out naar externe versterker

Als ik radio wil luisteren op Main en alle zones hoeft dit alleen op de 8 speakers in het plafond. Het zou mooi zijn als dit kan, dit betekent echter dat op Main de Front L/R, Center en Surround L/R tijdelijk uit moeten staan, ik heb nergens gelezen dat dit kan.

Welke optie is beter? Zijn er nog punten die is mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jLh16u_sLwlwlF9qGkfAJzyQiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ml06VS5rlTwvzBJHKPUt7ma7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nigySaaVVXWGeN6TulYQ8PoaDG0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2kbLFzrjkeaRJ94OobXOARds.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhexuv5mmMqDZ4qsWrpzrX5QR80=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YeiDhCJhFtK9wbhm4Z3cfD5u.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N001mbN0KGNA1MNnulms-gxnKjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsW4saiJOwBIfCF1UzcIkn0W.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@verytallman Aankoopadvies doen we in BGK. Je topic is bij deze daarheen verplaatst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48
verytallman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:32:
Zijn alle 13 kanalen wel versterkt?
Nee, zie onderop de pagina die je linkt:
Number of Power Amps:
11
Maximaal aan te sturen passieve speakers is 11. Wil jij 13 speakers aan gaan sturen dan moet je, volgens het boekje, met een extra versterker werken.
Als ik radio wil luisteren op Main en alle zones hoeft dit alleen op de 8 speakers in het plafond. Het zou mooi zijn als dit kan, dit betekent echter dat op Main de Front L/R, Center en Surround L/R tijdelijk uit moeten staan, ik heb nergens gelezen dat dit kan.
Ik ken de optie ook niet, veelal zijn het juist de andere speakers die je aan wilt sturen.
Zijn er nog punten die is mis?
Kijkende naar de achterkant van de Denon zijn de amps van de vijf main speakers niet te wijzigen naar andere speakers. Anders zou je bijvoorbeeld met luisteren van radio de amps van Front Left en Front Right toe kunnen wijzen aan één set speakers in de keuken. Hoe dan ook, alles behalve handig.

Afhankelijk van de speakers zou je de vier speakers in de keuken op twee kanalen van de receiver in optie 1 kunnen zetten. Afhankelijk van de weerstand zien of paralel of serie de way to go is. Scheelt je één paar speakers om aan te sturen, dan zou de Denon afdoende zijn. Plus, je hebt slechts één extra zone en geen twee. Trucje zou je met optie 2 ook kunnen doen, hoeft de externe versterker geen vierkanaals te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 25-01-2024 02:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:22
Bedankt voor je antwoord @FeaR.

Ik ga voor optie 2. De 4 speakers in de keuken gaan op de Zone 2 pre out naar een versterker. Dit is voldoende en goedkoper dan optie 1.

Over het uitzetten van Front L/R, Center en Surround L/R op Main:
Deze stekkers (banana plugs) laat ik de meeste tijd unplugged, omdat ik dan 2 dingen kan doen: radio luisteren en "gewone" tv kijken. Wil ik dan een keer een film kijken met Dolby Atmos, plug ik die stekkers voor die avond erin. Niet zo heel veel moeite met banana plugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48
verytallman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:19:
Deze stekkers (banana plugs) laat ik de meeste tijd unplugged, omdat ik dan 2 dingen kan doen: radio luisteren en "gewone" tv kijken. Wil ik dan een keer een film kijken met Dolby Atmos, plug ik die stekkers voor die avond erin. Niet zo heel veel moeite met banana plugs.
Geen alledaagse methode om speakers mee te laten spelen of niet. Je bent voor mij wel de eerste in een thuissituatie waarbij banaanpluggen niet alleen voor de looks zijn :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.