dampdichte folie onder PVC garage vloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41
Hoi allemaal,

ik heb afgelopen zomer in onze enkelsteens ongeïsoleerde garage PVC vloertegels gelegd van Fortelock. Deze liggen gewoon los op de betonvloer. Deze tegels zijn heel sterk en kunnen goed tegen vocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZcekB00dPPCdsZMebz3L_p9ppY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBIgFjmYdCpzEtax25sqquQz.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons is de woning van 2018 en de garagevloer is geïsoleerd. Toch heb ik het idee dat er wel wat vocht komt vanuit de vloer. Als ik de tegels op til, afhankelijk van het weer/temperatuur, kan hier wel eens wat druppels vocht op zitten.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dampdichte folie onder de tegels te leggen om optrekkend vocht tegen te gaan. Heeft dat zin of verpest ik hiermee juist het ventilatie systeem van een niet geïsoleerde garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:37

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het kan ook condens zijn op de koude vloer, folie heeft dan weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Het zit onder de tegels. Op de tegels kan idd condensatie zijn.

Zeker nu met de ineens hogere temperaturen, vloer is dan nog veel kouder en plots warmere lucht is vochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
dikkiedik schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:52:
Het zit onder de tegels. Op de tegels kan idd condensatie zijn.

Zeker nu met de ineens hogere temperaturen, vloer is dan nog veel kouder en plots warmere lucht is vochtiger.
Je hebt dus ook af en toe condens op de tegels? Dan is de kans groot dat het vocht onder de tegels ook gewoon condens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Enkele keer in de winter condensatie op de tegels. Zoals gister toen het van het vriespunt ineens naar +10C is gegaan.

Ik overweeg de garage te isoleren. Maar moet dan met een kouddak en daar ben ik wat huiverig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Als je er dampdichte folie op legt zit er condensatie bovenop die folie. Het is het koudste punt in de ruimte en vocht uit de garage condenseert daar. Ik zou er weinig erg in hebben.

Edit: ik lees nu dat de garage niet geïsoleerd is buiten de vloer. Dan is het wel vreemd. Misschien een koudebrug op de aansluiting met de wand?

Waarom is koud dak zo eng? Gewoon klimaatfolie en glaswol gebruiken en het komt echt wel goed. Of iets van houtvezel wellicht omdat het nog beter vocht reguleert.

[ Voor 49% gewijzigd door Makkelijk op 23-01-2024 20:05 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Makkelijk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:02:

Edit: ik lees nu dat de garage niet geïsoleerd is buiten de vloer. Dan is het wel vreemd. Misschien een koudebrug op de aansluiting met de wand?
de vloer is samen gestort met de vloer van de woning. en zover ik weet is deze ook geïsoleerd aan de onderkant met piepschuim, net als de hoofdwoning. Gaat om een 2/1 kap uit 2018.

aansluiting met de betonvloer zal een grote koudebrug zijn. is immers enkelsteens muurtje.

ik ben vooral huiverig voor een kouddak ivm relatief lage temperatuur van de garage. Bij isoleren van de garage zal ik dan voor een kouddak gaan en de wanden met PIR + OSB bekleden. Waarschijnlijk relatief dun, 40/50mm PIR. De temperatuur van de garage wil ik dan reguleren met een split unit airco systeem op +- 8C.

Ik ben bang dat met een kouddak constructie en klimaatfolie toch de vocht hoeveelheid te groot gaat worden in de balkenconstructie en daardoor gaat rotten en schimmelen. Lastig om ook in de gaten te houden zodra deze is dicht gezet.

de balken constructie is ook zodanig dat er wat koude bruggen blijven bestaan. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGFlzPBnCxk8NzMUFPMlI141pvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmfN3kslhdeJJYCuqVZlFYCr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door dikkiedik op 23-01-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In 2018 is het 100% zeker tussen woning en ongeisoleerde garage geisoleerd. Anders kom je gewoon niet door de eisen. hoogst waarschijnlijk met een spouw waarbij de vloervelden elkaar niet raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
twain4me schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:27:
In 2018 is het 100% zeker tussen woning en ongeisoleerde garage geisoleerd. Anders kom je gewoon niet door de eisen. hoogst waarschijnlijk met een spouw waarbij de vloervelden elkaar niet raken.
ja tussen de woning en garage is het zeker geïsoleerd inderdaad.

de garage zelf, wanden niet aangrenzend aan woning, die zijn niet geïsoleerd. Tevens het dak van de garage is niet geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10

H-W

Je zou ook eens goed naar de ventilatie in de garage kunnen kijken. Immers isoleren = ventileren! En zeker als je meer isolatie gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ventilatie is denk ik wel redelijk van de garage. stootvoegen en die zijn open. Ook is er geen mega vocht probleem of schimmel. Maar las het buiten 100% luchtvochtigheid heeft, dan is dat in de garage ook wel snel zo. Of heel erg in de buurt daar van. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor gereedschap e.d.

verwarmen heeft niet heel veel zin omdat het niet geïsoleerd is, dus dan stook je je een ongeluk.

wellicht een adsorptie luchtonvochtiger?

[ Voor 5% gewijzigd door dikkiedik op 23-01-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
De mooiste oplossing is eigenlijk gewoon een garagevloer coating direct op je zandcementvloer. Je vloer is dan vochtdicht afgesloten en heeft geen naadjes of kiertjes meer waar condens tussen kan kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
frennek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:25:
De mooiste oplossing is eigenlijk gewoon een garagevloer coating direct op je zandcementvloer. Je vloer is dan vochtdicht afgesloten en heeft geen naadjes of kiertjes meer waar condens tussen kan kruipen.
dat kan ik doen komende zomer eventueel. Impregneren en daarna deze tegens er weer overheen. Dat is het zelfde effect als een afwerk coating lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
dikkiedik schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:56:
[...]

dat kan ik doen komende zomer eventueel. Impregneren en daarna deze tegens er weer overheen. Dat is het zelfde effect als een afwerk coating lijkt me?
Waarom zou je die tegels terugplaatsen in dit geval? Ik heb het niet over impregneren, maar over een mooie epoxy coating (die je ook prima zelf kan aanbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
de tegels heb ik immers al. vind ik een fijne ondergrond. een coating heb ik ook zeker overwogen ipv de tegels, maar vooral impact/val schade vind ik fijn van deze pvc tegels.
Pagina: 1