Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anneline
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
Hallo

In oktober kreeg ik 2 jobaanbiedingen waarbij ze elk hun voordelen hadden. De ene belde ik af na 2 wekene om dan voor de 2de te gaan die mooie beloftes had. Helaas kreeg ik een akelig gevoel over de 2de job, en nu ik daar 2w werk en opleiding heb, is dat gevoel alleen maar meer waar gebleken ( bedrijfsmentaliteit en maar halve waarheden verteld op t gesprek).

Sommige mensen zeggen van 'bel terug naar het eerste bedrijf en zeg dat je je vergist heb...' Zal ik niet doen want ze zullen me zien afkomen, ook al staat de vacature nog/weer open...

Zelf overweeg ik gewoon verder te zoeken met ook de uitleg ve verkeerde keuze gemaakt te hebben, ofwel houd ik nog even vol en probeer ik er zoveel mogelijk bij te leren? In dat laatste geval zal ik dus vermoedelijk na 2j opnieuw gaan solliciteren...

Wat zouden jullie als ingebeelde HR-managers hiervan denken of mee doen?

Mss vind ik mijn draai er nog, maar ik vrees dat hun mentaliteit niet overeenstemt met wie ik ben of voor sta....

Bedankt!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Wat heb je te verliezen om de andere partij te bellen? Niet geschoten is altijd mis.

En als je toch blijft kan je ook al beginnen met rondkijken toch? Iemand kan zich toch vergissen. Als je maar niet je hele cv opbouwt met korte dienstverbanden.

Overigens vind ik 1 week wel bizar kort om je oordeel te vormen. Dan moet het wel heel erg tegenvallen.

[ Voor 17% gewijzigd door VidaR-9 op 22-01-2024 20:15 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anneline schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:10:
Sommige mensen zeggen van 'bel terug naar het eerste bedrijf en zeg dat je je vergist heb...' Zal ik niet doen want ze zullen me zien afkomen, ook al staat de vacature nog/weer open...
En dus? Wat heb je te verliezen?

Als je nu gaat hoeft het nooit in een toekomstige CV erbij te staan, tegelijk kunnen we op basis van je post natuurlijk weinig zeggen in hoeverre je nu wel of niet moet gaan. En is dit iets wat je bij vorige banen ook had, of alleen bij deze?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je hebt niet voor niets een proeftijd neem ik aan? Heb al twee keer meegemaakt dat iemand met de lunch op dag 1 weer wegging.

Maar goed, in een gesprek worden mi zaken van mooier voorgesteld dan dat ze zijn. Als je dat niet naast je neer kunt leggen en kunt wennen aan je nieuwe werk dan zit er niets anders op dag verder kijken.

Zou ook gewoon het andere bedrijf weer bellen. Nee heb je ja kun je krijgen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:06
Maak gebruik van je proeftijd, daarvoor is hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 21:01
Inderdaad.. Het andere bedrijf morgen bellen dat je je helaas hebt vergist en of de mogelijkheid bestaat dat je nog eens op gesprek wil komen. Zodra dat kan, stoppen bij je huidige werkgever met de mededeling dat je gebruik maakt van de proeftijd en dat je ze bedankt voor de geboden kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:16
Je hebt bij je nieuwe werkgever al een opleiding... Kan je daar boetevrij weg of staat er in je contract iets over het terugbetalen van de kosten van de opleiding?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ander geluid, maar ik zou het sowieso wat langer de tijd geven dan 1 week. Dit is wel érg kort om een bedrijf te leren kennen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:36:
Ander geluid, maar ik zou het sowieso wat langer de tijd geven dan 1 week. Dit is wel érg kort om een bedrijf te leren kennen.
Dit inderdaad.
Vaak hebben collega's ook de tijd nodig om aan je te wennen en goed met je om te gaan, zelfde geldt voor jou.
Meer dan de helft van je werkplezier ligt aan de mensen met wie je samenwerkt, de rest zijn werkzaamheden en bedrijfscultuur gebaseerd op mijn eigen evaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 12:46
Ik ben het ook eens met mijn twee bovenburen. Een week is wel heel erg kort om te wennen. Iedereen moet aan elkaar wennen, geef het tijd. Wie zegt dat je na een week bij het eerste bedrijf niet met hetzelfde komt te zitten?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Waarom stel je hier dan de vraag? Doe dan lekker je eigen ding.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 20-05 12:47
Niet dat ik het perse met je oneens ben, maar soms kom je er heel snel achter dat er dingen grondig mis zijn. Bijvoorbeeld als ze over bepaalde zaken gelogen hebben in je interview.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:49
Wat zijn de halve waarheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:27
In het onderwerp staat 1 week. In je tekst staat 2 weken en dat je ook al een opleiding hebt gestart. Wat voor soort opleiding is dat dan, ik heb namelijk weinig meegemaakt dat je meteen de eerste week al start met een opleiding. En tijdens een opleiding zie je dan weer weinig van de werkvloer...

Wat voor soort werk doe je dan? Het lijkt me sterk dat dit de enige 2 bedrijven zijn waar je kunt werken en dat je nu hiertussen moet kiezen "omdat ze aangeboden zijn". Er staan enorm veel vacatures open waar je mogelijk ook nog op kunt solliciteren.

En wat betreft het bedrijf dat je hebt afgewezen, of je daar alsnog op gesprek kunt komen hangt af van hoe je ze hebt afgewezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
@jongetje

Ik heb bij meerdere werkgevers letterlijk gehad dat opleiding direct op dag 1 begon. En bij twee bedrijven was de opleiding zelfs in het buitenland ondanks dat het kantoor waar ik werkte gewoon in NL was.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10
Aannames. Aangezien de vacature nog open staat hebben ze nog iemand nodig. Ze kennen jou en je kunt er gewoon eerlijk over zijn waarom je belt. Daar is niets mis mee en is juist heel erg duidelijk dat je eerlijk bent naar de andere partij toe. De opleiding, die nu 2 weken gestart is, is misschien even een zure appel ( wat stond daar over in je contract??). Maar is het niet zo dat je een maand proeftijd hebt? Die werkt twee kanten op. Het bedrijf moet jou zien zitten maar ook anders om.

[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 23-01-2024 08:18 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-05 09:12
Hallo

In oktober kreeg ik 2 jobaanbiedingen waarbij ze elk hun voordelen hadden. De ene belde ik af na 2 wekene om dan voor de 2de te gaan die mooie beloftes had. Helaas kreeg ik een akelig gevoel over de 2de job, en nu ik daar 2w werk en opleiding heb, is dat gevoel alleen maar meer waar gebleken ( bedrijfsmentaliteit en maar halve waarheden verteld op t gesprek).

Zelf overweeg ik gewoon verder te zoeken met ook de uitleg ve verkeerde keuze gemaakt te hebben, ofwel houd ik nog even vol en probeer ik er zoveel mogelijk bij te leren? In dat laatste geval zal ik dus vermoedelijk na 2j opnieuw gaan solliciteren...

Mss vind ik mijn draai er nog, maar ik vrees dat hun mentaliteit niet overeenstemt met wie ik ben of voor sta....

Bedankt!
Juist wel bellen want je hebt een zeer goede reden. De beloftes die zijn gedaan lijken nu al onwaar. Je hebt een proefmaand om een reden. Dus bellen dat bedrijf, daar over twee weken aan de slag gaan en deze laten varen. Dit is de makkelijkste overstap ooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:08:
[...]

Niet dat ik het perse met je oneens ben, maar soms kom je er heel snel achter dat er dingen grondig mis zijn. Bijvoorbeeld als ze over bepaalde zaken gelogen hebben in je interview.
Hangt een beetje van het niveau van de leugens af inderdaad.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hallo

Bedankt!
Ik hoop dat je nog terug reageerd omdat ik vaak zie dat nieuwe leden 1 post doen en dan nooit meer terug reageren.

Maar goed, wat heb je te verliezen? Bel die andere partij en zeg dat helaas de gekozen partij hun beloftes niet waar maken en of de aanbieding van hun nog steeds geldt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:59
Denk gewoon aan jezelf..
Bij mijn eerste baan: totaal niet wat ik had verwacht... na 6 werkdagen stond ik weer buiten.
Tweede baan was precies wat ik zocht... mijn carriere was heel anders geweest als ik was blijven hangen bij de eerste baan...

Proeftijd is niet alleen voor de werkgever maar ook voor de werknemer. Veel mensen vergeten dat.

Lekker aan jezelf denken.

[ Voor 26% gewijzigd door mentalozzie op 23-01-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36
Ik heb het ook gehad bij mijn vorige werkgever. Na 1 week kwam ik er achter dat ze gewoon te veel BS hadden verteld op het sollicitatiegesprek. Ik was jong, het was mijn tweede baan na mijn HBO (eerste was bij mijn afstudeerplek) en ik wist gewoon niet hoe ik de goede vragen moest stellen.

Het was een puinhoop, de sfeer was bedrukt, iedereen liep altijd maar te klagen over de baas (bedrijfje van <15 man). Na een week had ik er al veel minder zin in, terwijl ik eerst super enthousiast was. 1 week na mijn proeftijd besloten om daar weg te gaan (proeftijd van een maand). Opzegtijd was 2 maanden. Ik heb dus uiteindelijk nog bijna 2.5 maand daar moeten werken (terwijl ik er toen net 1.5 maand werkte).

Nu werk ik bij een veel betere plek. Ik ben ook gewoon eerlijk geweest tijdens het sollicitatiegesprek bij mijn huidige werkgever dat ik gewoon niet op mijn plek zat en dat ik het geen goede sfeer vond (later heb ik meer horrorverhalen verteld en de meesten konden gewoon niet geloven wat ik allemaal vertelde).

Ik heb die 2.5 maand amper wat gedaan, maar het was mentaal wel echt zwaar. Als het bij jou de helft zo erg is als mijn vorige baan, dan zou ik er niet over moeten denken om dat 2j te gaan doen.

Qua reageren op die andere baan. Ik zou zeggen "who cares". Ze hebben waarschijnlijk mensen nodig en zijn maar al te blij dat je toch nog bij hun komt werken, maar dat is wel aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
zeker in de huidige maatschappij zou het me ook niet veel kunnen schelen van die andere partij te bellen.

Hou er wel rekening mee dat je dan in een andere onderhandelingspositie gaat komen (jij vraagt hun werk, ipv zij vragen aan jou om voor hun te komen werken)
kan bij onderhandelingen bij het loon wel een paar 100€ schelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ik had een collega die afgewezen was voor een functie, want ze hadden iemand anders aangenomen. Twee weken later werd ze gebeld wanta degene die ze aangenomen hadden bleek toch niet te voldoen.
Met andere woorden: als die andere job je leuk lijkt, gewoon doen! Nee heb je, ja kun je krijgen. Bovendien is er best kans dat ze waarderen dat je contact met hun opneemt nu deze baan niet helemaal brengt wat je ervan verwacht had.

wel een tip: als je belt ga niet volledig het bedrijf af zitten kraken. Dingen als "halve waarheden" kunnen een nare smaak geven bij werkgevers, aangezien je dat ook over hen kan zeggen mocht je bij hun in dienst komen en daarna vertrekken. Gewoon feitelijk vertellen dat het blijkbaar niet de match was die je verwacht had.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvanvliet
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Joe28965 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:31:
Opzegtijd was 2 maanden. Ik heb dus uiteindelijk nog bijna 2.5 maand daar moeten werken (terwijl ik er toen net 1.5 maand werkte).
In je proeftijd kan je per direct vertrekken. Een opzegtermijn is dan niet van toepassing. Kortom, de topic starter kan in de eerste maand proeftijd direct bij en ander bedrijf aan de slag gaan. Ik weet echter niet hoe het zit met een concurrentie/relatiebeding in deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:12
rubenvanvliet schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:18:
[...]

In je proeftijd kan je per direct vertrekken. Een opzegtermijn is dan niet van toepassing. Kortom, de topic starter kan in de eerste maand proeftijd direct bij en ander bedrijf aan de slag gaan. Ik weet echter niet hoe het zit met een concurrentie/relatiebeding in deze situatie.
Als je even het gehele bericht las van diegene die je had gequote:
"1 week na mijn proeftijd besloten om daar weg te gaan (proeftijd van een maand)."
Dus bij hem was WEL de opzegtermijn van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 21:19

mwa

Bastien schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:15:
Je hebt niet voor niets een proeftijd neem ik aan? Heb al twee keer meegemaakt dat iemand met de lunch op dag 1 weer wegging.
Hoe gaat zoiets in het echt? Voor de lunch gaat de persoon naar de manager en zegt "doei!". Of loopt gewoon weg of..? Geen idee, heb zoiets nog niet eerder meegemaakt en ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 15:39
mwa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Hoe gaat zoiets in het echt? Voor de lunch gaat de persoon naar de manager en zegt "doei!". Of loopt gewoon weg of..? Geen idee, heb zoiets nog niet eerder meegemaakt en ben wel benieuwd.
/off-topic
Ik heb op mijn vorige werkplek ooit een interimkracht gehad die na de voormiddagpauze effectief nergens meer te bekennen was. We dachten nog even dat hij op het toilet zat, maar toen merkten we dat zijn - redelijk opvallende auto - niet meer op de parking stond.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:57
Zou ooit bij een bedrijf per 1 jan beginnen, kreeg (van de zelfde werving/selectie) week van te voren de vraag of ik toch nog ergens anders op gesprek wilde.
Kreeg daar 20% meer loon en direct een vervolgopleiding, dus dat was hem geworden.
Uiteindelijk bleek het te mooi om waar te zijn en heb ik een half jaar later alsnog met bedrijf 1 gebeld en ben ik daar aan de slag gegaan (met 20% meer salaris dan ze me in eerste instantie konden bieden).
En dat was in de periode van 2008 toen heel de bouw zowat instortte en je juist blij mocht zijn dat je je baan kon houden.

Nu komen ze overal mensen tekort in elke sector.
Het is een zakelijk iets. Aanbod van de andere partij was beter, maar past toch niet goed. Daar is de proeftijd voor.
Dus gewoon gesprek aangaan met het 1e bedrijf en aangeven dat je nog een keer een gesprek met ze wil. Kan je gelijk nog wat hoger inzetten.(als je dat aandurft)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Dat verschilt een beetje per persoon.
Van wat ik meegemaakt hebt gaan sommige gewoon weg en sturen dan een email naar de leiding, denk omdat ze de confrontatie niet aan durven en andere die gaan naar de leiding/manager toe en leggen het uit.

Gebeurt trouwens wel regelmatig met uitzendkrachten die bij ons werken voor de laagste functies veelal warehouse/productie dat ze ineens weg zijn en je ze nooit meer ziet of hoort, ze zijn ineens verdwenen lijken wel spoken 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-05 15:35
[...]

Ik heb zelf een keer gedaan. Begonnen bij een werkgever, merkte al heel snel dat ik geen match was met het team.

Ben toen naar de manager gegaan, het gesprek geopend dat ik mij zelf toch niet bij het team zie zitten, we hebben de hand geschud en met lunch afscheid genomen.

Proefperiode is niet alleen voor de werkgever om te kijken of de werknemer matched, het is ook andersom. Als je zelf kennis hebt, kun je vrij snel ontdekken of je er bij past of niet. Niets mis mee overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mensen een vraag posten en dan niet kijken of er een antwoord komt. @Anneline heb je al een keuze kunnen maken, en heb je wat aan de tips die je krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneline
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
Dank je wel voor de veelvuldige reacties!!
Bij job nr 1 had ik 6j al eens gesolliciteerd maar toen niet aangenomen, en nu bij de 2de x wel nadat ze referenties namen bij een ex-collega van me. Dus ik blijf deze wat moeilijk vinden omdat ik idd in een zwakkere positie zal staan.
Het is trouwens de 2de x dat ik dit voorheb, een slecht voorgevoel dat nadien waar blijkt te zijn, vorige keer dus ook maar 6m in dienst gebleven op dat specifieke bedrijf.

Op mijn huidige baan vertelden ze mij over de glijdende uren en vele persoonlijke contacten met klanten, maar nu blijkt dat die glijdende uren 2x nix zijn (je kan langer werken, maar zeker niet vroeger stoppen), je mag constant overuren draaien op de weinige openingstijden en zelfs die willen ze nog verminderen. Maar het is ook een bepaalde mentaliteit die er heerst dat je alles leuk en fantastisch moet vinden en vooral geen kritiek geven op hun gedachtegoed... die uren en die algemene ingesteldheid zijn voor mij zware dobbers + dat ik de jobinhoud minder interessant vind dan aanvankelijk gedacht en ik mij er niet toe ian brengen om oprecht geïnteresseerd te zijnw in de materie.... ik had me dat anders voorgesteld....

Aangezien ik hier massaal hoor van bel naar brdrijf 1, laat ik dat nog even bezinken 😄😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tadida
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 13:10
Anneline schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:52:
Aangezien ik hier massaal hoor van bel naar brdrijf 1, laat ik dat nog even bezinken 😄😄
Van mijn kant ook nog eens hetzelfde advies. Ik heb recent hier een sollicitant gehad die (vanwege een hoger salaris bod) helaas gekozen had om toch voor een andere werkgever te kiezen. Ik heb daar 0 problemen mee, soms is geld nu eenmaal belangrijk in het leven. Nu 2 maanden later heb ik te horen gekregen dat hij spijt heeft en toch graag bij ons wil komen werken. Helaas heb ik nu niet direct een open positie, maar zo gauw ik weer op zoek ga naar een medewerker is hij de eerste die ik bel.

Wat ik maar wil zeggen, je weet niet hoe bedrijf 1 in de wedstrijd staat, sommige bedrijven zullen je nooit meer willen aannemen en bij andere bedrijven staat de deur nog wagenwijd open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:55
Ik zou bedrijf 1 gewoon bellen. De situatie uitleggen zonder verdere toelichten (huidige werkgever niet goed, was niet wat ik verwacht) en vragen of je nog op gesprek mag / kan komen. Je kunt snel schakelen want je zit nu nog in je proefperiode dus kunt bij wijze van morgen al beginnen bij de andere partij :)
Proeftijd is vaak een maand en ik denk dat menig mens snel doorheeft in wat voor cultuur je zit en hoe je collega's zijn (uitzonderingen daargelaten). Vaak genoeg gezien dat mensen in hun eerste week opzeggen omdat ze niet bij het bedrijf passen of omdat ze zich niet kunnen aanpassen, maar ook vanuit de werkgevers kant dat ze de werknemer niet in hun cultuur vinden passen of omdat ze zichzelf iets te goed hadden verkocht.

[ Voor 18% gewijzigd door SgtElPotato op 24-01-2024 14:35 ]

Zucht...

Pagina: 1