Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 20:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een kleine compacte receiver voor het aansturen van een 2.1 setup. De speakers zijn Q acoustics 2020i's en een zelfbouw subje. Liefst een die via een app of on screen interface instelbaar is. Airplay is een pre.

Wat is je budget?
Liefst zo weinig mogelijk, 500 euro is een mooi streven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wij (lees vrouw en ik) willen ons standaard TV meubel vervangen. We hebben nu een meubel met een receiver in een breed open vak met daaronder 2 lades. We hebben sinds bijna een jaar een kleintje die steeds meer speelgoed verzamelt. Daarom het idee om er een breed wandmeubel te plaatsen in de stijl van vanardenne in "Het grote Audiomeubel topic!" Echter dan zonder opening voor de subwoofer en receiver. Ik wil deze inbouwen in een lade middels een aparte plank waar dan de lade onderdoor schuift. Vandaar de wens voor een compacte receiver. Hierdoor is de receiver uit het zicht. Daarnaast schakelt onze huidige Pioneer VSX 424K niet aan en uit via CEC en verliest hij soms de ARC verbinding.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn oog viel op een uitvoering: Marantz NR1510 Zwart Die doet volgens mij wat ik wil en breekt nog niet de bank.

Alternatieven zijn een uitvoering: Sonos Amp (b stock) maar die heeft geen ruimtecorrectie en is afhankelijk van de ondersteuning vanuit Sonos.Ander alternatief is de product: Marantz Cinema 70s maar die is wat duurder.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de genoemde Marantz receiver voldoende voor mijn usecase? Ik heb een review gezien waar ze hem niet heel goed beoordelen, maar die staat bol van de technische termen en grafiekjes. Ik ben benieuwd of dat in de praktijk erg merkbaar is in mijn setup. Of zijn er alternatieven of andere overwegingen te maken? Ik hoor het graag :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Beste antwoord (via NoepZor op 23-01-2024 13:42)

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:18
Hoeveel apparaten wil je via HDMI aansluiten? Misschien is een stereo versterker met 1 HDMI aansluiting al genoeg voor je. Je zou dan alle apparaten op je TV moeten aansluiten en de (e)ARC poort van je tv op je versterker moeten aansluiten.
Overigens, HDMI CEC is hit and miss. Hou er rekening mee dat jouw combinatie mogelijk niet goed werkt.

AV Receivers:
Een mede-Tweaker wees me onlangs op deze optie: https://hifi.nl/artikel/3...l-andere-AV-receiver.html

Stereo componenten met sub out:
Bluesound Powernode Edge (N230)
Bluesound Powernode (N330)
WiiM AMP

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:18
Hoeveel apparaten wil je via HDMI aansluiten? Misschien is een stereo versterker met 1 HDMI aansluiting al genoeg voor je. Je zou dan alle apparaten op je TV moeten aansluiten en de (e)ARC poort van je tv op je versterker moeten aansluiten.
Overigens, HDMI CEC is hit and miss. Hou er rekening mee dat jouw combinatie mogelijk niet goed werkt.

AV Receivers:
Een mede-Tweaker wees me onlangs op deze optie: https://hifi.nl/artikel/3...l-andere-AV-receiver.html

Stereo componenten met sub out:
Bluesound Powernode Edge (N230)
Bluesound Powernode (N330)
WiiM AMP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
Een stereo versterker voor een zacht prijsje is de Argon Audio SA1. Die heeft ook pre-out, dus kan een sub aan gehangen worden.
Het is even de vraag hoe relevant HDMI precies voor je is. Als je maar 2 speakers hebt, is het ook geen punt om het tv geluid via optisch aan een stereo versterker te hangen.

[ Voor 70% gewijzigd door Hulleman op 23-01-2024 09:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dank voor de reacties. Een stereoversterker zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Wellicht goed om te benoemen, de TV waaraan ik de receiver wil koppelen is een LG OLED 55C1. 1 HDMI ingang is genoeg, ik heb een Chromecast 4K, maar die hangt aan de TV. Ik neem aan dat dat geen verschil maakt ten opzichte van aansluiten op een receiver.

Volgens mij hebben de meeste stereoversterkers geen kamercorrectie. Is dit een groot gemis? Ik gebruik het nu niet omdat het niet echt lekker werkt en het ingesteld moet worden via een shady menu via een composiet snoertje. Het zou dan met name om correctie gaan voor de subwoofer (indien nodig). Die staat vrij dicht bij de muur. Mijn woonkamer is een L-vorm, zitgedeelte is 4m breed en 2.6m hoog.

Voor wat betreft de genoemde alternatieven. Die Bluesound modellen vind ik te prijzig, die andere twee (Wiim en de Argon audio) zijn nog wel het bekijken waard. Dank voor de tips :)

Edit: ik zie dat de Argon audio geen HDMI heeft. Dat is wel een vereiste, zodat ie via de TV bediend kan worden (aan/uit en harder/zachter met name).

[ Voor 7% gewijzigd door NoepZor op 23-01-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Als je correctie wil voor de subwoofer wil dan kom je al uit bij de wat duurdere AV receivers die ondersteuning hebben voor Audyssey XT32.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Wil je een nieuwe receiver? Of is een jong tweedehands model voor een leuke prijs ook een optie? Ik heb bijvoorbeeld zelf mijn Denon X1600H ingewisseld voor een recenter model omdat ik specifiek op zoek was naar HDMI features als VRR. Maar als je die features niet nodig hebt, is dat ding verder overcompleet. Audyssey calibratie, 4K 120hz support en alle "smart" opties als Airplay, Spotify Connect en Bluetooth audio. Die van mij staat te verstoffen op zolder. ik kan me voorstellen dat meer mensen om die reden een jonggebruikte receiver verkopen. Dan zou je voor 200-300 al klaar kunnen zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Hulleman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:08:
Als je correctie wil voor de subwoofer wil dan kom je al uit bij de wat duurdere AV receivers die ondersteuning hebben voor Audyssey XT32.
Goed om te weten, het effect is dus relatief beperkt van de Audissey op de instap series?
DexterDee schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:54:
Wil je een nieuwe receiver? Of is een jong tweedehands model voor een leuke prijs ook een optie? Ik heb bijvoorbeeld zelf mijn Denon X1600H ingewisseld voor een recenter model omdat ik specifiek op zoek was naar HDMI features als VRR. Maar als je die features niet nodig hebt, is dat ding verder overcompleet. Audyssey calibratie, 4K 120hz support en alle "smart" opties als Airplay, Spotify Connect en Bluetooth audio. Die van mij staat te verstoffen op zolder. ik kan me voorstellen dat meer mensen om die reden een jonggebruikte receiver verkopen. Dan zou je voor 200-300 al klaar kunnen zijn.
Het idee is een compactere oplossing dan ik nu heb. Een tweedehands kan een optie zijn, maar dan moet ie wel voldoen aan de eisen die ik er aan stel. De meeste receivers die te koop zijn zijn vrij log qua formfactor. Wellicht toch de gok wagen met die Wiim amp. Die is compact, betaalbaar en vooralsnog zijn er geen plannen om het aantal kanalen verder uit te breiden. Het alternatief is een soundbar, maar die kosten veel geld en ik geloof niet direct dat die een beter geluid geven dan een setje bookshelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
NoepZor schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Goed om te weten, het effect is dus relatief beperkt van de Audissey op de instap series?
Er is wel degelijk ruimtecorrectie aanwezig, alleen niet voor de subwoofer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
Hulleman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Er is wel degelijk ruimtecorrectie aanwezig, alleen niet voor de subwoofer.
Dat snap ik, maar het is gevoelsmatig met name de bas die op bepaalde frequenties gecorrigeerd zou moeten worden (staande golven). Als er geen subwoofercorrectie aanwezig is, dan heeft die kamercorrectie maar beperkt zin denk ik en is de meerwaarde van een AV receiver ten opzichte van een stereoversterker met sub out beperkt.

Ik heb de Wiim besteld, als die correct werkt met mijn TV is dat in ieder geval een elegante oplossing. Dank voor de tips in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik ben ook op zoek naar een kleinere versterker ivm het plaatsen van een andere kast..
En ben ook aan het kijken naar de WiiM Amp. Echter als ik in de pricewatch specificatie kijk zie ik staat dat deze Google cast ondersteunt, echter kan ik dit niet terugvinden op de WiiM website.

Weet iemand dit?

Ik heb een Chromecast audio liggen, dus indien nodig kan ik die ook gebruiken, maar als het zonder kan, dan is dat een mooiere optie.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Op de site onder specs staat het volgende:

Supported Streaming Protocol
AirPlay 2, Chromecast, Spotify Connect,
TIDAL Connect, Alexa Cast, DLNA

Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, via bijv. Youtube komt hij niet naar voren, maar het is natuurlijk een audio only streamer.

Edit: en nog een toevoeging, inmiddels de versterker up & running en het geluid is dik in orde voor mijn gebruik. Schakelt ook netjes in en uit. Alleen ik kwam er achter dat het feit dat het geluid meer van links lijkt te komen niet alleen aan mijn positie iets links van de tv komt, maar ook aan een kapotte tweeter in de rechter speaker :(

Zit nu te twijfelen om een setje 3020i's te halen, of Kef Q150. Alleen die laatste zijn minder WAF approved. Schijnen voor het geld wel goede speakers te zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door NoepZor op 26-01-2024 10:10 ]

Pagina: 1