Dual White Led strip 10m totaal 240W

Pagina: 1
Acties:

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-11 18:49
Beste,

Ik ben vanplan deze ledstrip aan te schaffen:
https://www.ledstripkonin...ual-white-pro-losse-strip

(deze dient zowel als hoofdverlichting als sfeer verlichting, hoge cri, zowle koud als gezellig warm wit, dus lijkt wel aan alles te voldoen)

Dit is een ledstrip van 10m, 24W/m --> 240W in totaal.
Dit is een 24V led strip, dus --> 10A

aangezien dit is een 'dual white' led strip is, dus WW en CW leds.
klopt mijn redenering dan als ik deze strip zou voeden met een (DMX) dimmer/driver met kanalen van 5A?

1 kanaal voor de CW --> 5A --> 24V --> 120W
1 kanaal voor de WW --> 5A --> 24V --> 120W
Wat samen dus op die 240W uitkomt..

klopt mijn redenering? of is het niet zo dat bij een dual white (of ander type ledstrip rgbww) het vermogen verdeeld wordt onder de leds?
Kan het zijn dat deze led strip op 'vol vermogen' (dus 240W) 6A voor CW gebruikt en 4A voor WW?
(waardoor mijn 5A/kanaal driver niet voldoende zou zijn?

(bij ledstripkoning konden ze mijn vraag niet beantwoorden)

extra info, het is voorzien om de led strip langs 2 kanten te voeden (er is zelf een kabel voorzien om de led strip ook in het midden, het 5m punt) nog eens te 'injecteren'
maar de hoofdvraag is dus, als je de redenering van het volledige vermogen van de ledstrip wordt verdeeld over de verschillende kanalen kan toepassen 'dual white -->2 kanalen --> 2x 120W' --> 5A/kannal driver

[ Voor 15% gewijzigd door thomke op 23-01-2024 13:48 . Reden: zorgen om lengte ledstrip wegwerken ;) ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb dit verhaal moeten uitzoeken voor mijn ledverlichting hier in huis. Ik leerde dat je eigenlijk niet meer dan ±100w per 'string' moet willen (ivm dropoff/weerstand over afstand) en dus heb ik nu 2x ±6 meter (±10w/meter) parallel achter een 150w driver gehangen. Maarrrrr ledstripkoning verkoopt strips die je vaak moet verbinden via stukjes of solderen, niet alle strips zijn op meer dan 5 meter te krijgen namelijk. En die stukjes zijn echt kut (niet doen!!). Ik ben uiteindelijk voor iets anders gegaan op 10meter lengtes.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Strikt genomen valt het niet 100% zeker te weten maar over het algemeen is het aardig gelijk verdeelt per kleur. En gezien de stroomsturing met weerstanden gedaan wordt op een strip kan deze verhouding ook wat wisselen per kleur met spanning. Maar zeker bij een CCT strip is 50-50 wel aardig om aan te houden.

@HTT-Thalan "100W per string" is redelijk niets zeggend. Hangt heel sterk af van de spanning van de strip. 100W op 5V is wel ff wat heftiger dan 100W op 24V. Ook dus op te vangen door een strip op meerdere punten (kan weerszijden zijn) te voeden. Maar ergens rond de 4A aanhouden per voedingspunt is wel een aardige. Liefst misschien nog wat minder.

Naar mijn idee ontkom je niet aan solderen als je wat meer strip wilt. Dus wat dat betreft ook geen probleem met meerdere stukken aan elkaar / kabels te solderen.

En als je wat minder wilt uitgeven en neits tegen China hebt, dan kan je op Ali eens kijken naar bijvoorbeeld Auxmer. Die leveren ook hoge CRI strippen van hoge kwaliteit. Daar zelf goede ervaring mee :)

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 23-01-2024 15:42 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Septillion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:41:
Strikt genomen valt het niet 100% zeker te weten maar over het algemeen is het aardig gelijk verdeelt per kleur. En gezien de stroomsturing met weerstanden gedaan wordt op een strip kan deze verhouding ook wat wisselen per kleur met spanning. Maar zeker bij een CCT strip is 50-50 wel aardig om aan te houden.

@HTT-Thalan "100W per string" is redelijk niets zeggend. Hangt heel sterk af van de spanning van de strip. 100W op 5V is wel ff wat heftiger dan 100W op 24V. Ook dus op te vangen door een strip op meerdere punten (kan weerszijden zijn) te voeden. Maar ergens rond de 4A aanhouden per voedingspunt is wel een aardige. Liefst misschien nog wat minder.

Naar mijn idee ontkom je niet aan solderen als je wat meer strip wilt. Dus wat dat betreft ook geen probleem met meerdere stukken aan elkaar / kabels te solderen.

En als je wat minder wilt uitgeven en neits tegen China hebt, dan kan je op Ali eens kijken naar bijvoorbeeld Auxmer. Die leveren ook hoge CRI strippen van hoge kwaliteit. Daar zelf goede ervaring mee :)
Je hebt gelijk, ik was haastig en heb ook te weinig info gegeven. Ik draai idd een 24 volt systeem. Het advies van de leverancier was ook om niet meer dan 6m per string te gebruiken, dus ik heb 2x10m gekocht en die ingekort. Zij leveren ook een railsysteem waarbij de strip de bocht om loopt en dus niet geknipt en geplakt of gesoldeerd hoeft te worden, dus het zijn bij mij nu gewoon 2 lange strips die parallel door de driver gevoed worden. Veel simpeler.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@HTT-Thalan Als je dat kwijt kan / past voor de situatie is dat inderdaad simpel :) Maar op zich dus niets mis met langere stukken maar dan zal je even op meerdere plaatsen moeten voeden.

En natuurlijk überhaupt geen dunne spaghetti nemen "omdat het maar laagspanning is". Je wilt daar wel beetje nadenken over spanningsval.