Pc upgrade voor 1440p gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:44
Beste Tweakers,

jaren geleden heb ik een pc laten bouwen met de volgende specs:
  • GTX 1080
  • Ryzen 5 3600
  • Asus PRIME B450M-A
  • 16GB DDR4 3200 Mhz
  • Cooler Master MWE 650 White V2
  • Phanteks P400
Ik speel vaak nog Skyrim SE (2016) met mods, hierdoor kan het performance-wise best zwaar uitlopen. Zonder mods gaat 1440p met 60fps prima, met mods absoluut niet. Je kan het zo gek maken als je wilt met mods maar mijn modlist is altijd gebaseerd met performance in gedachten.

Daarnaast wil ik games zoals Hogwarts Legacy spelen en die ook natuurlijk op 1440p kunnen draaien. Ik heb al eens mijn GTX 1080 vervangen voor een 6700 XT maar dat viel zo zwaar tegen tijdens het spelen van Skyrim op 1440p dat ik deze retour gedaan had. Wellicht dat dus meerdere componenten vervangen moeten worden.

Aangezien ik al een built heb is het voor mij wat ingewikkelder puzzelen van wat ik nu moet vervangen of kan houden (deze is niet door mij gebouwt, eventuele montage zal ik dan ook laten doen).

Wat is je budget?
Dat vindt ik moeilijk te zeggen, uiteraard zo voordelig mogelijk. Wellicht dat ik wat huidige onderdelen kan verkopen en hierdoor wat kan besparen. Ik denk echt maximaal 500-600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee hoor.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:27

Thomg

Aww yiss

Heb je al gecontroleerd wat daadwerkelijk de bottleneck is?

Met mods kwam ik er vrij rap achter dat de 2080/6650XT niet genoeg VRAM hadden en dat de 3900X single-core performance simpelweg niet genoeg was. Raw GPU performance was "fine".
Ik vermoed dat je hier dus hetzelfde probleem hebt.

16GB RAM vind ik ook... concerning...

Ik zou even beginnen met het meten van verbruik, hoe ziet je CPU performance eruit? Zit er een core constant tegen de 100% aan te hikken? Geheugen vol? VRAM? En GPU usage?

Simpelweg "mods" zegt eigenlijk erg weinig, want ik heb geen idee over welke mods je het hebt. Maar het klinkt alsof je zeker wel shaders hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Thomg Thanks voor je reply.

Hoe kan ik checken wat de bottleneck is en dit vastleggen? En het meten van verbruik? En dit dan testen terwijl ik speel op 1440p?

De zwaarste mod is by far de ENBSeries (ENB), en dan kies ik daaruit altijd de gene die geoptimaliseerd zijn naar performance. Bijvoorbeeld deze https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/78124.

Enkele visual mods zoals mooiere tree textures, grass etc. Altijd met performance in gedachten, o.a.
https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/11008 en https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/21954.

Texture mods altijd 1k of 2k.
https://www.nexusmods.com...tion/mods/63148?tab=files

Daarnaast allerlei standaard patches, bug fixes, gameplay mods etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 22-01-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Natuurlijk, maar gameplay mods verhogen ook vrij stevig de CPU load en geheugenverbruik. ENB iedem je VRAM verbruik flink omhoog.

Door gewoon te spelen op 1440p ja.
VRAM en geheugen is vrij makkelijk, als deze ~85% of meer is kan je er vergif op nemen dat Windows voor je aan het swappen is. 14GB geheugenverbruik en 7GB of meer VRAM zijn stevige indicators dat je tegen je grenzen aanhikt.

GPU verbruik is simpel, speel het spel en check je GPU load.
CPU is iets complexer, je moet even per-core usage monitoren terwijl je speelt of dit loggen.

Bij beiden wil je zien dat de GPU en er niet continue 1 core pegged is op 100% usage.

Task manager laat je al vrijwel alles zien met deze view.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/ndNtqJ.jpg
Je mist dan alleen GPU VRAM verbruik.

Monitoren met iets als afterburner, hwinfo of capframex geeft je meer controls maar kosten wat meer effort om op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik heb even 5-10 minuten Skyrim gespeelt op 1440p. In de stad Whiterun leek het even stabiel 60fps met wat dips maar evenmaal buiten de stad toch dikke drops.

Kan je iets met de volgende twee screenshots?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/folKeD09DuLr7BGA9rKb15YC-Xk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4XODWxNDmNNk2OltgqQakxqt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXEcBU7CR0fIJhuW-R_o_TzUd5k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IpNk2e9vGeszHNbNYokVJmEi.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dit impliceert vrij stevig dat je vooral een GPU upgrade nodig hebt.

Geheugen en VRAM lijkt bij lange na geen probleem te zijn.

CPU performance kan ik niet veel mee, je moet individuele processors (threads/logical processors) laten zien. Rechtsklik en pas het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
3600 is echt te traag voor een huidge nieuwe generatie gpu,zeker op 1440p.

Ik zou echt zowel de cpu als gpu upgraden,zeker voor hogwarts legacy bv zit je dan ook aan de hoeveelheid ram ook

Een 6700xt zou echter wel goed moeten gaan met deze 3600 ryzen 5 AMD en toch een flinke boost moeten geven ten opzichte van de 1080gtx.

Echter ook wat zijn je verwachtingen

in bepaalde games zou die dubbel zo snel als je 1080 moeten zijn

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 23-01-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Thomg Bedoel je zoiets? Even snel tussendoor gedaan, vandaag niet heel veel tijd helaas. Dit was na zo'n 5 minuten spelen op 1440p.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAnn89jyqUj2xVMmZjj9Ewp0yo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xqdEmFGnodDraXvY10JPKflx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Sorry, maar alles wijst op een heftige GPU bottleneck. Ik heb geen idee hoe een 6700XT je geen gigantisch verschil in performance gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Vreemd als dat zo is ja... dat ik genoeg zou moeten hebben met een 6700 XT. Ik weet 100% zeker dat het mij zo zwaar tegen viel met performance in Skyrim dat ik de kaart retour deed.

Alles wijst er dus op dat het mijn videokaart is? Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Los van het Skyrim verhaal, alleen met een 6700 XT red ik 1440p Hoghwarts Legacy ook toch niet? Welk advies bijvoorbeeld van het upgrade van beide, CPU en GPU.

[ Voor 8% gewijzigd door Westland1940 op 23-01-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
tja op wat voor settings wil je hogwarts legacy draaien en hoeveel fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht dat deze video een indicatie kan geven over de performance? Gebruikt ook dezelfde CPU zelfs. :)

YouTube: Hogwarts Legacy | RX 6700 XT | Ryzen 5 3600 [1080p & 1440p]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Westland1940 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:19:
Vreemd als dat zo is ja... dat ik genoeg zou moeten hebben met een 6700 XT. Ik weet 100% zeker dat het mij zo zwaar tegen viel met performance in Skyrim dat ik de kaart retour deed.

Alles wijst er dus op dat het mijn videokaart is? Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Los van het Skyrim verhaal, alleen met een 6700 XT red ik 1440p Hoghwarts Legacy ook toch niet? Welk advies bijvoorbeeld van het upgrade van beide, CPU en GPU.
Voor CPU hangt het erg af hoeveel FPS je OK vind of niet. Als 60 fps voldoende is kom je met een 6700XT aardig in de buurt van wat je nodig hebt.
In de video van @CH4OS kan je vrij duidelijk zien dat je sporadisch met een 3600 onder 60 fps zakt. Als je dat niet wilt is een CPU upgrade helaas aan de order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Thomg schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Voor CPU hangt het erg af hoeveel FPS je OK vind of niet. Als 60 fps voldoende is kom je met een 6700XT aardig in de buurt van wat je nodig hebt.
In de video van @CH4OS kan je vrij duidelijk zien dat je sporadisch met een 3600 onder 60 fps zakt. Als je dat niet wilt is een CPU upgrade helaas aan de order.
Ik wil best een CPU upgrade erbij doen, als ik toch wil upgraden, dan liever goed dan achteraf teleurgesteld. Is dit een goede combo: Ryzen 5 5600X + Nvidia GeForce RTX 4060

Ik lees hier en daar dat de 4060 niet de ideale 1440p kaart is? Zou dit wel genoeg moeten zijn voor een modded Skyrim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:05
Westland1940 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Ik wil best een CPU upgrade erbij doen, als ik toch wil upgraden, dan liever goed dan achteraf teleurgesteld. Is dit een goede combo: Ryzen 5 5600X + Nvidia GeForce RTX 4060

Ik lees hier en daar dat de 4060 niet de ideale 1440p kaart is? Zou dit wel genoeg moeten zijn voor een modded Skyrim?
Ik weet bijna zeker van niet. Een 4060 is in veel gevallen nog trager dan een 6700XT en heeft ook nog eens minder VRAM dan een 6700XT. (Slechts 8GB vs 12GB)

YouTube: RTX 4060 vs RX 6700 XT - Test in 10 Games

De vraag is of een upgrade van de hardware wel voldoende/uberhaupt gaat helpen. De game engine waar Skyrim onderwater op draait is er 1 uit het jaar kruik die altijd al slecht geoptimaliseerd is/slecht schaalt vergeleken met andere game engines. Het probleem kan net zo goed in de game engine zitten of een mod die de boel dusdanig vertraagd dat je nooit hoge(ere) FPS zal halen.

Het feit dat je geen verschil ziet tussen een 1080 en een 6700XT zegt ook wat, aangezien een 6700XT op papier ongeveer 50% sneller is. Je verwijst al snel dat dit aan de kaart zou liggen, maar dat is dus de vraag.

Als je andere test had gedaan met andere games of synthetisch bechmarks had je echt wel verschil moeten zien. En als je daar dan verschil zit maar in Skyrim niet dan is de kans groot dat het gewoon aan de game/engine zelf ligt.

Ik kan zelf dan ook geen zinnig advies uitbrengen. De enige die dat maar mijn mening echt zou kunnen is iemand met een snellere kaart die ook heel veel dezelfde mods draait en daarmee vergelijken.
De rest is allemaal natte fingerwerk.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Westland1940
Je geeft aan maximaal 600 euro te willen uitgeven. Daarvoor kan je een 5800X CPU en een 6700XT/6750XT kopen. Zal zeker een flinke boost geven in z'n algemeenheid.
Wil je het maximale halen uit je huidige AM4 platform zou je een 5800X3D kunnen overwegen, in games doet deze het heel goed, maar is wel 300 euro (100 euro extra tov. 5800X).
Voor de GPU is momenteel de 7800XT perfect voor 1440P en gunstig geprijsd, zo rond de 580 euro. Maar dan is wel je budget op en verleg je waarschijnlijk de bottleneck richting je CPU.

Persoonlijk zou ik voor de 7800XT gaan en kijken wat dat doet.
Binnenkort komt AMD nog met nieuwe AM4 processoren (o.a. een 5700X3D). Waarschijnlijk zullen hierdoor de prijzen wel iets gunstiger kunnen worden. Dan zou je t.z.t. je 3600 kunnen upgraden.

PS; Zelf had ik Anno 1800 draaien met een hoop mods. Hierdoor werd de game redelijk traag en instabiel op de lange termijn. Na het herinstalleren en enkel een paar mods toevoegen draaide alles een stuk beter.
Wellicht is dat voor Skyrim SE ook het geval.
Zou het opnieuw installeren en zonder mods draaien en dan telkens 1 mod toevoegen en kijken wat dat doet. Mogelijk is het verwijderen van een enkel mod voldoende voor een boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
snakeye schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Ik weet bijna zeker van niet. Een 4060 is in veel gevallen nog trager dan een 6700XT en heeft ook nog eens minder VRAM dan een 6700XT. (Slechts 8GB vs 12GB)

YouTube: RTX 4060 vs RX 6700 XT - Test in 10 Games

De vraag is of een upgrade van de hardware wel voldoende/uberhaupt gaat helpen. De game engine waar Skyrim onderwater op draait is er 1 uit het jaar kruik die altijd al slecht geoptimaliseerd is/slecht schaalt vergeleken met andere game engines. Het probleem kan net zo goed in de game engine zitten of een mod die de boel dusdanig vertraagd dat je nooit hoge(ere) FPS zal halen.

Het feit dat je geen verschil ziet tussen een 1080 en een 6700XT zegt ook wat, aangezien een 6700XT op papier ongeveer 50% sneller is. Je verwijst al snel dat dit aan de kaart zou liggen, maar dat is dus de vraag.

Als je andere test had gedaan met andere games of synthetisch bechmarks had je echt wel verschil moeten zien. En als je daar dan verschil zit maar in Skyrim niet dan is de kans groot dat het gewoon aan de game/engine zelf ligt.

Ik kan zelf dan ook geen zinnig advies uitbrengen. De enige die dat maar mijn mening echt zou kunnen is iemand met een snellere kaart die ook heel veel dezelfde mods draait en daarmee vergelijken.
De rest is allemaal natte fingerwerk.
Jammer van de 4060, dan sla ik deze over denk ik.

En het klopt wat betreft je verhaal over dat Skyrim gewoon ruk geoptimaliseerd is. Met mods kun je het net zo zwaar maken als je wilt, performance wise. Wellicht dat mijn modlist toen der tijd met de 6700 XT zwaarder was dan wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
chrisborst schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:31:
@Westland1940
Je geeft aan maximaal 600 euro te willen uitgeven. Daarvoor kan je een 5800X CPU en een 6700XT/6750XT kopen. Zal zeker een flinke boost geven in z'n algemeenheid.
Wil je het maximale halen uit je huidige AM4 platform zou je een 5800X3D kunnen overwegen, in games doet deze het heel goed, maar is wel 300 euro (100 euro extra tov. 5800X).
Voor de GPU is momenteel de 7800XT perfect voor 1440P en gunstig geprijsd, zo rond de 580 euro. Maar dan is wel je budget op en verleg je waarschijnlijk de bottleneck richting je CPU.

Persoonlijk zou ik voor de 7800XT gaan en kijken wat dat doet.
Binnenkort komt AMD nog met nieuwe AM4 processoren (o.a. een 5700X3D). Waarschijnlijk zullen hierdoor de prijzen wel iets gunstiger kunnen worden. Dan zou je t.z.t. je 3600 kunnen upgraden.

PS; Zelf had ik Anno 1800 draaien met een hoop mods. Hierdoor werd de game redelijk traag en instabiel op de lange termijn. Na het herinstalleren en enkel een paar mods toevoegen draaide alles een stuk beter.
Wellicht is dat voor Skyrim SE ook het geval.
Zou het opnieuw installeren en zonder mods draaien en dan telkens 1 mod toevoegen en kijken wat dat doet. Mogelijk is het verwijderen van een enkel mod voldoende voor een boost.
Thanks voor je bericht en suggesties.

Ik kan misschien nog een keer een 6700 XT (of 6750 XT) + een sterkere CPU kopen, kijken wat dat doet. 7800 XT is dan te duur inderdaad.

Kan de rest van mijn built deze upgrade aan overigens? Zoals mijn voeding.

Zelfde dus als Skyrim. Ik weet dat modded Skyrim ontiegelijk zwaar kan zijn. Zoals ik aangaf kan ik het spel 1440p 60fps prima spelen zonder mods, maar met... en dan voornamelijk de ENB. Als ik een nieuwe built heb begin ik inderdaad even opnieuw om te kijken waardoor ik echt zware dips krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Westland1940 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:17:

Kan de rest van mijn built deze upgrade aan overigens? Zoals mijn voeding.
Je voeding heeft maar 1 (slechte) review dus of je je daarop moet baseren is de vraag.
Normaal zou een 650W voeding voldoende moeten zijn.
In de BBG hadden ze 1440P systeem gebouwd met een 7800XT en AM5 processor en onder load verbruikte die 450W.
Zou tzt lekker die upgrade doen. Mocht je voeding toch raar gaan doen, nieuwe bestellen en de volgende dag verder.

Je moederbord zou een nieuwe AM4 CPU moeten aankunnen.

PS: Je komt alleen al wel snel richting een compleet nieuw systeem als je ook een andere voeding zou nemen. AM5 is een stuk betaalbaarder geworden inmiddels. Alleen de moederborden zijn nog relatief duur maar dat zal ook gaan veranderen.
Gevoelsmatig zou ik dus eerder nu een Skyrim Mod wegdoen en gaan sparen voor een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Westland1940 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:31:
[...]

De 4060 is trager als een 6700xt en deze 6700xt is eigenlijk wel de max voor de ryzzen 3600 cpu.
Ga je voor een nog snellere kaart dat zal je oo kde cpu moeten upgraden wil je er voordeel van hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
chrisborst schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Je voeding heeft maar 1 (slechte) review dus of je je daarop moet baseren is de vraag.
Normaal zou een 650W voeding voldoende moeten zijn.
In de BBG hadden ze 1440P systeem gebouwd met een 7800XT en AM5 processor en onder load verbruikte die 450W.
Zou tzt lekker die upgrade doen. Mocht je voeding toch raar gaan doen, nieuwe bestellen en de volgende dag verder.

Je moederbord zou een nieuwe AM4 CPU moeten aankunnen.

PS: Je komt alleen al wel snel richting een compleet nieuw systeem als je ook een andere voeding zou nemen. AM5 is een stuk betaalbaarder geworden inmiddels. Alleen de moederborden zijn nog relatief duur maar dat zal ook gaan veranderen.
Gevoelsmatig zou ik dus eerder nu een Skyrim Mod wegdoen en gaan sparen voor een nieuw systeem.
Ik had ooit een 1080 Ti, die kon mijn voeding volgens mij niet aan. Skyrim viel telkens uit na 5 minuten.

Sparen voor een compleet nieuw systeem aka nieuwe built? Ik zat te denken om nog eens een poging te wagen met de 6700 XT en een sterkere CPU. Ik lees overal dat de 6700 een goede 1440p kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
freaky35 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:15:
[...]

De 4060 is trager als een 6700xt en deze 6700xt is eigenlijk wel de max voor de ryzzen 3600 cpu.
Ga je voor een nog snellere kaart dat zal je oo kde cpu moeten upgraden wil je er voordeel van hebben
Ik ga daarom denk ik weer voor een 6700 XT met een sterkere CPU!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Westland1940
Klopt, zelf heb ik een 6700XT en daar draait ik veel spellen mee op 4K.
Als CPU heb ik de upgrade gedaan van een 3600 naar een 5800x.
Heb een 600W PSU, maar wel een seasonic prime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@chrisborst
Mooie kaart dan die 6700!
Dan is dit wellicht een leuke upgrade voor mij: 6700 XT + Ryzen 5600 X
Ben wel benieuwd of mijn voeding het aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Performance verschil tussen 5600 en 5600X is niet zo groot. Als je huidige koeler kan hergebruiken is dat een makkelijke 30 euro besparing.

Welke voeding heb je exact? Er is een 230V only variant en een full-range variant (100-240V oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Thomg De Cooler Master MWE 650 White V2.

Edit: In voeding technische zaken ben ik al helemaal niet thuis, ik ga zo eens kijken. Mocht deze toch wat te slap zijn dan wil ik deze ook wel updaten... als ik toch al bezig ben. ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Westland1940 op 24-01-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Probleem is niet slap, meer dat het van magere kwaliteit is.

Een 550W voeding is meer dan ruim voldoende voor een 5600 + 6700XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Dan ben ik eruit denk ik, een 6700 XT in combinatie met de AMD Ryzen 5 5600. :)

Afschuwelijke modlist naar mijn mening, maar hij gebruikt deze specs combinatie. Hij heeft gemiddeld 52 fps zegt hij. Zijn modlist oogt behoorlijk zwaar vergeleken met die van mij. Dan zou 60 fps haalbaar moeten zijn!

[ Voor 73% gewijzigd door Westland1940 op 24-01-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Na dagen van twijfelen heb ik de knoop nog niet doorgehakt. Ik heb nog geen Ryzen 5 5600 of 6700 XT aangeschaft. Ik zit telkens met het idee, waarom niet meteen een nieuwe built inplaats een upgrade? Mijn built is zo'n 3-4 jaar oud, als ik het verkoop is het misschien nog wat leuk geld waard. Met dat geld kan ik de kosten wat dekken van een nieuwe built.

Alleen wat zou mijn huidige pc nog kunnen opleveren? Ik had al een bod gekregen van 350 euro. Dit daalt natuurlijk alleen maar door de tijd heen. En als ik een nieuwe pc wil samen stellen moet ik hem natuurlijk ook bouwen. Worden zulke services hier ook aangeboden? (uiteraard voor vergoeding). Zo kan ik langzaam kijken wat een nieuwe built mij zou kunnen kosten.

edit: Is het slimmer om deze vraag in een nieuw topic te stellen in het desktop kooppadvies?

[ Voor 8% gewijzigd door Westland1940 op 27-01-2024 19:48 ]

Pagina: 1