Ouder topic, maar ik wil hier even op reageren.
Wij hebben ook ANWB Europa met allerlei extra pakketten, zoals vervangend vervoer en het voor de meesten vrij onbekende 'Ontzorgd-pakket'. Dit laatste kan je enkel telefonisch afsluiten en kan alleen als je aantoonbaar minder valide bent of als je vaste partner (vriend(in) of man/vrouw) invalide is.
Mijn vrouw is aantoonbaar invalide en dan kun je dit er dus bij krijgen (voor een x-bedrag per maand, afhankelijk van je leeftijd enzovoorts).
Afgelopen maand zijn wij met pech, in de strengende hitte met 35+ graden, gestand onderweg naar Oostenrijk, op ongeveer 150 kilometer van de Nederlandse grens.
In ons pakket zit o.a. vervanger vervoer in Europa op dezelfde dag. Nou, dat konden we al vergeten, want de ANWB gaat eerst in Nederland kijken of ze wat kunnen regelen en zeggen daar drie dagen de tijd voor te hebben. Als je een week op vakantie wilt, dan kan je net zo goed thuis blijven. Als het na drie dagen (in het weekend heb je het nakijken, want dan zijn ze niet eens bereikbaar voor vervangend vervoer) niet is gelukt, dan hebben ze naar eigen zeggen vier dagen om vervangend vervoer te regelen binnen Europa.
Dan zit je dus, met het weekend ertussen, op 9 dagen.
De meesten cancellen dan hun vakantie, want zelfs als je twee weken zou gaan, heb je met de heen- en terugreis welgeteld drie dagen vakantie. Na 6 uur wachten bij de lokale McDonalds (waar we helemaal geen fan van zijn), onderwijl drie keer contact te hebben gehad met de ANWB of ze al wat hadden geregeld en waarbij ik MEERMAALS heb aangegeven dat mijn vrouw minder valide is en dit niet kan hebben, kwamen ze met het idee dat ik zelf maar een auto zou huren en dan zou ik de kosten voor maximaal 10 dagen vergoed krijgen.
Mijn telefoon neemt, net als de ANWB, alle gesprekken op. Hierop is duidelijk te horen dat de ANWB 10 dagen voorstelt en dat wij op de dag van de autopech, alle kosten kunnen declareren, waaronder onvoorziene bijkomende kosten.
Echter, na de declaraties ingediend te hebben, krijgen we doodleuk te horen dat er maximaal 7 dagen á 75 euro wordt vergoed, terwijl de kosten van de auto 675 waren. 7x75=525, 9x75=675. De ANWB houdt bij hoog en laag vol dat er maximaal voor 7 dagen kosten worden vergoed. Op mijn opmerking dat er op een telefoonopname 10 dagen wordt genoemd, wordt gezegd dat dat niet waar is en dat ik dat verzin. Met andere woorden, er worden dingen beloofd die niet worden waargemaakt, terwijl je kunt bewijzen (waar ze niet eens de moeite voor nemen om het na te luisteren) dat anders verteld is. Verder worden de kosten voor twee wegenvignetten niet vergoed (Oostenrijk en Tsjechië) á 35 euro én de taxikosten van de garage in Duitsland naar het station (wat ook verteld is dat dat (staat ook op opname) volledig vergoed zou worden) én de treinkosten van die plaats terug naar Nederland zouden volledig vergoed worden. De tolvignetten worden niet vergoed, de taxikosten worden niet vergoed en voor de treinkosten krijgen we 10% vergoed.
En dan betaal je 27 euro per maand voor de ANWB. Al 14 jaar lang lid, nooit aanspraak gemaakt op die takkeorganisatie.
Ik heb van meerdere mensen en familie soortgelijke verhalen gehoord over de ANWB, pas nadat wij dit gedoe hebben ervaren, en die adviseren allemaal Interpolis. Bij Interpolis heb ik een afspraak gehad op kantoor en het hele verhaal verteld. Ze waren zo vriendelijk om ons een aanbod te doen, die we momenteel overwegen, waarbij wij als we voor 1 augustus beslissen, de reparatiekosten van de auto daar mogen declareren. En we kregen al een leuk bloemetje (die volgens mij ook niet goedkoop was). Een voor ons op maat gemaakt pakket, met meer declaratiemogelijkheden en zulks (zoals eventueel een hotelvergoeding voor twee personen) zou ons dan 18 euro per maand kosten.
Ik denk dat we wel overstappen. Nooit meer ANWB, wát een *$*%*$-organisatie.
Ik had niet de bedoeling om hier een klaagzang op te hangen, maar ik wil je hiermee waarschuwen dat de ANWB leuk en goed lijkt, maar het in feite absoluut niet is.