Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvs
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-04 13:35
Hallo allemaal,

Mijn vriendin is fotograaf en vroeg welke sd kaart ze het best zou kunnen kopen.
Aangezien die dingen vrij prijzig zijn leek het me goed even wat informatie te winnen.
Bij deze dus ook mijn vraag:
Als je bestanden van een sd-kaartje via een lezer naar een SSD overzet welke snelheden zijn dan belangrijk.
Ene sd-kaartje is paar 10'jes extra en heeft meer schrijf-/leesnelheid.
Is dat het dus waard of zit de tijd van het overzetten vooral bij de kaartlezer/SSD

Bedankt alvast voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 13:30
De snelheid van een SD-kaart kies je voornamelijk zodat deze de camera bij kan houden bij het wegschrijven van grote hoeveelheden data, bijvoorbeeld filmen in hoge resolutie/framerate of het schieten van foto's in burst mode.
De vraag is dus lastig te beantwoorden zonder dat we weten welke apparatuur ze precies gebruikt. De ene camera kan namelijk sneller data wegschrijven dan de andere.

[ Voor 9% gewijzigd door Schumaster op 23-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat de tijdswinst niet zit in hoe snel je iets van SD naar SSD zet; desnoods zet je de kopieslag aan en ga je eten maken of douchen.

Zoals @Schumaster zegt: je wil vooral SD's die zeer betrouwbaar, langdurig en "zeer snel" beschreven kunnen worden; het maken en opslaan van foto's on the road is veel veel belangrijker dan hoe snel je het thuis weer kopieert. Neem aan dat een bruidspaar liever 10 minuten langer wacht op een kopieslag dan geen foto's krijgt omdat het een SD-kaartje uit de aanbiedingenbak was?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvs
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-04 13:35
Qua camera gebruikt ze een Nikon Z6.
Het belangrijkste is eigenlijk het overzetten naar de laptop.
Ze heeft nu nog geen SSD gekocht vandaar ook de vraag om te kijken waar wel of niet te investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je zit lang genoeg op Tweakers; ik neem aan dat als er nog geen SSD is, dat we dus ook de specs van de machine / laptop moeten weten. Dat scheelt een stuk met gokken of we over UBS2.0 of Thunderbolt4 iets mogen aansluiten of dat er gewoon 6 M.2 PCI-5 slots aanwezig zijn.

Oftewel; kom ook even met de exacte specs / links van de laptop; eventueel een budget voor wat er misschien / allemaal nodig is; komt vast goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23

sapphire

Die-hard pruts0r

MAX3400 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:33:
Ik denk dat de tijdswinst niet zit in hoe snel je iets van SD naar SSD zet; desnoods zet je de kopieslag aan en ga je eten maken of douchen.

Zoals @Schumaster zegt: je wil vooral SD's die zeer betrouwbaar, langdurig en "zeer snel" beschreven kunnen worden; het maken en opslaan van foto's on the road is veel veel belangrijker dan hoe snel je het thuis weer kopieert. Neem aan dat een bruidspaar liever 10 minuten langer wacht op een kopieslag dan geen foto's krijgt omdat het een SD-kaartje uit de aanbiedingenbak was?
Meestal moet je juist langer wachten met kaartjes uit de aanbiedingen bak want die zijn traag ;)

Ik zou voor een bekend en betrouwbaar merk gaan en goed kijken naar de schrijf snelheid. Schrijfsnelheid ligt vrijwel altijd een stuk hoger en is vaak het getal waar groot mee geadverteerd word. Schrijfsnelheid is wat je voor de camera wilt hebben voor film/burst foto's en daarvoor is het handig om te weten welke camera ze heeft en wat ze regelmatig doet qua filmen/burst (instellingen).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sapphire schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Meestal moet je juist langer wachten met kaartjes uit de aanbiedingen bak want die zijn traag ;)
Lees nog eens wat ik zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 13:30
Mickvs schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:37:
Qua camera gebruikt ze een Nikon Z6.
Het belangrijkste is eigenlijk het overzetten naar de laptop.
Ze heeft nu nog geen SSD gekocht vandaar ook de vraag om te kijken waar wel of niet te investeren.
Zie de opmerkingen van o.a. MAX3400.
Verder is dit nuttig leesvoer: https://havecamerawilltravel.com/nikon-z6-memory-card/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Klopt nog steeds wat ik schrijf, waarom zou je 10 min langer moeten wachten of geen foto's :?

Goedkope kaartjes zijn minder betrouwbaar én trager dus dan is het eerder minder wachten én foto's :?

Overigens ik lees net op de Nikon site dit bij opslag:
Storage Media
CFexpress (Type B)
XQD Type Memory
Dus dan de vraag, SD kaartjes?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 14:41

Nietzman

Woei!

Dan ook niet onbelangrijk; hoe snel is je cardreader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:29
sapphire schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Klopt nog steeds wat ik schrijf, waarom zou je 10 min langer moeten wachten of geen foto's :?

Goedkope kaartjes zijn minder betrouwbaar én trager dus dan is het eerder minder wachten én foto's :?

Overigens ik lees net op de Nikon site dit bij opslag:

[...]

Dus dan de vraag, SD kaartjes?
"Storage - Equipment
CFexpress (Type B), XQD, SD, SDHC (UHS-II compliant), SDXC (UHS-II compliant)"

Je ziet op de foto's ook gewoon een SD kaartje zitten naast de CFexpr kaart.

Terug naar z'n vraag over SD kaartjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:23
Mickvs schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:26:
Als je bestanden van een sd-kaartje via een lezer naar een SSD overzet welke snelheden zijn dan belangrijk.
Even op deze vraag terugkomend, je moet dan even kijken naar wat de kaartlezer aankan en of de aansluiting waar deze aan hangt de maximale snelheid ook door kan geven. Er is al om de specs van de laptop gevraagd, het is afhankelijk van de poorten hier wat je het beste hiervoor kan kopen.

Kies de SD kaart op basis van wat je met de camera wil doen (alleen foto's of ook 4K filmen bijvoorbeeld). Als je ook in hoge resolutie wil kunnen filmen, ga dan voor een UHS-II kaart (check ook even wat de handleiding van de Nikon adviseert), voor fotografie en normaal filmwerk kan je prima bij UHS-I blijven gok ik... maar meningen hierover kunnen verschillen.
Kies dan de cardreader op basis van wat je op je laptop kan aansluiten.
De SSD is weer een ander advies. Zelf ben ik voorstander van de Samsung T7 serie maar da's gewoon omdat die bij mij prima werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Archer_VC10 op 23-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:57

DataGhost

iPL dev

Als je meerdere SD-kaarten hebt boeit de leessnelheid niet zoveel. Die ligt eigenlijk altijd hoger dan de schrijfsnelheid, dus je kan per definitie alle bestanden overzetten terwijl je een ander SD-kaartje vol aan het schieten bent. Bovendien is een ander voordeel van meerdere "kleine" kaartjes dat je minder foto's kwijt bent als er eentje ophoudt met werken tijdens een shoot. Dat is dan wel iets vaker wisselen. Ditzelfde kan overigens ook met de SSD gebeuren waar de foto's heen gaan dus die wil je eigenlijk ook minimaal dubbel uitgevoerd hebben. Dat hangt natuurlijk wel af van wat voor foto's het zijn en hoe belangrijk het is dat ze niet kwijtraken.

Verder eens met de vraag hierboven of het wel om SD-kaarten gaat. De Z6 heeft daar geen support voor. Mijn verhaal blijft verder hetzelfde voor elk type geheugenkaart.
XelaRetak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:49:
[...]

"Storage - Equipment
CFexpress (Type B), XQD, SD, SDHC (UHS-II compliant), SDXC (UHS-II compliant)"

Je ziet op de foto's ook gewoon een SD kaartje zitten naast de CFexpr kaart.

Terug naar z'n vraag over SD kaartjes dus.
Dat geldt alleen voor de Z6 II, niet voor de Z6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar FVH want dit heeft niks met computerhardware te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ik heb in mijn Canon R5 deze SD Card zitten:
uitvoering: Sandisk Extreme Pro Extreme PRO (UHS-I (200MB/s) 256GB)
En dan deze SD Card reader om het over te zetten naar de pc/laptop: uitvoering: Transcend All-in-1 USB 3.0

Gaat lekker vlot, al hangt het er vanaf waar je het heen zet. Als je laptop een trage HDD/SDD heeft, mag je alsnog wachten. Wil je het via de laptop direct van de SD naar een USB SSD zetten, houdt er dan rekening mee dat je de USB bus van je laptop dan belast met zowel lezen als schrijven en meestal de USB Bus 't dan wel zwaar heeft en het langer duurt.
Pagina: 1