Is hier een dakkapel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop123
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-01 18:30
We hebben een leuk stulpje gezien en willen deze proberen te bemachtigen. Helaas nul onderzoeks tijd vanwege de enorme belangstelling voor het huis…. ( binnen twee dagen beslissen/bieden)
Het is een bungalow uit de jaren 80 met twee slaapkamertjes beneden. Dat is wat weinig, maar ik vraag me af of het haalbaar is om een dakkapelletje op de verdieping te plaatsen wegens de toch wel geringe nokhoogte…..

Info: dakhelling 30 graden en de breedte van het huis is 7,5 meter. ( het knieschot op de foto is 120 cm hoog )
De hoogte van de vloer tot de onderkant van de nokbalk is 225 cm……😱
Verder diverse spanten en twee gordingen per kant. ( 1 zit achter het knieschot )

We denken aan een dakkapel van 4 meter breed.
Is dit constructief mogelijk of komen we toch wat hoogte tekort voor stahoogte in de dakkapel…. ( ik heb er echt nul verstand van)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZefxPXTrCaG5KUzP6fsyMadufY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxgSgJLL1gffrYNlbr1d190r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:14
Alles is mogelijk, maar afhankelijk van de plaatselijke regels natuurlijk.
Ik zou aan een nokverhoging, enkel of dubbelzijdig, denken in zo'n geval, levert een stuk mee sta ruimte op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36
Het makkelijkste zou een nokverhogende dakkapel zijn, kan je meteen aan beide zijden doen. Geen idee of je daar natuurlijk een vergunning voor zou krijgen, dat hangt namelijk van heel veel dingen af (voornamelijk gemeente en kosten verwacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:35
Joop123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:01:
We hebben een leuk stulpje gezien en willen deze proberen te bemachtigen. Helaas nul onderzoeks tijd vanwege de enorme belangstelling voor het huis…. ( binnen twee dagen beslissen/bieden)
Het is een bungalow uit de jaren 80 met twee slaapkamertjes beneden. Dat is wat weinig, maar ik vraag me af of het haalbaar is om een dakkapelletje op de verdieping te plaatsen wegens de toch wel geringe nokhoogte…..

Info: dakhelling 30 graden en de breedte van het huis is 7,5 meter. ( het knieschot op de foto is 120 cm hoog )
De hoogte van de vloer tot de onderkant van de nokbalk is 225 cm……😱
Verder diverse spanten en twee gordingen per kant. ( 1 zit achter het knieschot )

We denken aan een dakkapel van 4 meter breed.
Is dit constructief mogelijk of komen we toch wat hoogte tekort voor stahoogte in de dakkapel…. ( ik heb er echt nul verstand van)

[Afbeelding]
Qua hoogte gaat dat misschien net, als je niet te groot bent... echter heel prettig qua hoogte in je dakkapel wordt het niet.

Bij ons was onderkant nokbalk volgens mij 245cm. Maar de dakkapel heeft nu een plafond hoogte van +-205cm. Dit is voor ons prima, aangezien het nu een kinder slaapkamer is. Maar heel ideaal is het niet.

Alles hangt af van hoe je dak van dakkapel geïsoleerd wordt etc. Maar een nokverhoging wat al is aangehaald, zou een betere oplossing kunnen zijn. Is wel altijd vergunningsplichtig, dacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door basjuuhhh op 23-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wat zou je met die ruimte willen doen? Als je het wilt inzetten als verwarmde leefruimte, moet je ook nog denken over de dakisolatie. Als je dit van binnenuit doet + afwerking, verlies je weer direct een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop123
Dank voor de reakties!
Een Nokverhoging ( 1 of 2 zijdig) hebben we ook al overwogen maar dat past helaas totaal niet bij de woning. Dan wordt het direct een ophoging / aanpassing van de hele kap . En…. Dat wordt een heel duur geintje voor een extra slaapkamer ( met idd verwarming) . Het dak zal dan van binnenuit geisoleerd gaan worden, dus daar idd ook nog ruimte verlies. Misschien toch beter een aanbouw plaatsen voor het comfort ( manlief is nl 1.90 ) 😱

[ Voor 28% gewijzigd door Joop123 op 23-01-2024 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder nokverhoging gaat dit waarschijnlijk niet kunnen. Je mag vergunningsvrij enkel een dakkapel bouwen die 50cm onder de nok begint. Voor het verlenen van vergunningen worden eigenlijk standaard ook die maatvoeringen aangehouden.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 23-01-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop123
Hoi Pagani…
Die 0,5 meter kwam ik net ook tegen….. ons dakkapelletje gaat hem niet worden😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Joop123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:18:
Dank voor de reakties!
Een Nokverhoging ( 1 of 2 zijdig) hebben we ook al overwogen maar dat past helaas totaal niet bij de woning. Dan wordt het direct een ophoging / aanpassing van de hele kap . En…. Dat wordt een heel duur geintje voor een extra slaapkamer ( met idd verwarming) . Het dak zal dan van binnenuit geisoleerd gaan worden, dus daar idd ook nog ruimte verlies. Misschien toch beter een aanbouw plaatsen voor het comfort ( manlief is nl 1.90 ) 😱
Ik snap dat je van binnenuit wil isoleren, maar ik vermoed dat de kosten van buitenaf isoleren nog weleens mee zouden kunnen vallen. De pannen zijn er ook namelijk vrij vlot af en binnen de afwerking doen is ook niet voordelig.
Als je vanaf de buitenkant isoleert komt het dak in z'n geheel een stuk omhoog wat precies genoeg kan zijn om toch een dakkapel erop te kunnen zetten. Dat kan zo 25-30cm zijn. En je voorkomt dat je m2's kwijtraakt aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dakkapellen in de nok gebeuren ook, maar zijn niet verunningsvrij. Even in de omgeving snuffelen en de velstandsnota doornemen.. of even een lieve ambtenaar treffen die je e.e.a kan vertellen. Met als kanttekening dat ik het eigenlijk nooit zie aan de voorkant van een woning. Als het een woning betreft die alleen staat en geen deel uit maakt van bv een rijtje dezelfde woningen mag er vaak meer.

voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeG6qmvZtovpvABhvLQ5qQvlOb0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7FLfr7dQ2uhqtBEhOj3dqv28.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:42
is zoiets dan een optie:
Afbeeldingslocatie: https://aannemer-gigant-nl.imgix.net/wp-content/uploads/2022/02/dak-verhogen-binnen-1-dag.jpg?auto=format%2Ccompress

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:14
Dat noemen we dus een nokverhoging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 09:18
Ik heb mij laten vertellen dat een dergelijk exemplaar 30k kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop123
Van buitenaf isoleren zorgt ervoor dat je binnen geen ruimte verliest, het levert je geen extra hoogte op je zolder op aangezien de bestaande dakconstructie niet wordt veranderd. …. 25-30 cm isolatie buiten is wel erg veel hoor, dan sluiten de pannen niet meer aan op de bestaande gevels en goten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:58
Let ook op dat je een vaste trap nodig hebt, indien je een slaapkamer wil op de 1e verdieping. Je moet dus op de gelijkvloerse verdieping ook ruimte opofferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Joop123 Hoe is dit afgelopen? Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje qua constructie, hoogte van de ruimte en formaat dakkapel.

What @twain4me zegt hebben ze bij mijn buren een paar huizen verderop gedaan. Het kan dus prima. Zij waren de eerste hier in het rijtje met een dakkapel waardoor vergunningaanvraag wat langer duurde. Hopelijk gaat het bij mij door hun aanvraag wat sneller.

Ik overweeg ook een nokverhoging maar de kosten daarvan zijn echt een flink stuk hoger dan van een dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coT-4x0TmHb62YHuuvZNRGNdaXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIzmShFifEwMM2WyW6hdNTtt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHUBpi2JzWvmwj4XwEhvXTzWdeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQJVnVZdWKkjkikgRpJJX1HA.jpg?f=fotoalbum_large

Dan moeten ze deze strak onder de nok plaatsen. Anders heb je echt te weinig hoogte.
Zie voorbeeldfoto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat is technisch prima te doen vanuit de nok. Heb vroeger ook zo’n dakkapel laten plaatsen. Vergunning hoeft geen probleem te zijn. Maar blijft een lage zolder met een vlizotrap.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 12-02-2024 10:04 ]

Pagina: 1