Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 25% gewijzigd door PizzaAnanas op 25-01-2024 19:36 ]
[ Voor 25% gewijzigd door PizzaAnanas op 25-01-2024 19:36 ]
Dit². Solliciteren en gewoon je ding blijven doen totdat je wat hebt gevonden.Sissors schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:50:
Ik mis een beetje de optie: Gaan solliciteren en op zoek gaan naar een andere werkgever.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Mocht je in de IT werken, daar is werkgelegenheid genoeg. Met een beetje solliciteren kan je in een maand wat vinden en dan ben je in 3 maanden (afhankelijk van je opzegtermijn) elders.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
Ja, snap ik. Dat overweeg ik ook maar verwacht dat dit wel enige tijd zal duren (ca 2 maanden om iets te vinden, dan nog opzegtermijn, al met al ettelijke maanden in totaal), en zolang maar door hun hoepeltjes te moeten springen zie ik niet zitten.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
[ Voor 21% gewijzigd door President op 22-01-2024 22:17 ]
De kans dat jij binnen twee maanden een VSO rond zou hebben lijkt mij ook zo ongeveer nul.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
Ja, snap ik. Dat overweeg ik ook maar verwacht dat dit wel enige tijd zal duren (ca 2 maanden om iets te vinden, dan nog opzegtermijn, al met al ettelijke maanden in totaal), en zolang maar door hun hoepeltjes te moeten springen zie ik niet zitten.
Als je je zorgen maakt om voldoende inkomen, dan is die twee maanden (vanwege je opzegtermijn) toch geen enkel probleem? Je krijgt immers gewoon salaris, en je baas is wellicht blij dat hij zonde gedoe van je af is.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
Als het een grote partij is en ze willen van je af dan kunnen ze die zo printen natuurlijk. Als beiden het eens zijn dan kunnen ze per 1 feb uit elkaar…Sissors schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:15:
[...]
De kans dat jij binnen twee maanden een VSO rond zou hebben lijkt mij ook zo ongeveer nul.
Wat zegt je overeenkomst/CAO vwb opzegtermijn? Afhankelijk van de sector kan het goed zijn dat jij bijv. een opzegtermijn van 2 of 3 maanden heeft en de werkgever het dubbele, dan kun jij vanaf het moment dat je ander werk hebt gevonden gewoon stoppen met door hun hoepeltjes springen. Zolang je nog je basis functie vervult kunnen ze daar niks over zeggen.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
Als een werkgever niet tevreden is met een medewerker valt er vaak echt wel te praten over een kortere opzegtermijn vanuit de werknemer (want als ze graag van je af willen is dat vaak prettiger dan iemand laten zitten, e.e.a. hangt natuurlijk wel af van het type werk)Oon schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:24:
[...]
Wat zegt je overeenkomst/CAO vwb opzegtermijn? Afhankelijk van de sector kan het goed zijn dat jij bijv. een opzegtermijn van 2 of 3 maanden heeft en de werkgever het dubbele, dan kun jij vanaf het moment dat je ander werk hebt gevonden gewoon stoppen met door hun hoepeltjes springen. Zolang je nog je basis functie vervult kunnen ze daar niks over zeggen.
[ Voor 8% gewijzigd door aaaaaaaaaabc op 22-01-2024 22:33 ]
Maar dan moet werkgever dus richting een VSO of moeten ze je doorbetalen tot einde opzegtermijn, klinkt alsof TS al in exact die situatie zit.aaaaaaaaaabc schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:26:
[...]
Als een werkgever niet tevreden is met een medewerker valt er vaak echt wel te praten over een kortere opzegtermijn vanuit de werknemer (want als ze graag van je af willen is dat vaak prettiger dan iemand laten zitten, e.e.a. hangt natuurlijk wel af van het type werk)
Nee, dat bedoel ik niet helemaal. Mijn reactie op jouw post was niet helemaal helder. In het geval TS zelf een nieuwe baan valt, kun je vaak wel een kortere opzegtermijn afspreken als werkgever als niet tevreden is met de werknemer.Oon schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:27:
[...]
Maar dan moet werkgever dus richting een VSO of moeten ze je doorbetalen tot einde opzegtermijn, klinkt alsof TS al in exact die situatie zit.
[ Voor 32% gewijzigd door aaaaaaaaaabc op 22-01-2024 22:32 ]
Opzegtermijn voor iemand waar ze graag vanaf willen? Dat lijkt mij wel onderhandelbaar, zou toch zeker geen maanden moeten zijn.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
Hoe vaak zijn deze trajecten echt om iets te verbeteren? Dit is 9 van de 10 keer toch gewoon een vinkje dat in het dossier gezet moet worden richting de uitgang.President schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:15:
Kan je niet beter gewoon meegaan in hun wensen qua verbeterplan? Of ben je daar echt te trots voor?
Nee, zo werkt het niet. Geen idee hoe oud je bent of hoe vaak je van werkgever geswitcht bent maar zodra je gaat solliciteren en (hopelijk) binnenkort een nieuwe baan gevonden hebt, ben je ineens al 70% van "de ergernis" kwijt in je huidige situatie.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 22-01-2024 23:08 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Die transitievergoeding is tegenwoordig toch echt veel lager (ken niet alle uitgangspunten maar je krijgt niet zomaar 6 volle maanden als transitievergoeding!!MAX3400 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:56:
[...]
Nee, zo werkt het niet. Geen idee hoe oud je bent of hoe vaak je van werkgever geswitcht bent maar zodra je gaat solliciteren en (hopelijk) binnenkort een nieuwe baan gevonden hebt, ben je ineens al 70% van "de ergernis" kwijt in je huidige situatie.
Je startpost, even los van de exacte details, doet allang vermoeden dat je z.s.m. iets anders wil. Dan moet je er ook z.s.m. zelf mee aan de slag gaan. Elke dag langer stevent af op minstens 8 uur "ergernis" aan jouw kant, mogelijk een nieuwe kalendermaand in zicht en dus nog weer extra een maand langer blijven zitten.
Daarnaast, en ik snap je argument dat je kinderen / hypotheek / kosten hebt; maar een transitievergoeding kan nog best tegenvallen. Er zijn allerlei rekentools voor maar als ik snel uit mijn hoofd doe (en iemand zal me vast corrigeren), zou je met 10 dienstjaren bij 4K bruto per maand maximaaaal 24K bruto meekrijgen. Dan komt de fiscus even meeliften, hou je grofweg 16K over (netto). De Rijksoverheid heeft hier hele formulieren voor; reken het even na om een betere inschatting van tijd / geld / inzet uit te zoeken.
Als je nu al een half jaar of jaar aan het tobben bent (en daar mag je zelf een weging aan hangen): 16K is het mij persoonlijk niet waard om hier al maanden tot een jaar van wakker te liggen, (on)bewuste stress op te bouwen en dan ook nog eens het onderste uit de kan proberen te halen. Niet dat ik je het geld niet gun maar lichamelijk & mentaal wordt je er geen steek wijzer van.
En dan nog iets: als jij solliciteert, jij iets nieuws vindt, jij dus met opgeheven hoofd je oude werkgever gedag kan zeggen, dat is mogelijk niet alleen priceless; ook van/voor hun is "de dossiervorming" dus allemaal tijd & geld voor niets geweest. Hoe fijn is dat?
Je hebt (soort) van gelijk; ik heb een invoerfout gemaakt in de formulieren. Ik heb het gecorrigeerd in mijn antwoord; bijgaand de rekenhulp-output:WBNL20 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:04:
[...]
Die transitievergoeding is tegenwoordig toch echt veel lager (ken niet alle uitgangspunten maar je krijgt niet zomaar 6 volle maanden als transitievergoeding!!
[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 22-01-2024 23:10 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dit dus.President schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:15:
Kan je niet beter gewoon meegaan in hun wensen qua verbeterplan? Of ben je daar echt te trots voor?
My favorite programming language is solder.
Als aanvulling.MAX3400 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:09:
[...]
Je hebt (soort) van gelijk; ik heb een invoerfout gemaakt in de formulieren. Ik heb het gecorrigeerd in mijn antwoord; bijgaand de rekenhulp-output:
[Afbeelding]
Bron: https://rekenhulptransitievergoeding.nl
Nogmaals: dit is een voorbeeld; de uitkomst kan verschillen als de overige posten & brutoloon (over 2024) bekend zijn t/m een mogelijke uitdienst-datum bij een VSO.
[ Voor 25% gewijzigd door graceful op 23-01-2024 05:19 ]
Het leven is soms niet zo makkelijk.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
Ik heb het met een aantal collega's van dichtbij mee mogen maken. Het overeenkomen van de VSO zelf duurde in dat geval een paar weken (meestal vanwege gesteggel over bepaalde afspraken, zelfs tot bepaalde woorden wat meestal weer door rechtsbijstand, advocaat of Juridisch Loket werd aangegeven). En als daarna de VSO aan beide kanten akkoord werd gegeven werden die collega's voor een X-aantal maanden vrijgesteld van werk met behoud van salaris.PizzaAnanas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:51:
Ik heb er geen verstand van dus corrigeer me aub als ik het verkeerd zie, maar een VSO overeenkomen hoeft toch niet zo lang te duren?
[ Voor 17% gewijzigd door nextware op 23-01-2024 10:08 ]
[ Voor 46% gewijzigd door jantje112 op 23-01-2024 11:54 ]
Je geeft zelf aan dat je geen topjaar hebt gehad, alleen vind jij het voldoende en de werkgever niet. Waarom was het geen topjaar? Thuis / privé problemen?PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
Een andere baan vinden toch ook niet?PizzaAnanas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:51:
Ik heb er geen verstand van dus corrigeer me aub als ik het verkeerd zie, maar een VSO overeenkomen hoeft toch niet zo lang te duren?
[ Voor 9% gewijzigd door Tehh op 23-01-2024 12:32 ]
Had een aantal jaar geleden het zelf ook meegemaakt had een VSO afgesproken met m'n werkgever en had toen der tijd direct vrijaf van werk gekregen met behoud van salaris voor de duur van 2 maanden tijd, tijdens die twee maanden had ik een andere baan gevonden ben daar aan de slag gegaan en de doorbetaling van de andere werkgever bleef doorgaan en dat mocht, ik had daardoor 1 maand 2x loon dat was wel lekker, plus ontslagvergoeding+replacement geld+uitbetaling van vakantie uren en vakantiegeld+gedeelde van de winstuitkering daar werd ongeveer een half jaar later de balans van opgemaakt, daarna had ik de definitieve eindafrekening.nextware schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:05:
[...]
Ik heb het met een aantal collega's van dichtbij mee mogen maken. Het overeenkomen van de VSO zelf duurde in dat geval een paar weken (meestal vanwege gesteggel over bepaalde afspraken, zelfs tot bepaalde woorden wat meestal weer door rechtsbijstand, advocaat of Juridisch Loket werd aangegeven). En als daarna de VSO aan beide kanten akkoord werd gegeven werden die collega's voor een X-aantal maanden vrijgesteld van werk met behoud van salaris.
Tijdens die maanden waren ze wel vrij om te gaan solliciteren en een andere baan aan te nemen maar ze moesten dit dus dan wel melden aan de werkgever en werd er vaak overeengekomen dat de collega op vrij korte termijn bij de nieuwe werkgever kon beginnen (scheelde mijn werkgever dan in salaris).
Anoniem: 1777010
Valt best mee hoe buitenspel je staat als werkgever. Je kan je als werknemer niet zomaar schoolziek wanen bij de arbo-arts en dan je snor drukken. Zeker als dat in dit soort trajecten "ineens" gebeurt sta je echt niet sterk.jantje112 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:53:
Vaak zie je in dit geval ziekmeldingen ontstaan.. Dan staat de werkgever redelijk buitenspel.
Beter kun je zelf de regie in handen nemen en een andere baan zoeken.
Waarom niet? Toen mijn ex-werkgever mij een voorstel deed, kreeg ik gelijk 2 weken vrijstelling van arbeid om erover na te denken. Ik had eigenlijk al zo goed als een andere baan, dus heb het er heerlijk twee weken van genomen. Even de puntjes op de i gezet van m'n vervolgcontract en gaan met die banaan.ybos schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Het leven is soms niet zo makkelijk.
Ook met een VSO ben je echt niet zomaar weg lijkt me?
/(bb|[^b]{2})/
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Heb je de formele route al bewandeld? Bij een bedrijf van die omvang is ongetwijfeld een vastgestelde bezwaarprocedure als je het oneens bent met de beoordeling. Los van dat je weg wilt, zou ik een m.i. onterechte onvoldoende beoordeling weg willen hebben.PizzaAnanas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:45:
***members only***
Een verbetertraject is iets serieus, toch? Het is m.i. geen systeembevrediging. Als de werkgever het doet als 'moetje' en erna ontslag aanzegt wegens disfunctioneren, zal dit niet in het voordeel van de medewerker uitvallen?Oilman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Hoe vaak zijn deze trajecten echt om iets te verbeteren? Dit is 9 van de 10 keer toch gewoon een vinkje dat in het dossier gezet moet worden richting de uitgang.
In Nederland is het lastig om medewerkers te ontslaan als er sprake is van disfunctioneren. Daarom heb je voor een ontslagdossier ook nodig dat je als werkgever dat je kunt aantonen dat je de medewerker een redelijke kant hebt gegeven om het functioneren te verbeteren.wheel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:32:
[...]
Een verbetertraject is iets serieus, toch? Het is m.i. geen systeembevrediging. Als de werkgever het doet als 'moetje' en erna ontslag aanzegt wegens disfunctioneren, zal dit niet in het voordeel van de medewerker uitvallen?
Mij is weleens coaching aangeboden (geen vso) en subtiel nadrukkelijk gehint om elders te gaan werken. Na het traject nog jarenlang bij die werkgever gewerkt.
Sorry voor de membersonly maar nu wordt het heel gedetailleerd over mijn specifieke geval en ik wil voorkomen dat dit via google search indexering etc alsnog bij mijn werkgever onder de aandacht komt als ze eens wat "jurisprudentie" zouden gaan zoeken. Maybe I'm paranoid, sorry for that...wheel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Heb je de formele route al bewandeld? Bij een bedrijf van die omvang is ongetwijfeld een vastgestelde bezwaarprocedure als je het oneens bent met de beoordeling. Los van dat je weg wilt, zou ik een m.i. onterechte onvoldoende beoordeling weg willen hebben.
[ Voor 40% gewijzigd door PizzaAnanas op 25-01-2024 19:39 ]
Nee, het kan heel snel. Het ligt er maar aan hoe coulant de werkgever is en of hij mee wilt werken. Uiteindelijk ga je sparren over eindafrekening (transitievergoeding, of bijv. 3 maanden salaris doorbetalen terwijl je niet meer hoeft te werken en op werk hoeft te komen. Je tekent pas een VSO als je tevreden bent met de vergoedingen die je krijgt en voorwaarden die vastgelegd staan (NDA, getuigschrift etc.). Je hebt ook als het goed is mogelijkheid om te herroepen in x aantal dagen. Houdt rekening met opzegtermijn, voor zowel UWV als werkgever als je deze route wilt bewandelen.PizzaAnanas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:51:
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Ok, de formele route dus niet doorlopen. Zonde.PizzaAnanas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Sorry voor de membersonly maar nu wordt het heel gedetailleerd over mijn specifieke geval en ik wil voorkomen dat dit via google search indexering etc alsnog bij mijn werkgever onder de aandacht komt als ze eens wat "jurisprudentie" zouden gaan zoeken. Maybe I'm paranoid, sorry for that...
***members only***
Volgens mij zij we het dus eens; de werkgever moet net als de werknemer serieus aan de slag met het verbetertraject. Een halfslachtig traject opzetten door een werkgever met als doel het vinkje werkt niet in zijn voordeel.aaaaaaaaaabc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:07:
[...]
In Nederland is het lastig om medewerkers te ontslaan als er sprake is van disfunctioneren. Daarom heb je voor een ontslagdossier ook nodig dat je als werkgever dat je kunt aantonen dat je de medewerker een redelijke kant hebt gegeven om het functioneren te verbeteren.
Anders dan sommige in dit topic denken, is een formeel verbetertraject, geen optimalisatieslag, maar eerder een soort waarschuwing. Als het niet verbetert, dan zal werkgever overgaan tot ontbinding op grond van disfunctioneren. In de praktijk komt het vaak niet zover omdat partijen op een of andere manier uit elkaar gaan (wijziging baan, vrijwillig ontslag, VSO, wijziging leidinggevende). Als medewerker is het een heel slecht teken als je een verbetertraject wordt voorgelegd, dat is eigenlijk wel een teken dat men echt van je af wil.
Als een werkgever het meer zou doen als een optimalisatietraject, dan loopt zoiets anders (minder nadruk op vastlegging, afspraken en meer focus op begeleiding), dus nee, als werknemer zou je ook niet blij moeten zijn met een verbetertraject.
In mijn ervaring staat de procedure omtrent beoordelen globaal in de cao (als in: er is een reglement en er bestaat een mogelijkheid voor bezwaar) en daarmee onderdeel van de overeenkomst.PizzaAnanas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:01:
Tsja, had de werkgever in dit geval niet de plicht mij te wijzen op deze bezwaarperiode? Het staat ergens op intranet, het staat niet in mijn arbeidsvoorwaarden of in het bedrijfsreglement, dus hoe moet ik dat nou weten?
Als de meeste werkgevers mee willen werken aan dergelijke gevallen is het wel droevig gesteld met het moraal in mijn ogen.Monkeydancer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Nee, het kan heel snel. Het ligt er maar aan hoe coulant de werkgever is en of hij mee wilt werken. Uiteindelijk ga je sparren over eindafrekening (transitievergoeding, of bijv. 3 maanden salaris doorbetalen terwijl je niet meer hoeft te werken en op werk hoeft te komen. Je tekent pas een VSO als je tevreden bent met de vergoedingen die je krijgt en voorwaarden die vastgelegd staan (NDA, getuigschrift etc.). Je hebt ook als het goed is mogelijkheid om te herroepen in x aantal dagen. Houdt rekening met opzegtermijn, voor zowel UWV als werkgever als je deze route wilt bewandelen.
Maar in de meeste gevallen willen werkgevers wel meewerken. Voor hun bestaat het risico dat relatie/conflict zo hoog oploopt dat werknemer ziek thuis komt te zitten van stress, woede en psychische problemen. Dat is ook tien keer niks en een lange traject voor werkgever.
[ Voor 50% gewijzigd door PizzaAnanas op 25-01-2024 19:46 ]
Je zou kunnen overleggen met de werkgever of je alle vrije uren eerst kan opmaken en daarna nog 2 maanden als voorbeeld doorbetaald kan krijgen en daarna pas de ontslag/ontbinding begint exclusief je ontslag vergoedingen als je daar in aanmerking voor komt en hoe goed jou werkgever voor je is.PizzaAnanas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:26:
***members only***
Juridisch klopt dit, maar in de praktijk leidt het starten van een dergelijk traject echt wel tot een splitsing.wheel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Volgens mij zij we het dus eens; de werkgever moet net als de werknemer serieus aan de slag met het verbetertraject. Een halfslachtig traject opzetten door een werkgever met als doel het vinkje werkt niet in zijn voordeel.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq