Zoektocht naar een krachtige 64GB laptop voor werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdk1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 10:05
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik zal voornamelijk bezig zijn met PHPStorm, Docker en veel Chrome tabs openen. Geen gaming voor mij. Het unieke is dat ik deze set-up (PHPStorm, Docker, Chrome tabs) graag drie keer tegelijk wil draaien via KVM/VM's, zodat ik gemakkelijk tussen projecten kan wisselen zonder alles steeds te moeten openen en sluiten. Mijn huidige 16GB laptop schiet hierin tekort.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Mijn budget is ongeveer 5-6k. Het is een investering voor mijn werk, dus ik zoek naar een degelijk en stevig apparaat.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop zal voornamelijk thuis gebruikt worden, maar af en toe neem ik hem mee. Daarom hecht ik waarde aan een hogere schermresolutie en een fel scherm (veel nits) voor betere leesbaarheid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik heb geen specifieke merkvoorkeur, zolang het maar geen Apple is. Ik sta open voor alle suggesties!

Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop met waarschijnlijk de volgende specificaties:
- 64GB RAM: Voor het draaien van 3 KVM/VM's met PHPStorm, Docker en Chrome tabs.
- CPU met veel cores/threads: voor het draaien van de VM's lijkt het me handig om veel threads beschikbaar te hebben.
- Helder scherm: Minimaal 400 nits voor goede leesbaarheid bij zonlicht.
- Grafische kaart: Geïntegreerde is prima, ik speel geen games. Ook werk ik vooral op Linux, en Nvidia en Linux zijn niet altijd goede vrienden...

Ik heb al wat laptops bekeken, zoals Lenovo Yoga Pro 9i en Razer Blade 18, maar geen voldoet helemaal. Ik overweeg ook refurbished of tweedehands, maar geef de voorkeur aan de nieuwste hardware. De focus ligt op prestaties, bouwkwaliteit, vormfactor en batterijduur. Schermgrootte minimaal 15.6 inch, en een hoge resolutie.
Vooral de Razer Blade 16/18 vind ik er erg gaaf uit zien, goed scherm, goed formaat trackpad, monster CPU, alleen denk ik dat de videokaart te overkill is en voor onnodige hitte/fan geluid/slechte accuduur gaat zorgen.

Overigens heb ik ook gedacht aan een desktop met een remote desktop oplossing (heb thuis glasvezel), maar ben bang dat de verbinding performance toch te kort zal schieten wanneer ik via 4G verbind. Ook weet ik niet of een meerdere monitoren setup (op kantoor eventueel) over remote werkbaar is.

Hebben jullie suggesties of moet ik mijn eisen bijstellen? Ik hoor graag jullie adviezen en ervaringen!

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdk1 op 23-01-2024 07:33 ]

Beste antwoord (via Dennisdk1 op 31-01-2024 11:51)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:15

TommieW

Numa numa.

Heb je al de Lenovo Thinkpad P16 Gen2 overwogen? Voor €3200 heb je: i9-13950HX, 64GB DDR5-5600MHz, 2TB NVME SSD, 16" 3840x2400 800 nits scherm, integrated Intel graphics. (Of natuurlijk iets anders uit de Thinkpad lijn.)
kamerplant schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:39:
MacBook Pro 16 inch, m3 Max met 36GB memory. €4300.
Gebruik vervolgens OrbStack omdat die veel sneller is dan Docker Desktop. Werkt als een malle.

(Update: ik las het verkeerd, ik las 32gb. Maar anyway prima 😌)
(Naast dat TS geen Apple wil.) Detail zou dan wel zijn dat je er rekening mee moet houden dat je dan een ARM Linux moet draaien. Daar is niet alle software op beschikbaar.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gebruik vervolgens OrbStack omdat die veel sneller is dan Docker Desktop. Werkt als een malle.

[ Voor 18% gewijzigd door kamerplant op 23-01-2024 07:48 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdk1
@kamerplant goede suggestie.
Maar ik ben bang dat de 36GB memory te kort zal schieten voor mijn use case met meerdere volledige Linux instances, waarin ik ook weer Docker/Chrome/PHPStorm zal draaien.

Daarnaast, ben ik helaas geen fan van Apple/MacOS...

Thanks voor je suggestie nonetheless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Dell Latitude 5531?

Is te krijgen met een cpu tot de 12800H (6 P-cores en 8 E cores) en 64 GB Ram.

Met 64 GB Ram en die 12800H is die er vanaf € 3.166.

Zit standaard next-business day onsite garantie op.

Lijkt me ook wel een puntje om rekening mee te houden, want wat doe je als je laptop het niet meer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdk1
@White Feather , bedankt voor je hele goede suggestie!
Ziet er echt goed uit, 64GB ram, 20 threads CPU, integrated graphics, 1TB ssd, UHD Display en opladen over USB-C.

Enige wat ik jammer vind is dat het een 12e gen CPU is en niet een 13 (of 14e). Voor de rest ziet het er top uit, maar het lijkt alsof het nog niet een klein stapje beter kan op CPU gebied qua performance en efficiency.

Twijfels....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:15

TommieW

Numa numa.

Heb je al de Lenovo Thinkpad P16 Gen2 overwogen? Voor €3200 heb je: i9-13950HX, 64GB DDR5-5600MHz, 2TB NVME SSD, 16" 3840x2400 800 nits scherm, integrated Intel graphics. (Of natuurlijk iets anders uit de Thinkpad lijn.)
kamerplant schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:39:

(Naast dat TS geen Apple wil.) Detail zou dan wel zijn dat je er rekening mee moet houden dat je dan een ARM Linux moet draaien. Daar is niet alle software op beschikbaar.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Dennisdk1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:05:
@White Feather , bedankt voor je hele goede suggestie!
Ziet er echt goed uit, 64GB ram, 20 threads CPU, integrated graphics, 1TB ssd, UHD Display en opladen over USB-C.

Enige wat ik jammer vind is dat het een 12e gen CPU is en niet een 13 (of 14e). Voor de rest ziet het er top uit, maar het lijkt alsof het nog niet een klein stapje beter kan op CPU gebied qua performance en efficiency.

Twijfels....
Het is natuurlijk de vraag of een 13 of 14 generatie efficiënter is. Het zijn vooral hogere clocksnelheden en daardoor navenant hoger verbruik en hitte. Bovendien zetten de extra E-cores weinig zoden aan de dijk. Zo parallel dat er meer dan 20 processen aan het werk zijn is het meeste werk niet.

Maar inderdaad jammer van die 12e gen. Ik heb hem zelf via werk en er is gewoon geen snellere bij Dell in deze range :(

Maar er zijn vast wel andere zakelijke laptops die wel voldoen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:46
Bij HP kun je idd workstation laptop samenstellen, met een 13700H (tot 13800H, maar kreeg dan configuratie conflict), 64GB en 2TB ssd (nvme)
Ronde de 2000-2200 euro ex. btw

[ Voor 17% gewijzigd door cannibal op 23-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdk1
TommieW schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:19:

[...]

Hmm die klinkt wel echt top! Eigenlijk precies alles wat ik zoek... ff wat reviews checken en een nachtje over slapen ;)

Super bedankt voor suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdk1
Super bedankt allemaal voor het meedenken, de suggesties en de info!
Ik ben uiteindelijk voor de Thinkpad P16 Gen 2 gegaan!

Wanneer deze binnen is zal ik mijn ervaringen delen! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mocht iemand een HP ZBook Power 15,6 inch G9 overwegen. Mijn ervaring is op dit moment nog niet al te best tov Dell XPS en Thinkpads kwa HP updates en algemene performance (accu duur etcetra). Ook verschillende onverklaarbare BSOD's ondertussen gehad.

@Dennisdk1 Mag ik je ThrottleStop aanraden om het maximale uit je nieuwe laptop straks te halen, ook wanneer je alleen op de accu draait en je moet compileren? En denk om een degelijke Dock die de max. wattage aan kan van je nieuwe laptop ;)

Collega's met Macbook Pro en M2/3 en installeren van NPM packages en builden van projecten.. gaat wel echt sneller dan de Windows machines.

* Falcon is jaloers :(

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 31-01-2024 12:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1