Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56
Ik ga binnenkort verhuizen naar een eind jaren ‘80 woning.

Op de 1e en 2e etage (slaapkamers, thuiswerkplek) worden alle muren gestukadoord. De paneel radiatoren komen uit 1988.

Het gaat om de volgende types en de lengtes komen mooi overeen met de raamkozijnen erboven:
400x800 T11
400x2000 T11
400x1600 T10
400x1200 T10

Allemaal met weinig vermogen (en lelijk), maar ze voldoen net aan het benodige vermogen met de bekende calculator. Dan reken ik met 70W per m3.

Aangezien achter de radiatoren stucwerk te doen is denk ik erover om de radiatoren te vervangen. Ook wil ik mijn huidige set Tado knoppen meenemen en Heimeier Eclipse thermostaatkranen installeren.

Full electric 10kW (volgens de bekende formule) warmtepomp wordt het niet ivm totale kosten en ruimte. We hebben geen vloerverwarming. Wel is de CV ketel al 15 jaar oud en al 2 jaar niet meer onderhouden. Die wil ik dus vervangen voor een nieuwe (kleinere) CV ketel + hybride warmte pomp.

Nu mijn vragen:
Wat voor type radiatoren moet ik hebben?
Meer vermogen? Gelijk voor T33 ofzo gaan?
Moet ik rekenen met een lager vermogen met zo’n hybride warmtepomp?
LTV radiatoren (duur) alleen interessant voor full electric?

Beste antwoord (via Djarune op 25-01-2024 09:18)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:31
je hebt een groot huis als. je 2 badkamers hebt, je gaag mij niet vertellen dat er geen ruimte is voor een vat binnen. Die ruimte maken is mss niet het leukste maar ik zou toch even verder puzzelen nog.

Een monoblock. is goed maar dan heb je nog steeds binnen een vat met warm. water voor douche/bad nodig, dus verkijk je niet op de ruimte.

Die heimeier eclipse kranen gaan prima werken en zou ik zeker doen.

beneden gewoon zorgen voor veel afgifte. Je kunt fancoils overwegen (zoek op innova airleaf sl600 bijv uit italie via ebay.it , zet er 3 beneden neer en je hebt voor 1500 euro zo 5kw afgifte vermogen). Anders kun je ook nog convectoren van Betherma overwegen https://www.bengshop.nl/b...320/?Montagewijze=Op+wand

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
T22 of T33, kijk ook even wat je op Marktplaats kunt vinden.

Ik heb een 1978 huis met T20 en T21 radiatoren boven. De slechtst geïsoleerde slaapkamer heeft een T20, die trekt het niet, de rest allemaal wel. CV temperatuur zit rond de 35-40 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zo’n binnenunit met 200L geïntrigeerde boiler is nog geen 1m2 oppervlakte en nog geen 2 meter hoog.

Full Electric of hybride + ketel, prijstechnisch nagenoeg even duur.
Aangezien je toch de radiatoren gaat vervangen…

Zeker weten dat je geen 10kW nodig hebt!
Hoe groot is de woning en hoeveel was het gasverbruik van de vorige bewoners?

Edit:
Via bouw-energie kun je makkelijk zelf een warmteverliesberekening maken. vrij accuraat mits goed ingevuld.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 23-01-2024 07:29 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
hybride is financieel eigenlijk nooit interessant. gewoon al die radiatoren vervangen door T22s, jaartje sparen en dan zoiets neer (laten) zetten:

https://warmtepomp.myonli...tijdelijke-cash-back-750/

edit: 70 W/m3 is achterhaalde berekening, gaat uit van nul isolatie en dan in 2u de kamer naar 22C stoken bij -10 buiten. Mijn eigen huis uit '68 heeft op slaapkamers van ~15m2 maar 500W afgifte en is prima warm in de winter. truc is gewoon niet allea uitzetten en dan ineens naar heel warm willen. also, het vermogen van die T22s is maar 25-30% bij aanvoertemp 30-35C t. o. v. 70C. niet erg maar probeer aub geen 70W/m3 te halen voor lage temp want dat gaat niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Fr33z op 23-01-2024 05:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Zelf heb ik de henrad eco line radiatoren in huis hangen.
Bevallen erg goed en het mooie is dat er een speciaal ventiel in zit wat het waterzijdig in regelen heel erg makkelijk maakt. Gewoon de ventielen instellen volgens tabel uit handboek en alle radiatoren worden tegelijk warm. Eventueel nog bij tune, maar dat was bij mij thuis niet nodig.

Hier even link naar hun handboek met de tech specs.
Ik zou zelf overal voor T22 model gaan. Voor rest weet ik niet hoe je stookt. Maar de meeste mensen willen vooral hun huiskamer verwarmen waardoor ik zal aanraden om vooral voor te zorgen dat je zoveel mogelijk warmte afgifte hebt in je huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
DutchWing schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 01:19:
Zo’n binnenunit met 200L geïntrigeerde boiler is nog geen 1m2 oppervlakte en nog geen 2 meter hoog.
Maar past niet. Diepte ruimte CV ketel is 50cm. Ergens anders binnen kan ie niet staan. De meeste binnenunits zijn 60x60cm. Wat wel kan is een monoblock buiten.
Full Electric of hybride + ketel, prijstechnisch nagenoeg even duur.
Aangezien je toch de radiatoren gaat vervangen…
Beneden staan nog 4 radiatoren (waarvan één design) en in elk van de badkamers ook. Moet ik deze dan ook vervangen? Het wordt een dure makeover. Zeker als ik LTV nodig heb vanwege full electric
Zeker weten dat je geen 10kW nodig hebt!
Hoe groot is de woning en hoeveel was het gasverbruik van de vorige bewoners?
historisch jaargemiddelde is 1950m3. Vorige bewoner weet ik niet het verbruik van maar was alleen. Ons gezin bestaat uit 4. Energielabel is B.
Met formule kom ik op 1950*1650/1650=9,5 dus 10m3. Daarnaast heb ik 2 badkamers met elk een bad en douche dus grote boiler waarschijnlijk nodig.
Via bouw-energie kun je makkelijk zelf een warmteverliesberekening maken. vrij accuraat mits goed ingevuld.
Dank, ik weet veel antwoorden niet dus krijg hem niet goed ingevuld.
_JGC_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:56:
T22 of T33, kijk ook even wat je op Marktplaats kunt vinden.

Ik heb een 1978 huis met T20 en T21 radiatoren boven. De slechtst geïsoleerde slaapkamer heeft een T20, die trekt het niet, de rest allemaal wel. CV temperatuur zit rond de 35-40 graden.
Thx, wordt dan T22 of T21 aangezien T33 te dik wordt onder het raamkozijn. Ben wel bang dat beneden de radiatoren ook te mager zijn en ook wellicht vervangen moeten worden. Daar gaat tenslotte de meeste energie heen. Wat is hierbij het advies? Moet ik ook kijken naar LTV radiatoren?
Fr33z schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 05:38:
hybride is financieel eigenlijk nooit interessant. gewoon al die radiatoren vervangen door T22s, jaartje sparen en dan zoiets neer (laten) zetten:

https://warmtepomp.myonli...tijdelijke-cash-back-750/
Thx, mooi ding maar past helaas niet in CV ruimte. Een compleet monoblock zou wel kunnen aan zijkant gevel onder schuin dak.
edit: 70 W/m3 is achterhaalde berekening, gaat uit van nul isolatie en dan in 2u de kamer naar 22C stoken bij -10 buiten. Mijn eigen huis uit '68 heeft op slaapkamers van ~15m2 maar 500W afgifte en is prima warm in de winter. truc is gewoon niet allea uitzetten en dan ineens naar heel warm willen. also, het vermogen van die T22s is maar 25-30% bij aanvoertemp 30-35C t. o. v. 70C. niet erg maar probeer aub geen 70W/m3 te halen voor lage temp want dat gaat niet.
Dank! Ik zoek bij je uitleg eigenlijk nog het vermogen / radiator waarmee ik wel moet rekenen icm warmtepomp. Moet ik ze upgraden met dubbel vermogen of nog hoger?
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:06:
Zelf heb ik de henrad eco line radiatoren in huis hangen.
Bevallen erg goed en het mooie is dat er een speciaal ventiel in zit wat het waterzijdig in regelen heel erg makkelijk maakt. Gewoon de ventielen instellen volgens tabel uit handboek en alle radiatoren worden tegelijk warm. Eventueel nog bij tune, maar dat was bij mij thuis niet nodig.

Hier even link naar hun handboek met de tech specs.
Ik zou zelf overal voor T22 model gaan. Voor rest weet ik niet hoe je stookt. Maar de meeste mensen willen vooral hun huiskamer verwarmen waardoor ik zal aanraden om vooral voor te zorgen dat je zoveel mogelijk warmte afgifte hebt in je huiskamer.
T22 zie ik vaker terug. Stoken op slaapkamers is voornamelijk op wat lagere temperaturen of kort wat hoger. Op de thuiswerk plek (klein kamertje) is 20°C wel lekker. Beneden wil ik het warm hebben ivm WAF.

Ik wil eigenlijk heimeier eclipse kranen (vanwege automatisch waterzijdig inregelen) icm mijn bestaande 10x tado knoppen. Gaat het werken met full electric / hybride warmtepomp? Wellicht met de Tado warmtepomp connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Woonkamer ook T22 of T33, zo groot mogelijk. Wederom marktplaats. Eventueel boosten met ventilatoren. Leuk artikeltje: review: Tweaker Bazz0847: het begon met 15 printplaatjes

Ik heb hier 330x50, 80x60 en 300x50 hangen. De 330'er hing er al, de rest gekregen of voor weinig van Marktplaats. Oorspronkelijk hing er een T20 van 290x50, die is vervangen.

Veel mensen slopen hun grote radiatoren van de muur omdat ze vloerverwarming willen want dat "moet voor de warmtepomp". Doe er je voordeel mee. Ik heb hier ook plannen voor vloerverwarming, maar die radiatoren blijven hangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
je hebt een groot huis als. je 2 badkamers hebt, je gaag mij niet vertellen dat er geen ruimte is voor een vat binnen. Die ruimte maken is mss niet het leukste maar ik zou toch even verder puzzelen nog.

Een monoblock. is goed maar dan heb je nog steeds binnen een vat met warm. water voor douche/bad nodig, dus verkijk je niet op de ruimte.

beneden gewoon zorgen voor veel afgifte. Je kunt fancoils overwegen (zoek op innova airleaf sl600 bijv uit italie via ebay.it , zet er 3 beneden neer en je hebt voor 1500 euro zo 5kw afgifte vermogen). Anders kun je ook nog convectoren van Betherma overwegen https://www.bengshop.nl/b...320/?Montagewijze=Op+wand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Fr33z schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:22:

Ik heb nog een zolder in de nok. Deze is lastig te bereiken, maar er past waarschijnlijk net een Ø600 vat doorheen. De mechanische ventilatie unit (Itho) staat al op dezelfde zolder. Kan zo’n vat ook liggend staan? Er gaat geen trap of iets dergelijks naartoe, maar via een ladder kan het wel als de CV ketel weg is. Alternatief is de CV ruimte vergroten door de badkamer kleiner te maken, maar dat heeft nogal wat voet ik de aarde.
Thx. Ziet er beide goed uit. Het wordt of zoiets beneden of toch vloerverwarming. Een stuk duurder, maar wel radiator vrij. Huis staat immers nog een tijdje leeg.
Pagina: 1