Matras/lattenbodem voor vide met geringe hoogte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:58
Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen in mijn huidige (koop)woning. Omdat de ruimte beperkt is (ca. 43 m2) maar mijn plafonds wel relatief hoog (3.08) zijn, hebben we het idee opgevat om in de slaapkamer een vide te realiseren.

Feitelijk wordt het een draagconstructie met een vloer (in combinatie met een, waarschijnlijk, vaste trap). Nu zitten wij met een dilemma met betrekking tot de hoogte, zowel onder de vide als daarboven.

In de onderruimte komt een bureau, een wat kleiner bureau en kledingkasten. Idealiter zouden we daar gewoon willen kunnen lopen/staan. Ik ben zelf 1.83 en mijn vriendin is kleiner, dus minimaal hoogte zou 1.85 maar voor iets meer comfort lijkt me een hoogte van 1.90 beter. De draagconstructie inclusief vloer zou 12,2 cm gaan bedragen. Dit houdt in dat we voor matras/lattenbodem + zithoogte een hoogte over houden van ca. 1.05m. De meeste (betaalbare) matras/lattenbodem combinaties die ik kan vinden, zitten rond de 25 cm. Wat een zithoogte over houdt van 80 cm. Nu heb ik mezelf even opgemeten terwijl ik op mn bed zit, en kom dan uit op 90 cm (rechterovereind).

We hebben nagedacht om de lattenbodem/matras te laten verzinken in de draagconstructie, maar die wordt dan te dun dus dat is waarschijnlijk geen optie.

Nu zat ik te denken om de lattenbodem misschien in zijn geheel achterwege te laten (scheelt zo'n 10cm) waardoor het (dunne) matras dan in zijn geheel op de vloer komt te liggen. Uiteraard moeten we dan gaatjes maken in de vloer voor de ventilatie, maar zou zoiets kunnen? Of moet je dit helemaal niet willen (ook met het oog op comfort?). Mijn vriendin wil graag een hard matras met goede ondersteuning. Is dit überhaupt mogelijk met een dun matras zonder lattenbodem?

Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden waar ik zelf nu niet op kom?

Edit: ik kwam ook nog zogeheten futon matrassen tegen. Zouden deze rechtstreeks op de grond kunnen liggen?

Alle reacties

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 11:58
Een lattenbodem + matras van in totaal maar 25cm klinkt wel erg dun, en krap een meter beweegruimte is ook erg weinig. 5cm boven je hoofd over de breedte van een tweepersoonsbed is ook behoorlijk claustrofobisch, het is niet voor niets dat er normen zijn voor plafondhoogte in woningen.

Is het niet een beter idee om te kijken naar een oplossing waarbij het bed opgeklapt kan worden als het niet in gebruik is? Dan heb je alle voordelen van een "normaal" bed (comfortabel matras, goede ondersteunende bodem, normale in- en uitstap, vrije ruimte boven je bed). Maar ook de ruimte om andere dingen te doen met je kamer, eenmaal opgeklapt neemt zo'n bed minder plek in dan een kledingkast...

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:58
dunedanh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:37:
Een lattenbodem + matras van in totaal maar 25cm klinkt wel erg dun, en krap een meter beweegruimte is ook erg weinig. 5cm boven je hoofd over de breedte van een tweepersoonsbed is ook behoorlijk claustrofobisch, het is niet voor niets dat er normen zijn voor plafondhoogte in woningen.

Is het niet een beter idee om te kijken naar een oplossing waarbij het bed opgeklapt kan worden als het niet in gebruik is? Dan heb je alle voordelen van een "normaal" bed (comfortabel matras, goede ondersteunende bodem, normale in- en uitstap, vrije ruimte boven je bed). Maar ook de ruimte om andere dingen te doen met je kamer, eenmaal opgeklapt neemt zo'n bed minder plek in dan een kledingkast...
Ja daar hebben we ook wel even naar gekeken, maar de slaapkamer kent twee zijdes die eigenlijk niet bruikbaar zijn voor kasten (flinke raampartij en openslaande entree deuren). En de overige twee zijdes hebben we echt nodig voor (kleding(kasten.
dunedanh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:37:
5cm boven je hoofd over de breedte van een tweepersoonsbed is ook behoorlijk claustrofobisch, het is niet voor niets dat er normen zijn voor plafondhoogte in woningen.
Wat bedoel je hier precies mee?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-12 10:08
Claustrofobisch is idd een dingetje, maar daar kun je ook best mee leven als het meer ruimte oplevert.

Ik zou denk ik de vide lager maken, en onder het bed kast ruimte en een buro.
Hang eens een grote plaat (bijvoorbeeld karton) boven je hoofd bij een huidig buro en kijk met welke hoogte je nog een beetje relaxed zit (ik gok een 170cm of zo iets). Zo kun je de maximale hoogte bij je bed halen. moet je alleen bukkend bij de kast en buro komen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sorry voor het mierencopuleren maar het woord vide word mede door woonprogramma's heel vaak verkeerd gebruikt, wat je zoekt is een entresol. De vide is de leegte (letterlijke vertaling vanuit het frans) ernaast .

Is een standaard hoogslaper (eventueel iets inkorten) met bv een werkplek eronder niets?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraag mij überhaupt af hoe het copuleren gaat met zo weinig ruimte.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 11:58
Morfang schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:09:

[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Ik bedoel dat je nieuwe "verdieping" plek moet hebben voor een tweepersoonsbed, en dat de ruimte daar onder dus ook zo diep gaat zijn als een tweepersoonsbed + beweegruimte. Je krijgt daaronder dus een ruimte van zeker 250*250cm met zon behoorlijk laag "plafond", daar moet je dus echt wel onderdoor lopen om bij een eventueel bureau te komen. Dat is meer claustrofobisch dan bijvoorbeeld een eenpersoons hoogslaper met bureau er onder, omdat de plek waar je zit niet volledig overschaduwd word door dat lage plafond.

Overigens, als je geen wand vrij hebt om een opklapbed tegenaan te zetten, waar wil je dan deze verhoogde constructie bouwen?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:28
@Morfang

In een normaal ledikant/bed is de lattenbodem en het matras ook verzonken in de draagconstructie.
Je zou eens moeten kijken naar stapelbedden om ideeën op te doen.

Wat ook een idee is, is om overdag je bed tegen het plafond te bewaren, en die savonds te laten zakken.
Dan heb je overdag ruime stahoogte bij het bureau, en savonds kan je gewoon de daad verrichten zonder bang te zijn je hoofd te stoten :P

Als je zoekt op liftbed kom je erg gave dingen tegen van mega strak/luxe tot super simpel met een lier en katrollen.

Zomaar een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gax8DcEwf9vlJ80kbLeCpy7ZJG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZKy0z7nb1R9x1g3vVNdq2x7.jpg?f=fotoalbum_large

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:27
Heb je een plattegrond van de slaapkamer? Voor de beeldvorming?

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 19:16
@Morfang

Een hoogte van 3,08 meter tussen vloer en plafond is wat aan de krappe kant voor een entresol. Zelfs wanneer je het bed zoals @FRANQ aangeeft verzonken in de draagconstructie verwerkt dan nog is het allemaal wat krap.

Met een liftconstructie maak je denk ik het meest effectief gebruik van de beschikbare ruimte. Bedenk wel dat je op dat moment de functies slapen en werken niet tegelijk kunt combineren. Stel één van de twee is enkele dagen ziek en blijft op bed liggen terwijl de ander doorwerkt dan zul je de PC tijdelijk moeten afbouwen en ergens anders opbouwen. Wanneer je zithoek en slapen combineert dan heb je dit probleem niet.
Pagina: 1