Leidingen verleggen met meerlagenbuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampix
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-05 17:51
Hallo tweakers, ik ben voorwerk aan het plannen voor de nieuwe keuken in ons nieuwe appartement. Voor de nieuwe keuken moeten de warm- en koudleidingen van de ene kant naar de andere kant van de keuken verplaatst worden. De leidingen komen nu hoog uit de muur links in de tekening. Voor de tekening: WM=Wasmachine, SB=Spoelbak, VW=Vaatwasser

Ik had bedacht om die leidingen naar de vloer te leiden en dan onder de keukenkastjes door laten gaan. Keukenkastjes staan op poten van 8cm hoog dus dat zou moeten passen denk ik. Ik dacht om dit met meerlagenbuizen te doen. https://leidingshop.nl/bonfix-meerlagenbuis-20-mm-x-2-0-mm/

Ik heb een paar vragen hierover:
1. Deze leidingen zouden onder de oven door moeten gaan. Kunnen deze leidingen tegen de warmte die van de oven afkomt? Ze kunnen tegen 95 graden water binnen maar wat ze van buitenaf aankunnen is me niet duidelijk. En geeft een oven überhaupt wel zoveel warmte onder zich? Zou ik eventueel beter een meerlagenbuis-in-buis kunnen gebruiken? https://leidingshop.nl/bonfix-meerlagenbuis-mantel-rood/
2. Ik moet een aantal keer een 90-graden hoek maken. Bij de meeste zal ik denk ik zo’n haakse koppeling moeten gebruiken. https://leidingshop.nl/multi-fit-knie-2x-buitendraad/. Maar bij de bochten onder de kastjes zou ik ook een flauwe bocht kunnen maken en de leidingen aan de vloer kunnen bevestigen. Wat is beter? Bij een flauwe bocht ligt het minder netjes tegen de muur aan, maar het scheelt wel weer een koppeling waar lekkage zou kunnen optreden.
3. Bij het eindpunt (onder de spoelbak) moet ik de leiding in 3 splitsen: voor de vaatwasser, keukenkraan en wasmachine. Kan ik dan twee t-stukken achter elkaar zetten? https://leidingshop.nl/multi-fit-t-stuk-3x-buitendraad/ Of is er een handigere oplossing?
4. Wat is het handigste moment om dit aan te leggen? Het is makkelijk/vrijer werken als ik nog niet bezig ben met de keukenkastjes. Maar dan weet ik niet precies waar de poten van de keukenkastjes komen, en de Ikea gebruiksaanwijzing voor de kastjes is hier niet heel precies over.

Alle suggesties zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb8s2ZQRGY73dwUQUI1GFMArWBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HA9kQ65xWyExI1D319t5xQgN.png?f=user_large

Beste antwoord (via Ampix op 26-01-2024 09:19)

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 17:00
1. Onder de oven lijkt me geen probleem - in de kast onder mijn oven is het nooit extreem warm
2. Liever een flauwe bocht dan een knietje - dat geeft minder weerstand (denk aan een bocht in de weg). Ook liever alu-knelfittingen van dezelfde webshop dan Multifit. (Multifit: 1 tik tegen de leiding en de koppeling is los.)
3. Vertakken: ik zou 1 T monteren ter hoogte van de wasmachine-aansluiting, 1 onder de spoelbak
4. Leidingloop: je kan de leidingen midden onder de kastjes leggen - daar zijn geen poten te verwachten. Of op Youtube zoeken naar mensen die Ikea-keukens plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 17:00
1. Onder de oven lijkt me geen probleem - in de kast onder mijn oven is het nooit extreem warm
2. Liever een flauwe bocht dan een knietje - dat geeft minder weerstand (denk aan een bocht in de weg). Ook liever alu-knelfittingen van dezelfde webshop dan Multifit. (Multifit: 1 tik tegen de leiding en de koppeling is los.)
3. Vertakken: ik zou 1 T monteren ter hoogte van de wasmachine-aansluiting, 1 onder de spoelbak
4. Leidingloop: je kan de leidingen midden onder de kastjes leggen - daar zijn geen poten te verwachten. Of op Youtube zoeken naar mensen die Ikea-keukens plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:49
Ampix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:08:
4. Wat is het handigste moment om dit aan te leggen? Het is makkelijk/vrijer werken als ik nog niet bezig ben met de keukenkastjes. Maar dan weet ik niet precies waar de poten van de keukenkastjes komen, en de Ikea gebruiksaanwijzing voor de kastjes is hier niet heel precies over.
Op de 3D-tekening/foto kan je wel het een en ander zien. Anders is het een ritje naar de IKEA om eens te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampix
arievz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:51:
Super, bedankt! Dit klinkt allemaal heel goed.
Wat betreft de alu-knelfittingen (bijv: https://leidingshop.nl/bonfix-alu-knel-knie-2x-alu-knel/). In de beschrijving staat dat dit geen keurmerk heeft voor drinkwater. Gaat dan dan wel?
RonnieKo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:34:
[...]
Op de 3D-tekening/foto kan je wel het een en ander zien. Anders is het een ritje naar de IKEA om eens te kijken
Goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:16
je hebt langs de muur onder de keukenkastjes een paar centimeter ruimte.
Als je plinthoogte 11cm hebt, heb je ~10 cm hoogte, en ~5cm uit de muur ruimte.

In het midden onder de kasten op de vloer monteren is een goede optie, zeker voor riool is dit praktisch.
Let wel op dat de voorste poten een stuk naar achter staan in verband met de plint en ruimte voor je voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampix
FRANQ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:45:
je hebt langs de muur onder de keukenkastjes een paar centimeter ruimte.
Als je plinthoogte 11cm hebt, heb je ~10 cm hoogte, en ~5cm uit de muur ruimte.

In het midden onder de kasten op de vloer monteren is een goede optie, zeker voor riool is dit praktisch.
Let wel op dat de voorste poten een stuk naar achter staan in verband met de plint en ruimte voor je voeten.
De 5cm heb je dan alleen maar tot de poten toch? Achter de kast zelf is weinig ruimte (1 cm) omdat je hem ophangt aan zo'n rail (het is een Ikea Metod keuken).

Goed punt ook van de ongelijke verdeling van de poten. Wellicht slim om in ieder geval te wachten totdat ik de kastjes heb en kan aftekenen waar de poten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 13:24
Komt die wasmachine op de grond te staan of boven de plint? Vaatwassers staan in ieder geval vaak op de grond waardoor opbouwleidingwerk onder een vaatwasser over het algemeen niet kan (en ivm de diepte van de vaatwasser kan het erachter ook niet). Voor je alles aanlegt raad ik je dus ook aan even goed na te gaan hoe je met leidingwerk rond je wasmachine uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 14:30
Leidingen altijd achter tegen de muur op tot maximaal plinthoogte.
Niet in het midden tussen de poten. Mocht je er ooit bij moeten, dan kan je de vaatwasser en wasmachine niet naar voren schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ipv warm en koud kun je ook kiezen voor alleen koud met een boiler (Qoocker)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampix
Eupeodes schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:52:
Komt die wasmachine op de grond te staan of boven de plint? Vaatwassers staan in ieder geval vaak op de grond waardoor opbouwleidingwerk onder een vaatwasser over het algemeen niet kan (en ivm de diepte van de vaatwasser kan het erachter ook niet). Voor je alles aanlegt raad ik je dus ook aan even goed na te gaan hoe je met leidingwerk rond je wasmachine uitkomt.
Dit is een heel goed punt. Het werkblad begint op 88 cm hoogte, wasmachines zijn 60 cm hoog. Dus als ik hem op blokken/poten zet kan de leiding er onderdoor. Er is 3.5 cm over aan de achterkant dus dat wordt krap, zeker aangezien ik er nog een deurtje voor wil bouwen. Onder/achter de vaatwasser wilde ik geen leidingen laten lopen, dat is een groter ding.
Tito129 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:56:
Leidingen altijd achter tegen de muur op tot maximaal plinthoogte.
Niet in het midden tussen de poten. Mocht je er ooit bij moeten, dan kan je de vaatwasser en wasmachine niet naar voren schuiven.
Ik begrijp je niet helemaal. Je zegt dat de leidingen aan de achterkant moeten omdat het anders niet mogelijk is om de vaatwasser en wasmachine te verschuiven? Denk je dat de bovengenoemde 3.5 cm achter de wasmachine genoeg zou zijn voor deze leidingen? Zou je dit ook aanraden bij de keukenkastjes en de oven?
Sport_Life schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:01:
Ipv warm en koud kun je ook kiezen voor alleen koud met een boiler (Qoocker)
Ja dat zijn mooie dingen! Past niet in het budget helaas.
Pagina: 1