Inventum Modul-AIR hybride wp - ervaringen & optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel3008
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-06 19:03
Wellicht ontbreekt het aan mijn zoek skills op het wereld weide web, maar bijzonder veel gebruikerservaringen over de Inventum Modul-AIR warmtepomp kom ik niet tegen, behalve via dit forum. Nu is er al een mooi topic hierover, maar ik wil deze niet hi-jacken met mijn vragen / ervaringen.

Als recent eigenaar van een Inventum Modul AIR (hybride opstelling) heb ik op dit moment wel tal van vragen. Ik ben geen techneut, maar als gebruiker wil ik wel dat de WP optimaal werkt. Ik wil graag de WP goed begrijpen en tevens hoop ik dat de info welke hier komt ook voor andere gebruikers nuttig zal zijn.

Allereerst wat algemene informatie:

Info woning
  • Hoekwoning uit 2006
  • Totaal oppervlak 150m2
  • Vloerverwarming over gehele begane grond
  • Erker vol op zuid
  • Zijkant woning zuid
  • Ankerloze spouwmuur
  • Thermostaat ingesteld op 19 graden
  • Enkel vloerverwarming staat aan, overige ruimten worden niet verwarmd.
Gas verbruik voor installatie WP: 900m3 per jaar (verwarming, douche, bad, fornuis)

Ventilatie kanalen: begane grond: 2x in de keuken (125mm) en 1x in het toilet. 1e verdieping: 1x badkamer (100mm). Zolder, geen. Momenteel 1 (flexibele) demper, enkel op de niet vochtige kanalen.

Uitgevoerde duurzaamheidsinvesteringen in/op mijn woning
  • 18x 250wp op dak (zuid) met 3600W omvormer
  • 8x 400wp op schuur (zuid) met 3000W omvormer
  • AWB CV ketel Thermomaster C-XV – 2022
  • Inventum Modul-AIR (hybride)
  • Inventum MAX 150L boiler
  • Inventum EVA thermostaat
  • Inventum CO2 (keuken) + luchtvochtigheid (badkamer) RF sensoren
  • P1 meter tbv monitoren gas/elektriciteit verbruik
Instellingen van de WP
  • Min = 100m3
  • Max = 200m3
  • Draait (zo goed als) continu op 130m3
  • WP levert eerst aan CV, dan boiler
  • Geen gebruik van nacht instelling
Opstelling
  1. Kan er ook een demper geïnstalleerd worden op de badkamer ventilatiebuis (100mm)? Inventum overzicht geeft daar namelijk geen demper weer.
  2. Is er een beduidend verschil tussen een flexibele en rechte demper?
Boiler
  1. Op welk moment maakt de WP de keuze om energie te switchen van CV naar Boiler (en weer terug?)
  2. Waarom wordt de boiler niet via het elektriciteitsnet op temperatuur gehouden?
  3. Heeft de boiler wel/geen legionella preventie? Ik dacht het ergens gelezen te hebben dat 1x per week automatisch het water wordt verwarmd naar 65 graden. Echter lees ik daar niets over in bijgeleverde Inventum handleiding
RF modules
  1. RF ontvanger status knippert Rood. Bij het opstarten is de status tijdelijk rood-groen, daarna groen maar na enkele minuten rood. Dit lijkt me de ventilator te zijn (volgens hetgeen ik gevonden heb online), hoe dit verder op te lossen? Vraag staat overigens ook uit bij de installateur.
  2. RF sensor vochtigheid slaat goed aan (WP naar max stand), wat is de ideale positie voor de CO2 (in de keuken?).
  3. RF CO2 sensor heeft een stopcontact nodig, terwijl het een ‘wireless’ oplossing zou zijn (wireless vwb communicatie klopt weer wel)
WP
  1. WP draait eigenlijk altijd op 130m3. Terug naar de laagste stand (bij geen warmtevraag bijv) gebeurd niet tot amper.
  2. Volgens Inventum (ook website) kan de WP alleen communiceren met de Inventum – EVA Thermostaat en Honeywell – T87M2018 … Nu gebruikte ik, vol gebruikersgemak, een Honeywell Evohome systeem. Kan ik dit systeem nu wel of niet laten werken met de WP? Of heeft dit systeem nagenoeg geen toegevoegde waarde meer?
  3. WP software updates, vinden deze automatisch plaats of enkel via USB?
Als ik het gas verbruik van december 2023 (eerste volle maand met WP) vergelijk met de decembermaanden van 2017 tot en met 2022 is het gasverbruik met 62 tot 68% afgenomen. Echter gas verbruik is natuurlijk nooit 1 op 1 te vergelijken op deze korte termijn. Is deze afname een beetje in de lijn der verwachtingen bij anderen?

In weken rond het vriespunt is het verbruik rond de 36 m3 gas per week, bij weken rond de 8 – 12 graden is het gasverbruik rond de 12 – 14 m3 gas per week. Eveneens mooie cijfers of ruimte voor optimalisatie? Ik las in een ander topic dat sommige rond de 0 m3 gas verbruiken bij een ingestelde temperatuur van 21 graden? Dat red ik dus overduidelijk (nog) niet. Stroomverbruik is verdubbeld sinds de komst van de WP.

Welke zaken kan ik uitvoeren / proberen om de WP werking te optimaliseren?

Zonnige dag, buiten temp rond 10 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOvUVQPC1DncvFOa0wTU0k73atk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOj3Gmj81bUJb8gB4G2alrVr.jpg?f=fotoalbum_large

Koude dag, rond vriespunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pevl2vTeD1byXsPdCQRfXuMIqFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SJfdg6ow8Q0cU5vKRRMzGdhw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel3008
Een korte update. De afgelopen week is het redelijk zacht weer geweest voor februari.

Als het in de nacht en overdag rond de 10 graden is, dan kan de WP de gehele dag het huis op de ingestelde temperatuur warm houden (19 graden en soms daar boven). Ook op grijze dagen redt de WP dit. Desondanks dat er nog wel op gas gekookt wordt en de boiler nog niet altijd op temperatuur is (CV verwarmt bij), zijn er inmiddels al een aantal dagen op rij waarbij er < 1 m3 gas per dag wordt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Kan je nog achterhalen wat je gasverbruik vorig jaar was in deze periode?
Ik zit zelf te denken aan een ventilatie warmtepomp met elektrische boiler als backup als de vwp het meeste op kan vangen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel3008
Afgelopen 12 weken heb ik 207m3 gas verbruikt.

Als ik naar voorgaande jaren kijk (voor zover de vergelijking op gaat ivm weers-verschillen), kom ik uit op 430m3, 469m3, 592m3, 558m3, 598m3, 495m3.

tov vorig jaar zelfde periode is het gas verbruik -52%. Tov de hoogste periode -65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Thnx. Ik zit zonder WP over de afgelopen 12 weken op 300m3, dus dat geeft me een beter beeld over hoe realistisch gasloos gaat worden in mijn situatie.
Als ik het goed uitreken heb je een netto output van 1,14 kW. Dat zou voor mij betekenen dat ik meer moet bijstoken dan verwacht.

Die 150l boiler zit ik ook aan te denken; krijgt die het water een beetje op temperatuur en hoe lang kan je daar in de praktijk mee douchen?

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel3008
Het water komt prima op temperatuur. Boiler heb ik ingesteld op de max (65 graden), maar momenteel staat de WP nog op CV primair en Boiler secundair. Binnenkort ga ik dit switchen, dan zou de boiler dus in theorie altijd tegen de 65 graden moeten zijn.

Laatste paar keren dat ik gekeken heb zit de boiler temperatuur zo rond de 58/59 graden. Douchen gaat prima maar alles is natuurlijk afhankelijk van hoe lang, hoe warm etc. Als ik < 10 minuten douche zakt de temperatuur richting de 50 graden.

Verder nog wat meer data, meten = weten zullen we maar denken _/-\o_

Gasverbruik over de eerste 15 weken van 2024 en de eerste 2 weken van april, gevolgd door de procentuele besparing die met de WP is behaald:

2024: 190m3 en 5,1m3 voor enkel april
2023: 406m3 (-53%) en 300m3 (-83%)
2022: 416m3 (-54%) en 43m3 (-54%)
2021: 638m3 (-70%) en 54m3 (-90%)
2020: 556m3 (-65%) en 36m3 (-86%)
2019: 575m3 (-67%) en 44m3 (-88%)
2018: 486m3 (-61%) en 20m3 (-75%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Als je het maximale uit je warmtepomp wilt halen, moet je dit echt even checken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82402038

[ Voor 55% gewijzigd door Simpel78 op 13-05-2025 17:51 ]

Pagina: 1