Ik bezit een huis met een aparte garage waar ik houtbewerking doe. Mijn specialiteit ligt bij het maken van koffie- en eettafels, en snijplanken. Dit was eerst een hobby waarbij ik vaak mijn creaties schonk aan vrienden en familie. Nu wil ik dit op een meer professionele manier aanpakken en ook online gaan verkopen. Hierbij kom ik enkele uitdagingen tegen; ten eerste mag ik volgens mijn onderzoek deze activiteiten niet zomaar als bedrijf vanuit huis uitvoeren, omdat het geen 'vrij beroep' is. Ten tweede vind ik geen geschikte andere locatie om mijn werk zakelijk voort te zetten.
Daarom probeer ik met de gemeente iets te regelen, zoals goedkeuring of een wijziging in het bestemmingsplan. Ondertussen zoek ik naar andere mogelijkheden om dit te organiseren.
Dit is iets waarover ik nadacht en ik kon online geen informatie vinden. Misschien is het niet toegestaan of onvoordelig, maar wat als ik het volgende doe:
- De inkoop en bewerking van het hout doe ik persoonlijk.
- Zakelijk (maar dan als 'vrij beroep', enkel een webshop dus), koop ik mijn eigen gemaakte producten voor een lage prijs zodat ik persoonlijk niet te veel winst maak
- Vervolgens verkoop ik deze zakelijk en betaal mijzelf weer persoonlijk uit.
Het voelt in elk geval heel krom, maar is dit een realistische opzet dat ook legaal is? Op de lange termijn, wil ik het absoluut niet zo hebben maar al mijn andere opties kunnen nog wel maanden voortduren en ik zou toch graag wat verder willen groeien.
Daarom probeer ik met de gemeente iets te regelen, zoals goedkeuring of een wijziging in het bestemmingsplan. Ondertussen zoek ik naar andere mogelijkheden om dit te organiseren.
Dit is iets waarover ik nadacht en ik kon online geen informatie vinden. Misschien is het niet toegestaan of onvoordelig, maar wat als ik het volgende doe:
- De inkoop en bewerking van het hout doe ik persoonlijk.
- Zakelijk (maar dan als 'vrij beroep', enkel een webshop dus), koop ik mijn eigen gemaakte producten voor een lage prijs zodat ik persoonlijk niet te veel winst maak
- Vervolgens verkoop ik deze zakelijk en betaal mijzelf weer persoonlijk uit.
Het voelt in elk geval heel krom, maar is dit een realistische opzet dat ook legaal is? Op de lange termijn, wil ik het absoluut niet zo hebben maar al mijn andere opties kunnen nog wel maanden voortduren en ik zou toch graag wat verder willen groeien.