Unraid setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hi medeTweakers,

Ik wilde graag even wat ideeen checken. Nu heb ik een setup besteld met een 5700G CPU, 32GB RAM en een 2TB M.2 SSD

Fase 1
In fase 1 wil ik de 2 TB SSD gebruiken als snelle storage pool totdat ik harddisks bestel heb.

- Diverse development VM's
- Pi-Hole
- home-assistant
- custom containers
- Database
- etc.

Van de meest belangrijke zaken worden er back-ups naar de langzamere storage pool gemaakt zodra deze beschikbaar is.

Fase 2
Volgende maand zullen er waarschijnlijk 4*4TB schijven worden toegevoegd aan de build. En later mogelijk uitgebreid met 2 extra schijven. Hierbij wil ik RaidZ gebruiken.

Lijkt me niet zo gek toch?

---
Hebben jullie nog andere ideeen of zaken die ik over het hoofd zie ? TrueNAS bekeken maar dat is wat overkill.
Synology bekeken maar daarbij kom je toch wat power tekort. Wellicht als de DATA echt belangrijk wordt komt er eentje naast als back-up. Maar dat kan nog wel 2 jaar duren.

De 1x2TB heb ik wat twijfels over. Ik weet dat caching soms gebruikt wordt om schrijfsnelheid naar de HDD's te verberen. Ik heb nog wel ergens een verwaalde 256GB liggen die ik daarvoor kan gebruiken.

Dan kan de 2TB gewoon als simpele snelle storage gebruikt worden voor de VM's en containers. Lijkt mij een redelijk solide plan toch?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Waarom zou TrueNAS overkill zijn?

Ik heb zelf ook unraid draaien en dat werkt prima trouwens het is alleen wel een betaald pakket. Je zou met de gratis variant van TrueNAS denk ik ook wel uit de voeten kunnen.

Ik zou de 2TB SSD gewoon inzetten als cachingschijf en dan de specifieke apps en VM's als primaire storage plek de caching geven. Je zou wel ff moeten overwegen of deze schijf dan dubbel wil uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik heb nog meerdere SSD's zowel m2 als sata3 liggen ;) Die kan ik ook voor caching gebruiken.
Net als dat ik verschillende soorten HDD's heb liggen. Daarnaast moet de SSD snel zijn met data voor 1-3 VM's en wat development containers die dan in specifieke netwerken komen te hangen tijdens development. Daarna kan dit naar een langzamere pool. Even puzzelen hoe ik dat met pipelines ga inregelen.

Het voordeel van UnRaid is dat ik met overgebleven spullen van zolder en vraag&aanbod makkelijk kan uitbreiden voor projecten.

Voor virtualisatie is het om het even. Gezien TrueNAS aanzienlijk hogere requirements heeft neig ik daarom wat eerder naar UnRaid.

UnRaid is wat gebruiksvriendelijker.

Je levert echter wel in op kwaliteit. Het ZFS filesystem is idd beter bij TrueNAS. Het is gratis en zou meer performance leveren.

Het probleem is dat ik nog vrij veel random hardware heb liggen die ik graag voor hobby inzet.

Voor TrueNas zijn er wat meer hardware requirements waar ik aan moet voldoen. Volgens mij als ik eenmaal 4x4TB WD RED's heb is het aanbevolen om daarmee te schalen en disken opruimten is een minder valide optie.

Gezien je wat meer resources (mem/cpu) overhoud bij UnRaid en wat meer mogelijkheden hebt qua hardware is mijn keuze hierop gebasseerd.

Laat gerust weten of ik wat voordelen van TrueNAS over het hoofd zie, dit was mijn oorspronkelijke keuze totdat ik UnRaid tegenkwam ;)

Server wordt dit weekend geinstalleerd, uitwijken kan altijd nog.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
@Flans

Ik ga toch een paar WD RED's aanschaffen. Dus ik ga TrueNAS weer overwegen. Het is mij een beetje om het even namelijk.

Waar ik nog een beetje mee zit zijn de storage pools. Er zit een 2TB nVME SSD + een andere 256GB SSD die ik voor caching wil gebruiken. Nog even uitzoeken hoe trueNAS hier precies mee omgaat.

Qua betrouwbaarheid en virtualisatie mogelijkheden vind ik het nog steeds lastig kiezen.
Betrouwbaarheid neig ik naar TrueNAS, virtualisatie iets meer naar UnRAID, maar dat scheelt niet veel

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
Welke versie van TrueNAS wil je gebruiken? Met TrueNAS Scale heb je ook virtualisatie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Ik heb niet het idee dat beide elkaar veel ontlopen voor de gemiddelde gebruiker. Dan heb ik het over dockers draaien, een aantal VM's, wellicht wat dev omgevingen en hem als NAS gebruiken. Ik heb ooit unraid gekozen en ken dat nu goed, daarom gebruik ik het ook voor andere servers.

Eén van de grote verschillen is een tijd lang geweest dat truenas zfs ondersteunde en unraid niet. Dat is op dit moment niet meer zo dus dan zijn de verschillen kleiner en meer gebaseerd op eigen voorkeur. Over beide is een boel te vinden op internet qua tutorials dus daar zou je uit moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
Ik snap niet waarom de requirements voor Truenas hoger zijn. Die komen vooral voort uit de eis voor zfs. En dat is toch vooral Ram. Als je zfs gaat gebruiken met u raid, lijken mij dezelfde eisen van toepassing.

Zelf gebruik ik proxmox. Zit ook gewoon op een Debian basis, en daarmee heel tweakbaar als het nodig is, maar laagdrempelig in de basis. Zelfs een tijdje Truenas in vm gedraaid op proxmox.

Je noemde zelf al even backup van data. Je weet dus dat ook een zraid geen garantie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
TrueNAS scale is hyperconverged.
Dat is meer op servers gericht waar je CPU/MEM/Storage per computer combineerd met meerdere computers.
Dus je storage wordt dan niet alleen per systeem op meerdere disken opgeslagen maar ook verdeeld over meerdere servers.

Dat is voor mij thuis nogal overkill. In de professionele markt zie je dit soort oplossingen vaker. Ik ben geen bedrijf dus dit ga ik niet gebruiken ;)

TrueNAS gebruikt idd wat mee RAM vanwege ZFS. En UnRaid wat meer CPU geloof ik vanwege de software RAID.

Omdat de virtualisatie mogelijkheden van UNRAID met KVM/QEMU wat beter zijn dan bhyve bij TrueNAS ga ik toch voor UNRAID. Dan kan ik beter GPU passtrough gebruiken.

Als het een bedrijfssetup was zou ik zeker voor TrueNAS gaan. Maar voor mijn requirements in huis UNRAID een streepje voor.

ProxMox heb ik ook gedraaid! Met daarop een VM met FREENAS (destijds) idd. Beetje overkill om virtualisaties door te lussen vond ik ;)

Die PC had 4 cores en 16GB RAM. Dat was niet ideaal moet ik zeggen. Ook omdat de -K CPU's bepaalde virtualisatie mogelijkheden miste en je de RAID adapter en GPU niet kon doorpassen. Dus via de CLI moest ik disken aan de appliance hangen.

Voor back-up moet ik nog het eea onderzoeken, misschien cloud. Azure blob storage is wel cheapo.
Met 2 jaar komt er vast nog wel eens keer een Synology bij. Dan kan ik ook wat HA configureren voor mijn containers.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke, na een paar dagen UnRAID te hebben geprobeerd tevreden resultaten. Containers en VM's werken makkelijk!

Echter is de 256GB M.2 SSD die ik voor caching wilde gebruiken niet echt handig omdat deze 2/6 SATA aansuitingen disabled.

Gezien ik toch niet zo eenvoudig disken bij kan prikken wil ik toch voor ZFS met TrueNAS gaan ! Ben toch wel gecharmeerd van het ZFS filesysteem.

Gezien ik veel met virtualisatie werk twijfel ik om TrueNAS in proxmox te draaien. Wat denken jullie hiervan?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
Met TrueNAS Scale kan je ook gebruik maken van virtualisatie. Is op Debian gebaseerd, dus kijk of dat voor je werkt.
Pagina: 1