7800x3d temperaturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven1506
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 15:47
Ik heb een nieuwe pc gebouwd waar onder andere een 7800x3d in zit. Nu vroeg ik mij af wat jullie ''normale'' en tijdens het gamen chipset temperatuur is. Armoury crate verdeelt namelijk de temperaturen op in cpu, cpu package en chipset. Wat is precies het verschil hier tussen? Mijn cpu temp is tijdens het gamen ongv 58 graden, cpu package is ongv 68 en chipset ongv 63 graden. Ik kan met name niet veel vinden over normale chipset temperaturen. Is deze temperatuur normaal?

Alvast bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door sven1506 op 23-01-2024 15:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Kort antwoord, de temperaturen zijn normaal en dus prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven1506
Ugraded schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:34:
Kort antwoord, de temperaturen zijn normaal en dus prima
Kort maar krachtig. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik heb me onlangs wat meer ingelezen op dit onderwerp omdat me ook het verschil opviel tussen cpu en cpu package aangezien ik ook een dergelijke processor heb.
In bijgaande link is er een uitleg beschikbaar: https://www.quora.com/Why...-than-the-CPU-temperature

Echter is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom de cpu dan altijd de minst warme locatie is, t.o.v. de cpu package. Voor mijn gevoel is dit namelijk niet logisch (maar blijkbaar wel de werkelijkheid)

Ik zie ook vergelijkbare temperaturen langs komen op m'n eigen systeemtijdens het gamen. Alleen met stresstesten wel een stuk hoger, namelijk de package die boven de 80 graden komt. Nog steeds geen probleem, het mag de 100 graden benaderen. Wel wacht ik nog even de zomer af.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven1506
Therazor schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:38:
Ik heb me onlangs wat meer ingelezen op dit onderwerp omdat me ook het verschil opviel tussen cpu en cpu package aangezien ik ook een dergelijke processor heb.
In bijgaande link is er een uitleg beschikbaar: https://www.quora.com/Why...-than-the-CPU-temperature

Echter is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom de cpu dan altijd de minst warme locatie is, t.o.v. de cpu package. Voor mijn gevoel is dit namelijk niet logisch (maar blijkbaar wel de werkelijkheid)

Ik zie ook vergelijkbare temperaturen langs komen op m'n eigen systeemtijdens het gamen. Alleen met stresstesten wel een stuk hoger, namelijk de package die boven de 80 graden komt. Nog steeds geen probleem, het mag de 100 graden benaderen. Wel wacht ik nog even de zomer af.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Met goede koeling (dus op water, AIO) zal de 7800X3D op zo'n 80 graden blijven hangen. Dit heeft deels te maken met de extra L3 cache bovenop de chiplet. De 7800X3D zal net zo lang op 5 GHz blijven boosten totdat de temperatuur richting de 100 graden gaat en die 100 graden haal je niet. Deze CPU boost net zolang als mogelijk is en dit is typisch gedrag. Niets om je zorgen om te maken en daarbij laat de 7800X3D zich goed koelen door zijn lage TDP.
Heb je een Intel Core i9 14e gen dan is een AIO al niet afdoende meer en moet je echt aan de slag met forse waterkoeling met eventueel een Peltier-element. Om te gamen is de 7800X3D het gouden ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-05 11:08

Cidious

The Bloody Gent

Ik heb mijn 7800X3D onder custom loop met dubbele 420 radiator, AIO, Noctua D15 en Wraith spire boxed koeler gehad. Bij alle opties zijn de temperatuurs verschillen te verwaarlozen. De 7800X3D trekt onder volle laad scenarios gewoon niet veel meer dan 80W en die 80W gaat door een klein oppervlak en door de vcache heen. Ik denk daarom dat de X3D CCDs gewoon lage voltages draaien omdat het kleine en belemmerde oppvervlak gewoon niet veel meer kan overdragen zonder super heet te worden.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Pagina: 1