Gu10 armaturen in pergola douglas balken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik zou graag GU10 armaturen in onze pergola balk willen maken (de onderzijde). Dit zijn 15x15 douglas balken. Is dit uberhaupt mogelijk ivm vocht? Ik zag wel wat zaken maar dat is opbouw, maar dat wil ik niet.

Het moet dus een inbouwmogelijkheid zijn, waterdicht, GU10, 230V. Kan dit wel, of vraag ik iets onmogelijk ivm 230v?

Professioneel Heftruck Syndroom

Beste antwoord (via NeFoRcE op 23-01-2024 14:12)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
Die overspanning is een metertje, 15x15 is zwaar overkill.
Je kan daar makkelijk van onder een gat inboren van ø70mm.
Als je dat in stappen doet (de gatenzaag is maar een bepaalde diepte) kan je met een beitel dat stuk eruit hakken.
Dan weer verder zagen.

Ik zou maximaal 10cm diep gaan.
En dan voor het snoertje een gat ø10 boren.
Met het intrekken van het snoertje hier lekker kit in spuiten.

Je zou bovenop een afdekking kunnen maken van metaal (zink) dit beschermd dan de kabel, en ook de balken tegen water.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:33

Fiets

A.K.A. Bambi

Als je weinig ruimte hebt kun je ook kijken naar G9 spots. Dat scheelt een boel in inbouwdiepte.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Fiets schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:35:
Als je weinig ruimte hebt kun je ook kijken naar G9 spots. Dat scheelt een boel in inbouwdiepte.
Vergeten erbij te vertellen, maar 't hele huis/tuin hangt vol Hue, ik zou dus ook hier graag GU10 van Hue in willen :) Dus dat is wel een vereiste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Badkamerarmaturen? Die zijn minstens IP65.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hoe wil je de bedrading wegwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
frennek schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:44:
Hoe wil je de bedrading wegwerken?
Via de bovenkant van de pergola. Er komen 3 spotjes is de bedoeling. Een buitenkabel vanaf de armatuur door de balk heen, over de bovenzijde naar een soort waterdichte centraaldoos die bovenop de balk ligt (of ik trek die kabels over de balken heen en laat ze uitkomen in een gietmof bijv. Dat moet ik nog even bekijken, hangt ook af wat ik kan zien vanaf de grond, wil zo min mogelijk zien van wat er bovenop ligt natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Ik lees in de specs dat een Hue GU10 58mm hoog is. Dat is dan alleen de lamp, komt fitting en bedrading nog bij... Lijkt mij persoonlijk niet zo'n heel goed idee om de balk te verzwakken door er een flink gat in te boren tot meer dan de helft van de dikte :X ?

Als je perse GU10 wil dan zou ik kijken naar een opbouwarmatuur. Anders een inbouwspot met lage inbouwdiepte (12mm zie ik, dat zou ik wel aandurven) en dan schakelen met één centrale aan/uit-schakelaar/dimmer die je koppelt met Hue.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
NeFoRcE schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Via de bovenkant van de pergola. Er komen 3 spotjes is de bedoeling. Een buitenkabel vanaf de armatuur door de balk heen, over de bovenzijde naar een soort waterdichte centraaldoos die bovenop de balk ligt (of ik trek die kabels over de balken heen en laat ze uitkomen in een gietmof bijv. Dat moet ik nog even bekijken, hangt ook af wat ik kan zien vanaf de grond, wil zo min mogelijk zien van wat er bovenop ligt natuurlijk).
In dat geval moet je goed nadenken over de afwatering. Vocht zal zijn weg uiteindelijk wel weten te vinden via de bovenzijde naar het armatuur. Afwatering om het armatuur heen is dus wel een vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:54:
Ik lees in de specs dat een Hue GU10 58mm hoog is. Dat is dan alleen de lamp, komt fitting en bedrading nog bij... Lijkt mij persoonlijk niet zo'n heel goed idee om de balk te verzwakken door er een flink gat in te boren tot meer dan de helft van de dikte :X ?

Als je perse GU10 wil dan zou ik kijken naar een opbouwarmatuur. Anders een inbouwspot met lage inbouwdiepte (12mm zie ik, dat zou ik wel aandurven) en dan schakelen met één centrale aan/uit-schakelaar/dimmer die je koppelt met Hue.
Ik wil dan op 3 diameters die lampen erin boren. Eerst voor de armatuur, dan wat dunner voor de fitting, en dan nog met 10mm ofzo voor de kabel.

Ik dacht er zelf aan om de kabel te kitten rondom, zodat er (als het goed is) geen vocht bij de armatuur kan komen. Of is dat te simpel gedacht? De balken waar de lampen inkomen zijn slechts 120cm breed. Hierbij een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEoBkmw9DRlSZwakL8ktn_4Vhd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYtftA0HwXiDTaFRf0ZnEZ11.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:26
Waarom niet van die platte led spots? of heeft hue die niet (ben er niet zo bekend mee, ik knoop alle mogelijke merken met home assistant aan elkaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:33

Fiets

A.K.A. Bambi

Vocht lijkt mij niet snel een probleem als het kan luchten zodat vocht dat er bij komt, ook weer weg kan.

IP65 lijkt mij overkill, met IP22 of IP23 zit je al goed aan de onderkant van een balk. (https://lampgigant.nl/uitleg-en-advies/ip-waardes)

Maar het is een flink gat dat je moet maken. Dus een stukje opbouw klinkt wel handig, eerst breed, dan de fitting, en dan heel smal nog voor de bedrading zodat je alles van bovenaf kunt aansluiten. Maar ben bang dat dat toch niet zo goed is voor de draagkracht.

Als je iets anders kun verzinnen dat gaten maken in de balk lijkt mij dat beter.

Anders een keer gaan kijken bij overkapping verkopers, waarschijnlijk hangen her en der wel voorbeelden.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een gat recht naar boven lijkt me niet zo slim. Je kan wel kitten maar dat is denk ik binnen een jaar gaar. Misschien dat jet er meer een dakje over kan maken? Zou er in ieder geval zeker van zijn dat tuin eigen aardlekschakelaar heeft :+

Qua stevigheid is het wel aardige aanslag maar goed, het hoeft daar ook niets te hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@NeFoRcE

Is het geen optie om HUE (compatible) ledstrips in aluminium infreesprofielen in te frezen?

Je hoeft dan alleen een sleuf te frezen van ongeveer 10mm diep.
https://www.ledloket.nl/z...XNlBV_s8QXzBoCBXUQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Fiets schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:43:
Vocht lijkt mij niet snel een probleem als het kan luchten zodat vocht dat er bij komt, ook weer weg kan.

IP65 lijkt mij overkill, met IP22 of IP23 zit je al goed aan de onderkant van een balk. (https://lampgigant.nl/uitleg-en-advies/ip-waardes)

Maar het is een flink gat dat je moet maken. Dus een stukje opbouw klinkt wel handig, eerst breed, dan de fitting, en dan heel smal nog voor de bedrading zodat je alles van bovenaf kunt aansluiten. Maar ben bang dat dat toch niet zo goed is voor de draagkracht.

Als je iets anders kun verzinnen dat gaten maken in de balk lijkt mij dat beter.

Anders een keer gaan kijken bij overkapping verkopers, waarschijnlijk hangen her en der wel voorbeelden.
Tja, het heeft weinig te lijden op zich. Als ik het precies zo maak dat de lamp er strak in valt kost het ook niet zovele hout lijkt mij. Maar inderdaad, heb wat hierboven gezegd wordt, ook Home Assistant, kan ook kijken naar iets anders.

Ledstrip is ook wel tof, biedt toch meer mogeijkheden. Ik ga er eens naar kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Als je dat in stappen doet (de gatenzaag is maar een bepaalde diepte) kan je met een beitel dat stuk eruit hakken.
Dan weer verder zagen.

Je zou bovenop een afdekking kunnen maken van metaal (zink) dit beschermd dan de kabel, en ook de balken tegen water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:07:
Dan weer verder zagen.

Top, ja heb ook wel een multitool en ander gereedschap, dus dat is niet zo'n probleem. Het heeft idd niets lijden en is zwaar overkill (maar wel mooi! :)), goed idee met dat zink, zal eens kijken. Bedankt!

Pagina: 1