Nieuw CAD/3D station, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Patrick_st
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03 20:00
Op de zaak zijn we toe aan nieuwe CAD systemen. Nu kunnen we natuurlijk kiezen voor een standaard HP werkstation maar die zijn nogal aan de prijs en de hardware valt best een beetje tegen.
We doen ze al jaren zelf samenstellen en dan geassembleerd laten leveren en dat bevalt prima.
Nu stammen de systemen uit 2016 en ben ik de laatste jaren niet zoveel meer met hardware bezig, vandaar dat ik graag jullie mening wil horen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk tekenen in Autodesk Inventor en Tekla Structures.

Wat mag het systeem gaan kosten?
3000 euro inclusief assemblage maar zonder beeldschermen is wel redelijk het maximum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig, het gaat alleen om de kast en beeldschermen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een Core i9 omdat er ook applicaties draaien die niet met een snelle GPU uit de voeten kunnen.
Ik denk aan 2 SSD's om besturing/programma's en data te splitsen.
Ik heb voor dit moederbord gekozen omdat dit een ASUS Corporate Stable Model (CSM) is. Geen idee of dit werkelijk meerwaarde heeft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar Intel, Nvidia en Asus. Asus is meer omdat ik daar in het verleden altijd wel goede ervaringen mee heb gehad, ik sta open voor andere suggesties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau is wel een dingetje, er komen er 10 in een kantoortuin te staan.

Ga je overklokken?
Overklokken zal niet gebeuren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie advies kunnen geven over de gekozen componenten. Ik heb ze gekozen omdat ik de prijs en of snelheid leuk vind maar heb geen idee of het elkaar bijt of dat andere componenten beter geschikt zijn om samen te werken. Vooral het koel gedeelte heb ik totaal geen ervaring mee. Wat voor koeler moet er komen, moeten er extra fans in de kast of op de videokaart. Graag zoveel mogelijk suggesties voor verbeteringen.

Naast een mooie kast zijn de beeldschermen best een beetje belangrijk. Hebben jullie goede ervaringen met 4K schermen, in hoogste verstelbaar, rond de 300/400 euro? Zo ja, Welke? :) Zo nee, welke dan wel?

Hebben jullie ervaring met clone/backup software om af en toe een image van het systeem naar een server of NAS te maken? Vooral met het terugzetten naar andere/nieuwere hardware, al heb ik het idee dat Windows tegenwoordig een stuk minder kieskeurig is dan vroeger.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-14900KF Boxed€ 583,60€ 583,60
1MoederbordenASUS PRIME Z790-P-CSM€ 214,79€ 214,79
1VideokaartenASUS A4000€ 1.032,82€ 1.032,82
1BehuizingenFractal Design Define C€ 94,16€ 94,16
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 158,99€ 158,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 58,85€ 58,85
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M4B6600C32€ 265,-€ 265,-
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 860W€ 157,12€ 157,12
2Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 174,90€ 349,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.915,13

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:40
Die processor is niet af te koelen met een luchtkoeler als je hem voluit wilt laten gaan. Ik ken de eisen van de pakketten waar je mee werkt niet, als een i5 voldoet kun je de gekozen Scythe pakken, dat is een van de betere, als een i9 nodig is neem dan een waterkoeler als de DeepCool LS720.
De voeding is best zwaar, een 650 Watt exemplaar volstaat met deze componenten.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 23-01-2024 15:43 ]

• Patrick_st
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03 20:00
Dank je. Ik heb nooit met waterkoeling gewerkt, tijd om me daar eens in te verdiepen.