Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kinderlokkers
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-04-2024
OPGELOST! 8 pin van moederbord bleek losjes erin te zitten

Ik heb een zelfgebouwde PC 2 jaar geleden gebouwd. Deze pc heeft tot en met vandaag eigenlijk altijd alles perfect gedaan. Maar gister begon mijn pc om het uur ongeveer al mijn usb ports te disconnecten en moest ik via de psu mijn pc opnieuw opstarten omdat de power button ook uit was. Maar na de 2e keer deed ie ook na meerdere keren proberen het niet en bleef mijn monitor ook uit.(er brand een rood lampje links boven op mijn moederbord ook). Kan iemand hiermee helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

(Ryzen 7 5800x, 3060 12g, 32gb ddr4 op een asus rog strix X570-F moederbord, 1000w psu van corsair)
(1tb nvme en 1tb sata, de sata is vol)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd andere usb and display ports te gebruiken, maar het resultaat blijft hetzelfde, ik heb mijn ram opnieuw erin gezet wat ook niks deed. Ik heb een nieuwe ssd gekocht omdat ik die sowieso al nodig had, misschien dat het ook helpt. Of moet ik mijn hele moederbord vervangen?

:(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
ik zou eerst een andere voeding proberen indien je die hebt welke voeding is het van corsair,wel een mega zware voeding voor zo'n pc trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderlokkers
Ja is inderdaad zware voeding, maar heb hem gekocht zodat ik ruim voldoende stroom heb ook als ik zou upgraden. Maar ik denk dat niet zo zeker aan de voeding ligt, aangezien mijn fans enzo gewoon aangaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:36
Dat ledje linksboven wordt geactiveerd wanneer je de USB BIOS flashback button langer dan 3 seconden hebt ingedrukt.
Het lijkt er dus op dat je PC wacht op een USB stick met een bruikbare BIOS versie.
Kijk even in de handleiding of dit het euvel kan zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fans hebben iets nodig in de zeer ruime buurt van 12V, met 9V gaat dat ding ook draaien. Zo'n Ryzen trekt z'n voeding van dezelfde 12V lijn, maar als de voltage die het bord probeert te geven meer dan paar procent afwijkt van wat het zou moeten zijn is het einde verhaal. Fans en LEDs zijn dus goede indicatie dat je stekker erin zit en dat er geen grove kortsluiting is, maar zeker geen garantie dat iedere spanning die de voeding moet leveren correct is onder load.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 10:57

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Yaksa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:11:
Dat ledje linksboven wordt geactiveerd wanneer je de USB BIOS flashback button langer dan 3 seconden hebt ingedrukt.
Het lijkt er dus op dat je PC wacht op een USB stick met een bruikbare BIOS versie.
Kijk even in de handleiding of dit het euvel kan zijn.
Dit maar even de vraag of het lampje op je moederbord zelf brand, of bij je IO-shield? als het lampje brand dan wat Yaksa schreef en anders even kijken wat er bij het lampje staat. In mijn optiek lijkt het dat je moederbord blijf hangen bij POST en 1 van de componenten niet goed is, zou er bij moeten staan welk component bij het rode lampje hoort.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
KingTenteehje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:18:
[...]Dit maar even de vraag of het lampje op je moederbord zelf brand, of bij je IO-shield? als het lampje brand dan wat Yaksa schreef en anders even kijken wat er bij het lampje staat. In mijn optiek lijkt het dat je moederbord blijf hangen bij POST en 1 van de componenten niet goed is, zou er bij moeten staan welk component bij het rode lampje hoort.
Maar de ledjes voor BOOT / CPU / RAM en zo zitten aan de andere kant van het moederbord. TS gaf specifiek aan linksboven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderlokkers
KingTenteehje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Dit maar even de vraag of het lampje op je moederbord zelf brand, of bij je IO-shield? als het lampje brand dan wat Yaksa schreef en anders even kijken wat er bij het lampje staat. In mijn optiek lijkt het dat je moederbord blijf hangen bij POST en 1 van de componenten niet goed is, zou er bij moeten staan welk component bij het rode lampje hoort.
Let lampje zit links boven op het moeder bord zelf, niet op de IO-shield
(Foto is niet mijn pc, maar wel zelfde lampje als dat ik krijg)

Kan het ook zijn dat ik een van de kabels van de stroom toevoer van mn cpu ander onderdeel perongeluk los heb gemaakt tijdens het opnieuw wisselen van de ram?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXZ8l5nA3va6ZD0iss6D7m2WWNk=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/mAjkQV8jF9HemgqnPsBzaJ88.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door kinderlokkers op 23-01-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Draaien de ventilators nog?
CMOS reset en opnieuw plaatsen RAM al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
kinderlokkers schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Let lampje zit links boven op het moeder bord zelf, niet op de IO-shield
(Foto is niet mijn pc, maar wel zelfde lampje als dat ik krijg)
Kan het ook zijn dat ik een van de kabels van de stroom toevoer van mn cpu ander onderdeel perongeluk los heb gemaakt tijdens het opnieuw wisselen van de ram?
[Afbeelding]
Ik heb je een link gegeven voor de handleiding van het moederbord.
Heb je die al bekeken?
Want dan kun je hier het antwoord plaatsen welk lampje er nou brand.
Zonder een duidelijk antwoord blijft het mistig in m'n glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderlokkers
Yaksa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Heb je die al bekeken?
zal later vanavond ff handleiding opzoeken en ff duidelijke fotos van probleem maken, ben momenteel alleen niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderlokkers
Ludwig005 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:20:
Draaien de ventilators nog?
CMOS reset en opnieuw plaatsen RAM al geprobeerd?
Ja, de fans en rgb enz werken nog, hij gaat alleen niet aan, of in ieder geval heb ik geen beeld, en toetsenbord en muis enz connecten ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderlokkers
Yaksa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:27:
[...]

Heb je die al bekeken?
Zoals je ziet linksboven schijnt rood lanpje en zoals ik t zie lijken alle kabels nog gewoon erin te zitten en de fans en rgb doen het, ik kijk na deze post in de handleidingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mvh2keUyVHGy0aarmszU9Nl_eg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqgSheUgP5jLtGIfeIBJwkue.jpg?f=fotoalbum_large of er iets staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:35
I also saw that reddit post ;-)
His issue as you can see was with the power slots to the CPU that wasnt connected properly (That's why he had his red light in the spot near the power slots..)

https://www.reddit.com/r/...s_red_light_top_left_and/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01
kinderlokkers schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Zoals je ziet linksboven schijnt rood lanpje en zoals ik t zie lijken alle kabels nog gewoon erin te zitten en de fans en rgb doen het, ik kijk na deze post in de handleiding[Afbeelding] of er iets staat
Als ik het goed zie heb je maar 1 power kabel links boven aangesloten. en op een foto van het moederbord zie ik 2 aansluitingen.

https://content.hwigroup....g-x570-f-strix-gaming.jpg

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:59

Dark

who tweaked the light?

Check of de 8pin kabel er goed in zit, ook aan de PSU kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderlokkers
Nienix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:57:
[...]

Als ik het goed zie heb je maar 1 power kabel links boven aangesloten. en op een foto van het moederbord zie ik 2 aansluitingen.

https://content.hwigroup....g-x570-f-strix-gaming.jpg
als er nu niks zit aangesloten daar zou dat er ook niet moeten zitten gok ik aangezien ik geen losse kabels heb in mijn pc en hij voorheen altijd gewoon werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderlokkers
Dark schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:43:
Check of de 8pin kabel er goed in zit, ook aan de PSU kant.
Holy shit dankjewel ik heb dit compleet over het hoofd gezien, denk dat ik tijdens het verwisselen van we ram met het moederbord heb kloten waardoor hij niet helemaal vastzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

kinderlokkers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Holy shit dankjewel ik heb dit compleet over het hoofd gezien, denk dat ik tijdens het verwisselen van we ram met het moederbord heb kloten waardoor hij niet helemaal vastzat.
Dus dat was het, en hij werkt weer? Was het aan de kant van het moederbord of aan de kant van de voeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Kant van de voeding blijkbaar, zonder je tip had t vast nog wel even geduurd..
Tis wel vaker dat t probleem tussen t beeldscherm en de bureaustoel zit ;)
Mooi dat Dark heel wat ervaring heeft in t wild, want dan kan t vaak zo simpel zijn.. :*)

[ Voor 21% gewijzigd door SAiN ONeZ op 24-01-2024 12:31 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

SAiN ONeZ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:00:
Kan van de voeding blijkbaar, zonder je tip had t vast nog wel even geduurd..
Tis wel vaker dat t probleem tussen t beeldscherm en de bureaustoel zit ;)
Mooi dat Dark heel wat ervaring heeft in t wild, want dan kan t vaak zo simpel zijn.. :*)
:D Het was meer een kwestie van logica dan ervaring, er brand een led bij de cpu-power connector, dus dat zal het wel zijn, mooi hoor modulair, maar dan kan het wel aan twee kanten los... overigens wel vreemd dat dit ledje niet in de handleiding staat 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

En het blijft een gebruikersfout, had ie de modulaire kabels in eerste instantie goed vastgezet met een clickgeluidje had ie ook nooit los kunnen komen met overige hardware op t moederboard te vervangen..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1