Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 15:23
Mijn vraag klinkt een beetje "illegaal", maar dat is het niet.

Mijn vriendin (woont buiten de EU) komt over een maand hierheen en dan kunnen we uiteraard tax-free shoppen voor haar.

Alleen met de Mediamarkt BTW dagen die nu begonnen zijn, zijn sommige producten wel interessant voor mij en wil ik alvast iets kopen. (factuur op haar naam)

Is dit überhaupt mogelijk?
Normaal gesproken als zij erbij is vullen we direct het tax-free formulier aan de balie in, maar aangezien zij er nu niet is, kan dat ook later eventueel via Mediamarkt of op het vliegveld zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door cliors op 23-01-2024 09:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59
cliors schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:31:

Mijn vriendin (woont buiten de EU) komt over een maand hierheen en dan kunnen we uiteraard tax-free shoppen voor haar.

Alleen met de Mediamarkt BTW dagen die nu begonnen zijn, zijn sommige producten wel interessant voor mij en wil ik alvast iets kopen. (factuur op haar naam)

Normaal gesproken als zij erbij is vullen we direct het tax-free formulier aan de balie in, maar aangezien zij er nu niet is, kan dat ook later eventueel via Mediamarkt of op het vliegveld zelf?
😀 Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die in mediamarkt btw dagen advertenties geloven. Elke keer zijn deze advertenties gelijk in prijs of duurder dan de week of weken ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zij moet op het moment van aankopen kunnen aantonen dat ze niet-EU burger is. Dus je vlieger gaat sowieso (volgens de regels dan) al niet op.

Daarnaast is alles wat ze koopt niet "wel interessant voor mij" maar moet ze die binnen drie maanden weer meenemen het land uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:28
Lijkt me lastig, de klant moet aantonen dat die hoofdzakelijk buiten de EU verblijft dmv het tonen van een paspoort/legitimatiebewijs, het paspoortnummer wordt aan de factuur toegevoegd en die factuur moet dan weer worden verwerkt op de luchthaven zodat de verkoper een melding krijgt dat de goederen de EU hebben verlaten en zij dit weer administratief op kunnen lossen met de BD. Dat ga jij niet kunnen regelen noch voor iets wat voor jou is bestemd:)

https://www.belastingdien...er_die_buiten_de_eu_woont

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:55

Je vraag klinkt illegaal omdat het dat WEL is.

Het is niet voor haar, het is niet voor buiten de EU en ze is er niet bij. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
internet4me schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:37:
[...]

😀 Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die in mediamarkt btw dagen advertenties geloven. Elke keer zijn deze advertenties gelijk in prijs of duurder dan de week of weken ervoor.
Ik volg het product al enige tijd hoor en heb gewoon m'n onderzoek vooraf gedaan.
Op het moment is dit de beste prijs (mochten er intussen geen andere winkels zijn die meegegaan zijn in de prijs)
eric.1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:56:
Lijkt me lastig, de klant moet aantonen dat die hoofdzakelijk buiten de EU verblijft dmv het tonen van een paspoort/legitimatiebewijs, het paspoortnummer wordt aan de factuur toegevoegd en die factuur moet dan weer worden verwerkt op de luchthaven zodat de verkoper een melding krijgt dat de goederen de EU hebben verlaten en zij dit weer administratief op kunnen lossen met de BD. Dat ga jij niet kunnen regelen noch voor iets wat voor jou is bestemd:)
Het paspoortnummer wordt dus niet aan de factuur toegevoegd maar wel aan het tax-free formulier die je meestal na aankoop moet invullen. In ieder geval bij Mediamarkt weet ik dat je na de reguliere aankoop (wel even factuur op naam zetten in de winkel) naar de service balie moet en daar vragen ze inderdaad om een paspoort. Het gedeelte service balie wil ik dus later doen met vriendin erbij. Als ik mij niet vergis heb je 3 maanden de tijd NA aankoop om het te regelen.

Als ik logisch nadenk is het enige wat misschien een obstakel is, dat global blue straks zegt dat het product is aangekocht VOORDAT m'n vriendin in de EU was aangekomen en daarom de teruggave wordt afgekeurd.
XelaRetak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Je vraag klinkt illegaal omdat het dat WEL is.
Het is niet voor haar, het is niet voor buiten de EU en ze is er niet bij. ;w
Het is voor ons, ik neem het mee naar een land buiten de EU waar ik zeker 7 maanden per jaar verblijf en ik neem hem ook niet terug want in NL zie ik de meerwaarde van het product niet.
Ik heb alleen geen Non-EU paspoort dus het moet via haar. Wel leuk geprobeerd :w
Ik zie het, aantal winkels lijken mee te gaan in de prijzen, even kijken of hun ook tax-free doen :+

[ Voor 65% gewijzigd door cliors op 23-01-2024 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

cliors schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Ik volg het product al enige tijd hoor en heb gewoon m'n onderzoek vooraf gedaan.
Op het moment is dit de beste prijs (mochten er intussen geen andere winkels zijn die meegegaan zijn in de prijs)
Cameranu is goedkoper ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:34

Je gaat spullen voor jezelf kopen, op haar naam en dan de BTW terug vragen, maar de spullen ga je zelf gebruiken in NL? Zorg echt dat je niet gepakt wordt, want dat wordt een heel vervelend circus. :P
Het is ook 100% zeker wel illegaal, dit is namelijk gewoon belastingontduiking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[...]

Het paspoortnummer wordt dus niet aan de factuur toegevoegd maar wel aan het tax-free formulier die je meestal na aankoop moet invullen. In ieder geval bij Mediamarkt weet ik dat je na de reguliere aankoop (wel even factuur op naam zetten in de winkel) naar de service balie moet en daar vragen ze inderdaad om een paspoort. Het gedeelte service balie wil ik dus later doen met vriendin erbij. Als ik mij niet vergis heb je 3 maanden de tijd NA aankoop om het te regelen.

Als ik logisch nadenk is het enige wat misschien een obstakel is, dat global blue straks zegt dat het product is aangekocht VOORDAT m'n vriendin in de EU was aangekomen en daarom de teruggave wordt afgekeurd.

[...]

Het is voor ons, ik neem het mee naar een land buiten de EU waar ik zeker 7 maanden per jaar verblijf en ik neem hem ook niet terug want in NL zie ik de meerwaarde van het product niet.
Ik heb alleen geen Non-EU paspoort dus het moet via haar. Wel leuk geprobeerd :w

[...]

Ik zie het, aantal winkels lijken mee te gaan in de prijzen, even kijken of hun ook tax-free doen :+
Jij staat straks in een winkel een product te kopen en laat op de factuur een andere naam zetten. Hoe is dat geen fraude volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:11
[...]
[...]
Dit is allemaal zeker relevant voor jou, maar juridisch gezien niet.
De klant is de persoon die het product koopt. Dat ben jij in dit geval, dus een EU burger, etc.
Al donder je het product buiten op de straatstenen kapot, dat zal de wetgever een worst zijn (niet helemaal als je de resten laat liggen, maar ok).

Dat je later de factuur gaat overzetten op een andere naam is niet mogelijk want de factuur is een betaal c.q. aankoopsbewijs van het moment van aankoop. Geen eigendomsbewijs.

Kan je niet beter haar het laten kopen online en het product in de winkel klaar laten leggen? Misschien dat er online wel de mogelijkheid is om direct tax-free te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
MuddyMagical schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Dit is allemaal zeker relevant voor jou, maar juridisch gezien niet.
De klant is de persoon die het product koopt. Dat ben jij in dit geval, dus een EU burger, etc.
Al donder je het product buiten op de straatstenen kapot, dat zal de wetgever een worst zijn (niet helemaal als je de resten laat liggen, maar ok).

Dat je later de factuur gaat overzetten op een andere naam is niet mogelijk want de factuur is een betaal c.q. aankoopsbewijs van het moment van aankoop. Geen eigendomsbewijs.

Kan je niet beter haar het laten kopen online en het product in de winkel klaar laten leggen? Misschien dat er online wel de mogelijkheid is om direct tax-free te kopen.
De factuur wordt niet overgezet in principe, maar gewoon op naam van vriendin direct bij aankoop. Bij de Mediamarkt kan je aan een medewerker vragen of er een factuur op A4 gemaakt kan worden bijvoorbeeld. Dan is het gewoon even gegevens invullen en de kassabon wordt eraan geplakt.

Ik ga eens even kijken hoe het online zit, maar ik vermoed dat dat te omslachtig is voor hun.

Niet naar jou gericht overigens, maar ik snap de hele commotie rondom naam op factuur niet.
Hoe vaak vragen ze wel niet in de winkel welke naam op de factuur gezet kan worden en je gewoon kan zeggen wat je wil. Misschien wil ik de factuur wel op naam van m'n moeder of vader of oom of vriendin, of bedrijf of iemand anders.
eric.1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:56:

https://www.belastingdien...er_die_buiten_de_eu_woont
Ik regel alleen de aankoop van het product, bij al het andere zal zij zelf fysiek aanwezig zijn en misschien doe ik het product haar wel cadeau :)

[ Voor 24% gewijzigd door cliors op 23-01-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:40
Een betere oplossing is dat al zo een X3 heb liggen met minirig en nog meer accessoires die op zoek is naar een nieuwe eigenaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Khayma schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:47:
Een betere oplossing is dat al zo een X3 heb liggen met minirig en nog meer accessoires die op zoek is naar een nieuwe eigenaar :+
Ik ben inderdaad vandaag flink aan het mailen op marktplaats met verwijzing naar de nieuwprijs bij Mediamarkt momenteel en hoop zo iets goedkoops te scoren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als het voor je vriendin is:
Laat je vriendin het online bestellen en betalen.
Dan ga jij het ophalen bij de MediaMarkt. Even een kopietje van haar paspoort mee.
Product niet openmaken, en als zij weer vertrekt uit Nederland aangeven bij douane.
Alleen door haar laten gebruiken.

Maar, je geeft nu aan dat je zelf ook langer dan 6 maanden in het buitenland verblijft. Dan is het hele verhaal van je vriendin toch niet van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Cheesy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:50:
Als het voor je vriendin is:
Laat je vriendin het online bestellen en betalen.
Dan ga jij het ophalen bij de MediaMarkt. Even een kopietje van haar paspoort mee.
Product niet openmaken, en als zij weer vertrekt uit Nederland aangeven bij douane.
Alleen door haar laten gebruiken.

Maar, je geeft nu aan dat je zelf ook langer dan 6 maanden in het buitenland verblijft. Dan is het hele verhaal van je vriendin toch niet van toepassing?
Je MOET een non-eu paspoort hebben wil je gebruik maken van tax free shoppen geloof ik, en dat heb ik niet.
Ik denk overigens niet dat je een online besteld product meekrijgt op vertoon van een kopie paspoort van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
cliors schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Je MOET een non-eu paspoort hebben wil je gebruik maken van tax free shoppen geloof ik, en dat heb ik niet.
Ik denk overigens niet dat je een online besteld product meekrijgt op vertoon van een kopie paspoort van een ander.
Ja, dat was onjuist van mij. De website die ik raadpleegde had het alleen over het 'verblijven' in het buitenland, maar de EU-regels gaan over 'visitors' en dat gaat dus uit van land op paspoort.

Als je het product niet meekrijgt is natuurlijk niet jouw probleem maar het probleem van de winkel die iets niet verkoopt. In Nederland mag je ook stemmen met een kopie ID van iemand anders, dus ik zie geen probleem om een aankoop af te halen op dezelfde manier. Je kan tegenwoordig ook een app gebruiken in sommige gevallen, wellicht biedt dan nog uitkomst? Desnoods probeer je het bij een andere MediaMarkt (maargoed, hoe ver moet je gaan voor een paar tientjes korting ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 23-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01
Om de btw terug te krijgen moet de bon worden afgestempeld door de douane (bijvoorbeeld schiphol)

https://www.belastingdien...-terugvragen-bij-uitvoer/

De producten moeten nieuw zijn en als de douane er om vraagt moet je ze kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit schuurt veel te dicht tegen fraude aan, daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.