Geluidsoverlast Nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-05 10:52
Beste Tweakers,

Wij wonen sinds twee maanden in onze nieuwbouwwoning. Het betreft een tweekapper. Gedurende deze periode valt ons op dat wij heel veel contactgeluiden horen van onze buren.
Denk hierbij aan:
  • Het kindje (4) dat door het huis rent,
  • Stofzuiger die tegen de plinten aan stoot,
  • Het schuiven van stoelen over de vloer.
  • Gebonk in het algemeen
Wij zijn verhuisd uit rijtjeshuis dat in 2018 is gebouwd. Hier hebben wij dit soort bonkende geluiden nooit gehoord. Aan de ene kant woonde ook een gezin met een kind van ongeveer 4 jaar en aan de andere kant een gezin met 2 tieners.

Bij de aannemer vangen wij bot, deze geeft aan alles volgens de norm gebouwd te hebben en dat wij zelf met een rapport moeten komen dat het tegendeel bewijst. Ik heb op tweakers al gelezen dat wij via de woningborg een test kunnen laten doen, maar dat dit heel subjectief is en vaak tot niets leidt.

Onze vragen zijn nu:
  • Zijn onze verwachtingen te hoog geweest? Dat we soms iets horen valt te verwachten, maar wij horen nu dagelijks geluiden van de buren.
  • Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn dat wij deze geluiden horen?
Hoor graag wat jullie ervaringen hierin zijn en eventuele aanbevelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Eerste vraag: horen de buren jullie ook?

Tweede vraag: waaruit bestaat de muur tussen de huizen?

Derde vraag: is het meer bij de stopcontacten / ventilatieschachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:59
Zijn beide nieuwbouwhuizen al aangekleed met geluidsdempende materialen zoals gordijnen, vloerkleden en ingericht met meubels zoals boekenkast etc? Of enkel harde materialen zoal pvc/tegelvloer, lamellen, veel glas etc. Het lost niet alles op maar de juiste aankleding dempt veel geluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bijzonder, wij wonen in een huis uit 2018 (gewoon rijtjeshuis) en wij horen echt nooit iets, de buren horen zelfs niets als wij een feestje hebben met een mannetje of 20.... Dus klinkt alsof het bij jullie wel heel extreem is

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 10:34
hier precies hetzelfde, gloednieuwe 2 kapper heeft meer contactgeluid dan een 20 jaar oude tussenwoning. Mogelijk is het verschil wel/geen zwevende dekvloer. Nieuwe woning heeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat voor bouw is het? Spouwmuur of tunnelbouw?
Ik gok dat het om tunnelbouw gaat, daar hoor je inderdaad veel contact geluid...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:15
Neem aan dat jouw nieuwbouwwoning voorzien is van een ankerloze spouw? Kan zijn dat deze vervuild is tijdens de bouw door brokstokken/bouwafval/specie waardoor er een geluidsbrug vormt tussen de 2 huizen. Soms zijn er ook tijdens de bouw koppelstaven t.b.v. de stabiliteit geplaatst (waarom ze dit dan nog een ankerLOZE spouw noemen is mij een raadsel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
Leroy1991 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:26:

Onze vragen zijn nu:
  • Zijn onze verwachtingen te hoog geweest? Dat we soms iets horen valt te verwachten, maar wij horen nu dagelijks geluiden van de buren.
  • Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn dat wij deze geluiden horen?
Gezien de geluiden die je hoort, zou het probleem heel goed in de vloer van de buren kunnen zitten en dan vooral de manier waarop deze is gelegd. Als plavuizen of laminaat tegen de wand aan gelegd zijn, kan dat de geluidsoverlast veroorzaken die jij ervaart.
Enig idee hoe hun vloer eruit ziet en hoe die is gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 10:34
zonder zwevende dekvloer maakt het natuurlijk niet uit of de vloer tegen de wand aan ligt of niet, dan gaan alle trillingen sowieso via de gedeelde fundering naar de buren. Hier nogmaals een nieuwe 2 kapper zonder zwevende dekvloer, met exact hetzelfde "probleem".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Het valt mij hier in de omgeving op dat ik steeds vaker weer ter plaatse gestorte tussenmuren zie zonder spouw.

Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar ik kan me voorstellen dat dit veel geluid doorgeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dfTIcp9OvfMplI1gUjrdiwPuKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etXaESiDAX3sQaGWdZQpWBtU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie hierboven een opmerking over de aankleding van woningen.
De trend is dat het steeds minimalistischer wordt.
Gladde harde oppervlakken zijn helemaal in.

Interieurs uit de jaren 70 met hoogpolig vloerbedekking, gordijnen, dikke overgordijnen, kurk op de plafonds en een hoogpolig tafelkleed. Dempt natuurlijk fantastisch, maar we wonen niet in een museum.

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 23-01-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
Dank voor jullie reacties.

Het betreffen muren die opgebouwd zijn uit grote grijze betonblokken.
De spouw zou inderdaad ankerloos moeten zijn.

De buren horen ons niet, maar wij rennen dan ook niet door het huis heen.

Het is vooral op de begane grond. Op de eerste verdieping horen wij veel minder geluiden. (Hier wordt ook minder geleefd door beide huizen)

Beide woningen zijn voorzien van PVC vloer.

De uitvoerder gaf aan dat de op de fundering eerst vilt geplaatst wordt, waar vervolgens de vloerplaten op gelegd worden.

Het steekt ons vooral dat de aannemer geen enkele poging doet om iets te onderzoeken en het afdoet met wij bouwen volgens de norm. Net zoals dat elke vochtplek bouwvocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:16
Hier horen we ook vloergeluiden. Oplevering 2022, ankerloze spouw. Je hoort niks qua stemmen, traplopen of deuren - enkel geluiden op de vloer van de begane grond.

Reden: de fundering - op palen - bestaat uit één groot deel. Dus allemaal rechthoeken, waarbij de korte zijde doorloopt langs de voor- en achterkant van alle woningen en de lange zijde wordt gedeeld met de buren. Daar staan vervolgens de huizen ankerloos naast elkaar. De fundering levert doorgifte van geluid op via harde vloeren.

Zo horen wij het als de directe buren (tegelvloer) stofzuigen, stampen of stoelen schuiven, maar die buren horen niks van ons (houten vloer). Tijdens de bouw kon je horen dat ze drie huizen verder de vloer schuurden in voorbereiding op de PVC vloer. Nadat de PVC vloer (klik, zwevend en dus niet verlijmd) er in lag hoorden we niks meer.

Hebben je buren toevallig een 'harde' vloer en liggen bij jullie de funderingen ook aansluitend? Dan zit daar je contactgeluid. Alternatief is dat je 'ankerloze' muur tóch in verbinding staat met die van de buren (via puin of anderszins in de spouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuroteck
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 16:14
PVC vloer inclusief ondervloer of alleen geëgaliseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
Mr. Stom schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:22:
Hier horen we ook vloergeluiden. Oplevering 2022, ankerloze spouw. Je hoort niks qua stemmen, traplopen of deuren - enkel geluiden op de vloer van de begane grond.

Reden: de fundering - op palen - bestaat uit één groot deel. Dus allemaal rechthoeken, waarbij de korte zijde doorloopt langs de voor- en achterkant van alle woningen en de lange zijde wordt gedeeld met de buren. Daar staan vervolgens de huizen ankerloos naast elkaar. De fundering levert doorgifte van geluid op via harde vloeren.

Zo horen wij het als de directe buren (tegelvloer) stofzuigen, stampen of stoelen schuiven, maar die buren horen niks van ons (houten vloer). Tijdens de bouw kon je horen dat ze drie huizen verder de vloer schuurden in voorbereiding op de PVC vloer. Nadat de PVC vloer (klik, zwevend en dus niet verlijmd) er in lag hoorden we niks meer.

Hebben je buren toevallig een 'harde' vloer en liggen bij jullie de funderingen ook aansluitend? Dan zit daar je contactgeluid. Alternatief is dat je 'ankerloze' muur tóch in verbinding staat met die van de buren (via puin of anderszins in de spouw).
Klinkt heel erg als bij ons. Onze huizen staan ook op palen en delen de fundering. Maar van het klussen van buren aan de andere zijde hebben wij nooit gehoord. Hier zit dan wel de garage tussen. Dikke prima dat ze huizen zo opbouwen, blijf het raar vinden dat onze buren niet horen en dat andere buren er ook geen last van hebben.
Neuroteck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:28:
PVC vloer inclusief ondervloer of alleen geëgaliseerd?
Betreft bij ons beide PVC met egaline. Geen ondervloer. Mijn inziens moet dit geen probleem zijn, omdat de vloer dus los van elkaar liggen en op vilt op de fundering liggen.

Denk dat ik eens ga opzoeken hoe ik met een camera in de spouw kom om zelf uit te sluiten of hier puin ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuroteck
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 16:14
Mijn buurman vond het ook niet nodig om ondervloer te gebruiken op PVC (nieuwbouwappartement)
Hoor letterlijk niets door alle isolatie behalve als meneer gaat lopen, dit bonzende geluid hoor ik extreem goed.
Het is ook (in appartementen) niet voor niets vaak verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 06:59
klinkt als bij ons, rijtjeshuis nieuwbouw 2008, eerste bewoners nooit last, nieuwe bewoners en sinds ze een nieuwe vloer hadden laten leggen hoorden we telkens hard scherp geschuif van meubels. Ontzettend storend de afgelopen jaren. Ondertussen hebben ze weer een verbouwing gehad en zijn de schuifgeluiden sindsdien minder scherp maar wel net zo hard maar dat scheelt al enorm in het gehoor. Wij hebben altijd aangenomen dat ze de vloer tegen de muur aan hebben laten doorleggen destijds. Helaas mensen die niet voor rede vatbaar zijn over iets simpels als goede viltjes onder je stoelen gebruiken en tijdig vervangen. Hopelijk vinden jullie een oplossing want het kan je aardig dwars zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wij horen onze corpulente buurvrouw ook lopen in onze nieuwe tweekapper. Erg vervelend, maar een ongelukkige combinatie van gedeelde fundering en zwaarlijvigheid. Niks aan te doen helaas, behalve vragen of ze slippers of iets dempends aan d'r voeten doet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Leroy1991 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:37:
Dank voor jullie reacties.

Het betreffen muren die opgebouwd zijn uit grote grijze betonblokken.
De spouw zou inderdaad ankerloos moeten zijn.

De buren horen ons niet, maar wij rennen dan ook niet door het huis heen.

Het is vooral op de begane grond. Op de eerste verdieping horen wij veel minder geluiden. (Hier wordt ook minder geleefd door beide huizen)

Beide woningen zijn voorzien van PVC vloer.

De uitvoerder gaf aan dat de op de fundering eerst vilt geplaatst wordt, waar vervolgens de vloerplaten op gelegd worden.

Dat je dat vooral beneden hoort vraag ik mij af als de betonnen vloerplaten niet onder beide huizen dóórlopen dus zonder onderbreking bij scheidingsmuur.

Het steekt ons vooral dat de aannemer geen enkele poging doet om iets te onderzoeken en het afdoet met wij bouwen volgens de norm. Net zoals dat elke vochtplek bouwvocht is.
Dat je dat vooral beneden geluiden hoort vraag ik mij af als de betonnen vloerplaten onder de scheiding van beide huizen gewoon dóórlopen dus zonder onderbreking (kapitale bouwfout) of dat de scheiding van de vloerplaten onder de woningscheiding met beton is opgevuld; alle naden van de vloerplaten uitgezonderd op die van de woningscheiding worden gewoonlijk met beton opgevuld..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:40
Neuroteck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:55:
Mijn buurman vond het ook niet nodig om ondervloer te gebruiken op PVC (nieuwbouwappartement)
Hoor letterlijk niets door alle isolatie behalve als meneer gaat lopen, dit bonzende geluid hoor ik extreem goed.
Het is ook (in appartementen) niet voor niets vaak verplicht
Bij normaal plakpvc wat verlijmd wordt zit toch nooit een ondervloer? De vloer wordt dan geegaliseerd met egaline en daarop wordt de pvc-vloer verlijmd.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socialhugo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 21:33
Sommige mensen frezen van alles in de muur zoals extra stopcontacten of inbouw lampen etc. Dat zijn allemaal geluidslekken. Het kan ook voorkomen dat de stopcontacten van de buren rug tot rug met die van jullie zijn geïnstalleerd en dat maakt de geluidsisolatie ook slecht. Kijk daar eens naar.
Denk ook aan diepe holle buizen voor het zogenaamd wegwerken van de kabels van een tv.

[ Voor 12% gewijzigd door socialhugo op 23-01-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
socialhugo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:49:
Sommige mensen frezen van alles in de muur zoals extra stopcontacten of inbouw lampen etc. Dat zijn allemaal geluidslekken. Het kan ook voorkomen dat de stopcontacten van de buren rug tot rug met die van jullie zijn geïnstalleerd en dat maakt de geluidsisolatie ook slecht. Kijk daar eens naar.
Denk ook aan diepe holle buizen voor het zogenaamd wegwerken van de kabels van een tv.
Dat zou vooral resulteren in luchtgeluiden (stemgeluiden etc.), niet in meer contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socialhugo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 21:33
Dat is waar. Ik had niet direct door dat het voornamelijk contactgeluiden zijn waar hij last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-05 22:14
Er is maar 1 manier om vast te stellen of volgens de norm gebouwd is m.b.t. contactgeluid:
Een hamerapparaat inzetten en een rapportage op basis van de NEN5077.

Dit artikel geeft wat meer achtergrond over wat er allemaal komt kijken bij het voldoen aan de norm.
Ook bij het toepassen van bewezen constructies op basis van de Nederlandse Praktijk Richtlijnen (NPR) kan het in de praktijk misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linux
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-03 17:57
Ik krijg steeds meer de indruk dat verlijmde pvc vloeren de boosdoener zijn bij doorlopende funderingen.

Ik woon ook in een rijwoning met zo'n constructie (2022) en hoor ook loopgeluiden, andere dreunen en schuivende meubels. Wij hebben zelf lamelparket (wel verlijmd) en de buren geven aan niets te horen. Ondanks het ook verlijmd is, is dit natuurlijk wel een veel dikkere vloer dan die paar mm pvc. Helaas wil iedereen met vloerverwarming tegenwoordig dat verlijmde pvc hebben.

Voorheen in woning uit eind jaren 80 gewoond. Beide buren kliklaminaat en nooit last van contactgeluid via de vloer gehad.
Pagina: 1