[PV] Welke omvormer(s) voor 20x 420Wp oost-west?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:12
Ik overweeg om 20 panelen Jinko JKM420N-54HL4-BK 420WP (datasheet) in oost-west opstelling te plaatsen. 10 op oost, 10 op west. Geen schaduw, met een hellingshoek van 10 graden. 1x 40A aansluiting.

Als ik dit invoer in Sunny Design kom ik op het volgende:

2x SB3.0-1AV-41

Piekvermogen 8,40 kWp
Nom. vermogensverhouding: 76 %
Energierendementsfactor: 99,8 %

ParametersOmvormerIngang AIngang B
Max DC-vermogen3,2 kW2,1 kWp2,1 kWp
Min. DC-spanning100V140V140V
Typische PV-spanning150V150V
Max. DC-spanning (omvormer)600V
Max. PV-spanning207V207V
Max. ingangsstroom per MPP-regeling15/15 A12,1A12,6A
Max. kortsluitstroom PV12,8A13,3A

Hoe kan ik nu het beste bepalen welke omvormer van een ander merk ik nodig heb? Dit zijn 2 omvormers, met beide 2 strings. Kan dit ook op 2 omvormers met 1 string? Als ik kijk naar de Growatt MIC 3300TL-X, dan zijn dit de specificaties:

Aanbevolen maximale PV vermogen4290W
Maximale ingangspanning550V
Opstartspanning
80V
Nominale ingangspanning360V
MPP spanningbereik65V-550V
Aantal MPP-trackers1
Aansluitingen per MPP1
Maximale ingangsstroom per MPPT13A
Maximale kortsluit stroom per MPPT16A

Voor een GoodWe GW3000D-NS omvormer heb ik deze specs:

Max. ingangsvermogen3900
Maximale ingangspanning600V
Opstartspanning
80V
Nominale ingangspanning360V
MPP spanningbereik150V-550V
Aantal MPP-trackers2
Aantal strings per MPPT1
Maximale ingangsstroom per MPPT11A
Maximale kortsluit stroom per MPPT13,8A

Welke parameters van de zonnepanelen moet ik dan gebruiken voor het bepalen of deze omvormer passend is? Als je het verdeelt over 2 strings per omvormer, kun je de panelen dan opknippen in het dakvlak oost en west, of moet je ook rekening houden met opbrengst op oost en west samen?

Beste antwoord (via orf op 23-01-2024 15:56)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Voor zover bij mij bekend (maar ik laat me graag corrigeren indien nodig), moet je bij stringomvormers rekenen met (in volgorde van belang):

Voc (open klemspanning) * aantal panelen in de string > Opstartspanning;
Isc (kortsluitstroom) < Maximale kortsluitstroom per MPPT;
(Vmp * aantal panelen per string) netjes binnen het bereik van het MPPT spanningsbereik, liefst enigszins in de buurt van de nominale ingangsspanning;

en ook:
Imp < Maximale ingangsstroom per MPPT

Per string altijd de panelen in (exact) dezelfde oriëntatie (helling, richting), dus bij Oost-West altijd (minimaal) 2 strings. Eentje met alle panelen op Oost, en de andere met alle panelen op West. Ook niet mixen met panelen in verschillende hellingshoeken (dakkapellen en dakvlak niet samen op 1 string).

Kortom:

10 panelen op Oost en 10 op west, is per string gelijk:

Voc van deze panelen is 38,15 V * 10 panelen is ca. 382 V. Dat moet dus groter zijn dan de opstartspanning per MPPT, binnen het spanningsbereik van de MPPT vallen, en minder zijn dan de maximale ingangsspanning van de omvormer die je wilt kiezen.

De Isc is 13,8 A, de Maximale kortsluitstroom per MPPT van de omvormer zou gelijk of groter dan die waarde moeten zijn.

De Imp van deze panelen is 13,1 A, maar dat ga je in NL met Oost-West opstelling nooit halen, dus dat is wat minder belangrijk om een omvormer op uit te kiezen of juist af te wijzen denk ik.

Je kunt verwachten dat het maximale vermogen wat je omvormer kan uitpoepen in deze setup ergens tegen de 6 kW zal zijn, dus een omvormer met 6 kW AC output vermogen zal waarschijnlijk voldoende zijn. Er zijn tools om wat gerichter te kunnen inschatten wat het doet, maar daarvoor zijn de exacte richting van de panelen ook nodig. Zie bijvoorbeeld:

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html

Volgens mij ben je er dan wel ongeveer, aanvullingen en eventuele correcties welkom ;)

Let op! Je mag in NL volgens de netcode maximaal 5 kW op 1 fase invoeden, dus het kan zijn dat je toch maximaal een 5 kW omvormer kan/mag aansluiten. Ik weet niet eens of er 1 fase omvormers zijn die meer dan 5 kW kunnen leveren?

Anders moet je toch overwegen om een verzwaring naar 3 fasen te doen, om dan een 3-fasen omvormer van 6 kW te kunnen gebruiken.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Voor zover bij mij bekend (maar ik laat me graag corrigeren indien nodig), moet je bij stringomvormers rekenen met (in volgorde van belang):

(Vmp * aantal panelen per string) netjes binnen het bereik van het MPPT spanningsbereik, liefst enigszins in de buurt van de nominale ingangsspanning;

en ook:

Per string altijd de panelen in (exact) dezelfde oriëntatie (helling, richting), dus bij Oost-West altijd (minimaal) 2 strings. Eentje met alle panelen op Oost, en de andere met alle panelen op West. Ook niet mixen met panelen in verschillende hellingshoeken (dakkapellen en dakvlak niet samen op 1 string).

Kortom:

Voc van deze panelen is 38,15 V * 10 panelen is ca. 382 V. Dat moet dus groter zijn dan de opstartspanning per MPPT, binnen het spanningsbereik van de MPPT vallen, en minder zijn dan de maximale ingangsspanning van de omvormer die je wilt kiezen.

De Isc is 13,8 A, de Maximale kortsluitstroom per MPPT van de omvormer zou gelijk of groter dan die waarde moeten zijn.

De Imp van deze panelen is 13,1 A, maar dat ga je in NL met Oost-West opstelling nooit halen, dus dat is wat minder belangrijk om een omvormer op uit te kiezen of juist af te wijzen denk ik.

Je kunt verwachten dat het maximale vermogen wat je omvormer kan uitpoepen in deze setup ergens tegen de 6 kW zal zijn, dus een omvormer met 6 kW AC output vermogen zal waarschijnlijk voldoende zijn. Er zijn tools om wat gerichter te kunnen inschatten wat het doet, maar daarvoor zijn de exacte richting van de panelen ook nodig. Zie bijvoorbeeld:

Volgens mij ben je er dan wel ongeveer, aanvullingen en eventuele correcties welkom ;)

Let op! Je mag in NL volgens de netcode maximaal 5 kW op 1 fase invoeden, dus het kan zijn dat je toch maximaal een 5 kW omvormer kan/mag aansluiten. Ik weet niet eens of er 1 fase omvormers zijn die meer dan 5 kW kunnen leveren?

Anders moet je toch overwegen om een verzwaring naar 3 fasen te doen, om dan een 3-fasen omvormer van 6 kW te kunnen gebruiken.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Wat je ook doet, neem geen omvormer groter dan 5.5kw... want als je over een tijdje toch over wil naar 3 fase kan je een andere omvormer gaan kopen. Heb het al meerdere keren gezien en vind het echt zonde van het geld...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:12
Gameboy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:41:

en ook:

Kortom:

Super bedankt! Dat is veel info waar ik mee verder kan kijken.
Je kunt verwachten dat het maximale vermogen wat je omvormer kan uitpoepen in deze setup ergens tegen de 6 kW zal zijn, dus een omvormer met 6 kW AC output vermogen zal waarschijnlijk voldoende zijn.
Hoe bepaal je dit grofweg? In Sunny heb ik de juiste oriëntatie en hellingshoek ingevoerd. Daar komen dan 2 omvormers van 3kW uit, dus dat komt overeen met jouw verwachting. Ik wist alleen niet van de netcode met maximaal 5kW op 1 fase.
Makrolon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:10:
Wat je ook doet, neem geen omvormer groter dan 5.5kw... want als je over een tijdje toch over wil naar 3 fase kan je een andere omvormer gaan kopen. Heb het al meerdere keren gezien en vind het echt zonde van het geld...
Dat is inderdaad handig om rekening mee te houden als er in de toekomst alsnog naar 3 fase overgestapt wordt. Met 2x een 3kW omvormer zit je dan nog wel goed.