Wasmachine maakt bonkend geluid bij start centrifugeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 23:14
Hebben zo'n 6 jaar een Siemens IQ700 wasmachine (WM16W461NL) die altijd beneden op een stenen ondergrond heeft gestaan met de droger er bovenop. Nooit gemerkt dat hij rare geluiden maakte maar hij stond ook altijd ver weg.

Nu hebben we de wasmachine naar zolder verplaatst en staat deze waterpas op een 5cm dikke houten plaat die in de houten vloer is geschroefd. Daarnaast staat de wasmachine verankert met twee bijbehorende beugels. Droger staat er nu naast.

Bij start van centrifugeren maakt de wasmachine een bonkend/schurend geluid dat ik niet herken. Zowel bij lichte als zware belading. Ik zie ook dat de trommel even uit haar midden beweegt bij start van centrifugeren.
Zodra het toerental toeneemt verdwijnt het bonkende geluid en draait de trommel mooi om haar as.

De wasmachine stuitert/beweegt niet en komt ook niet tegen iets anders aan.

Ik heb de bovenkant eraf gehad en het gewicht zit goed vast. De veren bovenin lijken prima en na het geven van een duw wordt de trommel vrij snel rustig.

Is dit een normaal/herkenbaar geluid? Of wijst dit op iets afwijkends (b.v. versleten schokdemper).

Kan op internet maar weinig voorbeelden vinden. Dus op zoek naar ervaring/expertise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wat je hoort en ziet is volkomen normaal, de wasmachine probeert z’n balans te vinden.

In het gelinkte filmpje is de trommel zo te zien voor ongeveer een kwart gevuld, hoe voller de trommel des te minder/ subtieler het geluid zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Heb je de transportbouten teruggeplaatst voor je de machine naar zolder tilde? je schrijft namelijk dat hij eht beneden niet deed en nu wel. Als ik siemens iq700 final spin op youtube invoer krijg ik veel stillere machines die niet zo bonken bij de start.
Ik vraag me af of de machine helemala waterpas staat. misschien zou hij net een heel klein beetje meer achterover gesteld moeten worden, dat kan soms al heel veel schelen in geluid. wan topizch zijn de emeste an deze machines ook bij het opstarten heel stil.

[ Voor 16% gewijzigd door dicksterk op 22-01-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 14:42
Heb je gecalibreerd? Probeer eens zonder was te centrifugeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:48
Na 6 jaar zou ik er eens nieuwe schokbrekers in stoppen, voor iets meer dan een tientje per stuk zou ik dat gewoon proberen. Het zijn nu eenmaal slijtage-onderdelen en net als bij auto's gaat die slijtage heel geleidelijk en merken we de slijtage over de jaren heen tijdens het dagelijks gebruik niet op, totdat je ze vervangt, dan is het ineens een hele andere auto geworden. Zelfs als je geen groot huishouden hebt, zou ik ze na 6 jaar, en zo'n klacht (storing), gewoon vervangen. En je voorkomt dat het nog erger wordt, op een gegeven moment dempen ze niets meer en hoor je hem steeds vaker bonken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Freshouttheoven schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:00:
Wat je hoort en ziet is volkomen normaal, de wasmachine probeert z’n balans te vinden.

In het gelinkte filmpje is de trommel zo te zien voor ongeveer een kwart gevuld, hoe voller de trommel des te minder/ subtieler het geluid zal zijn.
Ik snap je punt en er zit ook een balanceerfunctie in de wasmachine geloof ik. Al meen ik dat die de was dan opnieuw probeert te verdelen. De hoeveelheid aan was lijkt niet veel uit te maken voor het geluid, maar ik zal nog een beter filmpje proberen te maken komende dagen.

Hoe meer ik naar het filmpje luister hoe meer het klinkt alsof het rubber ergens tegen aankomt. Dat verdwijnt op het moment dat de trommel harder gaat centrifugeren en meer in het midden lijkt te blijven.
dicksterk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:25:
Heb je de transportbouten teruggeplaatst voor je de machine naar zolder tilde? je schrijft namelijk dat hij eht beneden niet deed en nu wel. Als ik siemens iq700 final spin op youtube invoer krijg ik veel stillere machines die niet zo bonken bij de start.
Ik vraag me af of de machine helemala waterpas staat. misschien zou hij net een heel klein beetje meer achterover gesteld moeten worden, dat kan soms al heel veel schelen in geluid. wan topizch zijn de emeste an deze machines ook bij het opstarten heel stil.
Bouten heb ik nooit teruggeplaatst (kon ze niet vinden :P) wel de dopjes teruggeplaatst die op die plekken zaten.

Hij staat zo goed als waterpas (binnen de lijnen van de waterpas). Ik kan hem best proberen iets te verhogen aan de voorkant, maar het voelt wat tegendraads dat ik hem minder waterpas moet gaan zetten :P

Ik kom soms toch ook wel een wobble tegen in de trommel zoals bij mij, alleen iets minder bonkend misschien. En ouder model (timestamped):

Xavier001 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 05:26:
Heb je gecalibreerd? Probeer eens zonder was te centrifugeren
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Is dat een ding?
Skynett schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 05:42:
Na 6 jaar zou ik er eens nieuwe schokbrekers in stoppen, voor iets meer dan een tientje per stuk zou ik dat gewoon proberen. Het zijn nu eenmaal slijtage-onderdelen en net als bij auto's gaat die slijtage heel geleidelijk en merken we de slijtage over de jaren heen tijdens het dagelijks gebruik niet op, totdat je ze vervangt, dan is het ineens een hele andere auto geworden. Zelfs als je geen groot huishouden hebt, zou ik ze na 6 jaar, en zo'n klacht (storing), gewoon vervangen. En je voorkomt dat het nog erger wordt, op een gegeven moment dempen ze niets meer en hoor je hem steeds vaker bonken.
Ik ben op zich niet tegen het vervangen van een onderdeel, maar dan wil ik wel eerst enige zekerheid hebben dat dit ook de veroorzaker is. Ik zoek dus eigenlijk wat meer voorbeelden van een situatie die vergelijkbaar is en waar het de schokbreker bleek te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:48
MailMan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:55:
[...]

Ik ben op zich niet tegen het vervangen van een onderdeel, maar dan wil ik wel eerst enige zekerheid hebben dat dit ook de veroorzaker is. Ik zoek dus eigenlijk wat meer voorbeelden van een situatie die vergelijkbaar is en waar het de schokbreker bleek te zijn :)
Hoeveel vooronderzoek wil je nog doen voor een onderdeel van 10 euro? Soms moet je gewoon ff een stap nemen, en dan verder kijken. En dit onderdeel is zo goedkoop....
Maar goed, iedereen heeft recht op zijn eigen afweging natuurlijk.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Skynett schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Hoeveel vooronderzoek wil je nog doen voor een onderdeel van 10 euro? Soms moet je gewoon ff een stap nemen, en dan verder kijken. En dit onderdeel is zo goedkoop....
Ik weet niet wat dat ding kost? Meestal valt het tegen :p plus, zit midden in verbouwing met genoeg andere zaken aan m’n hoofd. Wasmachine staat vastgeschroefd dus zo weer een dagdeel bezig om te vervangen. Dus, liever in 1x goed diagnosticeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
MailMan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:41:
Hebben zo'n 6 jaar een Siemens IQ700 wasmachine (WM16W461NL) die altijd beneden op een stenen ondergrond heeft gestaan met de droger er bovenop. Nooit gemerkt dat hij rare geluiden maakte maar hij stond ook altijd ver weg.

Nu hebben we de wasmachine naar zolder verplaatst en staat deze waterpas op een 5cm dikke houten plaat die in de houten vloer is geschroefd. Daarnaast staat de wasmachine verankert met twee bijbehorende beugels. Droger staat er nu naast.

Bij start van centrifugeren maakt de wasmachine een bonkend/schurend geluid dat ik niet herken. Zowel bij lichte als zware belading. Ik zie ook dat de trommel even uit haar midden beweegt bij start van centrifugeren.
Zodra het toerental toeneemt verdwijnt het bonkende geluid en draait de trommel mooi om haar as.

De wasmachine stuitert/beweegt niet en komt ook niet tegen iets anders aan.

Ik heb de bovenkant eraf gehad en het gewicht zit goed vast. De veren bovenin lijken prima en na het geven van een duw wordt de trommel vrij snel rustig.

[YouTube: Bonkende wasmachine lage toeren]

Is dit een normaal/herkenbaar geluid? Of wijst dit op iets afwijkends (b.v. versleten schokdemper).

Kan op internet maar weinig voorbeelden vinden. Dus op zoek naar ervaring/expertise :)
ik hoor precies hetzelfde als jij, het rubber wordt samengeperst tijdens het balans zoeken. dat gebeurd meestal als een machine iets te ver naar voren staat.
omdat het een houten vloer is weet je niet precies hoe waterpas je vloer is. dus ookal staat de machine in feite waterpas, als de vloer eronder dat niet 100% is is het resultaat nogsteeds niet goed. dus ik zou idd proberen heme iets achterover te zetten en dan een beetje proberen en testen tot je een stand hebt waarin het geluid weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
dicksterk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:17:
[...]

ik hoor precies hetzelfde als jij, het rubber wordt samengeperst tijdens het balans zoeken. dat gebeurd meestal als een machine iets te ver naar voren staat.
omdat het een houten vloer is weet je niet precies hoe waterpas je vloer is. dus ookal staat de machine in feite waterpas, als de vloer eronder dat niet 100% is is het resultaat nogsteeds niet goed. dus ik zou idd proberen heme iets achterover te zetten en dan een beetje proberen en testen tot je een stand hebt waarin het geluid weg is.
Voor iets verhoogd en dat lijkt te hebben geholpen! Moet het nog even testen met een paar zwaardere wasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Skynett schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Schokbrekers zitten tegenwoordig soms vast geklonken en moeten uitgeboord worden. Met de aanschaf van een schokbreker ben je er nog lang niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
MailMan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Voor iets verhoogd en dat lijkt te hebben geholpen! Moet het nog even testen met een paar zwaardere wasjes.
zou mooi zijn als het is opgelost. Ik vind het altijd leuk als mensen youtube-filmpejs meesturen. ik ben blind en omdat witgoed een hoby van me is daardoor heel goed geworden in het herkennen van geluiden en hun oorzaken. Dit klink inderdaad als een rubbe rrand die werd geraakt bij het balans zoeken en dan helpt het ophogen van de voorste pootjes. Zeker als je onder die machine slaapt ljikt het me lastig slapen met dat geluid uit je filmpje, terwijl het normaal een hele stille machine is. dus ik hoop dat het geluid nu wegblijft.
Pagina: 1