Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 14:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik bezit een huis met een aparte garage waar ik houtbewerking doe. Mijn specialiteit ligt bij het maken van koffie- en eettafels, en snijplanken. Dit was eerst een hobby waarbij ik vaak mijn creaties schonk aan vrienden en familie. Nu wil ik dit op een meer professionele manier aanpakken en ook online gaan verkopen. Hierbij kom ik enkele uitdagingen tegen; ten eerste mag ik volgens mijn onderzoek deze activiteiten niet zomaar als bedrijf vanuit huis uitvoeren, omdat het geen 'vrij beroep' is. Ten tweede vind ik geen geschikte andere locatie om mijn werk zakelijk voort te zetten.
Daarom probeer ik met de gemeente iets te regelen, zoals goedkeuring of een wijziging in het bestemmingsplan. Ondertussen zoek ik naar andere mogelijkheden om dit te organiseren.

Dit is iets waarover ik nadacht en ik kon online geen informatie vinden. Misschien is het niet toegestaan of onvoordelig, maar wat als ik het volgende doe:

- De inkoop en bewerking van het hout doe ik persoonlijk.
- Zakelijk (maar dan als 'vrij beroep', enkel een webshop dus), koop ik mijn eigen gemaakte producten voor een lage prijs zodat ik persoonlijk niet te veel winst maak
- Vervolgens verkoop ik deze zakelijk en betaal mijzelf weer persoonlijk uit.

Het voelt in elk geval heel krom, maar is dit een realistische opzet dat ook legaal is? Op de lange termijn, wil ik het absoluut niet zo hebben maar al mijn andere opties kunnen nog wel maanden voortduren en ik zou toch graag wat verder willen groeien.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit ruikt als een garantie op problemen achteraf.

Voor een te lage prijs verkopen = gift = belasting betalen. Structureel voor de verkoop inkopen en bewerken is niet persoonlijk maar zakelijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:42:
Dit ruikt als een garantie op problemen achteraf.

Voor een te lage prijs verkopen = gift = belasting betalen. Structureel voor de verkoop inkopen en bewerken is niet persoonlijk maar zakelijk.
Ik heb overigens geen enkel probleem om belasting te betalen, het doel is niet ontwijken. Sterker nog, ik vind het prima om extra winst in te leveren, zolang ik maar zakelijk aan de slag kan. Oftewel iets om de transitie van hobby -> zakelijk gemakkelijker te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er van uitgaande dat je het niet als kunstenaar-zijn kunt verkopen: beste lijkt me om een vrijstelling van het bestemmingsplan aan te vragen bij de gemeente.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Dat er geen geschikte locatie te vinden is lijkt me sterk. Meer dat je wensen dn budget niet met elkaar in lijn liggen maar dat is ondernemen zoek maar een oplossing.

Mijn eerste pand was ook verre van perfect. Zelfs nu met de 4de locatie waar we mee bezig zijn is het nog de grootste uitdaging om alles te krijgen op 1 locatie waar wij het willen.

Is er niks te vinden dan? Uiteindelijk als de nood maar hoog genoeg is altijd wel. Dus misschien je eisen verlagen of je budget verhogen.

Je in allerlei kronkels wenden om ergens niet aan te voldoen is vragen om juridische problemen en als starter wil je die kosten niet want dat budget is er nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:35

Detmer

Professioneel prutser

Moet je wel (al) een eigen bedrijf starten? Kan je niet klein beginnen, af en toe wat via bijvoorbeeld Marktplaats verkopen en je winst bij resultaat uit overige werkzaamheden zetten? Ik snap dat het niet meer gaat bij tientallen per maand. Maar als je een hand vol in het jaar verkoopt...

[ Voor 22% gewijzigd door Detmer op 22-01-2024 19:23 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
De vraag is een beetje, hoeveel verdien je hier op dit moment mee?

Voor de Belastingdienst hoef je overigens niet zozeer een bedrijf te starten. De Belastingdienst vindt het enkel relevant dat jij belasting betaalt. Het is prima indien je dit onder overige inkomsten schaart en op deze manier opvoert.

Het privé inkopen, maakt voor de belastingdienst ook allemaal geen snars uit.

Je benadeelt de belastingdienst tenslotte niet door producten privé te kopen, door privé te verkopen en de verdiensten die je doet, onder overige inkomsten op te voeren.

Je benadeelt eigenlijk alleen de eigen portemonnee. Want op het moment dat je het vanuit de positie van een eigen bedrijf doet, ga je onder de streep minder belasting betalen. Maar, komen er ook diverse plichten bij. Of dit interessant genoeg is, hangt uiteindelijk af van de inkomsten. Doorgaans komt het er al snel op neer dat op het moment dat je het hebt over enkele honderden euro's per maand, het niet interessant is om hiervoor dit echt bedrijfsmatig te gaan doen. Gewoon opvoeren als overige inkomsten. En accepteren dat je hier dus een deel van opzij legt om af te dragen als inkomstenbelasting.

Zoals @Detmer bijvoorbeeld al suggereert, verkoop via e.g. marktplaats, of gezien de omschrijving, vermoedelijk Etsy een nog betere keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Douweegbertje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:34:
- Zakelijk (maar dan als 'vrij beroep', enkel een webshop dus), koop ik mijn eigen gemaakte producten voor een lage prijs zodat ik persoonlijk niet te veel winst maak
- Vervolgens verkoop ik deze zakelijk en betaal mijzelf weer persoonlijk uit.

Het voelt in elk geval heel krom, maar is dit een realistische opzet dat ook legaal is? Op de lange termijn, wil ik het absoluut niet zo hebben maar al mijn andere opties kunnen nog wel maanden voortduren en ik zou toch graag wat verder willen groeien.
Je moet handelen naar goed koopmansgebruik. Jouw voorstel lijkt niet te voldoen aan wat fiscaal gebruikelijk is en ook niet aan de bestendige gedragslijn vuistregel.

Een meer realistisch scenario: je zet je gereedschap zakelijk op de balans (en betaald een marktconforme prijs aan jezelf voor deze verkoop) en gebruikt het gereedschap alleen nog maar om zakelijk mee te produceren. Voor de producten die je verkoopt moet je een winstmarge hanteren die het aannemelijk maakt dat de onderneming duurzaam winstgevend is.

Als je maar incidenteel iets produceert en verkoopt dan is het per definitie niet zakelijk en moet je gewoon aangifte doen van inkomsten uit overige werkzaamheden. Dan betaal je gewoon IB-tarief over de winst (dus omzet minus kosten). Je hebt dan geen voordeel van zakelijke fiscale regelingen, maar ook veel minder administratie en regeldruk.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:34
Hebben de buren er last van als je de hele dag aan het timmeren en aan het zagen bent? Wanneer je ook je creaties op marktplaats gaat zetten, kan je misschien wel problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de input. Voor mij is het wel duidelijk dat ik gewoon wacht en hoop op de uitkomst van het bestemmingsplan. In de tussentijd ga ik ook verder zoeken naar een geschikt pand dat een beetje past bij mijn wensen. Mogelijk ga ik er toch wat meer in investeren, ook al zou ik dat liever minder doen.

Toch om nog wat antwoorden te geven:
Anoniem: 217290 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:19:
Dat er geen geschikte locatie te vinden is lijkt me sterk. Meer dat je wensen dn budget niet met elkaar in lijn liggen maar dat is ondernemen zoek maar een oplossing.

Mijn eerste pand was ook verre van perfect. Zelfs nu met de 4de locatie waar we mee bezig zijn is het nog de grootste uitdaging om alles te krijgen op 1 locatie waar wij het willen.

Is er niks te vinden dan? Uiteindelijk als de nood maar hoog genoeg is altijd wel. Dus misschien je eisen verlagen of je budget verhogen.

Je in allerlei kronkels wenden om ergens niet aan te voldoen is vragen om juridische problemen en als starter wil je die kosten niet want dat budget is er nog niet.
Natuurlijk zijn er wel locaties, maar de vraag is of het logisch is, en wat dat betreft is mijn situatie als volgt:

- Ik wil niet 100% fulltime aan de slag, ik heb een goede baan en het zou juist super zijn om mijn maandelijkse lasten laag te houden en het bedrijfje rustig op te bouwen.
- Ik heb gewoon een prima garage, spullen en producten, dus even relatief gezien, moet ik een significant bedrag gaan investeren puur omdat alles wat ik al doe, niet zakelijk mag verkopen omdat ik niet in de vrije sector zit.

Ik ben actief op zoek naar een pand, maar alles wat ik tegen kom zit tussen de 1400 - 2000 euro p/m aan huur. Ik vind dat gewoon schandalig voor wat je er voor krijgt (oppervlakte, voorzieningen) en nog los van het feit dat je voor dat bedrag p/m aan hypotheek gewoon een heel dik huis kan kopen.

Plus, ik heb dus gewoon een goede garage en derhalve dat stukje 'relatief' wat ik bedoelde, ik ga dan eigenlijk zo'n bedrag per maand weg gooien.

Dus, absoluut.. ondernemen :) Als ik hier fulltime mee bezig zou willen zijn, dan moet zo'n kostenpost prima zijn, anders heeft je bedrijf ook weinig nut. Echter mijn doelen zijn net iets anders en heb ik (nog) geen ambitie om hier fulltime mee aan de slag te gaan.
Detmer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:22:
Moet je wel (al) een eigen bedrijf starten? Kan je niet klein beginnen, af en toe wat via bijvoorbeeld Marktplaats verkopen en je winst bij resultaat uit overige werkzaamheden zetten? Ik snap dat het niet meer gaat bij tientallen per maand. Maar als je een hand vol in het jaar verkoopt...
@psychodude heeft dezelfde vraag;

Ik geef op dit moment letterlijk alles weg of men betaald/geeft alleen de ruwe materialen.
Dat klinkt misschien raar/vaag, maar ik doe het als hobby en wilde vooral ervaring op doen en lekker bezig zijn zonder het zakelijke aspect te regelen. Nu een periode later zie ik (en hoor ik ook) dat er goede potentie is om dit zakelijk verder op te zetten. Eigenlijk zit ik constant 'nee' te verkopen bij vragen e.d. Dit was misschien ook verkapt mijn doel, om gewoon te kijken of er een markt zou zijn, zonder mijzelf in het diepe te gooien.

Ik heb een bedrijfsplan gemaakt en daar ook wat berekeningen gemaakt. Daarin ga ik dan uit van de versie waarin ik niet heel veel tijd investeer, en dan zou ik op zo'n 1000 euro winst (niet omzet) uit komen per maand. Echter ik kan dit vrij goed opschalen en de afnemers zijn er ook. Om een voorbeeld te geven; een delicatessen handelaar zou best wel wat willen afnemen. In zo'n aantal dat ik mij daar prima mee kan vermaken voor een redelijke periode.

Enfin, het niet hebben van een pand, omdat ik het hier thuis zou kunnen doen, scheelt mij gewoon een berg geld, en zorgt er voor dat ik het gewoon casual kan blijven opbouwen.
aljooge schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:11:
Hebben de buren er last van als je de hele dag aan het timmeren en aan het zagen bent? Wanneer je ook je creaties op marktplaats gaat zetten, kan je misschien wel problemen krijgen.
Goede en terechte vraag!
Mijn buren hebben er niet echt last van. Het zijn allemaal vrijstaande huizen en toen ik een jaar geleden toch wel een 'brute machine' had gekocht was ik even langs geweest. Niemand had het gehoord. Ik heb het er verder wel over gehad of mensen overlast hadden, en niemand merkt het eigenlijk. Plus dat ze het misschien wel fijn vinden dat ze al mijn gereedschap mogen gebruiken :+

Dat geeft overigens niet weg dat, zoals ik een beetje in de start aangaf; dit niet permanent wil. Het moet en gaat verhuizen, maar het zou wel heel relaxed zijn als ik een periode kan overbruggen om domweg de maandelijkse lasten laag te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Misschien denk ik te simpel, maar waarom begin je niet gewoon vanuit de garage voor nu? Je hebt het gereedschap en de garage al. Je kan zo te lezen goed met je buren en ze geven aan geen (over)last te ervaren. En eigenlijk doe je het al, maar niet commercieel. Kan je nu lekker hobbyen vanuit de schuur thuis en ondertussen blijven zoeken naar iets permanenters.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Detmer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:08:
Misschien denk ik te simpel, maar waarom begin je niet gewoon vanuit de garage voor nu? Je hebt het gereedschap en de garage al. Je kan zo te lezen goed met je buren en ze geven aan geen (over)last te ervaren. En eigenlijk doe je het al, maar niet commercieel. Kan je nu lekker hobbyen vanuit de schuur thuis en ondertussen blijven zoeken naar iets permanenters.
op een gegeven moment ben je wel bedrijfsmatig bezig en ontduik je de btw afdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

aljooge schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:16:
[...]

op een gegeven moment ben je wel bedrijfsmatig bezig en ontduik je de btw afdracht.
Ik zeg ook niet dat TS geen KVK inschrijven e.d. moet doen. Maar zeg dat TS binnen 6 maanden een bedrijfsruimte heeft. Kan hij voor nu aan de slag en de inkomsten onder overig invullen en straks alles netjes en officieel doen. Maar misschien onderschat ik nu de dingen hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 22-01-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Detmer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat TS geen KVK inschrijven e.d. moet doen. Maar zeg dat TS binnen 6 maanden een bedrijfsruimte heeft. Kan hij voor nu aan de slag en de inkomsten onder overig invullen en straks alles netjes en officieel doen. Maar misschien onderschat ik nu de dingen hoor.
Omdat dat dus niet mag. Wat ik doe valt niet onder de vrije sector, derhalve valt het niet in het bestemmingsplan en.. ja, mag niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52
Zou niet te moeilijk denken. Meld je aan als ZZPer, als jij dat spul in je garage kan maken zonder overlast zal er toch weinig aan de hand zijn. Klinkt alsof het een bezigheid is voor een paar uurtjes in de week en niet een full time job.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Detmer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Als je bedrijfsmatig bezig bent moet je btw afdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
aljooge schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Als je bedrijfsmatig bezig bent moet je btw afdragen.
Tot een omzet van 20K kan je in de KOR.

Maar afgezien van alle belastingperikelen, ik denk dat het probleem meer het bedrijfspand is. Ik denk niet dat de gemeente toestemming gaat geven om een houtbewerkingsbedrijf met alle daarbij behorende overlast te starten in je schuur. Dat is weinig realistisch, en er zijn zoals je kan voorstellen goede redenen waarom zoiets niet mag in een woonwijk. En daar gaan ze ook echt niet speciaal voor jou een uitzondering op maken, dan is het hek van de dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Hielko schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Tot een omzet van 20K kan je in de KOR.
Achteraf kan je niet in de Kor. Als ze bij de belastingdienst vinden dat je bedrijfsmatig bezig bent moet je gewoon btw betalen, verhoogt met boete. Tegenwoordig geeft marktplaats dit bij een bepaalde omzet of aantal transacties door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 217290

aanpassing bestemmingsplan naar bedrijfslocatie op je woonhuis kan ik je nu al vertellen dat gaat afgewezen worden. Wat je bedoelt met vrije sector is mij niet duidelijk maar commercieel handelen op een woon locatie mag niet. Niet als webshop, niet als timmerman niet als loodgieter. Dat er veel partijen zijn die ermee weg komen dat komt meer doordat ze het kleinschalig houden en niemand klaagt.

We zijn allemaal klein begonnen als ondernemer dus we snappen echt de problemen wel waar je tegen aan loopt. maar je bent ondernemer of je bent het niet. Half/half is in de wereld van ondernemen vragen om falen.

Zoals ik het nu hoor zou ik zeggen wacht met de stap naar het grote werk en hou het nog in de hobby sfeer pak her en der wat kleine opdrachtjes. Geef de winst op aan de belastingdienst als inkomen uit andere werkzaamheden en zolang je onder de 3000 euro winst per jaar zit zal niemand er echt naar kraaien. Wordt je mini bedrijfje groter dan wordt het tijd voor een volgende stap. Ik weet niet wat je wilt gaan huren als eenmanszaak in kleine tafels maar 1400 - 2000 euro is echt absurd voor een werkplaats. Zo'n 75-100 euro p/m2 moet wel lukken en veel meer dan 100 heb je niet nodig. Daarmee kom je op 7500-10000 euro per jaar = 600-1000 per maand.

Voor 1450 euro heb je een hele fatsoenlijke nieuwbouw unit midden in het land met 210m2.

https://www.fundainbusine...ct-88757871-mijlweg-9-21/
https://www.fundainbusine...8704015-zeelandhaven-5-f/

Geen idee waar je precies woont maar tenzij dat herengracht amsterdam is zal er vast ook in jouw regio wat te vinden zijn van dit kaliber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 09:43
Douweegbertje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:58:

...

Ik geef op dit moment letterlijk alles weg of men betaald/geeft alleen de ruwe materialen.
Dat klinkt misschien raar/vaag, maar ik doe het als hobby en wilde vooral ervaring op doen en lekker bezig zijn zonder het zakelijke aspect te regelen. Nu een periode later zie ik (en hoor ik ook) dat er goede potentie is om dit zakelijk verder op te zetten. Eigenlijk zit ik constant 'nee' te verkopen bij vragen e.d. Dit was misschien ook verkapt mijn doel, om gewoon te kijken of er een markt zou zijn, zonder mijzelf in het diepe te gooien.

Ik heb een bedrijfsplan gemaakt en daar ook wat berekeningen gemaakt. Daarin ga ik dan uit van de versie waarin ik niet heel veel tijd investeer, en dan zou ik op zo'n 1000 euro winst (niet omzet) uit komen per maand. Echter ik kan dit vrij goed opschalen en de afnemers zijn er ook. Om een voorbeeld te geven; een delicatessen handelaar zou best wel wat willen afnemen. In zo'n aantal dat ik mij daar prima mee kan vermaken voor een redelijke periode.

...
Even een vraag, waar je wellicht allang al over nagedacht hebt, maar ik ga hem toch stellen.

Je zegt nu dat je eigenlijk op kostprijs van de materialen dingen verkoop. Als je jezelf €50 per uur zou geven (wat zakelijk nog steeds idioot laag is, ivm verzekeringen, pensioen, belasting en die zooi) en 20% bovenop de materialen zou rekenen (nog steeds heel weinig, maar hier zou dan afschrijving van je gereedschap, de elektriciteit, huur van je pand, etc. in zitten).

Heeft de delicatessen handelaar dan nog steeds interesse? Willen mensen dan nog steeds een snijplank? Hebben mensen dan nog steeds interesse in een eettafel?

Begrijp me niet verkeerd, er is zeker wel een markt voor goede kwaliteit meubels. Zeker als het goede, stevige meubels zijn die jaren mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Joe28965 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Even een vraag, waar je wellicht allang al over nagedacht hebt, maar ik ga hem toch stellen.

Je zegt nu dat je eigenlijk op kostprijs van de materialen dingen verkoop. Als je jezelf €50 per uur zou geven (wat zakelijk nog steeds idioot laag is, ivm verzekeringen, pensioen, belasting en die zooi) en 20% bovenop de materialen zou rekenen (nog steeds heel weinig, maar hier zou dan afschrijving van je gereedschap, de elektriciteit, huur van je pand, etc. in zitten).

Heeft de delicatessen handelaar dan nog steeds interesse? Willen mensen dan nog steeds een snijplank? Hebben mensen dan nog steeds interesse in een eettafel?

Begrijp me niet verkeerd, er is zeker wel een markt voor goede kwaliteit meubels. Zeker als het goede, stevige meubels zijn die jaren mee gaan.
Ik begrijp wat je vraagt, maar laat me het op een andere manier uitleggen. De kernreden voor mijn 'ondernemen' was mijn wens om naast mijn reguliere baan iets met mijn handen te doen. Dit leidde na enkele jaren tot een garage vol met machines en materialen. Het oorspronkelijke doel was om dingen te creëren, maar ik vroeg me af wat te doen als ze klaar waren. Zo begon ik met het weggeven van mijn creaties, eerst aan familie en vrienden, als geschenken of voor verjaardagen, en later ook op IT evenementen aan partners of externe relaties.

Gedurende deze periode ontving ik, vaak via mond-tot-mondreclame, diverse verzoeken, iets wat ik op dit moment niet doe. Belangrijk is dat men weet dat ik niet zomaar een product maak; ik streef naar kwaliteit met een verhaal erachter. Juist dat wordt erg gewaardeerd.

Om direct te antwoorden: ja, er is zeker vraag naar hoogwaardige producten die mogelijk een premium prijs hebben. Ik ben misschien niet goed in veel dingen, maar ik ken wel mijn sterke punten. Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn kennis van deze niche markt en mijn ervaring in e-commerce een succesvol bedrijfje kan opzetten met deze producten.

Belangrijker misschien nog; het zal mij eigenlijk een worst wezen :+ Begrijp mij niet verkeerd, maar ik heb 'stiekem' een zeer goede baan. Dus ik ben er niet bij gebaat of dit nu wel of niet goed loopt, noch of dit 'nu' of over 1 jaar is. Ik kan prima op mijn bek gaan en het weer oppakken als het moet. Het zou dan alleen fijn zijn om daar met zo min mogelijk kosten achter te komen. Dus om terug te komen op mijn initiële vraag; als ik dit thuis kan opzetten scheelt het mij ~1400 euro p/m aan huur voor een pand. That's it.

---

Enfin, zoals ik een paar reacties terug al zei;
In de tussentijd ga ik ook verder zoeken naar een geschikt pand dat een beetje past bij mijn wensen.
En dan gaan we het gewoon wel zien :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:48
Gewoon beginnen met verkopen, opgeven onder overige inkomsten. Tegelijkertijd of pas als het echt storm gaat lopen ga je op zoek een oplossing. Zo begint toch vrijwel iedere ondernemer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:44
Anoniem: 217290 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:45:
aanpassing bestemmingsplan naar bedrijfslocatie op je woonhuis kan ik je nu al vertellen dat gaat afgewezen worden. Wat je bedoelt met vrije sector is mij niet duidelijk maar commercieel handelen op een woon locatie mag niet. Niet als webshop, niet als timmerman niet als loodgieter. Dat er veel partijen zijn die ermee weg komen dat komt meer doordat ze het kleinschalig houden en niemand klaagt.
Hij heeft het over een vrij beroep.

Verder mag je wel degelijk op je woonlocatie een bedrijf runnen. Het uitgangspunt daarbij is dat je geen overlast mag veroorzaken in een woonwijk. Dat is natuurlijk nogal arbitrair. Gemeenten hebben daarom specifiek regels voor horeca, winkels, industrie, etc. Als je bijvoorbeeld kantoorwerk doet, of tegelzetter bent die altijd op locatie werkt is er niets op tegen om je bedrijf aan huis te runnen. Een webshop kan op zich ook prima, met de aantekening dat het niet gewenst is als er tientallen klanten per dag bestellingen komen ophalen.

Dan is er de praktijk. Je hebt absoluut gelijk dat er wat aangerommeld wordt. Nagelstudio's en hondentrimsalons aan huis, pakketophaalpunten op een woonerf, je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt gewoon gedaan. En zo lang niemand klaagt heeft de gemeente geen belang bij handhaven ook.

Aangezien er geen klachten zijn en er voor de buurt van TS praktisch gezien niets verandert als hij zijn creaties verkoopt ipv weggeeft zou mijn advies zijn om gewoon te starten. Pas als je gaat nadenken over een stofafzuiger op het dak en een 6 kuubs afvalcontainer op de oprit wordt het tijd om een loods te zoeken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zie er ook echt nul problemen in om gewoon te blijven maken in je garage en de spullen te gaan verkopen.

Ik snap ook die "vrije beroepen" niet helemaal. Schoonheidsspecialist staat op die lijst. Maar je mag zeker niet zomaar schoonheidsspecialist worden en dan 20 cliënten per dag ontvangen thuis lijkt me... Net zoals je geen industriele schaal productielijn voor meubelen in je achtertuin moet neerzetten.

Maar elke 4 weken een mooi duur meubel verkopen dat iemand dan komt halen, lijkt me echt 0,0 probleem geven. Wel alles fiscaal netjes doen natuurlijk, maar dat is niet het onderwerp van discussie geloof ik.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39
Wat @Joe28965 zegt is wel een beetje raar voor houtbewerking. Jezelf een uurprijs rekenen. Ik weet het niet, maar ik zou een prijs per product vaststellen. Niemand gaat een uurprijs betalen als hij een bankje dat je hebt gemaakt op internet heeft gezien.

Het is aan de ondernemer om te zorgen dat hij kostendekkend werkt. Voor de kostprijs werken is bedrijfsmatig niet interessant. Is het dan niet gewoon resultaatgenieten uit overige werkzaamheden? Bijverdienen met een hobby?

Zelf werk ik als tekstschrijver en heb ik - in principe - geen vaste uurprijs. Juist omdat het niet kostendekkend is. Als ik met een uurtje 32,24 moet verdienen, maar in datzelfde uur voor 80 euro per uur kan verdienen, wat is dan aantrekkelijker. ;)

En ja, ik snap het. Pensioenen, AOV’s en belastingen. Het zal voor de TS minder lastig zijn gegeven het een bijbaan is en fulltime in loondienst is. Ik heb ook nog een pensioen opgebouwd, maar ben ‘pas’ dertig. Het duurt echt bijna tien jaar om een leuke zelfstandige baan op te bouwen als je niet op opdrachten van de overheid leunt. Ik ben chronisch ziek, dus voor een AOV word ik geweigerd.

Dat betekent niet dat ik mijn kop in het zand steek. Pensioen ga ik later dit jaar mee beginnen en AOV is afwachten tot er een acceptatieplicht komt. Tot die tijd is het een kwestie van buffers opbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
T-MOB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:04:
[...]

En zo lang niemand klaagt heeft de gemeente geen belang bij handhaven ook.
Dat verschilt misschien wel een beetje per gemeente. Het handhavingsgehalte om het zo maar te noemen, is hier vrij 'aanwezig'. Grote kans dat ik als ik mij inschrijf, dat ik direct door de gemeente wordt aanslagen voor de afvalverwerking, om maar een voorbeeld te geven. Niet dat ik daar nu per se allemaal 'bang' voor ben, ik vind het toch gewoon fijn om dingen goed te regelen en op orde te hebben.

Oftewel, dit topic heeft mij aangezet om gewoon aan de slag te gaan :) Ik ga op zoek naar een pand en ga mij dan netjes inschrijven. Zakelijk/prive is dan goed geregeld en het heeft links en rechts ook nog wat voordelen qua inkoop/verzekering, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-07 17:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dennisweb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:25:
Wat @Joe28965 zegt is wel een beetje raar voor houtbewerking. Jezelf een uurprijs rekenen. Ik weet het niet, maar ik zou een prijs per product vaststellen. Niemand gaat een uurprijs betalen als hij een bankje dat je hebt gemaakt op internet heeft gezien.
Tja, of je de prijs van het product nu bepaald a.d.h.v. uren*uurprijs+(inkoop*1,5) of je gewoon een (hoger) bedrag uit de lucht grijpt omdat iets wat handgemaakt is, het gewoon waard is, maakt niet uit.
JvS schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:15:
Ik zie er ook echt nul problemen in om gewoon te blijven maken in je garage en de spullen te gaan verkopen.
Als je niet ineens veel meer overlast gaat veroorzaken, maakt toch niemand dat iets uit?

Zo lang je alles netjes bij de belastingdienst aangeeft, hoeven die toch ook niet te zeuren?

Verkoop je creaties via marktplaats als "tweedehands", scheelt ook weer gezeik met retour en garantie.

Check wel hoe het zit met je IT werk, als je tijdens je 'hobby' je vingers er af zaagt, zal de IT werkgever ook niet blij zijn.
____

Als dan iemand vragen stelt, kun je de situatie uitleggen.
Je maakt graag meubels als hobby en na een tijdje deze te gebruiken, raak je er op uitgekeken en verkoop je ze op marktplaats; als tweedehands, voor een tweedehands prijs.

Als die persoon/instantie daar niet mee eens is, zeg je; laat maar weten wat ik moet doen/moet betalen en doe je daar niet moeilijk over?

-
Maar eigenlijk het enige antwoord is; bespreek het met een financieel adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 09:43
Dennisweb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:25:

Het is aan de ondernemer om te zorgen dat hij kostendekkend werkt. Voor de kostprijs werken is bedrijfsmatig niet interessant. Is het dan niet gewoon resultaatgenieten uit overige werkzaamheden? Bijverdienen met een hobby?

Zelf werk ik als tekstschrijver en heb ik - in principe - geen vaste uurprijs. Juist omdat het niet kostendekkend is. Als ik met een uurtje 32,24 moet verdienen, maar in datzelfde uur voor 80 euro per uur kan verdienen, wat is dan aantrekkelijker. ;)

En ja, ik snap het. Pensioenen, AOV’s en belastingen. Het zal voor de TS minder lastig zijn gegeven het een bijbaan is en fulltime in loondienst is. Ik heb ook nog een pensioen opgebouwd, maar ben ‘pas’ dertig. Het duurt echt bijna tien jaar om een leuke zelfstandige baan op te bouwen als je niet op opdrachten van de overheid leunt. Ik ben chronisch ziek, dus voor een AOV word ik geweigerd.

Dat betekent niet dat ik mijn kop in het zand steek. Pensioen ga ik later dit jaar mee beginnen en AOV is afwachten tot er een acceptatieplicht komt. Tot die tijd is het een kwestie van buffers opbouwen.
Qua uurprijs bedoel ik ook niet letterlijk een rekening sturen waar je uren op staan, ik bedoelde het meer in de vorm van dat het voor de verkoopprijs uitmaakt. Als je 6 uur bezig bent met een bankje en daar 40 euro aan materiaal in zit, dan zou je wel iets van 350 euro moeten rekenen voor het bankje. Bij houtbewerking weet je wel hoe lang je ongeveer bezig bent met de verschillende meubels.

Maar @Douweegbertje, ben je straks wel echt ondernemer? Als je het tegen kostprijs blijft doen, dan maak je geen winst en dan ziet de belastingdienst je toch niet als ondernemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:46
Hoezo is wat jij doet geen vrij beroep? https://ondernemersplein....-heeft-u-een-vrij-beroep/

Kunstenaar? iemand met een uitzonderlijk talent? Er is geen duidelijke omschrijving.

Ga lekker maken wat je maakt, verkoop dat en daar kan toch niemand wat van zeggen als je dat doet? Maak je het niet veel te moeilijk?

Als je toch een pand zoekt, hier zijn van die oude fabriekslocaties etc die als 'broedplaats' worden gebruikt. Allemaal kunstzinnige handenarbeid types die een stukje 'studio' huren. Is dat niet bij jou in de buurt?

[ Voor 25% gewijzigd door No Hands op 24-01-2024 09:03 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Douweegbertje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 03:18:
[...]
Dat verschilt misschien wel een beetje per gemeente. Het handhavingsgehalte om het zo maar te noemen, is hier vrij 'aanwezig'. Grote kans dat ik als ik mij inschrijf, dat ik direct door de gemeente wordt aanslagen voor de afvalverwerking, om maar een voorbeeld te geven. Niet dat ik daar nu per se allemaal 'bang' voor ben, ik vind het toch gewoon fijn om dingen goed te regelen en op orde te hebben.
Met handhaving doel ik op het bestemmingsplan. Als ze jou aan zouden slaan voor afvalverwerking (voor zover dat zou kunnen, in mijn gemeente moet je zelf iets regelen voor het afvoeren van bedrijfsafval) is dat geen handhaven, maar eerder een bevestiging dat ze jouw bedrijfsactiviteiten gedogen.

De regels zijn er om op te kunnen treden bij overlast. We willen liever niet dat er 3 keer per week een vrachtwagen hout staat te lossen tussen de spelende kinderen, of dat de buurt niet meer in de tuin kan zitten zonder het gezang van jouw frees, of dat er elke zaterdag een buslading mensen bij jou een tafel komt uitzoeken. Maar hoeveel vrachtwagens, herrie of mensen nog wel ok zijn daar is geen harde norm voor te bedenken.
Zolang je geen overlast veroorzaakt heb je hooguit kans dat ze handhaven om precedentwerking te voorkomen: we staan het Douweegbertje niet toe, omdat we anders HarrieMotorzaagOpHetBalkon ook moeten toestaan.

Maar goed, het ergste wat de gemeente kan doen is je verplichten te stoppen op die locatie. Dan kun je altijd nog op zoek naar bedrijfsruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:48
Offtopic en wellicht heb je dit al gedaan: Het kan verstandig zijn (en vaak contractueel verplicht) om dit te melden bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:12
No Hands schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:02:
Als je toch een pand zoekt, hier zijn van die oude fabriekslocaties etc die als 'broedplaats' worden gebruikt. Allemaal kunstzinnige handenarbeid types die een stukje 'studio' huren. Is dat niet bij jou in de buurt?
Of oude scholen die leegstaan en daar de lokalen worden gebruikt voor dat soort doeleinde.
(Hier zit een school met o.a. 's avonds Nederlandse les voor buitenlanders, maar overdag o.a. schilders, beeldhouwers enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
Vergeet ook niet dat als eenmanszaak je in veel opzichten niet anders bent dan je eigen persoon.

Het kopen door "Jan bedrijf' van "Jan prive" bestaat hier dan ook niet.

Als je echt een BV start is dit nog wat anders.

Maar zelfs dan zal dit snel gezien worden als fraude omdat je bewust onder de regels uit probeert te komen (de bestuurder van Jan bedrijf, Jan dus, had moeten weten dat hij niet zomaar structureel iets van een prive persoon mag kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 21:44
@Douweegbertje
Waarschijnlijk had je dit al gevonden: https://ondernemersplein....rijf-starten-vanuit-huis/
En je wordt vervolgens een kunstenaar die zich onderscheid met een persoonlijk verhaal wat je uitdrukt in hout :P
Want je gaat niet op grote schaal massaproducties maken. Het is allemaal maatwerk waar jij je artistieke kunsten in laat zien:
Douweegbertje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:26:
ik streef naar kwaliteit met een verhaal erachter. Juist dat wordt erg gewaardeerd.
Verder wil je op andere momenten gewoon aan je hobby werken, lekker houtbewerken. O-)

Eventueel zou je wel een distributie-locatie kunnen huren. Dus lekker aan huis alles maken en dan opslaan elders, daar inpakken en laten afhalen door postNL/DLH/klant.

[ Voor 60% gewijzigd door chrisborst op 24-01-2024 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Douweegbertje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:34:
ten eerste mag ik volgens mijn onderzoek deze activiteiten niet zomaar als bedrijf vanuit huis uitvoeren, omdat het geen 'vrij beroep' is.
Kun je dat onderzoek ook delen? Want dit lijkt mij gewoon keihard niet waar.
Een vrij beroep is een beroep dat je niet in dienstverband doet en waar je je eigen kennis en ervaring voor inzet, dat lijkt mij toch écht wel het geval bij houtbewerking.

Het wordt anders als je een keer zo ver groeit dat je mensen gaat inhuren die dezelfde kennis hebben om meer productie te draaien, maar tegen die tijd kun je gewoon een pand op een industrieterrein kopen/huren.
Tot die tijd is dit gewoon een vrij beroep, en kan niemand je tegen houden om dit aan huis uit te voeren (op evt. geluidsoverlast na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Oon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Kun je dat onderzoek ook delen? Want dit lijkt mij gewoon keihard niet waar.
Een vrij beroep is een beroep dat je niet in dienstverband doet en waar je je eigen kennis en ervaring voor inzet, dat lijkt mij toch écht wel het geval bij houtbewerking.

Het wordt anders als je een keer zo ver groeit dat je mensen gaat inhuren die dezelfde kennis hebben om meer productie te draaien, maar tegen die tijd kun je gewoon een pand op een industrieterrein kopen/huren.
Tot die tijd is dit gewoon een vrij beroep, en kan niemand je tegen houden om dit aan huis uit te voeren (op evt. geluidsoverlast na).
Je kunt het hier vinden. De lijst in Bijlage 1 voor vrije beroepen is limitatief. Daar staat houtbewerker niet tussen. In bijlage 2 zie je Overige Beroepen, waar bijvoorbeeld meubelmaker in genoemd staat. Daar moet je toch echt ontheffing voor aanvragen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
FirePuma142 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:07:
[...]
Je kunt het hier vinden. De lijst in Bijlage 1 voor vrije beroepen is limitatief. Daar staat houtbewerker niet tussen. In bijlage 2 zie je Overige Beroepen, waar bijvoorbeeld meubelmaker in genoemd staat. Daar moet je toch echt ontheffing voor aanvragen.
Zo heet wordt de soep niet gegeten, in de inleiding staat notabene (nadruk van mij):
Een beroep, wat niet op deze lijst voorkomt, geldt in beginsel niet als ‘vrij beroep’, tenzij voor zover het betrokken beroep naar aard, omvang en invloed op de omgeving (gelet op de specifieke werkwijze of bijzondere verschijningsvorm) geacht kan worden te behoren tot de groep ‘vrije beroepen’.
En ook:
In de jurisprudentie is uitgemaakt dat de uitoefening van vrije beroepen in overeenstemming is met de functie woondoeleinden. Dit is rechtstreeks toegestaan. Voor bovengenoemde activiteiten is dus blijft behouden geen procedure noodzakelijk, zolang deze activiteiten voldoen aan het criterium dat het betrokken pand in overwegende mate zijn woonfunctie [behoudt].
Kleinschalige houtbewerking in een bijgebouw zonder overlast voor de omgeving kun je daar toch gewoon onder scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

T-MOB schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Zo heet wordt de soep niet gegeten, in de inleiding staat notabene (nadruk van mij):

[...]

En ook:

[...]

Kleinschalige houtbewerking in een bijgebouw zonder overlast voor de omgeving kun je daar toch gewoon onder scharen.
Je maakt zeker een goede kans als houtbewerker op kleine schaal om precies de redenen die je noemt, maar je zult wel een aanvraag voor ontheffing moeten doen omdat het niet in de limitatieve lijst van vrije beroepen staat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:15:
[...]

[...]

En ook:

[...]

Toch denk ik dat bij structureel laden-lossen, ophalen van extra afval, klanten die met aanhangers langs komen, je al snel van overlast gaat spreken. Die niet in een normale woonwijk passen.

Bij 1 klant in de maand zou ik me niet druk maken, maar als je hier geld aan wil verdienen zullen het er toch meer moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door graceful op 24-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
FirePuma142 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Je maakt zeker een goede kans als houtbewerker op kleine schaal om precies de redenen die je noemt, maar je zult wel een aanvraag voor ontheffing moeten doen omdat het niet in de limitatieve lijst van vrije beroepen staat.
Ik weet natuurlijk niet of TS in de gemeente Hulst woont. Maar zou hij daar wonen dan hoeft er volgens mij juist geen ontheffing te worden aangevraagd. Houtbewerker staat op geen van de lijsten en de aard, omvang en schaal waarop hij aan de gang wil lijken me compleet in lijn met de criteria voor vrij beroep. En daarvoor is "geen procedure noodzakelijk". Als je zekerheid wil kun je volgens artikel 7 een principeverzoek indienen, je weet dan zeker dat de gemeente je als vrije beroepsbeoefenaar ziet (of niet). Maar er staat volgens mij nergens dat dit verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

FirePuma142 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Ah, ik had even gemist dat TS in Zeeuws Vlaanderen woont en dat daar een specifieke lijst gehanteerd wordt. Op nationaal niveau is deze definitie namelijk bewust redelijk vaag en gaat het gewoon om ieder beroep dat aan de criteria voldoet, niet een expliciete lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-07 15:31
Afgezien van het mag of niet - ik vind de hele constructie boekhoudkundig ook geen steek houden.

Je wilt een constructie opzetten waarbij je eigenlijk veel van je kosten en investeringen niet in je zaak kunt inbrengen.
Want je gaat dat privé blijven doen.

Dus qua kostenaftrek gaat dat niet veel doen en ga je zwaar belast worden op je extra inkomsten.

De zaak is dan gewoon niks meer dan een winkel/webshop..

Terwijl eigenlijk ik zou verwachten dat je de machines als kapitaal inbrengt, zodat je die ook kunt afschrijven.
Herstellingen, onderhoud, ... kan je dan als kosten inbrengen.
Hout koop je ook aan op de zaak, kosten kan je inbrengen.

En vervolgens keer je jezelf een loon uit.

Maar eigenlijk zou ik eens aanraden om even met een boekhouder te spreken, of dat zou ik in ieder geval in België toch aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Ah, ik had even gemist dat TS in Zeeuws Vlaanderen woont en dat daar een specifieke lijst gehanteerd wordt. Op nationaal niveau is deze definitie namelijk bewust redelijk vaag en gaat het gewoon om ieder beroep dat aan de criteria voldoet, niet een expliciete lijst
ho ho :D Ik woon daar niet :)

Maar: https://www.mkbservicedes...en-bedrijf-thuis-beginnen
&
https://ondernemersplein....rijf-starten-vanuit-huis/

En dan specifiek het stuk
Uw plannen moeten passen binnen het omgevingsplan:
Past het wel, dan moet u meestal uw bedrijf aan huis melden bij uw gemeente.
Past het niet, dan kunt u een ontheffing of aanpassing van het omgevingsplan aanvragen. In sommige gevallen moet u bij uw gemeente een onttrekkingsvergunning aanvragen om uw woning als bedrijfsruimte te gebruiken.
En ik heb dat opgezocht en het past niet in het omgevingsplan hier. Dus ik zou een ontheffingsverzoek moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Douweegbertje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:07:
[...]

ho ho :D Ik woon daar niet :)

Maar: https://www.mkbservicedes...en-bedrijf-thuis-beginnen
&
https://ondernemersplein....rijf-starten-vanuit-huis/

En dan specifiek het stuk

[...]

En ik heb dat opgezocht en het past niet in het omgevingsplan hier. Dus ik zou een ontheffingsverzoek moeten doen.
Maar om welke reden dan? Want hier is ook geen boerderij of grote productie toegestaan, maar je mag gewoon een consultancy aan huis hebben (ook daar geldt dat het een vrij beroep is). Ik zie geen reden waarom een beetje 'ZZP hobby' niveau houtbewerken niet zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Sterker nog je bedrijf in de KVK kan gewoon op je woonadres staan, ook als je ergens anders een werkplaats hebt. Waar de werkplaats is maakt niet uit. Dat een koper bij je woning komt om iets op te halen zou ook geen issue zijn, zo lang het maar geen ikea taferelen wordt.

Ik zou alleen voorkomen in de communicatie bv op je website dat je vermeld waar de werkplaats is (alleen dat je een hebt en dat je niet open bent voor zomaar bezoek).

Er zijn zat mensen die een bedrijf runnen vanuit zolder, garage of tuin. Zolang je geen overlast voor de buurt veroorzaakt is het prima

Wil je toch een locatie (voor je werkplaats), kijk dan eens of er een maker space, repair cafe of een hobby club met werk ruimte of iets dergelijks in de buurt is, waar je zou kunnen werken (als is het 1x per maand, de rest in je eigen schuur....)

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1